Η Audi μας έχει συνηθίσει να παρουσιάσει κάθε χρόνο στο Worthersee Tour ένα νέο πρωτότυπο. Φέτος στη πόλη Reifnitz της Αυστρίας από 1 έως 4 Ιουνίου, η Audi θα παρουσιάσει στους λάτρεις του VW Group που θα εκθέτουν τα αυτοκίνητα τους, το Audi A1 clubsport quattro.

Πρόκειται για ένα one-off πρωτότυπο το οποίο φορά τον 2.5-λιτρο TFSI κινητήρα που φοράνε τα Audi TT RS και RS3, που αποδίδει 503 άλογα με 660 Nm ροπής από τις 2.500 σ.α.λ. Για να γίνει αυτό οι μηχανικοί της Audi τοποθέτησαν μεγαλύτερο turbo, intercooler, νέα εισαγωγή αέρα, νέα εξάτμιση (με την απόληξη να είναι τοποθετημένη στα αριστερά,όπως αυτή του Audi A4 DTM) και φυσικά επαναρυθμισμένη ECU. Φυσικά η κίνηση μεταφέρεται σε όλους τους τροχούς μέσω του ίδιου συστήματος quattro που φορά το Audi TT RS μέσω ενός 6-τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου.

Το αυτοκίνητο βάρους 1.390 κιλών κάνει τα 0-100 χλμ/ώρα σε 3.7 δευτερόλεπτα, τα 0-200 χλμ/ώρα σε 10.9 δευτερόλεπτα, ενώ τα 80-120 χλμ/ώρα σε 2.4 δευτερόλεπτα. Η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα.

Στιλιστικά τώρα έχει τοποθετηθεί νέο bodykit που αποτελείται από νέο μπροστά επιθετικό προφυλακτήρα με μεγάλες εισαγωγές αέρα, αεριζόμενο καπό, κυψελοειδής μάσκα, φουσκωμένα φτερά και τα 60mm, πλαϊνά spoiler και αυτά από CFRP, πλαϊνούς καθρέπτες από το R8, αλουμινένιες χειρολαβές, διπλή αεροτομή, νέο πίσω προφυλακτήρα και διαχύτη. Τοποθετήθηκαν ακόμη σκουρόχρωμα φωτιστικά σώματα μπροστά πίσω και πατά πάνω σε ζάντες 19″ με ελαστικά 255/30. Τα φρένα του είναι εξαπίστονα – δεν θα γινόταν να είναι μικρότερα – με τους κεραμικούς δίσκους μπροστά και σιδερένιους πίσω. Η ανάρτηση του είναι coilover και ρυθμίζεται στην σκληρότητα.

Είναι βαμμένο σε λευκό ματ χρώμα με την μαύρη γυαλιστερή οροφή να είναι από CFRP (carbon fiber-reinforced polymer) και οι τέσσερις κύκλοι του σήματος από αλουμίνιο.

Στο εσωτερικό δεν υπάρχουν πίσω καθίσματα αλλά μια carbon μπάρα θόλων για να ενισχύσει την οδική συμπεριφορά του καθώς και αποθηκευτικές θήκες για 2 κράνη. Η μπαταρία έχει μεταφερθεί και αυτή πίσω για καλύτερη κατανομή βάρους ενώ όπως καταλαβαίνεις ηχοσύστημα, ηχεία κτλ, δεν έχουνε θέση σε ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Τα bucket καθίσματα προέρχονται από το Audi R8 GT και είναι και αυτά από CFRP, με τις ζώνες τεσσάρων σημείων να είναι κόκκινες, όπως και η χειρολαβή σε στυλ που μας έχει συνηθίσει η Porsche στις RS εκδόσεις της 911. Τέλος τα πεντάλ και το footrest είναι από ανοξείδωτο χάλυβα ενώ ο επιλογέας των ταχυτήτων από αλουμίνιο.

Το εσωτερικό του γενικά κινείται σε γκρι αποχρώσεις με carbon ματ διακοσμητικά. To τιμόνι, τα καθίσματα και η κεντρική κονσόλα είναι επενδυμένα με δέρμα με πινελιές carbon ενώ στην κεντρική κονσόλα οι διακόπτες έχουν αντικατασταθεί από άλλους, αγωνιστικού τύπου. Την θέση του ηχοσυστήματος την έχουνε πάρει 3 όργανα, πίεσης λαδιού, πίεσης turbo και ηλεκτρικού ρεύματος.

Στο Worthersee η Audi θα παρουσιάσει επίσης το Q3, το A6 και το A7 Sportback σε κόκκινο (Misano Red) χρώμα, το Audi TT RS σε λευκό (Ibis White) χρώμα και το RS3 Sportback σε κόκκινο (Misano Red).

[Πηγή: Audi]

Δελτίο Τύπου

Audi at “Wörthersee Tour 2011”

  • Audi presents the A1 clubsport quattro showcar at the Wörthersee
  • New adhesive film decals in accessories program for the A1 family
  • Experience the Audi A1 clubsport quattro at world.needforspeed.com

It gives the impression of having just emerged from the shop, freshly painted, on its way to the first rollout on the race track. The Audi A1 clubsport quattro is a one-off vehicle built to the limits of technology for breathtaking dynamics. Audi is presenting the showcar in Reifnitz, in the Austrian state of Kärnten, at the Wörtherseetour 2011. The 30th edition of this major meeting for Audi, Seat, Skoda and VW fans takes place from June 1 – 4, 2011. The heart of the Audi A1 clubsport quattro is a classic Audi gasoline engine – a five-cylinder unit displacing 2.5 liters with turbocharging and direct fuel injection. Compared with the version used in the Audi TT RS and RS 3 Sportback on which it is based, the output of the TFSI has been increased dramatically to 370 kW (503 hp) and 660 Nm (486.79 lb-ft) of torque. Maximum power is available between 2,500 and 5,300 rpm.

The turbocharger, intercooler, admission tract and the exhaust line have been systematically tuned for high performance. As on the Audi A4 DTM, the tailpipe is located on the left flank, just in front of the rear wheel.

Another area where the A1 clubsport quattro shines is its overall weight of just 1,390 kilograms (3,064 lb). The powerful engine catapults the car from 0 to 100 km/h (62.14 mph) in 3.7 seconds. From 0 to 200 km/h (124.27 mph) takes just 10.9 seconds, while the car goes from 80 to 120 km/h (49.71 to 74.56 mph) in fourth gear in just 2.4 seconds.

A six-speed manual transmission and quattro permanent all-wheel drive, both taken from the TT RS and enhanced, deliver the power to all four wheels. Top speed is governed at 250 km/h (155.34 mph).

The Audi showcar rolls on 255/30 low-profile tires mounted on 19-inch alloy wheels with a unique turbine design. Sitting behind the wheels are large, internally ventilated disc brakes. Up front, six-piston calipers grab perforated carbon fiber-ceramic discs. Large steel discs are mounted on the rear axle. The coilover suspension of the A1 clubsport quattro features adjustable compression and rebound damping.

Dynamic and brawny: the exterior Sporting a very dynamic appearance and an exquisite finish, the showcar makes no secret of its potential. The body has a Glacier White matt paint finish, with accents provided by many add-on parts. The roof arch in high-gloss black supports a roof made of carbon fiber-reinforced polymer (CFRP), and the four rings at the front of the car are solid aluminum.

Large, split air intakes with carbon struts are integrated into the distinctively modified front skirt. The single-frame radiator grille sports a black honeycomb design, and the headlights feature matted clasps with a red “wing.” Heat from the engine compartment is dissipated via two large air outlets in the hood.

The front fenders, the doors and the rear side panels of the Audi A1 clubsport quattro have been widened by a total of 60 millimeters (2.36 in). They form horizontal “blister” edges, like those found on the Audi Ur-quattro. Air outlets are integrated into the rear ends of the fenders, and the newly designed trim strips on the sills are made of exposed CFRP. Sleek side mirrors are reminiscent of the Audi R8 high-performance sports car.

The rear of the showcar is dominated by the roof spoiler, which features a double wing to provide for sufficient downforce. Darkly toned rear lights and a large, closed diffuser hone the rear view of the A1 clubsport quattro.

Designed as a road vehicle for the race track, the showcar has no rear seat. In its place are a large crossbar to further stiffen the body and storage for racing helmets. A weight-optimized starter battery used in racing is mounted in the rear below the two storage compartments. The strict high-performance concept left no room for an infotainment system, an MMI monitor or even a loudspeaker. The lightweight bucket seats are taken from the Audi R8 GT and feature a chassis made of carbon fiber-reinforced polymer. Red four-point belts secure the driver and passenger.

The interior of the showcar is a study in dark gray. Large areas are covered with exposed, matt-finished CFRP, including the walls in the rear section of the car, the tubes of the air vents and the “stern of the yacht” in the lower section of the center console. The CFRP material used on the open-spoked sport steering wheel is covered with leather. Rocker switches on the center console replace switches on the control stalk and in the door panels. Three additional instruments indicate the oil pressure, boost pressure and electrical system voltage.

The center console and the seats are covered in fine leather upholstery with tone-on-tone stitching. The selector lever is made of aluminum; the caps of the pedals and the surface of the footrest are made of stainless steel. Red loops replace the handles on the doors, the glove box and the covers of the storage compartments.

Experience the Audi A1 clubsport quattro interactively The Audi A1 clubsport quattro can also be experienced exclusively in Need for Speed ​​World (http://world.needforspeed.com), where it will be available to all players as a free in-game rental car from June 1 – 4. Need for Speed ​World is the Play4Free online PC racing game from EA, in which players take part in races in a giant multiplayer world.

The Audi stand at Wörthersee Joining the A1 clubsport quattro on the Audi stand at the GTI meet are 17 production vehicles from the current Audi model lineup. Among the vehicles that the brand is presenting to its fans at the Wörthersee is the new Audi Q3. The public can also take a close look at the Audi TT RS in Ibis White and an RS 3 Sportback in Misano Red. Another model is the new Audi A6, which is on display next to an A7 Sportback in Misano Red.

Fans and guests making the trip to the Wörthersee from June 1 – 4 have the opportunity to present their tuned Audi in a worthy manner by driving it past the Audi stage at the company’s Wörthersee stand.

New accessories for production models Many of the features of the Audi A1 clubsport quattro will soon show up in the accessories program for the A1 family, which Audi is steadily expanding. Adhesive film decals in the contrasting colors Amalfi White, Ice Silver, metallic and Daytona Gray, pearl effect for the vehicles’ shoulders are available immediately.

Another option is the union square lifestyle kit. It comprises exterior decals and design elements for the interior, both with a diamond pattern. Audi is presenting both this and the A1 aerodynamics competition kit at the Wörtherseetour. The customer can order this add-on kit painted either in the body color or in a contrasting color. The same applies to the Audi A1 roof spoiler competition kit.

  • νομιζω οτι η επιστροφη στους 5κυλινδρους θα φερει πολλους φανατικους.ενας απο αυτους ειμαι και γω.περυσι τοποθετησαμε στο 80αρι μας κινητηρα απο s2 με τα 230 αλογα με φουλ πρωτο σταιδο και χωρις καταλυτες ξεσηκωνει κοσμο….
    αν αυτο κιολας εχει 503 εργοστατκια αλογα τοτε μιλαμε για παρανοια….
    μηπως η ΦΙΑ να σταματησει να ξυνει τα @ρχιδι@ της και τις μακακιες και να ξαναφερουν τα γκρουπ Β?
    λεω εγω τωρα……

  • Mika

    OMG!!!Sok!!!Toumpano to mikro!!!Got to love it!!!!
    An kai parakolouthw ta nea ths Audi,ayto to eixan apokrypsei poly kala,den eixe diareysei tipota!!!!Pantws,deixnei pws to plaisio logika tha mporesei na filoksenhsei aneta to S1, ki isws pia kai to RS1 na mhn einai entelws ektos pragmatikothtas (fysika me kata poly meiwmenh isxy apo ta 500 ps!!!)

  • gazokiller

    αυτή η ζαντα ρε πούστη μου…
    πολύ χάλια..!!!
    αλλιώς όντως πολύ ωραίο αμαξάκι!!

    • Manos.p

      Ναι οντως αμα ειχε του RS3 τις μαυρες θα ηταν το κατι αλλο

    • John_rx7

      Μου θυμιζει αυτες που φοραγε το Hasemi Tomica Skyline! Μηπως κ εδω να εχει να κανει με τον αερα που απαγεται απο τα φρενα, γι’αυτο εχει τετοιο σχημα? Εμενα μ’αρεσουν παντως!

    • η ζάντα αυτή είναι για να απάγει θερμότητα από τα φρένα, έτσι λέει στο δελτίο τύπου, παρόμοια φορούσε όταν παρουσιάστηκε και η porsche 918 spyder