Είπαμε με τα παιδιά, να φτιάξουμε μια καινούρια στήλη που θα ασχολείται αποκλειστικά με ιστορικά θέματα. Μοντέλα, εταιρείες και τεχνολογίες που έγραψαν ιστορία στο χώρο. Σαν πρώτο θέμα επέλεξα ένα αυτοκίνητο το οποίο με ενθουσίαζε από μικρό και με βρίσκει ακόμα και σήμερα φανατικό θαυμαστή του.

Φαντάζομαι πως όλοι μας έχουμε δει ή τουλάχιστον έχουμε ακουστά το “Σκαραβαίο” της VW. Τον “Παλιό”, το “New Beetle” ή τον ακόμα πιο καινούριο, του 2011, που θα ξεκινήσει πολύ σύντομα να κυκλοφορεί. Πόσοι όμως πραγματικά γνωρίζουν πως ξεκίνησε την ιστορία του αυτό το μικρό αυτοκίνητο που κατέληξε να βρίσκεται ανάμεσα στους Θρύλους της αυτοκίνησης;

Είναι 1931 και ο Ferdinand Porsche έχει ήδη εξελίξει το Type 12 για τη Zündapp. Το “Auto für Jedermann” (αυτοκίνητο για όλους) φορούσε υδρόψυκτο, 5-κύλινδρο κινητήρα σε ακτινωτή διάταξη (Βλ. κινητήρες διπλάνων), κατ’ επιθυμία της Zündapp και ανάρτηση ταλαντευόμενου άξονα στους πίσω τροχούς. Κατασκευάστηκαν μόνο 3 πρωτότυπα τα οποία καταστράφηκαν όμως σε βομβαρδισμό στη Στουτγάρδη το 1945. Συνέχεια αυτού του μοντέλου, σχεδιαστικά μόνο, ήταν το Porsche Type 32, το οποίο θα έμοιαζε εμφανισιακά με το Type 12 αλλά θα φορούσε Boxer 4-κύλινδρο κινητήρα και θα ήταν αερόψυκτο.

Το 1933, ο Χίτλερ αναγνωρίζοντας τις γνώσεις και τα ταλέντα του Porsche, τον διέταξε να κατασκευάσει ένα “Volkswagen” (σε ελεύθερη μετάφραση “Το αυτοκίνητο του λαού), ιδέα παρόμοια αν όχι ίδια με της Zündapp. Ένα αυτοκίνητο το οποίο θα ήταν ικανό να μεταφέρει δύο ενήλικες και τρία παιδιά με ταχύτητα 100 km/h και θα κόστιζε όσο μια μοτοσικλέτα. Το σχέδιο του Χίτλερ ήταν να χρησιμοποιηθεί το όχημα από του πολίτες του 3ου Ράιχ. Βέβαια ευτυχώς για μας, o Χίτλερ και το 3ο Ράιχ έφυγαν αλλά μας έμεινε το “όχημα”.

Ο Porsche με την ομάδα του, τον Erwin Komenda και τον Karl Rabe, έφτιαξαν τον Οκτώβριο του 1935 τα πρώτα δύο πρωτότυπα του Type 60, τα οποία ονομάστηκαν V1 και V2. Ακολούθησαν ακόμα τρία πρωτότυπα V3 και 30 W30 με τα “split window” W38 και W39 να ακολουθούν (Type1). Τα δύο τελευταία ήταν και τα μοντέλα τα οποία τελικά μπήκαν και στην παραγωγή αλλά μόνο για να φανεί η λειτουργία του εργοστασίου. Το Kdf Wagen (“Kraft durch Freude” το οποίο σημαίνει “Δύναμη μέσα από την ευχαρίστηση”), όπως το ονόμασε ο Χίτλερ, με τη διαφωνία όμως του Porsche ο οποίος δεν ήταν μέλος στο Ναζιστικό κόμμα. Όλα τα μοντέλα είχαν το γνωστό στρογγυλό σχήμα και τον αερόψυκτο, 4-κύλινδρο Boxer κινητήρα των μόλις 995 cc και 25 hp, στο πίσω μέρος. Επίσης ο σχεδιασμός τους ήταν τέτοιος που έκανε απλή την κατασκευή και επέτρεπε την εύκολη συντήρησή τους.

Κατά τη διάρκεια του πολέμου οι κινητήρες αποδείχτηκαν πολύ αξιόπιστοι αφού χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρων στις επιχειρήσεις του άξονα στην Αφρική (Afrika Korps), στα Type 82 Kübelwagen και τα αμφίβια Type 166 Schwimmwagen, τα οποία ήταν ουσιαστικά οχήματα προσαρμοσμένα στις προδιαγραφές του Type 1, με μετατροπές που εξυπηρετούσαν την στρατιωτική τους χρήση (π.χ. για ορισμένα, κίνηση και στους 4 τροχούς!). Η υπόλοιπη παραγωγή για τη διάρκεια του πολέμου ήταν πολύ περιορισμένη. Το εργοστάσιο παραγωγής ήταν πρωταρχικός στόχος για τους συμμάχους και έτσι καταστράφηκε αλλά όχι ολοσχερώς.

Μετά το τέλος του πολέμου και την κατάληψη της Ναζιστικής Γερμανίας από τους συμμάχους, ο Βρετανικός στρατός άρχισε να χρησιμοποιεί το εργοστάσιο για την κατασκευή ελαφρών οχημάτων υπό την διοίκηση του Ταγματάρχη Ivan Hirst. Μέχρι το τέλος του 1945 είχαν παραχθεί περισσότερα από 2.000 αυτοκίνητα και μέσα σε ένα χρόνο λειτουργίας περισσότερα από 10.000, χρησιμοποιώντας κυρίως ανταλλακτικά που βρήκαν εκεί και με την υποστήριξη της Βρετανικής κυβέρνησης. Λίγο μετά το 1945 η εταιρεία ονομάστηκε “Volkswagen” και η πόλη στην οποία βρισκόταν “Wolfsburg”, από το τοπικό κάστρο.

Μετά από λίγο καιρό λειτουργίας, οι Βρετανοί θέλησαν να παραχωρήσουν τη λειτουργία του εργοστασίου σε πιο ικανά χέρια στρέφοντας το ενδιαφέρον τους στη Ford αλλά και τη Γαλλική κυβέρνηση, οι οποίες όμως αρνήθηκαν γιατί πίστευαν πως θα ήταν “πεταμένα λεφτά”. Τελικά το 1949 η Βρετανία παραχώρησε την Volkswagen στη Γερμανία με επικεφαλή τον Heinrich Nordhoff. Η μαζική παραγωγή του “Σκαραβαίου” έχει πλέον ξεκινήσει με καινούρια σύνολα κινητήρων και βελτιώσεις να έχουν αρχίσει να παρουσιάζονται και να κυκλοφορούν. Τι έχει όμως απογίνει ο Porsche;

Το τέλος του πολέμου τον βρίσκει φυλακισμένο στη Γαλλία με κατηγορίες για εγκλήματα πολέμου από τον Pierre Peugeot, παρ’ όλο που ο Porsche φαίνεται να τον έσωσε από την Γκεστάπο. Το 1947 αθωώνεται αλλά δεν μπόρεσε να επιστρέψει στη Γερμανία μέχρι το 1949. Λέγεται πως όταν επέστρεψε και είδε τόσα πολλά “Σκαθάρια” να κυκλοφορούν στους δρόμους ξέσπασε σε κλάματα. Πέθανε στις 30 Ιανουαρίου του 1951.

Εν τω μεταξύ έχει ξεκινήσει η εξαγωγή του μοντέλου σε Ολλανδία, Δανία, Λουξεμβούργο, Σουηδία, Βέλγιο, Ελβετία και Ηνωμένες Πολιτείες. Το 1953 ξεκινά η παραγωγή του στη Βραζιλία “Volkswagen of Brasil” και γεννιέται και η “Volkswagen of America”. Το 1964 κατασκευάζεται και αρχίζει την παραγωγή η “Volkswagen de Mexico” ενώ το 1966 ανοίγει εργοστάσιο και στην Νότιο Αφρική.

Μέσα στη δεκαετία του 1950, τα αυτοκίνητο έχει υποστεί σταδιακές βελτιώσεις με πιο εμφανή αυτή του πίσω παραθύρου το οποίο έχει πλέον γίνει μονοκόμματο (από “split window”) και μεγαλύτερο, για να έρθει ένα ακόμα πιο μεγάλο, πλήρους μεγέθους, το 1957. Με μικρές αλλαγές στο αμάξωμα, που μόνο ένα έμπειρο μάτι θα μπορούσε να εντοπίσει και με κινητήρες 1200cc (33 bhp) και 1300cc (40 bhp) να χρησιμοποιούνται πλέον, έχουμε τη μεγάλη αλλαγή του 1967. Τα μπροστινά φώτα γίνονται στρογγυλά και κάθετα, οι προφυλακτήρες τετράγωνοι και μεγαλύτεροι, τα πίσω φώτα επίσης μεγαλύτερα και το ηλεκτρικό σύστημα δουλεύει πλέον 12V αντί των 6V με τα οποία δούλευε μέχρι τότε. Το 1970 μπαίνει στην παραγωγή το “Super Beetle” 1302 και 1302/s ενώ το 1973 έρχεται 1303 με το “πομπέ” παρμπρίζ προσφέροντας πολύ καλύτερη ορατότητα και μπροστινό σύστημα ανάρτησης με γόνατα McPherson, ενώ η standard έκδοση συνεχίζει να παράγεται με το κλασσικό οβάλ παρμπρίζ.

Μετά από περίπου 22 εκατομμύρια πωλήσεις, διάφορες εξελίξεις και πάνω από 5 δεκαετίες παραγωγής, το 2003 με την ετήσια παραγωγή να έχει πέσει στις 30.000 μονάδες έναντι των 1,3 εκατ. το 1971, η VW ανακοινώνει το τέλος της παραγωγής με το τελευταίο Type1 ( Νο. 21.529.464 – και παρατσούκλι El Ray) να βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής στις 30 Ιουλίου 2003 μετά από 58 χρόνια παραγωγής (65 από την αρχική αλλά 58 από το 1945 που ξεκίνησε η παραγωγή χωρίς Ναζιστική Χρηματοδότηση).

Η Volkswagen για να γιορτάσει το γεγονός λανσάρισε 3.000 μονάδες με την ονομασία “Última Edición” (“Τελική έκδοση”) σε ανοιχτό μπλε (Aquarius Blue) ή μπεζ (Harvest Moon Beige) χρώμα, κινητήρες 1600cc, λάστιχα Whitehall με ζάντες στο χρώμα του αμαξώματος, φιμέ τζάμια, CD player με τέσσερα ηχεία, και χρωμιωμένους προφυλακτήρες, εξωτερικούς καθρέφτες και λεπτομέρειες. Επίσης επάνω από το μοχλό του πορτ μπαγκάζ (μπροστά) τοποθετήθηκε το έμβλημα της Wolfsburg. Η έκδοση κόστιζε περίπου 1.300$ περισσότερα από την κανονική.

Η συνέχεια είναι γνωστή, με το New Beetle έχει ήδη αρχίσει να κυκλοφορεί από το 1998 και την καινούρια του έκδοση φέτος.

Η γέννηση του σκαραβαίου ήταν ουσιαστικά και η γέννηση της VW ενώ σήμανε και την απαρχή των αυτοκινήτων που θα ήταν προσιτά σε όλους.


[Πηγή: Ben Knorrmaggiolinoweb | WikiPedia]

  • ωραίο αρθράκι boy!

  • Paparas

    mapa

  • Άψογος! Συνέχισε δυνατά :)

  • VanPerseF1

    Αψογος Automan!!!τρομερη στηλη ξεκινησες,γιατι χρειαζεται και λιγο η ιστορια(για να μην πω πολυ!)….περιμενουμε τα επομενα!!!!!!

  • DIMITRIS

    ΠΟΛΎ ΩΡΑΊΟ

  • hellboy

    μπραβο για το αθρο και για την στηλη πολυ καλη ιδεα!

  • Anonymous

    Παντως δεν βρισκω ιδιαιτερο νοημα στην υπαρξη του λεγομενου beetle η θεωρητικα “νεου” σκαραβαιου,δηλαδη ενταξει το προσπαθησεις να κανεις μια αναβιωση καλο ειναι,απο εκει και περα αν εξαιρεσεις οτι το προτιμουν κυριως γυναικες,δεν νομιζω οτι προσφερει κατι στην γκαμα της VW.

    Πιο τιμητικο θα ηταν να σταματησει τελειως η παραγωγη και απλα οταν ειναι να γιορτασουν να βγαζουν καμια ειδικη εκδοση.

    • Αυτή ήταν η αρχική ιδέα… αλλά ήταν πολλά τα λεφτά Άρη…!!!

  • cfu

    poly omorfo a8ro bravo!!!!
    mou aresoun kati tetoia

  • Stavros Sidiropoulos

    Eχει να πεσει πολυ διαβασμα σε αυτη τη στηλη!!Μπραβο για τη συνεχη επεκταση και εξελιξη παιδια!

  • Ωραία η ιστορική ανάλυση !!! Συνέχισε έτσι!! Τα έχουμε πει εμεις! Γενικά να περιμένετε να γίνονται τέτοια άρθρα 1-2 κάθε μήνα γιατι όπως καταλαβαίνετε θέλουν πολυ ψάξιμο ;)

  • ggarfe

    Το beetle έπρεπε να μας έχει χαιρετήσει εδώ καί 30+ χρόνια. Αυτό όχι μόνο δεν έγινε αλλά συνέχισε να μας βασανίζει με τη μίζερη παρουσία του μέχρι πρόσφατα. Ψάξτε να βρείτε πόσος κόσμος έχει σκοτωθεί από την καρμανιόλα beetle καί τα ξαναλέμε. Και στην τελική πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε ο τερματισμός της παραγωγής του LADA 2107. Μπήκε στην παραγωγή το 1970 καί κατασκευάστηκε 16.800.000 φορές. Μάλιστα το 2010 σημείωσε αύξηση στις πωλήσεις φτάνοντας τις 136.000 μονάδες. Απ’ότι φαίνεται όμως αυτό δεν ήταν αρκετό για να συγκινήσει τους υπεύθυνους της LADA.

    • δείτε εδώ!!
      http://youtu.be/SeMrOQfliCs
      καλά όχι όμως ότι το αντίστοιχα fiat panda πρώτης γενιας με έτη κυκλοφορίας 1980-2003 ήταν πιο ασφαλές αλλά οκ!!

    • hellboy

      ειδα το βιντεο..σαπιλααααααααααααααααααααααααα!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!μονο αυτο για την vw.
      ειχα δει σε ενα γκολφ 2 τις κεντρικες μπαρες που καθετε ο κινητηρας και ειδα τα κοψιματα(τα οποια δεν ειχε το ρενο 19)και υπεθεσα οτι ηταν ποιο ασφαλες..αλλα μαλλον λαθος υποθεση….
      για τον σκαραβαιο αναμενομενο λογο παλαιωτητας σχεδιασμου αγνοια κινδυνων οπως και με το κουπερ μινι..0 ασφαλεια…..αλλα θρυλοι!!αν και γουσταρω λιγο παραπανω το ντεσεβο

    • ggarfe

      Είναι που το σιχαμερο AMS το 1990 έστηνε το crash test για να βγάλει σκοτώστρα το ΦΙΑΤ ΤΙΠΟ. Για την καραμανιόλα γκόλφω που ήταν ΤΡΑΓΙΚΑ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ δεν έλεγε κουβέντα. Ρε αι στα τσακίδια(για να μην πω καί χειροτερα) με τους Γερμαναράδες.

    • hellboy

      δεν σοβαρολογεις(με ενα 2105 μεγαλωσα)!αντι να κλεισουν το σαμαρι ημαρτον!!!!!!!να δεις κατι σχεδιαζουν οι ρωσοι…..και θα ειναι πολυ καλυτερο απο πολλα,το καλινα ηταν αρκετα καλο σαν οχημα αλλα περιπου μια 7ετια πισω(παραγετε ακομα)

    • ggarfe

      Φόρος τιμής στο αυτοκίνητο που μεγάλωσε η μισή Ελλάδα.
      LADA DRIFT καί τα μυαλά στα κάγκελα!

      http://www.youtube.com/watch?v=qtXXeFev93o

  • Automan

    Καλημέρα σε όλους και ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια. Ελπίζω να σας αρέσουν τόσο ή και ακόμα περισσότερο τα άρθρα που έπονται.
    Όσο για τη συζήτηση που έχει ξεκινήσει περί ασφάλειας, δεν νομίζω πως μπορούμε να περιμένουμε από αυτοκίνητα 60 και πλέον ετών να πληρούν προδιαγραφές σημερινής τεχνολογίας. Αυτό όμως δε σημαίνει πως πρέπει να ξεχνάμε από που ξεκίνησαν όλα για να καταλήξουμε σε πράγματα που θεωρούμε σήμερα δεδομένα… ; )

    • pAtrosUK

      EPIC anarthsh!!!
      xekina na grafeis to epomeno…
      grhgora……..!!!!!!!!!