Τώρα τελευταία υπάρχει μια αύρα νοσταλγίας για τα 3 διαμάντια, θα το έχεις παρατηρήσει. Λίγο η δοκιμή του Space Star και ο ανάλαφρος παραλληλισμός με το Evo, πολύ περισσότερο το e-Evolution Concept και η αναζωπύρωση για τον 11ο κύκλο του αξέχαστου rally replica, η Mitsubishi αρχίζει να επαναφέρει κάποιους από τους προβολείς πάνω της.

Μπορεί -προς το παρόν- να επιδεικνύει τις πωλήσεις του υβριδικού Outlander, να εξαρτάται από την εμπορική πορεία του ASX και να παίζει τα ρέστα της για comeback στο νέο Eclipse, όμως πριν μερικά -πολλά- χρόνια άκουγες “Mitsubishi” και γινόταν η τρίχα λαμπάδα. Θυμόμαστε τα 10 αυτοκίνητα που το κατάφεραν -ακόμα και σήμερα το καταφέρνουν τα περισσότερα- είτε με τις συγκινήσεις που προσέφεραν, είτε με τις εν γένει δυνατότητες τους.

1Μitsubishi Lancer 1600 GSR

Πρέπει να μετράς πολύ σαν κατασκευή για να κερδίσεις το προσωνύμιο “ο βασιλεύς των αυτοκινήτων”. Το GSR εσοδείας 1974 το κατάφερε, κερδίζοντας 2 φορές τον κρανίου τόπο που λέγεται “Ράλι Σαφάρι Κένυας” και αποκτώντας τον παραπάνω τίτλο από τους Αφρικανούς. Επιπλέον, πήρε 4 συνεχόμενες νίκες στον αντίστοιχο αυστραλιανό αγώνα ονόματι Australian Southern Cross Rally. O 1.600αρης ατμοσφαιρικός κινητήρας απέδιδε 170 ίππους, ωστόσο αυτό που έκανε το Lancer θρύλο ήταν η αμίμητη αξιοπιστία και αντοχή στις κολασμένες κακοτοπιές που αντιμετώπισε στην αφρικανική σαβάνα.

Η έκδοση δρόμου ήταν αποκλειστικά 3θυρη και με 60 ίππους λιγότερους, αλλά κι ένα από τα χαμένα διαμάντια της ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

2Mitsubishi Pajero

Οι “εν γένει δυνατότητες ” του προλόγου για το αυτό (που είναι και hot right now) γραφτήκανε. Mπορεί να στερείται των επιδόσεων του Evo και της αεροδυναμικής μελέτης του 3000 GT, ωστόσο το Pajero εδώ και 3μιση δεκαετίες παραμένει πιστό “κομάντο” στις επάλξεις του εκτός δρόμου μετώπου.

Όταν πρωτοεμφανίστηκε το 1982, είχε την πιο πλήρη γκάμα κινητήρων στην κατηγορία με ατμοσφαιρικά και υπερτροφοδοτούμενα σύνολα βενζίνης και πετρελαίου, από 2 μέχρι 3 λίτρα και V6. Η δεύτερη γενιά ενσωμάτωσε ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση και 4κάναλο ABS (πρεμιέρα και τα 2 σε ιαπωνικό off-road), με τις εκτός δρόμου δυνατότητες να παραμένουν κορυφαίες για 35 συναπτά χρόνια.

Στρογγυλοκάθεται στον θρόνο με τις περισσότερες νίκες στο Ράλι Ντακάρ, μετρώντας 15 σε 32 συμμετοχές.

Υ.Γ. Αν δεν έχεις οδηγήσει ατμοσφαιρικό ντίζελ Pajero κατευθείαν από Κόσοβο, στη διαδρομή Λουτράκι-Τρίπολη-Λουτράκι και να μετά να μην προλάβεις φαγητό στο εστιατόριο, δεν έχεις νιώσει το κεφάλι σου να γίνεται τσουκάλι ούτε στο χειρότερο μεθύσι.

3Mitsubishi Starion

Τα 80’s ήταν χρυσή εποχή για τα ιαπωνικά κουπέ, ειδικά για την Toyota Celica. Όπως βλέπεις, το Starion άντλησε το κατιτίς του από την Celica, ειδικά από την κορυφαία έκδοση Supra (πριν αποσχιστεί σε αυτόνομο μοντέλο). H ιπποδύναμη κυμαινόταν από 150 μέχρι 200 ίππους, με τα κορυφαία μοτέρ να είναι υπερτροφοδοτούμενα συνοδεία ηλεκτρονικού ψεκασμού (άλλη μια πρωτιά για ιαπωνικό αυτοκίνητο).

Το peak της δύναμης άνηκε στον αμερικάνικων προδιαγραφών 4κυλινδρο των 2.6 λίτρων και 200 ίππων, ωστόσο προτιμότερο σύνολο ήταν το μικρότερο 2λιτρο. Απέδιδε 195 ίππους, χάριζε πιο άμεσο μπροστινό μέρος, υψηλότερο όριο περιστροφής (κοντά στις 7.000) και το έλεγαν 4G63. Θα το δεις και πιο κάτω…

4Mitsubishi Galant VR-4

Aπό το Lancer GSR και μετά, τα ράλι εξελίχθηκαν σε δοκιμασία για τη Μitsubishi. Το Starion ξεκίνησε με τις καλύτερες των προθέσεων και όπλο την ευελιξία του compact μεγέθους, όμως το τέλος του Group B πήρε μαζί του τα όνειρα των Ιαπώνων.

Απεναντίας, το Galant ήταν το ακριβώς αντίθετο. Μεγάλο, βαρύ, δυσκίνητο, σχεδόν ασφυκτιούσε στις ειδικές διαδρομές τη στιγμή που το Starion ελισσόταν με πισωκίνητη χάρη. Παρόλα αυτά, πήρε 6 φορές την καρό σημαία Στην πολιτική του έκδοση, όμως, ήταν από τα πιο επικίνδυνα sleepers που μπορούσαν να σε πετύχουν. Τετρακίνηση με κεντρικό viscous διαφορικό, τετραδιεύθυνση, ανεξάρτητη ανάρτηση ολούθε, 4κάναλο ABS και ημι-ενεργητική ανάρτηση στα τέλη των 80’s μπορούσες να συναντήσεις σε κατασκευές επιπέδου Porsche 959. Η Mitsubishi προίκισε με αυτά το μεσαίο της σεντάν και έκανε τους 241 ίππους του 4G63 να μοιάζουν τουλάχιστον με 300, οι οποίοι ποδοπατούσαν σχεδόν οτιδήποτε σε ορεινή διαδρομή.

Η estate εκδοχή της 3ης γενιάς VR-4 (και 8ης Galant) ακόμα και σήμερα είναι από τα πιο “εκτελεστικά” οικογενειακά που έχουν κυκλοφορήσει.

5Mitsubishi FTO GPX

To γνωρίσαμε μέσα από το Gran Turismo και το ερωτευτηκάμε στην πρώτη γκαζιά. Η χαριτωμένη εμφάνιση φαινομενικά το τοποθετούσε ως ανταγωνιστή των Ford Puma και Mazda MX-3. Εξάλλου, και το όνομά του κάτι αντίστοιχο υποδήλωνε (FreshTouringOrigination).

Κάτω από το περιτύλιγμα, ωστόσο, υπήρχε ένα μοντέλο που κοίταζε στα μάτια το Honda Integra Type R. Στην έκδοση GPX, το FTO έπαιρνε κίνηση από έναν 2λιτρο ατμοσφαιρικό V6 κινητήρα, που δεν είχε πρόβλημα να στροφάρει μέχρι τις 7.500 σ.α.λ για να στείλει στους εμπρός τροχούς 200 ίππους. Βonus τα υπέροχα καπούλια με την χαρακτηριστική αεροτομή

6Mitsubishi Lancer EX 1800 GSR Turbo

Tελευταίο πισωκίνητο για σήμερα και ίσως το πιο cult. Σύμφωνοι, το Starion είναι πιο “σταρ” (όνομα, χάρη και χαριτωμενιά) αλλά το Lancer Turbo του 1982 αποτελεί κεφάλαιο από μόνο του.

Δεν σηματοδότησε κάποια τεχνολογική επανάσταση, ούτε διέθετε κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό. Ένα πισωκίνητο, υπερτροφοδοτούμενο σεντάν με επιθετικό εμπρός προφυλακτήρα, κλασικές ζάντες και κίτρινο σιρίτι στο μέσο του αμαξώματος ήταν.

Ένα σεντάν, ωστόσο, 160 ίππων που μπορούσε να κάνει το 0-100 σε 7.2″, το 400αρι σε 15.5 και να επιταχύνει αγόγγυστα μέχρι τα 210 χλμ/ώρα. Όλα αυτά, από ένα αυτοκίνητο που κοντραριζόταν με το Datsun Bluebird για τον τίτλο του πιο “μαύρου” (ελέω εξατμισιαίας κάπνας) ταξί στην Ελλάδα μέχρι τις αρχές των 90’s. Τα σέβη μου.

7Mitsubishi 3000 GT VR-4

Γνωστό και ως “ΑΤΜ” στο Gran Turismo 2. Αγόραζες ένα 3000 GT, το “ανέβαζες” στα 700 άλογα, έτρεχες σε μια συγκεκριμένη πίστα (Test Course) ενός συγκεκριμένου event (δεν θυμάμαι όνομα, βελτιωμένα JDM αφορούσε) και έπαιρνες 50.000 δολάρια, άκοπα και άνιδρα. Έτρεχες όσες φορές χρειαζόταν για να συγκεντρώσεις το τάδε ποσό για αγορές άλλων αυτοκινήτων και μπορούσες να κάνεις ανάληψη όποτε ήθελες.

Στην πραγματική ζωή, το 3000 GT (ή GTO) ήταν η απάντηση της Mitsubishi στο Nissan Skyline. Φορτωμένο με ένα σκασμό τεχνολογία (ηλεκτρονικά ελεγχόμενες αναρτήσεις και τετρακίνηση, τετραδιεύθυνση, ενεργά αεροδυναμικά βοηθήματα) και έναν 3λιτρο V6 με 2 τούρμπο, το μεγάλο κουπέ είχε όλα τα φόντα να μείνει στην ιστορία για τις μάχες του με τον Godzilla.

To τεράστιο βάρος του, όμως, (κοντά στους 2 τόνους) και το κάπως “τουριστικό” setup αποτέλεσαν τροχοπέδη, με αποτέλεσμα να μείνει πίσω σε δημοτικότητα τόσο σε σχέση με το Skyline, όσο και με την Toyota Supra MK4. Από τα πιο υποτιμημένα αυτοκίνητα και δυναμικά σχήματα των τελευταίων 3 δεκαετιών.

8Mitsubishi Eclipse GSX

To πρώτο πράγμα που έρχεται στο μυαλό κατόπιν ακούσματος του ονόματος Eclipse; Συγκλονιστικά πρωτότυπο: The Fast and the Furious. Ένα αμάξι, ένας αείμνηστος ηθοποιός, ένα κινηματογραφικό franchise που έχει φτάσει να συναγωνίζεται σε γραφικότητα τον Βασίλη Λεβέντη. Το αυτοκίνητο, ωστόσο, φέρει άξια τα 3 διαμάντια στο καπό.

Η έκδοση GSX ουσιαστικά πρόκειται για κουπέ Evo, καθώς κινητήρας και μετάδοση ήταν ταυτόσημες. Detuned στα 220 άλογα και με λιγότερο επιθετική χαρτογράφηση στον έλεγχο των διαφορικών, αλλά κυριολεκτικά Evo στην ψυχή.

9Mitsubishi Lancer Evo IV

Xαμένο μεταξύ της ιστορικά υψηλής γ@ματοσύνης του 6 και της ωμής ταχύτητας του 9, η 4η εκδοχή του Evo ενδεχομένως είναι η πιο σημαντική μετενσάρκωση της οικογένειας. Εκτός από την twin scroll τουρμπίνα που το βοήθησε να φτάσει το μάξιμουμ της νόμιμης ιαπωνικής ιπποδύναμης (276 ίπποι), το 4αρι παρουσίασε στο κοινό το AYC. Αλλιώς, Active Yaw Control. Αλλιώς, το σύστημα ελέγχου περιστροφής που ανέβασε επίπεδο ολόκληρη την κατασκευή και συνέδραμε στην θεμελίωση του μύθου.

Μαζί με τον επιταχυνομένο πίσω εξωτερικό τροχό, γνωρίσαμε και την -κατ’εμε- καλύτερη αεροτομή που έχει μπει σε Evo.

10Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Makinen Edition

Ό,τι κι αν έκανε το IV, όσο κι αν συμμετείχε στο χτίσιμο, το VI ήταν που έφτασε το όνομα “Evo” στα επίπεδα του ουρανοξύστη και ταύτισε μια ολόκληρη κατηγορία με ένα συγκεκριμένο μοντέλο.

Το πιο άγριο, το ομορφότερο, το πιο δυναμικό και το πιο ποθητό όλων. Θεμέλιος λίθος, όχι μόνο για τη δεκαετία του 90, αλλά για την ιστορία της αυτοκίνησης.

  • SAMURAI-66

    Η γιαπωνεζα με σημα τα τρια διαμαντια εβγαλε κοσμηματα που εγραψαν την δικη τους ιστορια στην παγκοσμια βιομηχανια απλα ισως ειχε αδυναμια να τα προωθησει με τον καταλληλο τροπο ωστε να γινουν και επιτυχιες αξεπεραστες….ηρθε και το σκανδαλο που την εκανε απο αυτονομη στο τελος κομματι ενος group για να ολοκληρωσει την εικονα πτωσης.
    To 3000gt ηταν ενα απο αυτα που αν και τρανη παρουσια ειχε αδοξο τελος…..κατι που ευτυχως δεν εγινε με το τετρακινητο pajero που ηταν και ειναι κλασικη αξια και βεβαια https://uploads.disquscdn.com/images/203247c5ccfcd8434c3da00f1a8ed5c06c3813ef331b8305858c6af5d67e5f65.jpg τον θρυλο lancer evo που και ιστορια εγραψε απιστευτη και σαν κατασκευη ηταν το ονειρο καθε πραγματικου οδηγου.
    Για λιγο φαινεται να μας αποχαιρετησε δηλωνοντας τιτλους τελους η μαμα mitsubishi για το evo μονο που η νεα παρεα-συνεταιρισμος με την nissan μαλλον την κανουν να αλλαξει γνωμη και καπου στον οριζοντα δημιουργειται καπνος που σηματοδοτη την επιστροφη του…και μακαρι να γινει πραγματικοτητα αυτο!

  • xtra

    για την ιστορια , το Mitsubishi Lancer EX 1800 GSR Turbo ειχε αναποδη γραμματοσειρα (οπως η bmw 2002 turbo ) για να βλεπουν απο τον καθρεπτη τα μπροστινα αυτοκινητα τι τους ερχεται με φορα , και να κανουν στην ακρη

  • liospi

    έχω πάει το honda για service και βλέπω το μάστορα να γαμοσταυρίζει επάνω σε ένα evo Tommi makinen.
    του λέω «είναι το αυθεντικό;»
    «ναι» μου απαντάει
    «και τότε, γιατί γαμοσταυρίζεις»
    «γιατί ο βλάκας δεν ξέρει τι έκδοση έχει αγοράσει και δεν έχει αφήσει τίποτα μαμά πάνω του που να μην έχει πειράξει. Και αυτό δεν είναι το κακό, το κακό είναι ότι τα όσα “μαστόρια” το έχουν πιάσει το έχουν γ@μισεί και ήρθε σε εμένα να το μαζέψω από την αρχή»

  • john_rs

    Πολύ καλό άρθρο. Θα πρόσθετα τα εξαιρετικά και πολύ αγαπητά στην Ιαπωνία mirage cyborg zr και mirage rs

  • Anestis Genk

    Άλλο ένα άρθρο με μιστερά ιαπωνικά που το πιο καινούριο είναι 15ετίας! Και πάνω από τα μισά μπορούν να βγάλουν πινακίδες ιστορικού. Ακούει κανείς στην μίτσου;

  • Scooby r22b

    Αν και Subaruδάκιας, το Evo VI Tommi Makinen Edition όταν το οδήγησα κατάλαβα κυριολεκτικά, ότι η Mitsubishi είχε κάνει άλματα προόδου, και δεν εννοώ μόνο στην δύναμη του μοτέρ.
    Δυστυχώς δεν κατάφερα ποτέ να αποκτήσω ένα γνήσιο Tommi Makinen, είχα όμως την τύχη να το βολτάρω αρκετές φορές.

  • Zero A6M

    Γελανε και οι κοτες………….

  • Mika

    Tommi Makinen Edition και τα μυαλα στα μπλεντερ!

    • sorry αλλα σαν το EVO IX FQ δεν εχει !!! :-D
      οκ ειδικη εκδοση…αλλα εχει υπαρξει !!! ¨-)

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Α ρε Mitsubishi έχει φτιάξει πραγματικά διαμάντια!!! Τα καλύτερα όλων ΕVO VI TOMMI MAKINEN (το κορυφαίο), ΕVO VIII/IX/X και το Εclipse!!!! Τώρα μας λείπουν και θα θέλαμε κανονική επιστροφή των ΕVO και όχι επιστροφή με crossovers. Η εταιρεία έχασε τη σπορ ταυτότητα της και έγινε λίγο άχρωμη. Από τα άλλα, το Pajero είναι το θρυλικό αγαπημένο 4×4… Εμείς είχαμε παλιά και το Galant Σ του ’78 ακριβώς έτσι στη φωτό! Πολύ καλό ήταν και έγινε cult στα 80s με τα περιπολικά στη χώρα μας κυρίως στις ταινίες. Θέλουμε πίσω την παλιά Mitsubishi μας λείπει! https://i.pinimg.com/originals/12/ab/ec/12abec7f47c6225ca5825854d6c2cc2e.jpg

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Περασμένα μεγαλεία και διηγοντας τα να κλαις.

  • shaoqing14

    Συγχαρητηρια για το αρθρο,πραγματικα το ενα μοντελο ειναι καλυτερο απο το αλλο,αν και ειναι ιεροσυλια να μην βρισκονται αναμεσα στα καλυτερα μιτσου το ιστορικο delica και το triton/l200 αμφοτερα τερατα αξιοπιστιας… https://uploads.disquscdn.com/images/03c0b4792f82da7eeb2f7c3f955ea678922448a496f865906887e9f406e951d7.jpg https://uploads.disquscdn.com/images/c298ce964c9564e2fe4be5f94575ca98fe7206d64949926b6c912df9c614abf2.jpg

  • ionized

    συμπαθω τα ΙΧ και γουσταρω τρελα το Χ.τα αλλα εβο δεν μου πολυαρεσουν και δεν γουσταρω τον μακινεν αρα κατα συνεπεια και το αμαξι του.Κανα αφιερωμα στα σκουμπι θα δουμε??
    ps:το λουτρακι-τριπολη-λουτρακi με ενα ψοφιο νοικιαρικο τζιμνι με 4 μαντραχαλους και φουλ εξοπλισμο καμπινγκ μετραει? :)

  • Zero A6M

    Κυριε αρθρογραφε ειστε φασιστας και κομπλεξικος διοτι ενα και μοναδικο all around mitsubishi και λεγεται evo viii το 6 δεν ειναι αμαξι αλλα toy rally car και το 9 ποζερικο 8 αυτα.Ο μπαμπας σας!