Υπάρχουν φήμες εδώ και καιρό για tri-turbo κινητήρα που ετοιμάζει η BMW, ο οποίος θα διαθέτει δύο μηχανικά turbo και ένα ηλεκτρικό. Και ενώ παλαιότερα οι Βαβαροί έχουνε ήδη καταθέσει στο Γερμανικό γραφείο ευρεσιτεχνίας τα σχέδια ενός V6 κινητήρα που διαθέτει 2 turbo, πρόσφατα κατέθεσαν και τα παρακάτω σκίτσα τα οποία τα βρήκε το F30 post και τα μοιράζεται μαζί μας.

H πατέντα της BMW πιθανά να εξαλείψει την καθυστέρηση απόκρισης της τουρμπίνας που ταλαιπωρεί τους turbo κινητήρες μέχρι βεβαίως κατά την άποψη μου έπειτα από μαζική και μακροχρόνια χρήση να βγουν στην επιφάνεια πιθανά λάθη. Οπότε, να μην προβαίνετε σε αγορές προϊόντων τα οποία δεν έχουν αποδείξει χρονικά την αξιοπιστία και την αποδοτικότητα τους στην αγορά.

Η τεχνολογία συνοψίζεται ως εξής:

1): turbo layout, 2): turbine, 2′): turbine axle 3): compressor, 3′): compressor axle, 4): electric motor (and alternator), 5): turbine axle, 6): (turbine axle) clutch, 7): (compressor axle) clutch, 8): gearing

Όταν ο οδηγός πατάει το γκάζι, ένας ηλεκτροκινητήρας εκκινεί την τουρμπίνα για την βελτιστοποίηση της απόδοσης. Η τουρμπίνα κι ο κομπρέσσορας περιστρέφονται σε διαφορετικούς άξονες οι οποίοι μπορούν να διαχωριστούν μέσω ενός τύπου συμπλέκτη. Ο ηλεκτροκινητήρας είναι σε λειτουργία συνεχώς ανάμεσα τους.

Σε εκκινήσεις με τέρμα γκάζι, ο ηλεκτροκινητήρας εκκινεί τον κομπρέσσορα ακαριαία, ελαχιστοποιώντας τον χρόνο που χρειαζόταν φυσιολογικά μέχρι τα καυσαέρια να δώσουν κίνηση σε μία παραδοσιακή τουρμπίνα. Όταν η τουρμπίνα βρίσκεται στις σωστές στροφές, ο συμπλέκτης ενώνει τους δύο άξονες με αποτέλεσμα η τουρμπίνα κι ο ηλεκτροκινητήρας να περιστρέφουν τον ίδιο άξονα.

Φυσικά, όλη αυτή η ενναλαγή παίρνει μέρος σε πολύ υψηλές στροφές. Επίσης, αντί να χρησιμοποιείται μία θυρίδα διαφυγής (wastegate) για να μετριάζει την ταχύτητα της τουρμπίνας, ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί αντιστρόφως ως γεννήτρια και παράγει ηλεκτρική ενέργεια η οποία αποθηκεύεται πίσω στην μπαταρία ή στον πυκνωτή που δίνει κίνηση στον ηλεκτροκινητήρα ενώ το επιπλέον φορτίο από τον ηλεκτροκινητήρα μετριάζει την ταχύτητα της τουρμπίνας.

Που θα τοποθετηθεί αυτή η τεχνολογία; Ήδη υπάρχουν φήμες tri-turbo πετρελαιοκινητήρα που θα τοποθετηθεί στην Σειρά 5 , Σειράς 7 και X6, ενώ και η επόμενη Μ3 ακούγεται ότι θα φορά ένα V6 κινητήρα ο οποίος θα είναι και αυτός tri-turbo.

Δες τις φωτογραφίες για να καταλάβεις το πως δουλεύει το σύστημα, ενώ περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς να βρεις στο θέμα του F30post.

[Πηγή: F30post]