Το ΤΑΙΠΕΔ ανακοίνωσε πως προχωρά ο διαγωνισμός για την 40ετή παραχώρηση, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου των 658 χλμ. που ενώνει την Ηγουμενίτσα με την Αλεξανδρούπολη και φτάνει τα 1.000 χλμ. μαζί με τους κάθετους άξονες, ενώ το κόστος κατασκευής του ξεπέρασε τα 6 δισ. ευρώ.

Η Εγνατία Οδός εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, πΓΔΜ και Βουλγαρία).

Οι προσφορές θα πρέπει να υποβληθούν μέχρι τις 26 Ιανουαρίου 2018. Να σημειωθεί ότι σήμερα βασικές υπηρεσίες, όπως η είσπραξη των διοδίων και η βασική συντήρηση, έχουν ανατεθεί με διαγωνισμό σε ιδιώτες.

Να σημειωθεί πως η Εγνατία δεν έχει τις υποδομές που θα έπρεπε για την εξυπηρέτηση των οδηγών (βενζινάδικα, καφέ, τουαλέτες κ.λπ.), αφού λειτουργούν μόνον τρεις σταθμοί από τους προβλεπόμενους 12.

Το μεγάλο αγκάθι είναι οι σταθμοί διοδίων, οι οποίοι προβλέπεται να φτάσουν τους 38. Σήμερα λειτουργούν επτά στον βασικό άξονα (Τύρια, Μαλακάσι, Πολύμυλος, Μάλγαρα, Ανάληψη, Μουσθένη και Ιασμο), καθώς και ένας στον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκης-Σερρών-Προμαχώνα.

Υπό κατασκευή είναι άλλοι πέντε (Παμβώτιδα, Ιεροπηγή, Μέστη, Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη) που θα λειτουργήσουν σταδιακά έως τα μέσα του 2018.

Ειδικά ο σταθμός στα περίχωρα της Θεσσαλονίκης συναντά έντονες αντιδράσεις γιατί είναι ο πρώτος που θα λειτουργήσει στο πολεοδομικό συγκρότημα και αφορά κυρίως αστικές μετακινήσεις.

Με συντηρητικούς υπολογισμούς των υπηρεσιακών στελεχών της κρατικής εταιρείας «Εγνατία οδός Α.Ε.», που έχουν υποβληθεί στα συναρμόδια υπουργεία, μόνο με την ανάπτυξη των προβλεπόμενων σταθμών διοδίων ο αυτοκινητόδρομος μπορεί να αποδώσει στα δημόσια ταμεία 350 εκατ. ευρώ έως το 2022, ενώ με παρεμβάσεις μεγαλύτερης κλίμακας τα συνολικά έσοδα σε βάθος 35ετίας μπορεί να αγγίξουν τα πέντε δισ. ευρώ.

Η ελαφρά συντήρηση κοστίζει σήμερα περίπου 22 εκατ. ευρώ τον χρόνο και γίνεται από εταιρεία που δίνει δουλειά σε 350 εργαζομένους.

Αλλα 300 άτομα απασχολούνται στην είσπραξη των διοδίων, που επίσης γίνεται από ιδιώτες και κοστίζει 40-60 χιλιάδες ευρώ τον μήνα ανά σταθμό, ανάλογα με τα κυκλοφοριακά μεγέθη, ενώ αποδίδει στο Δημόσιο περίπου 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Να σημειωθεί ότι η χρέωση για ένα Ι.Χ. διαμορφώνεται σήμερα στα 0,030 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όταν στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους είναι 0,070 ευρώ.

Η ανάθεση της σύμβασης παραχώρησης για την χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων στον Προτιμητέο Επενδυτή αφορά σε χρονική περίοδο κατ’ ανώτατο όριο έως 40 έτη.

Ο διαγωνισμός θα διενεργηθεί σε δύο φάσεις: τη φάση προεπιλογής και τη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών. Οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος θα πρέπει να υποβληθούν από τους ενδιαφερομένους έως τις 26 Ιανουαρίου 2018.

Ενδιαφέρον για την διαχείριση της Εγνατίας Οδού αναμένεται να εκδηλώσουν όλοι οι μεγάλοι εγχώριοι κατασκευαστικοί όμιλοι, ενώ και ευρωπαϊκοί κολοσσοί, όπως η γαλλική Vinci (επικεφαλής των κοινοπραξιών που διαχειρίζονται τη ζεύξη Ρίου – Αντιρρίου και την Ολυμπία Οδό) έχουν δημοσιοποιήσει το ενδιαφέρον τους.

  • Contor

    Ε ρε γλέντια, έχουμε να μάθουμε ότι παράδρομο υπάρχει…
    Ξεφτίλες.

    • anagnwsths

      Μην αγχώνεσαι διάβασε το υ.γ 2 του babinos1983. Απο το ’19 θα ακούμε για κινήματα , επαναδιαπραγματεύσεις, επαναστάσεις ,Ρωσίες ,Κίνες κ.ο.κ

  • χωρις να ξερω πολλα απο οικονομικα…..
    κανονικα γιαυτα τα 40 χρονια αναθεσης δεν θα πρεπει να βγαλει ο δημοσιο τα 6.000.000.000 που εδωσε για την κατασκευη + ενα ποσοστο απο τα κερδη ολων αυτων των χρονων ???????
    αντε να δουμε τι προσφορα θα δωσουν……. ;-)

    υ.γ εχω διαβασει σε διαφορα αρθρα κατα καιρους οτι σκεφτοντε να τα κανουν τα διοδια με αυτοματους πωλητες……οποτε προβλεπω να εχουμε στο μελλον μειωση θεσεων εργασιας……

    υ.γ περιμενω το ”ΚΙΝΗΜΑ ΔΕΝ ΠΛΗΡΩΝΩ” απο το 19 να ξανακανει την εμφανιση του !!!!! :-P

    • Pandal

      Το δεύτερο υγ όλα τα λεφτά! !!!

    • μεγαλη κουβεντα…που ενω μπορει και να εχω την ορεξη….δεν ειναι ο χωρος να το αναλυσουμε !!!! :-D

    • Anestis Genk

      Αν υπονοείς πως ο ΣΡΖ θα πάει στην αντιπολίτευση, ποντάρω πως όχι δεν θα πάει.

    • λες να μην ειναι ουτε αντιπολιτευση ?????? ε λογικο το βλεπω !!!! :-P

    • Anestis Genk

      Εγώ λέω θα κερδίσει τις εκλογές δυστυχώς ή ευτυχώς. Θεώρησέ το φιλικό στοίχημα:P

    • ΣΟΒΑΡΑ ???????εγω πιστευω θα ειναι και πισω απο την Φωφη !!!!
      παντως το στοιχημα ισχυει !!!! δεν ξερω τι θα πεις….αλλα ειμαι μεσα !!!! :-D

    • Gulag

      Να τις κερδίσει, όχι. Αλλά θα ‘ναι ντέρμπι.. Αν αρχίζει και δώνει μπαγιόκο, πριν τας εκλογάς..

    • Anestis Genk

      Στην εφαρμογή του μνημονίου ο ΣΡΖ ήταν ο αποτελεσματικότερος. ΝΔ θα ψηφίσουν όσοι θα ψήφιζαν πάντα δεξιά επειδή σπάζονται με την αριστερά (κυρίως για λόγους αισθητικής). Μην έχοντας κάτι να προτείνει πέραν του “εμείς είμαστε δεξιοί άρα καλύτεροι” έχει βαλτώσει σε ένα ποσοστό 25% +/-5, μεγάλο μεν αλλά το βάλτωμα και η γκρίνια κάνει μπαμ. Υποψιάζομαι δε πως οι καραμανλικοί κρυφοπροτιμούν τον ΣΡΖ.
      Ο κόσμος έχει αρχίσει να συνηθίζει το μνημόνιο και δεν υπάρχει καμιά δημοφιλής αντιμνημονιακή πρόταση για την ώρα. (προτάσεις υπάρχουν αλλά όχι δημοφιλείς)
      Ο κόσμος θα βγάλει τον ΣΡΖ γιατί η ΝΔ δεν πείθει και την φοβάται.

      Αυτή είναι η γραμμή σκέψης μου. Αυτό θα ανατραπεί αν υπάρχει τεράστια αποχή. Δεν είναι απίθανο αλλά είπα να τζογάρω:P
      Οι πλειστηριασμοί θα παίξουν κι αυτοί ρόλο ενδεχομένως, αλλά δεν νομίζω πως η ΝΔ θα κάνει κάτι διαφορετικό.

    • Gulag

      Αν και είπαμε με τον babino να μην συνεχίσουμε τα πολιτικά γιατί δεν κάνει για το autoblog, είδα την απάντηση σου τώρα και θα σου απαντήσω, αλλά μόνο αυτήν την φορά, λόγω του παραπάνω. Αν θέλεις, ανταπάντησε μου, αλλά εγώ όχι.. Όπως και σε άλλον σχολιαστή, δεν θέλω να χαλάσω την ωραία ατμόσφαιρα του site με πολιτικά.. Δες και την απάντηση μου στον babino.
      :)
      Συμφωνώ στα περισσότερα που λες. Αλλά οι Καραμανλικοί δεν είναι ότι προτιμούν τον Σύριζα, θέλουν να είναι αυτοί οι κουμανταδόροι τη επόμενη μέρα.. Αν με εννοείς.. Deal έχουν κάνει με τον Σύριζα, με αυτοφοράκια τον Καμμένο.
      Η ΝΔ θα είναι πρώτη λόγω επαναπατρισμού παραδοσιακών ψήφων. Αυτό είναι σχεδόν σίγουρο. Αυτοδύναμη μάλλον δεν θα ‘ναι..
      Και επειδή πολλοί πασοκοσυρζαίοι το ξέρουν αυτό, θα ξαναγυρίσουν στο Πασοκ της Φώφης και του Λαλιώτη, που θα συνεργαστεί με την ΝΔ για κυβέρνηση μετά τις εκλογές. Αν το μόνο σου μέλημα στην ζωή είναι να κοιτάς τον κω…ο σου και δε σε νοιάζει τίποτ’ άλλο, δεν έχουν κανένα πρόβλημα να ξαναγυρίσουν πίσω στο Πασοκ..

      Αυτά και τα ξαναλέμε, αυτοκινητιστικά μόνο την άλλη φορά..

      Υ.Γ.
      Περιμένω XC40, για να συγκρίνω με 3008, Χ1, νέα GLA και ίσως Kuga..
      Θα σας ρωτήσω όλους..
      :))

    • Gulag

      Babino. συμφωνούμε σε πολλά, όπως ξέρεις..
      Αυτό που λες με τα 6bn € + ποσοστό απ’ τα κέρδη είναι σωστό κατά το ήμισυ, το 2ο ήμισυ.. Όπως τα εκτιμώ εγώ..
      Δηλαδή:
      Είναι σωστό να ζητήσει το κράτος μας (ο Θεός να το κάνει..) ποσοστό απ’ τα μελλοντικά κέρδη. Αν και θα πρέπει να του αποδείξεις (και να το δεχτεί) ότι θα ‘ναι τόσα, γιατί αυτός θα σου παρουσιάσει δικιά του πρόβλεψη και θα σου πει: “Όχι τόσα πολλά, τόσα θα ‘ναι..”
      Αλλά τα 6bn € δεν είναι απαραίτητο ότι θα τα πάρεις.. Γιατί θα σου πει: “Ξεκίνησες από τότε, το 1995, ξερω ‘γω, και την έφτιαξες το 2005. 10 χρόνια. Είχες αλλαγές εργολάβων, είχες καθυστερήσεις, πρόστιμα, εκεί υπερκοστολόγησες, στο άλλο φαίνονται ποσά για απαλλοτριώσεις που δεν αξίζαν τόσα, κακοτεχνίες κάπου, την χρησιμοποιείς 12 χρόνια, έχει φθορές τώρα, έχεις χώσει 3,000 νοματαίους ενώ χρειάζονται 1,500 για μένα, κ.ά.. Σύνολο σου βγάζω: 2bn€ κάνει τώρα..”
      Ωππ, άρπα την..
      Και αν συνεννοηθούν (εναρμονισμένα, λέγε με cartel) και μεταξύ τους να μην πάνε πάνω από 2bn€, τι κάνεις;
      Την πουλάς τόσο, τι α κάνεις;
      Δεν θες; Μην την πουλάς..
      Και πάρε και 4ο-5ο μνημόνιο να έχεις..

      Αυτή είναι η μοίρα του λέτσου.. :))

    • σε αυτο που λες εχεις δικιο δεν το σκεφτηκα τοσο ”βαθεια” !!!
      οκ να την πουλησω 2-3 δις…… και ασφαλως να εχω ενα ποσοστιαιο κερδος απο τις εισπραξης τους τετοιο ωστε και να συμφερει εμενα απο το να το εχω το εργο και τοσο ωστε να ειναι βιωσιμο γιαυτον που θα το εχει !!!!
      και ασφαλως μετα να παρω μερικα σκαλπς για τα τα δις που ξοδευτηκαν ετσι απλοχερα και δεν θα μπορεσω να τα παρω ποτε πισω σαν κρατος….πολλα ζηταω ???? :-) το ξερω…τι θα με πεις……

    • Gulag

      Σκαλπς δεν πρόκειται να πάρεις, γιατί ή παραγράφηκαν ή ψηφίζαν νόμους περί μη ευθύνης τους.. Ξέρεις κανά λαμόγιο που να είναι κορόϊδο και βλάκας; Πανέξυπνοι και παμπόνηροι είναι, δεν τους πιάνεις..
      Αλλά χωρίς Ηθκή, γι’ αυτό και λαμόγια..

      Μακάρι να γινόταν αυτό που λες, win-win το λένε σ’ ένα χωριό.. Αλλά άμα είσαι λέτσος, θα σ’ αγοράσουν μπιρ-παρά. Εκτός κι αν κάνεις το σκ… σου παξιμάδι και περιμένεις καλύτερες εποχές, που θα ‘χεις καλύτερη οικονομική άνεση να παζαρέψεις, διαπραγμάτευση που λένε τώρα.. Αυτό που κάνουν κι όλες οι κυβερνήσεις πάνω-κάτω μέχρι τώρα, τάχα προσπαθούν να φυλάξουν τα καλύτερα ασημικά μας..
      Αλλά ξέρεις τι;
      Δεν είμαστε μόνο λέτσοι, είμαστε και βλάκες ξεροκέφαλοι, κολλημένα μυαλά. Π.χ. έχει αρχαιολογικά το Ελληνικό; 50 χρόνια αεροδρόμιο; Και, ναι, για κέρματα το δίνεις, αλλά δώστο, ρε μαλ…, να πάει στο διάολο, κάτι ν’ αρχίσει να κινείται, το χρήμα φέρνει χρήμα. Ερείπιο κάθεται, τι θα το κάνεις; Έχεις καμιά καλύτερη ιδέα; Ποια; “Όχι θ’ αγωνιστούμε εναντίον του κεφαλαίου και της ολιγαρχίας”
      Ε, είσαι και λέτσος και βλάκας, πως θα πας μπροστά έτσι;!
      Κάτσε και κλαίγε τη μοίρα σου..
      Πως έλεγε στην ταινία:
      – “Είσαι ένα τίμιος βλάκας.”
      – “Είμαι”.
      “Αλλά δεν ξέρω, κύριε, είμαι βλάκας επειδή είμαι τίμιος ή τίμιος επειδή είμαι βλάκας..”
      :))

    • Gulag

      Αλλά όπως σωστά επισημαίνεις, το autoblog δεν είναι πολιτικό site.
      Ας μην το χαλάμε αυτό, γιατί πολιτικά μπορεί να διαφέρουμε με κάποιους αλλά αυτοκινητιστικά μπορεί να ταιριάζουμε πολύ. Εξάλλου, απ’ την πολιτική δεν έχεις και κανά όφελος, ενώ απ’ το αυτοκίνητο και τον μηχανοκίνητο κόσμο μπορείς να απολαύσεις πράματα..

    • παντως μεγαλη λερα αυτος που εβγαλε τον νομο περι ευθυνης υπουργων…….
      και γενικα ποτε δεν καταλαβα αυτο με την παραγραφη !!!! ειδικα οταν εχει σχεση με το δημοσιο χρημα !!!
      τεσπα…..ας το αφησουμε εδω !!! και να πουμε τιποτα για την κακια VW και την τιμιοτητα των ιαπωνων !!! :-D

  • Marios Georgiades

    Καστανιά, πενταλοφος, Μέτσοβο here I come….

  • Tony T

    ρε παίδες…..

    αυτό το δρόμο δεν είπε ο Σπίρτζης ότι θα τον κάνει με διόδια αναλογικά με το χιλιόμετρο;;;;;;;;;;;;;;

    το έχει υπολογίσει μέσα στην ανάθεση ή λόγια του αέρα;;;;;;;

    • Bon Viveur

      Έχεις τρελές απαιτήσεις απο υπουργό του σύριζα…

  • freedoom1013

    Οι φίλοι που ταξιδεύουν Εγνατία, μπορούν να μας πουν τι εικόνα παρουσιάζει ο αυτοκ/μος από πλευράς συντήρησης;

  • Anestis Genk

    Η πλάκα θα είναι όταν θα ζητάν τα ρέστα από το δημόσιο επειδή δεν έχει τα προσδοκώμενα κέρδη

  • ionized

    αφου ειμαστε ευρωπεοι ρε λεμε..αλλα αυτο που με ξεπερναει στην ελλαδα ειναι το οτι μονοπωλεια δεη,υδρευση κτλ βαρανε κανονι και βγαινουν στο σφυρι

  • Bon Viveur

    Ευτυχώς που θα πάει σε ιδιώτες και θα συντηρηθεί ως δρόμος. Έτσι γλιτώνουμε το κόστος της συντήρησης και των ρουσφετιών του εκάστοτε υπουργού μεταφορών.
    Καλό θα ήταν να γίνουν όλοι ανεξαιρέτως οι δρόμοι ιδιωτικοί αλλά παράλληλα να καταργηθούν και τα τέλη κυκλοφορίας…
    αλλά τι λέω; πρώτη φορά αριστερά έχουμε… και οι δρόμοι θα γίνουν ιδιωτικοί και θα πληρώνει ο εξυπνότερος λαός του κόσμου αυξημένα τέλη κυκλοφορίας…

    • Zero A6M

      κατι ξερεις εσυ………..