Πίσω στο 2002, η γερμανική ομάδα έπαιζε κατά διαστήματα το καλύτερο ποδόσφαιρο στην Ευρώπη. Διέθετε μπαλαδόφατσες όπως ο Μητσάρας ο Μπερμπάτοφ, ο Γιλντιράι Μπαστούρκ, ο Όλιβερ Νόιβιλ και φυσικά ο Μίκαελ Μπάλακ. Είχε άμυνα-τσιμέντο Τιτάν- αποτελούμενη από το δίδυμο Λούσιο-Noβότνι, και τον δρεπανοφόρο Κάρστεν Ράμελοφ μπροστά τους. Έκλεισε ραντεβού με την ιστορία, καθώς μπορούσε να κατακτήσει το τρεμπλ (πρωτάθλημα, κύπελο, Champions League) γενόμενη η πρώτη ομάδα από την Γερμανία που θα το κατάφερνε. Τι έγινε;

Πήγε στον τελικό της Γλασκόβης, δεν κώλωσε στιγμή απέναντι στην Ρεάλ, ούτε όταν δέχτηκε το «γκολ του αιώνα» -όπως είπε ο Σωτηρακόπουλος και μας έπρηξαν τα αυτιά μετά- από τον Ζιντάν, έκλεισε τους Μαδριλένους στην περιοχή τους στο 2o ημίχρονο, έχασε ευκαιρίες σωρηδόν (η απόκρουση του Κασίγιας με τα πόδια, από τις πιο υποτιμημένες σε τελικό ΤσουΛου) και τελικά αποχώρησε με άδεια χέρια.

Κατόπιν επέστρεψε στα πάτρια εδάφη, έκανε δυο κολλητές ήττες από την 6η Βέρντερ και την 15η Νυρεμβέργη, δωρίζοντας τον τίτλο στη Ντόρτμουντ για 1 βαθμό. Κλείνοντας τη σεζόν, τσίμπησε μια 4αρα στον τελικό του Κυπέλλου από τη Σάλκε και κατέκτησε επάξια το προσωνύμιο «Neverkusen».

Τι σχέση έχουν όλα αυτά με τους Ιάπωνες;

1Παλιά μου γκίνια κόσκινο

Καταρχάς, το γερμανικό στοιχείο συναντάται σε πολύ μεγάλο βαθμό στην πορεία της Toyota στο Le Mans. Για την ακρίβεια, αποτελεί τον καλύτερο πελάτη των Γερμανών έχοντας ηττηθεί από 3 διαφορετικές εταιρίες (BMW, Audi, Porsche) σε 4 τουλάχιστον περιπτώσεις. Κοινό χαρακτηριστικό: σχεδόν σε όλες, τα αυτοκίνητα της Toyota ήταν ταχύτερα. Μόνο που παρέλειψαν να μετουσιώσουν την ταχύτητα σε αποτέλεσμα ή, καλύτερα, σε αποτέλεσμα υψηλότερο της 2ης θέσης.

Όπως και στο ποδόσφαιρο, η τύχη είναι το πιο εύκαιρο γαϊδούρι για να φορτωθεί την αποτυχία. Στην περίπτωση της Toyota, όμως, ένας τέτοιος ισχυρισμός αποκτά υπόσταση, ειδικά όταν αναλογιστείς την περσινή τραγωδία

Nα εγκαταλείπεις στον τελευταίο γύρο 24ωρου αγώνα αποτελεί νέο ρεκόρ γκαντεμιάς, κάνοντας το χουνέρι της MP4-16 στον Χάκινεν να μοιάζει με φάρσα του Φουσέκη.

Θα μπορούσαμε να πούμε το ίδιο και για φέτος, αν δεν είχε πέσει πανώλη στα LMP1, που έστειλε σχεδόν όλη την κατηγορία στα πιτς. Η ουσία, όμως, είναι η ίδια: το κοντέρ των νικών για την φίρμα από το Aichi παραμένει καρφιτσωμένο στο μηδέν.

Με λίγη εύνοια από την τύχη (ή καλύτερη μοιρασιά της γκίνιας) η Toyota θα μπορούσε να εκθέτει στην τροπαιοθήκη της 2 κύπελλα του πιο φημισμένου γεγονότος στο motorsport. Πέρα από το περσινό, που έφτασαν μια ανάσα από το να φιλήσουν την κούπα και εισέπραξαν το χαστούκι της μοίρας, οι Ιάπωνες είχαν την ευκαιρία να κερδίσουν το 1999, όταν η Mercedes αποσύρθηκε λόγω της «απογείωσης» του Peter Dumbreck (στα δοκιμαστικά ήταν ο Mark Webber) και η ΒMW έμεινε με μια V12 LMR μετά την εγκατάλειψη του JJ Lehto. Το GT-One του Ukyo Katayama μάζευε τη διαφορά, μέχρι που ένα σκασμένο ελαστικό το προσγείωσε στην πραγματικότητα.

2Η ώρα της (υβρι)δίκης

Θα περίμενε κανείς πως το πέρασμα στην υβριδική εποχή θα ευνοούσε μια εταιρία, που άλλαξε εξ ολοκλήρου το προφίλ της ως κατασκευαστή αυτοκινήτων για να προωθήσει το συγκεκριμένο είδος τεχνολογίας. Η ειρωνεία – ή Θεία Δίκη για όσους θρήνησαν τον χαμό των σπορ Toyota προς όφελος του Prius – είναι πως αυτό που οι Ιάπωνες μόχθησαν για να καθιερώσουν στη συνείδηση του κοινού, αποτελεί τον κυριότερο λόγο που πάσχει στο Le Mans.

Tα προβλήματα αξιοπιστίας δεν σταματούν να εμφανίζονται, θυμίζοντας σε πολύ μικρότερο βαθμό το δράμα της Honda στην F1 (εκ των πιονέρων των σύγχρονων υβριδικών, με το Insight του 1999). Προφανώς τα Prius με τα TS050 σχετίζονται σε θέμα τεχνολογίας, όσο εγώ με τον Μπάλακ σε επίπεδο τεχνικής. Δεν παύει, ωστόσο, να πρόκειται για έναν χώρο στον οποίο οι Ιάπωνες επένδυσαν δισεκατομμύρια για να τον αναπτύξουν από άποψη αυτοκινήτων παραγωγής, αλλά αγωνιστικά χωλαίνουν.

3Έκαστος στο είδος του

Για ποιον λόγο συμβαίνει αυτό, ούτε οι ίδιοι γνωρίζουν. Οι ομόλογοί τους στη Honda το έχουν παραδεχτεί δημοσίως, στην Toyota παλεύουν χρόνο με τον χρόνο να το βρουν. Εμείς το μόνο που μπορούμε να κάνουμε, είναι να δώσουμε μια απλοϊκή εξήγηση.

Μεταξύ του G5 από τη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου υπάρχει ένας σαφής διαχωρισμός στις motorsport αρμοδιότητες. Η Nissan έχει τα Πρωταθλήματα Τουρισμού (βλέπε Calsonic Skyline, Primera), κάποια guest στα ράλι (240 RS και Sunny GTI-R) και άλλα στο Le Mans (R390, Deltawing και το κωμικό GT-R LM Nismo). H Honda ειδικεύεται στην F1 (άλλο που τώρα γελάει ο κόσμος) και γενικά τις πίστες (ARTA NSX, Accord/Civic BTCC), η Subaru αιώνια πιστή στο WRC (όταν αγωνίζεται) και η Mazda δεν πολυασχολείται (με εξαίρεση το πυροτέχνημα του 787Β και σποραδικές παρουσίες σε ράλι και Τουρισμού).

Η Toyota είναι η μόνη που έχει προσπαθήσει να χωρέσει 3 και 4 καρπούζια κάτω από την ίδια μασχάλη. Λογικό, καθώς το οικονομικό της παράστημα επισκιάζει τις υπόλοιπες 4 μαζί, αλλά η Ιστορία της δείχνει το σωστό μονοπάτι. Πώς; Με κάποια απλά γεγονότα.

To 1995 οι Ιάπωνες αποβλήθηκαν από το WRC λόγω του σκανδάλου με την Celica GT-Four. Επέστρεψαν το 1998 και νίκησαν στην πρεμιέρα του πρωταθλήματος, το οποίο εν τέλει έχασαν για 300 μέτρα. Από τότε δεν ξαναπάτησαν σε ειδική, μέχρι φέτος. Κοντά 20 χρόνια μετά την τελευταία τους συμμετοχή σε αγώνα του Παγκοσμίου, πόσο χρειάστηκε το Yaris WRC για να κερδίσει; Μόλις 2 συμμετοχές.

Έπειτα από 10 χρόνια αλόγιστης σπατάλης κονδυλίων στην Formula 1, αλλά και 13 επίσημες συμμετοχές στις 24 Ώρες του Le Mans πόσες νίκες έχει κατακτήσει ο ιαπωνικός κολοσσός; Πρωτοξάδερφος της Πυθείας και κουμπάρος του Κάλχα είσαι. 0 (ολογράφως: μηδέν).

Η μοναδική εταιρία που έχει καταφέρει το τρεμπλ είναι η Ford, με τον αστερίσκο βεβαίως του προμηθευτή κινητήρων στην F1 (βλέπε Benetton και Stewart-Ford). Ως κατασκευαστής, υπό την περσόνα της Jaguar, δεν κατάφερε κάτι περισσότερο από δυο βάθρα.

Παρόμοιο και το τροπάρι της Peugeot. Κέρδισε WRC και Le Mans, πάτωσε στην F1 και συμβιβάστηκε στο στοιχείο της, ήτοι τα ράλι (εξαίρεση το 908 ΗDi που νίκησε στη La Sarthe το 2009). Όπως και αυτό της Porsche, ούσα συνεργάτιδα της McLaren από το 1984 μέχρι το 1986, αλλά δίχως νίκη στο WRC.

Ο τεχνικός της Λεβερκούζεν τη χρονιά του 0/3, Κλάους Τοπμέλερ, μετά την απώλεια και του τελευταίου τίτλου είχε δηλώσει πως η ομάδα του έκανε ένα τεράστιο λάθος. Πίστεψε τόσο πολύ στην κατάκτηση του Champions League, ώστε αποπροσανατολίστηκε από τους ρεαλιστικούς της στόχους. Μένει να δούμε αν η Toyota θα αντλήσει έμπνευση από τα λόγια αυτά ή αν θα απαντήσει ένα βροντερό «never!».

  • DarkV12Tdi

    Ωραία η παρομοίωση με το ποδόσφαιρο :P

    • manowar

      ειναι ο πιο τερμα κρυφοτουοταιος στο μπλογκ εδω και χρονια..

    • DarkV12Tdi

      xaxax :P

  • mixalhs7

    Μακαρι να μην τα παρατησουν.

  • George Liverpool

    Μονο καλο κανει η ενασχοληση τετοιων εταιριων με το motorsport,τοσο για τους θεσμους που συμμετεχουν,οσο και για τις ιδιες.Μερος της τεχνολογιας περνα στα αυτοκινητα που οδηγουμε,με τον ενα η τον αλλο τροπο.Στο WRC παντως,ειχε επιτυχιες,στην F1 παλι,αστα βραστα παρα το τεραστιο budget που διεθετε(445 εκ$ το μεγαλυτερο ποσο που διεθεσε το 2007 η το 2008 αν θυμαμαι σωστα,αλλα ολες τις χρονιες που συμμετειχε υψηλο ηταν το νουμερο ετσι κι αλλιως).Και το lemans που θα τους παει,καποια στιγμη θα πανηγυρισουν….

  • nikos avramides

    Με λίγα λόγια οι Ιάπωνες είναι λουζερ….αυτό έχω καταλαβει τόσα χρόνια.ισως φταίει η νοοτροπία τους.κακα τα ψέματα τα πάντα θέλουν τον Γερμανό τους.δεν μ ‘αρεσει που το λέω..αλλά η πορεία τους αυτό δείχνει.

  • SAMURAI-66

    Ανευ απροπτου θα επιστρεψουν του χρονου να διεκδικησουν το πολυποθητο τροπαιο γιατι μετα απο της τοσες ατυχες στιγμες τους σιγουρα θα τους εχει γινει εμμονη ιδεα να το πετυχουν περα του οτι ειναι θεμα κυρους για ενα μεγαλο κατασκευαστη αυτο το θεμα και θα το επιδιωξουν με καθε τροπο.

    • manowar

      κοιτα να δεις πως εχει ο γερμανος σε αυτο το τεχνολογικο επιπεδο τον ιαπωνα τον εχει στο σφαλιαρακι και μετα μεσα στο καβουκακι για 20ετιες μια φορα κανουν υπερπροσπαθεια οι ιαπωνες να περασουν τον γερμανο που ειναι στην πιο αδιαφορη χρονια του και κανετε λες και πηρε η ελλαδα το ευρωπαικο οχι μονο εδω αλλα και σε αλλα σαιτ..στην Φ1 ομως δεν σε εχω δει να σχολιαζεις…εκει εχεις εξαφανιστει..πιο ωραιο το λεμανς; ε;;χαχαχα

  • Philby

    Νομίζω πως πέρα από το καρναβάλι της HONDA στην F1 και το προσθιοκίνητο! LMP1 της Nissan οι Ιάπωνες είναι επιτυχημένοι. Και οι ευρωπαίοι δεν τρέχουν παντού και φυσικά όχι ταυτόχρονα όπως κάνει η TOYOTA με WRC και WEC.
    Σε έναν ιδανικό κόσμο θα είχαμε όλους τους κατασκευαστές σε κάποια μορφή μηχανοκίνητου αθλητισμού οπότε με δεδομένο ότι οι βασικοί θεσμοί είναι 3 +1 (F1, WEC, WRC) και μακάρι να τα βρουν Γερμανοί και Ιάπωνες και να προκύψει και WTCC σαν συγκερασμός DTM και JGTC, θα υπήρχε παντού ανταγωνισμός.

    • την ΤΟΥΟΤΑ στο WEC δεν μπορεις να την πεις αποτυχημενη με τιποτα…..νικες και πρωταθληματα εχει παρει..και πιθανον φετος θα παρει αλλο ενα…….το Lemans δεν μπορει να τους κατσει με τιποτα…

  • TROLL ALERT !!
    FLAME POST !!!!!!!
    αν δεν σηκωνει καποιος την γερμανικη καζουρα να μην ανοιξει την φωτο !!!!!
    19!!!!!!!!!!!!!!! σουρωτηριιιιιιιιιι!!!! :-D https://uploads.disquscdn.com/images/645662e115689d6509ba1f23f01820e5c53d9830ac454f68bacadf10ef11044c.gif

    • Spider

      Κρατιέμαι με νύχια και με δόντια για να μην ποστάρω το αναμνηστικό δώρο της Porsche στην Toyota.
      Μην με φουντώνεις…

    • τωρα η δεν ξερω τι δωρο εκανε…..η δεν επιασα το τρολαρισμα σου……

    • DarkV12Tdi

      παλιοτρολά και φημίζεσαι που τα θυμάσαι όλα…σε έπιασε η αμνησία τώρα :P

    • DarkV12Tdi

      :P troll mode on “ο Άκης -Akio Toyoda” παίζει να τα έσπασε όλα στο σπίτι του :P

      http://www.thetruthaboutcars.com/wp-content/uploads/2014/01/toyoda_1573624c.jpg

  • vaggscoobys

    Δε χάρηκα με την εικονα της Toyota χθες.
    Πιστευω,η Toyota στην προκειμένη περίπτωση κάνει όπως τα παιδιά που παιζουν,που οταν κάνουν ένα λάθος σε ένα παιχνίδι αρνούνται πεισματικα να το καταλάβουν και να το διορθώσουν απο εγωισμό ή ξεροκεφαλιά.Για μένα κακώς έχουν παθιαστει με το LeMans,θα έρθει η νικη αλλά πρεπει να έρθει αβίαστα.Οταν έγινε η εγκατάλειψη του Kobayasi χθες,ήταν 4 λεπτα μπροστα,με safety car εντος, και του λένε κάνε οικονομία με electric mode.Για ποιο λόγο?για να γλιτωσουν το pit παραπανω?To ψειρισαν πολυ χθες και το κακό ήρθε μεσα από το fuelsave mode όταν είχε αργες ζώνες ή safety car.

  • Moby Dick

    Πα​ρακολουθώ​ την Toyota στο Lemans απ’ το 98′ περίπου και πάντα συμβαίνει το ίδιο πρόβλημα. Είναι πολύ γρήγοροι αλλά όχι αξιόπιστοι. Το Lemans όμως δεν είναι αγώνας ταχύτητας. Είναι αγώνας ταχύτητας και αντοχής – αξιοπιστίας, μαζί. Είναι πολλές οι ώρες που πρέπει να τρέχεις και γρήγορα και αξιόπιστα. ​Είναι εξοντωτικοί οι ρυθμοί του Lemans και γι’ αυτό θεωρείται ο δυσκολότερος αγώνας πίστας στον κόσμο. Πχ ένα απ’ τα χρόνια βασικά προβλήματα είναι ότι στην μεγάλη ευθεία καταπονείται ιδιαίτερα το σασμάν γιατί τρέχεις για πολύ ώρα με την τελευταία ταχύτητα (πόσο μάλλον παλαιότερα που δεν είχαν μπει τα chicanes στην Mulsanne Straight​). Το ίδιο γίνεται και με τον κινητήρα.

    Αυτό που έχω να πω είναι ότι το Lemans δεν κερδίζεται την ώρα του αγώνα, αλλά πριν, στην προετοιμασία που κάνουν οι εταιρείες με τις προσομοιώσεις και με τα τεστ αντοχής. Η Porsche πάντα τον τελευταίο μήνα πριν τον αγώνα κάνει 3 με 4 30ωρα. Επίσης το Lemans είναι ένα εργαστήρι προβλημάτων γιατί κάθε φορά που σου παρουσιάζεται ένα πρόβλημα το λύνεις την επόμενη χρονιά και έτσι σιγά σιγά ελαχιστοποιείς τα προβλήματα. Ως ένα βαθμό ΘΕΛΕΙΣ στην αρχή των πρώτων σου συμμετοχών τα προβλήματα για να τα ανακαλύψεις και να τα λύσεις οριστικά και να είσαι δηλαδή όλο και πιο έτοιμος – σίγουρος. Η Porsche πχ έχει λύσει τα προβλήματα στο θέμα του σασμάν απ’ την δεκαετία του 80′.

    Αυτό που μου κάνει εντύπωση με την Τoyota είναι ότι δεν υπάρχει αυτή η πρόοδος στην ελαχιστοποίηση των προβλημάτων. Έχει ένα πρόβλημα την μια χρονιά και δεν βλέπουμε να έχει λυθεί την επόμενη, αλλά αντίθετα μπορεί να εντείνεται κιόλας.

    Εύχομαι πάντως να μην το βάλουν κάτω και να μην αποχωρήσουν.

  • thymios tsilimparis

    Την ώρα που η νικητήρια Πόρσε έμπαινε στα πιτς (8η, 9η ώρα;) και μετά από τεράστια καθυστέρηση ξανάμπαινε στον αγώνα, ειλικρινά το γράφω, σκέφτηκα οτι μπορούσε να νικήσει. Όχι γιατί είμαι μάντης. Αλλά σκεφτείτε το λίγο: Έχει παρουσιαστεί πρόβλημα στο αγωνιστικό και το έχεις επισκευάσει. Ταυτόχρονα έχεις τρέξει πρακτικά μια ώρα λιγότερο (1 ώρα περίπου έμεινε στα πιτς). Όλοι λίγο πολύ θα παρουσιάσουν πρόβλημα, γιατί είναι πολύ νωρίς ακόμα και ήδη φαίνεται οτι κανείς δεν είναι αλεξίσφαιρος. Και μπορέι να είσαι 55ος, αλλά η διαφορά με τις υπόλοιπες κλάσεις είναι χαώδης – άρα είσαι 6ος. Δεν είχε τελειώσει λοιπόν το παιχνίδι για τους Γερμανούς. Αν μάλιστα ήξερα το παραμικρό από ιντερνετικό στοίχημα, θα το χα παίξει για νικητή.

    Πάμε στην Τογιότα τώρα. Κάθε χρόνο στο ΛεΜαν τα ίδια για τους Ιάπωνες. Προσωπικά, όσο η Φερραρι
    δεν ασχολείται και μέχρι να επανέλθουν οι αγαπημένοι μου οι Γάλλοι, θα
    υποστηρίζω την Τογιότα. Ειδικά στον αγωνιστικό τομέα πάντα τη συμπαθούσα
    ιδιαίτερα. Φέτος τα πήγαν πιο άσχημα από πέρσι, αλλά να το δούμε αλλιώς; Το 2016 έχασαν στον τελευταίο γύρο τη νίκη. Τι μπορούσε να γίνει φέτος; Ή να νικήσουν ή να αποτύχουν. Γιατί η αποτυχία έχει τελικά ένα πρόσωπο. Δεν έχει τόση σημασία αν εγκατέλειψαν ή αν ήρθαν δεύτεροι. Η γέυση είναι λίγο πολύ ίδια. Σαν να βάζει λεμόνι αντί για λαιμ στο μοχίτο.

    Ελπίζω να μην τα παρατήσουν. Και πιστεύω οτι δεν θα το κάνουν. Αν βέβαια όντως αποσυρθεί η Πόρσε το 2018, θα μιλάμε για πρώτη ευκαιρία να νικήσουν και να μη το χαρούν, αφού θα ναι σαν τον ΓΑΠ που κατέβηκε μόνος υποψήφιος στις εσωκομματικές του Πασοκ. Με τη μονη διαφορά οτι (αντίθετα με τον ΓΑΠ), μπορεί και να χάσουν πάλι. Οπότε θα μιλάμε για ιστορικά χαμηλά αποτυχίας.

    • νομιζω πως για να υπαρχει η μεγαλη κατηγορια…πρεπει να υπαρχουν τουλαχιστον 2 κατασκευαστες….οποτε αμα φυγει η πορσε και δεν μπει αλλος παιζτης….δεν θα μπορεσει να χαρει η τουοτα νικη….

    • thymios tsilimparis

      Δεν το γνώριζα καν αυτό. Βγάζει νόημα…

  • Mika

    Οσο να προσπαθει καποιος να μη το παραδεχτει, μια μεγαλη γκαντεμοσυνη την εχουν μεσα τους, εχει ριζωθει και στο αγωνιστικο τους DNA!!!

  • charris

    το να εισαι 2ος με διαφορετικο πρωτο καθε φορα μονο αποτυχια δεν το λες…..
    κριμα που καποιοι ειστε τοσο σκατομυαλοι και χαλατε τα αρθρα καθε φορα….

  • φημες λενε οτι επικειται συνεργασια τουοτα χοντα για να καταφερουν να κερδισουν καποια στιγμη τους γερμανους …

  • Moby Dick

    Η TOYOTA επιβεβαίωσε επίσημα οτι θα συνεχίσει και το 18′. Μπράβο τους. Εύχομαι να συνεχίσει και η Porsche που μάλλον αυτό είναι και το πιθανότερο μιάς και εξελίσει το μονοθέσιο του 18′ εδώ και μήνες.