Σύμφωνα με τα στοιχεία του φετινού Φορολογικού Οδηγού (Tax Guide) της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η φορολόγηση οχημάτων αποφέρει έσοδα 440,4 δισ. ευρώ σε 14 χώρες της Ευρώπης. Τα φετινά έσοδα αυξήθηκαν κατά σχεδόν 3% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και το συνολικό ποσό των 440,4 δισ. ευρώ ισοδυναμεί με πάνω από 2,5 φορές τον συνολικό προϋπολογισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτό δείχνει την τεράστια σημασία της αυτοκινητοβιομηχανίας για την Ευρώπη. Είναι σαφώς πρωταρχικής σημασίας για τη συνολική υγεία της οικονομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ιδίως για τους κρατικούς προϋπολογισμούς, να μπορέσουμε να επανεκκινήσουμε επιτυχώς τη βιομηχανία μας μετά την κρίση του νέου κορωνοϊού.

δήλωσε ο Eric-Mark Huitema, γενικός διευθυντής του ACEA.

Ο Φορολογικός Οδηγός του 2020 (μπορείς να βρεις όλο τον οδηγό σε αυτό το PDF) συγκεντρώνει τις πιο πρόσφατες πληροφορίες σχετικά με τους φόρους απόκτησης οχημάτων (ΦΠΑ, φόρος επί των πωλήσεων, τέλη ταξινόμησης), ιδιοκτησίας (ετήσια τέλη κυκλοφορίας, διόδια) και μετακίνησης (φόρος καυσίμων) στην Ευρώπη και σε άλλες βασικές αγορές του κόσμου (Κίνα, Ινδία, Ιαπωνία, Νότια Κορέα, Ρωσία, Τουρκία, ΗΠΑ).

Οι πέντε χώρες της Ευρώπης με τα υψηλότερα έσοδα από φόρους αυτοκινήτων είναι:

  1. Γερμανία: 93,4 δισ. ευρώ
  2. Γαλλία: 83,9 δισ. ευρώ
  3. Ιταλία: 76,3 δισ. ευρώ
  4. Ηνωμένο Βασίλειο: 54,1 δισ. ευρώ
  5. Ισπανία: 30,0 δισ. ευρώ

Στην Ελλάδα τα έσοδα από τη φορολόγηση οχημάτων ανέρχονται σε 7,4 δισ. ευρώ. Συγκεκριμένα:

  • 5,6 δισ. ευρώ από τους φόρους σε καύσιμα και λιπαντικά
  • 1,2 δισ. ευρώ από τα τέλη κυκλοφορίας
  • 300 εκατ. ευρώ από τα τέλη ταξινόμησης και λοιπούς φόρους
  • 300 εκατ. ευρώ από τον ΦΠΑ στις πωλήσεις οχημάτων, στα σέρβις, στις επισκευές και στα ανταλλακτικά

Σύμφωνα με τον νέο Φορολογικό Οδηγό, 24 χώρες επιβάλλουν φόρους εν μέρει ή πλήρως βάσει εκπομπών CO2 ή/και κατανάλωσης καυσίμου του οχήματος. Οι τρεις χώρες που δεν εφαρμόζουν φορολογία βάσει CO2 είναι η Εσθονία, η Λιθουανία και η Πολωνία. Αρκετές χώρες εξακολουθούν να φορολογούν τα αυτοκίνητα βάσει ιπποδύναμης, τιμής, βάρους, κυλινδρισμού ή ενός συνδυασμού αυτών των παραγόντων.

Ο Φορολογικός Οδηγός δείχνει επίσης ότι 24 από τις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης παρέχουν κάποια κίνητρα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, μόλις 13 κράτη μέλη προσφέρουν κίνητρα αγοράς, όπως επιδοτήσεις ή ασφάλιστρα, σε αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Οι περισσότερες χώρες χορηγούν μόνο φορολογικές μειώσεις ή απαλλαγές.