Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ και του ΣΕΑΑ, οι πωλήσεις των αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in αυτοκίνητων στην Ελλάδα έχει αυξηθεί κατά 286% τους πρώτους οχτώ μήνες του τρέχοντος έτους, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2020.
Η αύξηση αυτή είναι ακόμα πιο εντυπωσιακή, αν αναλογιστούμε την πολύ σημαντική έλλειψη υποδομών φόρτισης, όπως αποδεικνύει νέα έρευνα που ολοκλήρωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), σχετικά με τον αριθμό των δημόσιων σημείων φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Πιο συγκεκριμένα, η έρευνα δείχνει τις διάφορες που υπάρχουν σε αυτόν τον τομέα στα 27 κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την χώρας μας να βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις σε σημεία φόρτισης. Ειδικότερα η ACEA, ανακοίνωσε ότι από τα 224.237 σημεία φόρτισης που διατίθενται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σχεδόν το 30% βρίσκεται στην Ολλανδία (66.665), με άλλο 20,4% στη Γαλλία (45.751), και το 19,9% στη Γερμανία (44.538).
Αυτές οι τρεις χώρες καλύπτουν το 23% της συνολικής επιφάνειας της ΕΕ, αλλά αντιπροσωπεύουν το 70% όλων των σημείων φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ. Το υπόλοιπο 30% των υποδομών για την φόρτιση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι διάσπαρτο στο υπόλοιπο 77% των χωρών που καλύπτει η ΕΕ.
Τα ευρήματα δείχνουν ότι 10 χώρες δεν διαθέτουν ούτε έναν φορτιστή για κάθε 100 χλμ. βασικών δρόμων, και όλες αυτές οι χώρες έχουν επίσης μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων μικρότερο από 3% (εκτός από την Ουγγαρία). Επιπλέον, 18 κράτη μέλη της ΕΕ διαθέτουν λιγότερα από 5 σημεία φόρτισης ανά 100 χλμ. δρόμου, με μόλις τέσσερις χώρες να διαθέτουν περισσότερους από 10 φορτιστές για κάθε 100 χλμ. δρόμων.
Στο πλαίσιο του πακέτου για το κλίμα Fit for 55 που δημοσιεύτηκε τον Ιούλιο, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε έως το 2030 οι εκπομπές CO2 από τα νέα αυτοκίνητα να είναι 55% μικρότερες από τα επίπεδα του 2021 -από τον στόχο του 37,5% για το 2030, που είχε τεθεί μόλις πριν από τρία χρόνια. Έτσι, οι αυτοκινητοβιομηχανίες που δραστηριοποιούνται στη Ευρώπη θα πρέπει να φέρουν εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην αγορά τα επόμενα χρόνια για να επιτύχουν αυτόν τον απαιτητικό νέο στόχο.
Η διαφορά μεταξύ της Γερμανίας, της χώρας που κατέχει την τρίτη θέση αυτή την στιγμή στον πίνακα των σημείων φόρτισης, και της Ιταλίας, που καταλαμβάνει την τέταρτη θέση με ποσοστό 5,8%, είναι μεγάλη, ενώ οι επόμενες χώρες έχουν ακόμη πιο μεγάλη διαφορά ακόμη και από την Ιταλία.
Μια μεγάλη σε έκταση χώρα όπως η Ρουμανία -περίπου έξι φορές μεγαλύτερη από την Ολλανδία- διαθέτει αυτή την στιγμή μόλις 493 σημεία φόρτισης, που σημαίνει ότι κατέχει το 0,2% του συνόλου της ΕΕ.
Οι πέντε χώρες της ΕΕ με τα περισσότερα δημόσια σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι:
- Ολλανδία με 66.665 σημεία
- Γαλλία με 45.751 σημεία
- Γερμανία με 44.538 σημεία
- Ιταλία με 13.073 σημεία
- Σουηδία με 10.370 σημεία
Οι πέντε χώρες της ΕΕ με τα λιγότερα δημόσια σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι:
- Κύπρος με 70 σημεία
- Μάλτα με 96 σημεία
- Λιθουανία με 174 σημεία
- Βουλγαρία με 194 σημεία
- Ελλάδα με 275 σημεία
Ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema, προειδοποίησε σχετικά:
Οι καταναλωτές δεν θα είναι σε θέση να στραφούν σε οχήματα μηδενικών εκπομπών αν δεν υπάρχουν αρκετοί σταθμοί φόρτισης και ανεφοδιασμού κατά μήκος των δρόμων όπου οδηγούν.
Για παράδειγμα, εάν οι πολίτες της Ελλάδας, της Λιθουανίας, της Πολωνίας και της Ρουμανίας πρέπει να διανύσουν 200 χιλιόμετρα και πάνω για να βρουν φορτιστή, δεν μπορούμε να περιμένουμε από αυτούς να είναι πρόθυμοι να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Θα πρέπει να σημειωθεί τεράστια πρόοδος στην ανάπτυξη των υποδομών σε όλη την ΕΕ σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Οι πρόοδοι που σημειώθηκαν σε μερικές χώρες της Δυτικής Ευρώπης είναι ενθαρρυντικές, αλλά δεν πρέπει να μας αποσπούν από την άθλια κατάσταση του δικτύου φόρτισης σε άλλες χώρες της ΕΕ.
Σημεία φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανά 100 χιλιόμετρα δρόμου και το μερίδιο αγοράς
Χώρα | Σημεία φόρτισης/100 χλμ. | Μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών |
---|---|---|
Αυστρία | 6,1 | 9,5% |
Βέλγιο | 5,5 | 10,7% |
Βουλγαρία | 0,8 | – |
Γαλλία | 4,1 | 11,2% |
Γερμανία | 19,4 | 13,5% |
Δανία | 4,4 | 16,4% |
Ελλάδα | 0,2 | 2,6% |
Εσθονία | 0,7 | 1,8% |
Ιρλανδία | 1 | 7,4% |
Ισπανία | 1,1 | 4,8% |
Ιταλία | 5,1 | 4,3% |
Κροατία | 2,3 | 1,9% |
Κύπρος | 0,5 | 0,5% |
Λετονία | 0,5 | 2,7% |
Λιθουανία | 0,2 | 1,1% |
Λουξεμβούργο | 34,5 | 11,4% |
Μάλτα | 3,4 | – |
Ολλανδία | 47,5 | 25% |
Ουγγαρία | 0,6 | 4,7% |
Πολωνία | 0,4 | 1,9% |
Πορτογαλία | 14,9 | 13,5% |
Ρουμανία | 0,5 | 2,2% |
Σλοβακία | 2 | 1,9% |
Σλοβενία | 1,6 | 3,1% |
Σουηδία | 5 | 32,2% |
Τσεχία | 0,9 | 2,5% |
Φιλανδία | 3,3 | 18,1% |