Οι αρχές της Ρώμης αποφάσισαν να απαγορεύουν όλα τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα από τους δρόμους της, επιχειρώντας να αντιμετωπίσει τα αυξανόμενα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, την ώρα που και άλλες πόλεις στην κεντρική και βόρεια Ιταλία επέβαλαν επίσης περιορισμούς με στόχο να μειώσουν τις επιβλαβείς εκπομπές ρύπων.

Η παρατεταμένη περίοδος ενός ηλιόλουστου καιρού, χωρίς βροχοπτώσεις και ανέμους, οδήγησε τις αρχές στην κήρυξη συναγερμών για το νέφος σε ολόκληρη τη χώρα.

Το δημοτικό συμβούλιο της ιταλικής πρωτεύουσας απαγόρευσε την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων, βαν και μοτοσικλετών τις ώρες αιχμής για μερικές ημέρες, με τα πλέον ρυπογόνα οχήματα να απαγορεύεται να κυκλοφορούν στους δρόμους από τα ξημερώματα έως το σούρουπο.

Η αρχή μεταφορών της πόλης επισήμανε ότι η εντολή αφορά περίπου 1 εκατομμύριο οχήματα, προκαλώντας οργή στις πετρελαϊκές εταιρείες, που κατηγόρησαν το δημοτικό συμβούλιο ότι αντιδρά υπερβολικά.

Τα επίπεδα ρύπανσης αυξήθηκαν κατακόρυφα και σε άλλες πόλεις, όπως το Μιλάνο, το Τορίνο, τη Φλωρεντία, την Πάρμα, αναγκάζοντας τις ιταλικές αρχές να επιβάλουν περιορισμούς στους οδηγούς.

Εντούτοις, η Ρώμη ήταν η μοναδική πόλη που απαγόρευσε όλα τα ντιζελοκίνητα αυτοκίνητα.

Πρόκειται για μια απόλυτα αδικαιολόγητη απόφαση από επιστημονική πλευρά, που δεν προσφέρει κανένα περιβαλλοντικό πλεονέκτημα και επομένως τιμωρεί, χωρίς να χρειάζεται, μια μεγάλη μερίδα πολιτών,

τονίζεται σε μια ανακοίνωση της ιταλικής Ένωσης Πετρελαϊκών Εταιρειών.

Αντίθετα, η περιβαλλοντική οργάνωση Legambiente κατηγόρησε τη Ρώμη ότι καθυστέρησε να αντιδράσει.

Η απόφαση καθυστέρησε απίστευτα. Το δημοτικό συμβούλιο απαγορεύει τα ντιζελοκίνητα έπειτα από 10 ημέρες δηλητηριώδους ατμόσφαιρας,

σημειώνεται σε μια ανακοίνωση.

Με ανακοίνωσή τους, οι αρχές της Ρώμης γνωστοποίησαν ότι το μέτρο δεν αφορά τα λεωφορεία, τα ταξί και άλλα δημόσια μέσα μεταφοράς.

1

Το Παρίσι, μία Κυριακή κάθε μήνα, απαγορεύει την κυκλοφορία οχημάτων στο κέντρο της πόλης για την προώθηση μίας πιο καθαρής ατμόσφαιρας, έχοντας και αυτό θεσπίσει την απαγόρευση κυκλοφορίας στις εργάσιμες μέρες των παλαιών οχημάτων.

Και το Μιλάνο κινείται προς αυτή την κατεύθυνση προωθώντας το μέτρο των “οικολογικών Κυριακών”, το οποίο περιλαμβάνει την πλήρη απαγόρευση όλων των οχημάτων ανεξαρτήτως ηλικίας και καυσίμου.

2

Υπενθυμίζεται ότι η Αθήνα διατηρεί την απαγόρευση κυκλοφορίας των πετρελαιοκίνητων ελαφρών οχημάτων Euro 4 και πριν. Υπαίτιος για τους αυξημένους ρύπους στο κέντρο της Αθήνας είναι ο υπέργηρος στόλος φορτηγών και λεωφορείων που κυκλοφορεί καθημερινά στο κέντρο. Με μέσο όρο που αγγίζει τα 20 έτη (βαρέα φορτηγά), τα οχήματα αυτά δεν πληρούν σε καμία περίπτωση τις περιβαλλοντικές προϋποθέσεις, όπως επίσης και τις προϋποθέσεις ασφαλούς μετακίνησης.

Η ατμόσφαιρα επιβαρύνεται σε καθημερινή βάση και από τα παλαιά οχήματα. Όλα αυτά, ενώ συσχετίζονται άμεσα οι αυξημένες εκπομπές ρύπων με τον αυξημένο αριθμό πρόωρων θανάτων, καθώς και με αρρώστιες (καρδιο-αναπνευστικές παθήσεις, καρκίνος, άσθμα) που πλήττουν κυρίως τις ευπαθείς ομάδες αλλά και τα παιδιά.