Στην ψηφιοποίηση των διαδικασιών για την ανανέωση των αδειών οδήγησης και τη χορήγηση αντιγράφων των αδειών κυκλοφορίας προχωρά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

1Η ηλεκτρονική αναθεώρηση αδειών οδήγησης αφορά την ανανέωση των εξής κατηγοριών:

Επαγγελματικές άδειες οδήγησης που ανανεώνονται ανά πενταετία και λοιπές άδειες οδήγησης, που ανανεώνονται ανά τριετία, εφόσον ο κάτοχος είναι άνω των 65 ετών.

Με τις διατάξεις του πρόσφατου νόμου (ν.4850/2021) οι πολίτες-οδηγοί μπορούν να επισκεφθούν οποιονδήποτε γιατρό επιθυμούν και μετά την εξέτασή τους τα πιστοποιητικά θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά στις Διευθύνσεις Μεταφορών, όπως και η υποβολή των λοιπών δικαιολογητικών (αίτηση-φωτογραφία για την εκτύπωση).

Μετά την εκτύπωση της άδειας οδήγησης από την Αστυνομία, ο πολίτης, εφόσον το επιθυμεί, θα δηλώσει, εάν θέλει, να του σταλεί η άδεια οδήγησης στην οικία του με courier, με αντικαταβολή.

Η ρύθμιση αυτή έχει σκοπό την εξυπηρέτηση των πολιτών με την απαλλαγή τους από την αυτοπρόσωπη παρουσία στις Διευθύνσεις Μεταφορών, την καλύτερη ιατρική εξέταση, αφού ο ιατρός θα έχει πρόσβαση με το ΑΜΚΑ στον φάκελο του εξεταζόμενου, και την καταπολέμηση της διαφθοράς.

Για τη χορήγηση αντιγράφου άδειας κυκλοφορίας επιβατικού αυτοκινήτου και δικύκλου ιδιωτικής χρήσης λόγω απώλειας, κλοπής ή φθοράς, οι ενδιαφερόμενοι μέχρι σήμερα προσέρχονταν στις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας και υπέβαλαν αίτηση και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/89. Η διαδικασία αυτή καταργείται και αντικαθίσταται η ηλεκτρονική εφαρμογή του αιτήματος αυτού.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμπλήρωσε την ισχύουσα νομοθεσία και δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να εξυπηρετούνται ηλεκτρονικά και να αποφεύγεται η αυτοπρόσωπη παρουσία στις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας.

Αναλυτικά, οι ψηφιακές εφαρμογές που έχουν πραγματοποιηθεί στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι:

2Έκδοση προσωρινής άδειας οδήγησης

Η εκτύπωση των αδειών οδήγησης γίνεται από Διεύθυνση Διαβατηρίων της Ελληνικής Αστυνομίας. Πριν γίνει η εκτύπωση η αρμόδια Διεύθυνση Μεταφορών της Περιφέρειας αποστέλλει με courier τις φωτογραφίες στην Αστυνομία προκειμένου να εκτυπωθεί η άδεια.

Η διαδικασία αυτή απαιτούσε πολύ χρόνο, οι δε νέοι οδηγοί (ιδιαίτερα οι επαγγελματίες) ζητούσαν επιτακτικά τις άδειες οδήγησης με αποτέλεσμα να υπήρχαν έντονες διαμαρτυρίες. Πολλές φορές μάλιστα χρησιμοποιούσαν αθέμιτους τρόπους προκειμένου να επισπευθεί η έκδοση της άδειας οδήγησης. Με την νομοθετική καθιέρωση της προσωρινής άδειας οδήγησης τα φαινόμενα αυτά περιορίστηκαν σε μεγάλο βαθμό.

Σήμερα, μετά το πέρας της επιτυχούς εξέτασης, σε χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τις 48 ώρες, ο οδηγός λαμβάνει στο κινητό του τηλέφωνο την προσωρινή άδεια οδήγησης, η οποία ισχύει για 4 μήνες, χρονικό διάστημα ικανό μέχρι να εκτυπωθεί η οριστική άδεια οδήγησης. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί 261.154 προσωρινές άδειες οδήγησης. Αποτελέσματα αυτής της διαδικασίας είναι η εξυπηρέτηση πολιτών και η μείωση της διαφθοράς.

3Έκδοση αντιγράφων αδειών οδήγησης (λόγω απώλειας -φθοράς -αντικατάστασης με νέου τύπου)

Η ίδια διαδικασία εκτύπωσης – χορήγησης αδειών οδήγησης, όπως περιγράφεται παραπάνω για τις νέες άδειες, ακολουθείται και στις περιπτώσεις χορήγησης αντιγράφων αδειών οδήγησης λόγω απώλειας, κλοπής ή φθοράς καθώς και αντικατάστασης με νέου τύπου αδειών οδήγησης.

Και στην περίπτωση αυτή παρατηρείτο μεγάλες καθυστερήσεις με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται τα ίδια φαινόμενα (πιέσεις – διαφθορά ). Η καθιέρωση της ηλεκτρονικής εφαρμογής και για τις παραπάνω περιπτώσεις θα απαλλάξει τους πολίτες από το άγχος και την πολυήμερη αναμονή. Μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί ηλεκτρονικά 12.423 άδειες οδήγησης.

Σκοπός του υπουργείου είναι με παρεμβάσεις του προς τους Περιφερειάρχες να επιβάλλουν στις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας να υπάρχει κατά προτεραιότητα εξυπηρέτηση των περιπτώσεων της ηλεκτρονικής υποβολής των αιτήσεων για τις παραπάνω περιπτώσεις, ώστε να γίνει ελκυστική η εφαρμογή αυτή για όλους τους πολίτες.

4Έκδοση σημειώματος άδειας κυκλοφορίας εντός Δακτυλίου Αθήνας

Μετά την απόφαση για επαναφορά του Δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας και την κυκλοφορία σε αυτόν των επιβατικών αυτοκινήτων και φορτηγών με μικτό βάρος μικρότερο των 2200 χιλιογράμμων με εκπομπή καυσαερίων μικρότερο των CO2 <120 gr η Διεύθυνση Πληροφορικής του υπουργείου σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης κατήρτησε σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα ώστε οι πολίτες να εκτυπώσουν τη σχετική άδεια εισόδου.

5Άλλες Ρυθμίσεις που έχουν προγραμματιστεί για εξυπηρέτηση πολιτών

6Car Wallet

Σε συνεργασία με την Διεύθυνση Πληροφορικής του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, του υπουργείου Οικονομικών και της Ψηφιακής Διακυβέρνησης, στα πρότυπα της εφαρμογής τύπου wallet για το πιστοποιητικό εμβολιασμού Covid-19, σχεδιάζεται η εφαρμογή Car Wallet, που θα περιλαμβάνει:

  • Δίπλωμα Οδήγησης
  • Άδεια Κυκλοφορίας Οχήματος
  • Τέλη Κυκλοφορίας
  • Πιστοποιητικό ΚΤΕΟ
  • Αντίγραφο Ασφαλιστικού Συμβολαίου οχήματος,
  • Ιστορικό Συντήρησης Οχήματος, κλπ.
  • Ηλεκτρονική μεταβίβαση αδειών κυκλοφορίας Επιβατικών Ιδιωτικής Χρήσης και Δικύκλων

7Ηλεκτρονικές μεταβιβάσεις

Η μεταβίβαση των αδειών κυκλοφορίας Επιβατικών Ιδιωτικής Χρήσης και Δικύκλων με την ισχύουσα διαδικασία γίνεται με την αυτοπρόσωπη ή με εξουσιοδότηση παρουσία στις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας αφού καταβληθούν τα προβλεπόμενα τέλη μεταβίβασης.

Στις άμεσες προτεραιότητες του υπουργείου είναι η καθιέρωση της διαδικασίας αυτής ηλεκτρονικά ώστε οι πολίτες να μπορούν να πραγματοποιούν τις πράξεις αυτές χωρίς την υποχρεωτική παρουσία στις Διευθύνσεις Μεταφορών της Περιφέρειας ή στα ΚΕΠ και για το λόγο αυτό βρίσκεται σε συνεννόηση με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την υλοποίηση του.

8Έκδοση βεβαιώσεων βαθμών στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (ΣΕΣΟ)

Με την ισχύουσα σήμερα νομοθεσία, στο σύστημα της Πληροφορικής του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών καταχωρούνται οι βαθμοί ποινής κάθε οδηγού όταν αυτές σταλούν από τις αρμόδιες Υπηρεσίες της Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας. Στη συνέχεια μετά την συγκέντρωση των προβλεπόμενων βαθμών εκδίδεται η πράξη αφαίρεσης και ο πολίτης ενημερώνεται για τον χρόνο αφαίρεσης της άδειας οδήγησης και τον χρόνο που πρέπει να υποβληθεί σε εξετάσεις για την επαναχορήγηση της άδειας οδήγησης.

Η διαδικασία αυτή στην πράξη έχει αποδειχτεί χρονοβόρα , με αποτέλεσμα οδηγοί να λαμβάνουν τις πράξεις αφαίρεσης μετά από 2- 3 χρόνια, όταν πλέον η επιβολή της ποινής δεν έχει την απαιτούμενη προστιθέμενη αξία.

Η πρόθεση του υπουργείου είναι το σύστημα αυτό να ψηφιοποιηθεί. Οι παραβάσεις να αποστέλλονται ηλεκτρονικά και τα αφαιρετήρια να εκδίδονται άμεσα.

Επίσης το σύστημα αυτό θα πρέπει να είναι προσβάσιμο στους ενδιαφερόμενους πολίτες ώστε να μπορούν να ενημερώνονται για τους βαθμούς ποινής για παραβάσεις που έχουν πραγματοποιήσει ώστε να είναι προσεκτικοί στην οδήγηση τους.

9Έκδοση Καρτών Ψηφιακού Ταχογράφου

Οι κάρτες Ψηφιακού Ταχογράφου αφορούν σε όλους τους οδηγούς Φορτηγών και Λεωφορείων. Η ψηφιοποίηση και αυτής της διαδικασίας θα έχει σαν αποτέλεσμα την εξυπηρέτηση των επαγγελματιών Οδηγών ώστε να αποφεύγεται η αυτοπρόσωπη παρουσία τους στις Διευθύνσεις Μεταφορών στις Περιφέρειες .

Ιδιαίτερα θα εξυπηρετηθούν οι επαγγελματίες οδηγοί που διενεργούν διεθνείς μεταφορές οι οποίοι θα μπορούν να υποβάλλουν το αίτημά τους από οποιοδήποτε τόπο.