Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ) θα εγκρίνει την χρηματοδότηση για επεμβάσεις σε 7.000 σημεία του οδικού δικτύου της Ελλάδας που βρίσκονται στο “κόκκινο” από πλευράς τροχαίων και επικινδυνότητας.

Πρόκειται για έργα σε οδικούς άξονες που εκτείνονται σε όλες τις περιφέρειες της χώρας και προτείνονται από εξήντα μελέτες που έγιναν στο πλαίσιο του προγράμματος δράσεων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας που διαχειρίζεται η Εγνατία Οδός ΑΕ και ξεκίνησε το 2011.

Η Κεντρική Μακεδονία, λόγω και της μεγάλης γεωγραφικής της έκτασης, είναι η περιφέρεια η οποία συγκεντρώνει 1.008 επικίνδυνα σημεία στο οδικό της δίκτυο, καθώς μόνο στη Χαλκιδική εντοπίστηκαν 400. Ακολουθούν η Αττική με 673, η Πελοπόννησος με 619 και υψηλότερη συγκέντρωση στην περιφερειακή ενότητα Μεσσηνίας (146), και η Ανατολική Μακεδονία – Θράκη με 607, εκ των οποίων τα περισσότερα στον Έβρο (144). Από τη νησιωτική χώρα, στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων εντοπίστηκαν 471 επικίνδυνα σημεία, στην Κρήτη 457 και στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 366.

1

Το πρόγραμμα των επεμβάσεων στο σύνολο των 7.000 σημείων εγκρίθηκε πριν από λίγες ημέρες από τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη, ενώ αναμένεται η Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Οικονομίας και Υποδομών με την οποία θα ανατεθεί στην Εγνατία η αρμοδιότητα διοίκησης και εκτέλεσής του και η δυνατότητα να είναι φορέας κατασκευής ή υλοποίησης του έργου.

Το κόστος των βραχυπρόθεσμων επεμβάσεων υπολογίζεται σε περίπου 470 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 250 έχουν ήδη δεσμευτεί από την ΕΤΕΠ γι’ αυτό τον σκοπό. Να σημειωθεί ότι οι επαρχιακές οδοί είναι τα τμήματα του οδικού δικτύου στα οποία συμβαίνουν τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.

Βάσει των στοιχείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μόνο 8% των ατυχημάτων συμβαίνουν σε αυτοκινητοδρόμους, με το 55% να καταγράφονται στο επαρχιακό δίκτυο και το 37% σε αστικές περιοχές.

Στο πλαίσιο του προγράμματος μελετήθηκαν, 80 οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 15.000 χιλιομέτρων, εκ των οποίων τα 4.500 στο εθνικό οδικό δίκτυο και τα 10.500 στο επαρχιακό, με στόχο να εντοπιστούν οι θέσεις μειωμένης οδικής ασφάλειας.

Το μοντέλο που θα ακολουθήσει θα είναι η υλοποίηση των επεμβάσεων από την ίδια την Εγνατία στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, ενώ για τις υπόλοιπες περιοχές θα υπογραφούν προγραμματικές συμβάσεις με τις κατά τόπους περιφέρειες.