H BMW κατά την διάρκεια της ετήσιας έκθεσης “Ημέρα Καινοτομίας” στο Μόναχο ανακοίνωσε ότι εκτός των νέων turbo κινητήρων της, αναπτύσσει και ένα νέο κιβώτιο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων 8 σχέσεων το οποίο μπορεί να προβλέπει τον δρόμο. Συνεργάζεται με το σύστημα GPS, με μια ασύρματη σύνδεση, με το Dynamic Stability Control (DSC), με δύο κάμερες και με αισθητήρες ραντάρ, έτσι ώστε να μπορεί να προσαρμοστεί κατάλληλα σε σχέση με τις συνθήκες του δρόμου.

Παραδείγματος χάρη. Οδηγείς σε έναν βροχερό δρόμο, η ασύρματη σύνδεση βρίσκει στο internet τις πρόσφατες μετεωρολογικές προβλέψεις για τον καιρό, ενώ το DSC αναλύει το συντελεστή τριβής έτσι ώστε αργότερα να μειώσει την ροπή ώστε να μην σπινιάρουν οι τροχοί. Το σύστημα GPS βρίσκει την επόμενη στροφή και κατεβάζει αυτόματα ταχύτητα έτσι ώστε να πάρεις την στροφή όσο τον δυνατόν καλύτερα.

Ακούγεται σαν σενάριο ταινίας επιστημονικής φαντασίας, αλλά η BMW το έχει κάνει πραγματικότητα. Το πότε θα τοποθετηθεί το εν λόγω σύστημα σε μοντέλα παραγωγής δεν έχει ανακοινωθεί αλλά είναι πιθανό η επόμενη γενιά της Σειράς 7 να είναι το πρώτο αυτοκίνητο που θα διαθέτει τον εν λόγω κιβώτιο.

[Πηγή: BMW]

Δελτίο Τύπου

Development objective: identify road profile, understand driver’s wishes.

As a result of further development there is now the possibility to adapt gearshift commands given by the transmission control system to each driving situation even more flexibly and at the same time more accurately. The anticipatory transmission control system currently in the advance development stage utilises, in addition to the driver’s intention, further information to take into consideration road surface conditions, road topology as well as the traffic situation when selecting the ideal gear. For this purpose, the transmission control system is linked to both the DSC (Dynamics Stability Control) function as well as the navigation system in the initial stage. In the configuration levels that follow, a link-up with the cameras utilised for the driver assistance systems or radar and additional sensors respectively is under consideration.

The data provided by the DSC sensors pertaining to the road surface friction coefficient help the system particularly in the case of low friction coefficients to prepare optimally for the typical control intervention during the acceleration phase that follows. Using the data provided by the navigation system, it is possible to determine the radius of a bend long before it is approached. Based on this information the transmission control system then determines with even greater accuracy the gear required for a smooth driving manoeuvre and confident acceleration out of the bend. Moreover, using information provided by cameras and radar sensors and pertaining to the traffic situation ahead of the vehicle, it will in future be possible to determine for example the required amount of deceleration and adapt the drive management to each specific situation.

In practice and thanks to this anticipatory control system, the automatic transmission adapts remarkably accurately to the situation-related requirements and demands of the driver. As a result of the complexity of the factors taken into consideration by the control system, the automatic transmission selects the appropriate gear similarly as foresighted as an experienced driver using a manual gearbox. It assists the driver with fast and appropriate response, which immediately leads to an increase in driving pleasure and optimised efficiency. Hence, the interaction between driver and vehicle reaches a new dimension.