Οι αυτοκινητοβιομηχανίες ξοδεύουν υπέρογκα ποσά για την εξέλιξη και ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Στον υπόλοιπο κόσμο -εκτός Ελλάδος- κάνουν αισθητή την παρουσία τους, αν και ακόμα αποτελούν συντριπτική μειονότητα στις συνολικές πωλήσεις, με τις κρατικές επιδοτήσεις να δίνουν σημαντικό κίνητρο για τη αγορά τους. Τα προσφερόμενα μοντέλα αρκετά, όπως το Renault Zoe, το BMW i3, το VW e-Golf, το Nissan Leaf, ενώ φυσικά δεν μπορείς να ξεχάσεις τα τρία μοντέλα της Tesla.

Όσο και αν σου φαίνεται περίεργο, στην χώρα μας υπάρχει το Ελληνικό Ινστιτούτο Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων (ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο), και παρακάτω θα δεις τις αναγκαίες ενέργειες -σύμφωνα με αυτό- προκειμένου να περάσει η Ελλάδα στην εποχή της ηλεκτροκίνησης:

  1. Να καταστεί νομός του Κράτους η 10ετής καθολική απαλλαγή όλων των ηλεκτρικών αυτοκίνητων (BEV, EREV, PHEV και FCEV) από κάθε είδους τέλος ή δασμό (ταξινόμησης, κυκλοφορίας κ.λπ), έκτος του εισαγωγικού δασμού (οπού αυτός επιβάλλεται) και του ΦΠΑ,
  2. Η άξια που θα λαμβάνεται υπόψη ως φορολογικό τεκμήριο (αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης) για τα ως άνω αυτοκίνητα να μειώνεται κατά 50%. Επίσης να απαλλάσσονται του οποίου φόρου πολυτελούς διαβίωσης επίκειται να εφαρμοστεί κατά την ως άνω χρονική περίοδο.
  3. Στις άδειες κυκλοφορίας τους να παύσει να μετατρέπεται βάσει του ν.363/1976 σε φορολογήσιμους ίππους η ισχύς του ηλεκτροκινητήρα τους, η οποία θα πρέπει να αναγράφεται σε kW ή σε ίππους.
  4. Η λιανική τιμή -προ φορών- για τη φορολογία της παραχώρησης τέτοιου τύπου αυτοκίνητου σε εργαζόμενο, μέτοχο, εταίρο κ.λπ από επιχείριση ή άλλη νομική οντότητα να μειώνεται κατά 50%.
  5. Να ανατεθεί άμεσα στη Γενική Γραμματεία Ερευνας και Τεχνολογίας του Ινστιτούτο Μεταφορών η εκπόνηση εθνικού σχεδίου εγκατάστασης ταχυφορτιστών κατά μήκος των εθνικών οδικών δικτύων της χωράς. Η μελέτη αυτή να γίνει σε συνεργασία με τον ΔΕΔΔΗΕ και το ΕΛ.ΙΝ.Η.Ο, έτσι ώστε να αποτελεί πρόταση ρεαλιστικής και άμεσης εφαρμογής που να ικανοποιεί τόσο τις απαιτήσεις και τους περιορισμούς του δικτύου διανομής όσο και τις ποιοτικές και λειτουργικές ανάγκες των χρηστών και των κατασκευαστών των οχημάτων (βλέπε ΚΥΑ 77226/1 – Ξ1/10/2017).
  6. Να χορηγηθούν κίνητρα εγκατάστασης και λειτουργίας των ταχυφορτιστών του ως άνω εθνικού δικτύου σε ενδιαφερομένους επιχειρηματίες ή σε φορείς των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης με τη μορφή επιδότησης στα πλαίσια ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών προγραμμάτων, και να θεσπισθεί ειδικό τιμολόγιο παροχής ηλεκτρικής ενέργειας για τη λειτουργία τους, και
  7. Να θεσπισθούν τροποποιήσεις στον γενικό οικοδομικό κανονισμό, προκείμενου οι μελλοντικοί χώροι στάθμευσης πολυκατοικιών ή άλλου είδους οικοδομημάτων να προβλέπουν ηλεκτροπαροχές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.
  • Renesis1

    Φωνή βοώντος εν τη ερήμω. Θυμάμαι παλιότερα το Opel Ampera “στεγνό” χωρίς εξτρά, στα 53.000€.. Σταματάνε ωρε οι πολιτικάντιδές μας το άρμεγμα?!

  • ολα αυτα που ζητανε εκτος απο το να δωθουν κινητρα για να δημιουργηθουν σταθμοι φορτισεις…δεν ειναι αθεμιτος ανταγωνισμος προς τα οχηματα που κινουντε με ορυκτα καυσιμα ???

    • Renesis1

      Φυσικά και είναι. Αλλά βλέπεις τώρα ζούμε στην εποχή του hype της ηλεκτροκίνησης!.. Και μιλάνε για κίνητρα, που θα οδηγήσουν στη καθιέρωση της ηλεκτροκίνησης, τα οποία φυσικά και δεν θα δοθούν ποτέ στη χώρα μας.. :)))

    • Nikolas Karampelas

      Απέναντι σε ποιους είναι αθέμιτος ανταγωνισμός;
      Οι αυτοκινητοβιομηχανίες που έβγαζαν τα παλιά αυτοκίνητα θα βγάζουν και τα νέα, και οι βενζινάδες θα έχουν σταθμούς φόρτισης που θα σου πουλάνε ρεύμα, εκτός αν είσαι μερακλής και το βάζεις μαζί με το κινητό να φορτίζει το βράδυ :P

    • Έχουν όλοι ηλεκτρικά στην γκάμα τους ;;;

    • Nikolas Karampelas

      μέχρι του χρόνου, άντε του παραχρόνου θα έχουν, οι υπόλοιποι τον πούλογλου, δεν θα είναι η πρώτη φορά που εταιρίες χάνουν το τρένο της τεχνολογίας.

    • για να μην ειναι αθεμιτος ανταγωνισμος…θα πρεπει πχ ολοι να εχουν στην ”Χ” κατηγορια και ενα ηλεκτρικο…ΑΝ εχει μονο ενας αντε 2….τοτε για μενα ειναι αθεμιτος ανταγωνισμος…..ασχετα αν στο παρουσιαζουν οπως θελουν !!

    • Nikolas Karampelas

      Για τον αθέμιτο ανταγωνισμό στα άλογα δεν είδα να λέτε κάτι, ποιος σας πληρώνει ωρέ; :P

    • Δεν σε κατάλαβα ….

    • Nikolas Karampelas

      Ε ναι βασικά βλακεία, δεν μου βγαίνει γραπτός.

      Τέλος πάντων, το θέμα είναι ότι δεν είναι αθέμιτος ανταγωνισμός είναι κίνητρο για την βελτίωση της ποιότητας ζωής σου, μου, μας και την μετάβαση σε μια νεότερη τεχνολογία.

      Η ηλεκτροκίνηση είναι μια εξέλιξη με τα θετικά και τα αρνητικά της, αλλά παραμένει μια εξέλιξη και υπάρχει ανάγκη να δοθεί κίνητρο για να γίνει η μετάβαση προς αυτή. Καθώς αν δεν δινόταν ακόμα θα κυκλοφορούσαμε με datsun αφού δεν σπάνε δεν χαλάνε.

      Όπως ακριβώς δίνουν τόσα χρόνια κίνητρο για την απόσυρση παλαιών, ρυπογόνων και επικίνδυνων (λόγο έλλειψης νεότερων τεχνολογιών που αφορούν την ασφάλεια) έτσι και τώρα δίνουν κίνητρο για την μετάβαση στα ηλεκτρικά. Ναι πρακτικά είναι αθέμιτος ανταγωνισμός προς εταιρίες της Ινδίας και της Κίνας που βγάζουν κάτι Χάρους πχ, αλλά δεν είναι για καλό;

      Σαφώς έχουμε δρόμο για να δούμε την μετάβαση αυτή να αποδίδει ότι υπόσχεται (αν το ρεύμα είναι από λιγνίτη ας πούμε) αλλά το ίδιο δεν μπορούμε να πούμε και για την μετάβαση από ένα παλιό αμάξι που έχεις σε ένα νεότερο, που σταδιακά θα κάνει απόσβεση του κόστους που σε επιβάρυνε η αγορά του, καθώς πχ καίει λιγότερο, χαλάει πιο σπάνια λόγο νεότητας κτλ;

      Για να επιστρέψω και στο θέμα ότι δεν βγάζουν όλοι ηλεκτρικά, να βγάλουν.
      Έτσι πάει, και η πόλη μου κάποτε έβγαζε χαρτί, αλλά όταν όλη Ευρώπη είχε κάνει επενδύσεις σε ηλεκτρικά μηχανήματα, εμείς εδώ ακόμα καίγαμε κάρβουνο “αφού την κάνει την δουλειά” και τελικά έκλεισε το εργοστάσιο γιατί σταδιακά έγινε φθηνότερη η παραγωγή για τους άλλους με τα νεότερα ηλεκτρικά μηχανήματα, και ασύμφορη για εμάς με το κάρβουνο.
      Έτσι και με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

      Ναι τώρα δεν έχει διαφορά, αλλά που πέφτει χρήμα διεθνώς; Στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, κάθε χρόνο γίνεται φθηνότερη και φθηνότερη, νέες τεχνολογίες ξεπετάγονται από παντού, πιο αποδοτικά ηλιακά πανέλ, πυρηνική σύντηξη, κτλ.

      Ενώ τα πετρελαιοειδή κάθε χρόνο γίνεται όλο και δυσκολότερο να εξαχθούν από τα κοιτάσματα οπότε ζορίζεται να ανέβει η παραγωγή και οι επενδύσεις μειώνονται, τώρα έχει ξαναπέσει λόγο της μειωμένης ζήτησης (άλλωστε η μεγάλη αγορά δεν ήμαστε εμείς με τα αμάξια μας σε αυτά).

      Αλλά σε κάποια φάση δεν θα μπορεί να πέσει παρακάτω ή θα ξανά ανέβει, ειδικά αφού λέμε για κάτι που κάποια στιγμή θα τελειώσει και που το κόστος παραγωγής είτε μένει σταθερό είτε αυξάνεται (γιατί αφού τελειώσουν τα υπάρχον κοιτάσματα θα είναι δυσκολότερο να φτάσουν κάποια άλλα ανεκμετάλλευτα, άρα μεγαλύτερο κόστος παραγωγής).

      Εν τέλη οι κινητήρες εσωτερικής καύσης θα αντικατασταθούν όπως έγινε με το παράδειγμα με το κάρβουνο που έδωσα παραπάνω. Μακροπρόθεσμα απλά είναι πιο συμφέρον και βιώσιμο το ρεύμα, ειδικά από την στιγμή που είναι κάτι που δεν τελειώνει ποτέ, ακόμα και αν αύριο σβήσει ο ήλιος, πάλι μπορούμε να παράξουμε ρεύμα.
      Αν αύριο τελειώσει το πετρέλαιο τι θα κάνουμε; Θα καλλιεργούμε βιοντίζελ αντί να καλλιεργούμε τροφή να τρώμε;

      (ναι έχω πολύ ελεύθερο χρόνο σήμερα :P )

  • sotirisb

    Θα μπορουσα και εγω να πουλαω μπλουζες με ενα μανικι και να κανω δωρεαν ακρωτηριασμους για να μπορει να τις φοραει ο κοσμος. Στην θεωρια ολα καλα ακουγονται αλλα οταν χρειαζεται να αλλαξεις τα παντα για να πετυχεις αυτο που θελεις (πχ να αντικαταστησεις μια ΜΕΚ με εναν ηλεκτροκινητηρα) καποιο προβλημα εχει η ιδεα σου.

    • Nikolas Karampelas

      Γιατί δεν έχουμε τότε ακόμα άλογα και κάρα; Αφού έπρεπε να αλλάξουν τόσα πράγματα για να περάσουμε στην αυτοκίνηση με κινητήρα εσωτερικής καύσης;

    • sotirisb

      Γιατι οταν ειχαμε αλογα και καρα δεν ημασταν ουτε οι μισοι στον πλανητη. Γιατι για να φτιαξουμε τις υποδομες που εχουμε μας πηρε εναν αιωνα. Δεν μπορουμε να περιμενουμε οτι μπορουμε να αλλαξουμε εστω τις μισες υποδομες μεσα σε 10-20 χρονια. Ουτε μπορουν τα υπαρχοντα δικτυα ηλεκτρισμου να υποστηριξουν το φορτιο που θα προσεθετε ενας αριθμος ηλεκτρικων αυτοκινητων αρκετα μεγαλος ετσι ωστε να υπαρξει διαφορα. Το να θελεις και να αγοραζεις ενα ηλεκτρικο αυτοκινητο επειδη ειναι της μοδας απεχει πολυ απο το να αντικαθιστας τα συμβατικα με ηλεκτρικα για περιβαντολογικους και λογους υγειας. Και φθηνα να ηταν, γιατι να αγορασεις οταν ξερεις οτι μπορεις να κανεις περιορισμενα χιλιομετρα, οτι θα μπορεις να το φορτιζεις σε περιορισμενα σημεια και οτι θα πρεπει να αλλαξεις μπαταριες σε καποια χρονια? Μιλαμε για εναν μεσο Ελληνα που θα κρατησει το αυτοκινητο 5-10 χρονια, οχι για κανενα μεγιστανα.

    • Nikolas Karampelas

      Όπως έγραψα παρακάτω, το πετρέλαιο δεν έχει μέλλον γιατί πολύ απλά αργά ή γρήγορα θα τελειώσει, το κόστος του ανεβαίνει καθώς μειώνονται τα αποθέματα, ενώ από την άλλη οι επενδύσεις στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας κάθε χρόνο ρίχνουν όλο και περισσότερο το κόστος παραγωγής παράλληλα με την αύξησή της ευκολότερα και με τον ίδιο “κόπο” (πχ πιο αποδοτικά ηλιακά πανέλ)

      Σε 10-20 χρόνια το κόστος του ρεύματος θα είναι χαμηλότερο από του ορυκτού καυσίμου με διαφορά. Δηλαδή το να βάλεις βενζίνη στο αμάξι σου να πας 100 χιλιόμετρα θα κοστίζει αισθητά περισσότερο από το να βάλεις ηλεκτρικό ρεύμα για 100 χιλιόμετρα.

      Το ότι εμείς εδώ στην μπανανία δεν το βλέπουμε γιατί πληρώνουμε ένα σωρό σκατά εξτρά και άσχετα στους λογαριασμούς του ρεύματος δεν πάει να πει ότι δεν είναι φθηνό το ρεύμα. Αφού για ρεύμα πληρώνουμε 100€ και τα 40 είναι για το ρεύμα και τα 60 για φόρους και άλλα άκυρα…

      Όλο το δίκτυο ανεφοδιασμού στήθηκε τα τελευταία 50 χρόνια και σαφώς οι εξελίξεις σήμερα τρέχουν πολύ γρηγορότερα από ότι πριν από 50 χρόνια και οι τεχνολογία μας βοηθάει να κάνουμε πολλά περισσότερα και πολλή πιο γρήγορα από ότι πριν από 50 χρόνια.

      Ναι είναι εφικτό να γίνει πλήρη προσαρμογή μέσα σε 10-20 χρόνια και πλήρη εξάλειψη της βενζίνης σε 50 χρόνια.

      Το κόστος δεν είναι θέμα, στα 10 πρώτα χρόνια θα αγοράζουν όσοι μπορούν και καθώς θα περνάει ο καιρός και θα αναπτύσσεται η αγορά μεταχειρισμένων θα μπορέσουν (μπορέσουμε μάλλον…) και οι πιο χαμηλών οικονομικών δυνατοτήτων να αποκτήσουμε ένα όχημα σε τιμή κάτω από 10 χιλιάρικα.
      Σταδιακά μέχρι να περάσουν 50 χρόνια θα είναι προσιτή τεχνολογία για όλους.

  • τιποτα απο ολα αυτα … ενα μονο θα προτείνω και αυτοματα θα πουληθουν πανω απο 500000 ηλεκτρικα … να μπουν φορτιστες στο δημοσιο και στο στρατο για να φορτιζονται και καλα τα κρατικα αυτοκινητα και φυσικα να μην διοριστη καποιος για τον ελεγχο των φορτιστων …

  • Nikolas Karampelas

    Το μόνο που χρειάζεται είναι ηλεκτρικό αμάξι από 10 χιλιάρικα, τα άλλα θα έρθουν :P

  • hellboy

    το ποιο σημαντικο δεν υποθηκε..
    8 να υπαρχει ασφαλεια στον χωρο φορτισεων κατα την διαρκεια της μερας και νυκτας.. για να αποφευχθει ο κινδυνος να τα λεηλατησουν οι ρομα… για τα καλωδια και για να αποφευχθουν οι βανδαλισμοι απο αλλους στους χωρους….

    • εισαι φασιστας και ρατσιστης !!!!!

    • hellboy

      οχι και οχι……
      ζω στην ελλαδα.. του looting.. γι αυτο ξερω.

    • Anestis Genk

      Τελικά οι Ρομά είναι petrolheads λέμε!

  • Anestis Genk

    1ον καθαρό ηλεκτρισμό. Αν το ενεργειακό αποτύπωμα ενός ηλεκτρικού είναι όσο και ενός ΜΕΚ τι να το κάνω;
    2ον καθαρές μπαταρίες που να αντέχουν.
    3ον Να είναι φτηνιάρηκα.

  • Φωτόνιον

    Θα συμφωνήσω ότι πρέπει να δούμε πρωτίστως φθηνά μοντέλα. Εάν δεν κάνω λάθος η πιο φθηνή επιλογή είναι το Up με 30 χιλιάρικα… Με τα ίδια λεφτά παίρνεις ένα κροσόβερ κι ένα πόλης και ίσως σου περισέψει και κάτι. Γελάνε κι οι πέτρες κοινώς. Η μπέμπα στα 40 χιλιάρικα μοιάζει με ευκαιρία και απευθύνεται φυσικά σ’αυτούς που μπορούν να δώσουν 40 για ‘δεύτερο’ αμάξι. Αυτή τη στιγμή η μόνη ρεαλιστική επιλογή στην Ελλάδα. Renault Zoe, Leaf ανύπαρκτα, να μην πω για το twizzy.
    Επιπλέον το μεγαλύτερο αγοραστικό κοινό στην Ελλάδα βρίσκεται σε Αθήνα/Θεσσαλονίκη. Αθροιστικό σύνολο πληθυσμού γύρω στα 7 μύρια, από τα οποία άντε ένα 10% να έχει τη δυνατότητα να εγκαταστήσει φορτιστές . Το υπόλοιπο 90% ψάχνει θέση στάθμευσης στο δρόμο ή μοιράζεται χώρο στην πολυκατοικία. Χλωμή η εγκατάσταση του φορτιστή της εταιρίας.
    Μετά, αν και έχουμε ηλιοφάνεια με το κιλό, ούτε φωτοβολταϊκά ούτε συσσωρευτές παράγουμε, τα οποία θα έπρεπε να πωλούνται ‘πακέτο’ στην Ελλάδα μαζί με ηλεκτρικά οχήματα. Και φυσικά να επιδοτούνται (όλοι καταφεύγουν στον προστατευτισμό, γιατί εμείς να μην το κάνουμε; Αρκετά δεν σώσαμε γερμανικές και γαλλικές τράπεζες;;;).
    Τέλος πάντων… Μεγάλη η λίστα και πονεμένη ιστορία. …

  • georgekaras

    μεχρι να φαμε προστιμο απο την ΕΕ θα χουμε τα κανονικα μας αμαξια οποτε relax

  • Diagrafeas

    1. Τιμή 15.000€ για τα αντικαταστήσουν τα αυτοκίνητα πόλης.
    Γιατί εκεί είναι το πρόβλημα ρύπων και όχι στα μεγάλα ταξίδια που ούτως η άλλως η πρώτη γενιά δεν μπορεί να παρέχει.
    2. Καινούργια κτίρια με πυλωτή ή υπόγειο για να παρκάρουν όλοι οι ένοικοι και να μπορούν φορτίζουν με ασφάλεια.
    3. Κίνητρα στις επιχειρήσεις να τα δίνουν στους εργαζομένους τους και να τα φορτίζουν δωρεάν στον χώρο τους εν ώρα εργασίας.
    Ας το ξεκινήσει ο όμιλος Δ.Ε.Η. με τους 18.000 εργαζομένους και οι υπόλοιπες ενεργειακές επιχειρήσεις της χώρας.
    4. Υποχρέωση στις εταιρείες που πουλάνε καύσιμα στους Σ.Ε.Α. να εγκαταστήσουν δίκτυο ταχυφορτιστών όταν αποφασιστεί το κοινό ευρωπαικό standard.
    5. Τα φορολογικά αφορούν όλους και όχι τα ηλεκτρικά.
    Τσάμπα τέλη για μερικούς δεν γίνεται.
    Πρέπει να υπάρχει φορολογική ισότητα.

  • Bon Viveur