Στο περιθώριο του 5ου Συνεδρίου Ηλεκτροκίνησης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής ανακοίνωσε το πρόγραμμα “Πράσινα Ταξί” που θα χρηματοδοτεί την αντικατάσταση παλαιών ρυπογόνων ταξί με αμιγώς ηλεκτρικά.

Το σύνολο της επιδότησης για τα ταξί μπορεί να ξεπερνά και τις 20.000 ευρώ, ενώ παράλληλα τόνισε πως εκπονείται σχέδιο εγκατάστασης υποδομών φόρτισης στις πιάτσες ταξί, με προτεραιότητα σε αυτές που το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ το επιτρέπει χωρίς να γίνει σημαντική επαύξηση ισχύος.

1Νέο Κινούμαι Ηλεκτρικά

Παράλληλα, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, έκανε σήμερα γνωστό πως έως τον Απρίλιο θα προκηρυχθεί νέος κύκλος του προγράμματος “Κινούμαι Ηλεκτρικά” που θα έχει αυξημένες επιδοτήσεις για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

2

Το νέο πρόγραμμα θα περιλαμβάνει επιδοτήσεις για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων τόσο από φυσικά πρόσωπα όσο και από επιχειρήσεις ενώ το νέο πρόγραμμα για τα ταξί θα προβλέπει ενίσχυση ύψους 22.500 ευρώ για αγορά ηλεκτρικού οχήματος με παράλληλη απόσυρση του υφιστάμενου.

325.000 φορτιστές σε όλη την Ελλάδα έως το 2030

Το 2019 υπήρχαν πανελλαδικά 58 δημοσίως προσβάσιμα σημεία φόρτισης, ενώ σήμερα το νούμερο αυτό έχει φτάσει τα 1.200. Όπως είπε ο υπουργός, στόχος είναι έως το 2030 να υπάρχουν 25.000 φορτιστές σε όλη την Ελλάδα.

Σήμερα το βασικό οδικό δίκτυο της χώρας μας διαθέτει κάλυψη με φορτιστές των 50kW και άνω, σε πυκνότητα ως και 60χλμ. Στόχος μας είναι το 2025 να έχουμε αναπτύξει ένα δίκτυο που θα προσεγγίζει τα 12.000 σημεία φόρτισης και το 2030 να έχουμε φτάσει τους 25.000 φορτιστές πανελλαδικά.

είπε, προσθέτοντας πως μέσα στους επόμενους μήνες θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία το Μητρώο Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης (Μ.Υ.Φ.Α.Η), κάτι που θα επιτρέψει στη δημιουργία μιας εφαρμογής για τα κινητά τηλέφωνα, ώστε ο ενδιαφερόμενος να γνωρίζει όλα τα διαθέσιμα σημεία φόρτισης που υπάρχουν ανά την επικράτεια.

Υπολογίζεται ότι ο χάρτης με τα Σημεία Φόρτισης σε όλη την Ελλάδα θα είναι έτοιμος τον Μάρτιο, ενώ θα επικαιροποιείται το αργότερο ανά μήνα από την προσθήκη κάθε νέου φορτιστή.

4

Εως τον Ιούνιο θα είναι έτοιμο και το σύστημα των δυναμικών δεδομένων, το οποίο θα εμπεριέχει στοιχεία ως προς τη λειτουργικότητα των υφιστάμενων φορτιστών, το εάν είναι κατειλημμένος ή όχι, κλπ.

Το πρώτο βήμα είναι ότι συγκροτούμε μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για το δίκτυο των δημοσίων προσβάσιμων φορτιστών, όπως είναι που βρίσκονται, δηλαδή η γεωγραφική τους θέση, η διαθεσιμότητα, το κόστος και ο τρόπος πληρωμής. Και το δεύτερο βήμα είναι ότι θα παρέχουμε σε κάθε ενδιαφερόμενο μια ειδική εφαρμογή, ώστε να έχει ανά πάσα στιγμή πρόσβαση από το κινητό του σε όλες αυτές τις πληροφορίες και να μπορεί να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του.

Μπορεί η αναλογία των δημοσίως προσβάσιμων φορτιστών σε σχέση με τα κυκλοφορούντα ηλεκτρικά οχήματα να είναι στα ίδια επίπεδα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, δηλαδή να αντιστοιχούν 6 οχήματα ανά 10 φορτιστές, ωστόσο οι περισσότεροι φορτιστές είναι συγκεντρωμένοι σε μεγάλα αστικά κέντρα, ενώ σε αρκετές γεωγραφικές περιοχές δεν υπάρχουν καθόλου.

Επιπλέον η πλειονότητα των φορτιστών είναι σε ιδιωτικούς χώρους με δημόσια πρόσβαση (σούπερ μάρκετ, κλπ), ενώ μόλις το 6% του συνόλου είναι εγκατεστημένο σε δημόσιους κοινόχρηστους χώρους στα κέντρα των πόλεων.

5

Να σημειωθεί ότι με χρηματοδότηση του Πράσινου Ταμείου, 330 δήμοι της χώρας εκπονούν μελέτες για εγκατάσταση Σημείων φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ). Εκτιμάται ότι συνολικά θα χωροθετηθούν τουλάχιστον 11.000 σε κοινοχρήστους χώρους, ενώ οι πρώτες 35 μελέτες ολοκληρώθηκαν και αφορούν τη χωροθέτηση περίπου 2.200 φορτιστών.

Με βάση τα σενάρια αύξησης των ηλεκτρικών οχημάτων θα απαιτηθούν περισσότερα από 12.000 δημόσια Σημεία Φόρτισης με την πλειονότητα να αφορά σε φορτιστές γρήγορης φόρτισης και έως το 2030 να 8πλασιαστούν φτάνοντας τους 90.000 εκ των οποίων περίπου 10.000 θα πρέπει να είναι υπερταχυφορτιστές.

7Ακριβή η φόρτιση

Υπάρχουν 40 ταχυφορτιστές στα ΣΕΑ των εθνικών οδών, αλλά οι τιμές χρέωσης της δημόσιας φόρτισης είναι υψηλές, με τη μέση τιμή σε AC φορτιστές να κυμαίνεται μεταξύ 45 με 50 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα και σε ταχυφορτιστές 60 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα.

Η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, Αλεξάνδρα Σδούκου είπε:

Αυτό θα το δούμε πολύ προσεκτικά σε συνεργασία με την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Εδώ δημιουργείται ο κίνδυνος να αποθαρρυνθούν όσοι δεν έχουν πρόσβαση σε ιδιωτική θέση στάθμευσης στο σπίτι ή τη δουλειά τους. Είναι ανάγκη να εξορθολογιστούν και να μειωθούν οι τιμές χρέωσης δημόσιας φόρτισης.

Προσέθεσε μάλιστα ότι βρίσκονται ήδη σε συζητήσεις με το υπουργείο Οικονομικών για να εξεταστεί η μείωση του ΦΠΑ που επιβάλλεται στη δημόσια φόρτιση από 24% σε 6% ώστε να λειτουργήσει ο ανταγωνισμός και να δραστηριοποιηθούν περισσότεροι φορείς.