Στην έκθεση της Νέας Υόρκης, η Mercedes-Ben είχε παρουσιάσει την ανανεωμένη GL-Class και τώρα ήρθε η ώρα να μας παρουσιάσει και την AMG έκδοση της. H GL63 AMG φορά τον V8 twin-turbo 5.5-λίτρων κινητήρα απόδοσης 557 ίππων με 760 Nm ροπής. Τα 0-100 χλμ/ώρα τα κάνει σε 4.9 δευτ. με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα

Διαθέτει σύστημα Start/Stop και έχει μέση κατανάλωση 12.3 λίτρα/100 χλμ, 288 γρ/χλμ εκπομπές CO2 και τα συνδυάζεται με το 7-τάτυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7G-Tronic με τρις προγράμματα λειτουργίας, Controlled Efficiency (C),  Sport (S) και Manual (M). Διαθέτει την AMG Ride Control σπορ ανάρτηση με το σύστημα Active Curve. Το σύστημα τετρακίνησης 4MATIC στέλνει την κίνηση με αναλογία 40:60 μπροστά πίσω ενώ η ηλεκτρονική ανάρτηση διαθέτει τρία επίπεδα Comfort, Sport και Sport plus.

Στιλιστικά φορά νέο bodykit αποτελούμενο από νέους προφυλακτήρες μπροστά και πίσω, μαύρα γυαλιστερά και ματ χρωμιομένα διακοσμητικά, 5-κτινες ζάντες διαστάσεων 21″ με ελαστικά 295/40, τετραπλές απολήψεις των εξατμίσεων, μεγάλα φρένα με αεριζόμενα και διάτρητα δισκόφρενα διαστάσεων 390 x 36 mm μπροστά και 345 x 26 mm πίσω.

Στο εσωτερικό υπάρχουν φωτιζόμενα αλουμινένια μαρσπιέ, δερμάτινες επενδύσεις και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα. Οι πωλήσεις της θα ξεκινήσουν από τον Νοέμβριο του 2012 και περισσότερες λεπτομέρειες μπορείς να βρεις στο δελτίο τύπου που ακολουθεί.

[Πηγή: Mercedes-Benz]

Δελτίο Τύπου

The new Mercedes-Benz GL 63 AMG

First class: the perfect blend of style and performance

Affalterbach – Luxury and refinement, striking design, maximum safety and the dynamism so typical of the brand: the new high-performance SUV, the GL 63 AMG, combines compelling technologies with an extensive range of standard equipment and pure ride comfort for up to seven passengers. Effortless superiority comes courtesy of the AMG 5.5-litre V8 biturbo engine, which develops a peak output of 410 kW (557 hp) and maximum torque of 760 Nm. The AMG RIDE CONTROL sports suspension with ACTIVE CURVE SYSTEM roll stabilisation provides high-level driving dynamics and the comfort one would expect from the Mercedes brand.

Ola Källenius, Chairman of Mercedes-AMG GmbH: “The new GL 63 AMG completes our performance-oriented all-wheel drive offering. In addition to the ML 63 AMG all-rounder and the recently unveiled, characterful G 63 AMG and G 65 AMG models, the GL 63 AMG places particular emphasis on dynamism and style. Combining the first-rate comfort of the S-Class with the performance of an AMG sports saloon, the GL 63 AMG is unique in its segment.”

Creating the perfect basis for characteristic AMG performance and a superior driving experience: the AMG 5.5-litre V8 biturbo engine. A look at the technical data provides some powerful arguments. Peak output of 410 kW (557 hp) and maximum torque of 760 Nm result in first-class performance.

The GL 63 AMG manages the 0 to 100 km/h sprint in 4.9 seconds and its top speed is 250 km/h (electronically limited). NEDC fuel consumption comes in at 12.3 litres per 100 kilometres (288 g CO2/km).

The AMG M 157 eight-cylinder engine features an innovative, high-tech power package including spray-guided direct petrol injection, piezo injectors, biturbo charging, air/water intercooling, all-aluminium crankcase, a four-valve-per-cylinder design with variable camshaft adjustment, plus alternator management and the ECO start/stop system.

The key data at a glance:

GL 63 AMG
Displacement 5461 cc
Bore x stroke 98.0 x 90.5 mm
Compression ratio 10.0:1
Output 410 kW (557 hp) at 5250-5750 rpm
Max. torque 760 Nm at 2000-5000 rpm
Engine weight (dry) 204 kg
Fuel consumption, NEDC combined 12.3 l/100 km
CO2 emissions 288 g/km
Acceleration 0-100 km/h 4.9 s
Top speed 250 km/h*

* electronically limited.

Power is transmitted to all four permanently driven wheels by the AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Featuring three modes and an automatic double-declutching function for downshifting, this seven-speed automatic transmission offers a fascinatingly broad scope of variability. In “Controlled Efficiency” (C) mode the ECO start/stop function is active, shutting down the eight-cylinder engine as soon as the vehicle comes to a standstill. “C” also stands for a gentle accelerator and transmission characteristic with early gear changes; start-up generally takes place in second gear here. A green “ECO” symbol in the AMG instrument cluster indicates to the driver that the ECO start/stop function is active.

In the Sport (S) and Manual (M) driving programmes the ECO start/stop function is inactive and the engine-transmission combination displays far greater agility with more spontaneous responses. A brief and exactly defined retardation of ignition and injection during upshifting at full load additionally provides for shorter shift times and an acoustic experience.


Enhanced efficiency and driving dynamics

To enhance efficiency, the AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC automatic transmission incorporates a fuel-economy converter with centrifugal pendulum, bearings designed for reduced friction loss and a transmission-oil thermal management system. Friction loss-minimised axle gears, electromechanical AMG speed-sensitive sports steering, an optimised belt drive, and demand-responsive control of all ancillary units and pumps also help to reduce fuel consumption.

Mercedes-AMG deploys a specially designed transfer case for the 4MATIC permanent all-wheel drive, which distributes the drive power to the front and rear axle at a ratio of 40:60 in the interests of dynamic handling. As if that were not enough, the AMG RIDE CONTROL sports suspension with AIRMATIC package – consisting of air suspension, special damper struts, automatic level control and Adaptive Damping System (ADS) – is combined with the ACTIVE CURVE SYSTEM for active roll stabilisation. This system, which comes as standard and is specific to AMG, employs active anti-roll bars on the front and rear axles to reduce the body’s roll angle during cornering. Apart from enhanced agility and driving pleasure, the ACTIVE CURVE SYSTEM has the additional effect of increasing handling stability and therefore safety, particularly at higher speeds.

Roll stabilisation, damping and suspension adapt automatically to the prevailing driving situation, offering both optimum ride comfort and maximum stability. The GL 63 AMG driver is able to choose at the push of a button between the three suspension modes “Comfort”, “Sport” and “Sport plus”. The fully load-bearing air suspension system is speed-sensitive, lowering the body at higher speeds in order to minimise drag while increasing driving stability.

The AMG-specific elastokinematics at the front axle and the more robustly designed rear axle stabiliser bar are responsible for improved steering precision. The enhanced drive train delivers the best possible power transmission and hallmark Mercedes reliability. The 4ETS electronic traction control system which features as standard provides for optimised grip when friction coefficients vary.


AMG speed-sensitive sports steering, AMG high-performance braking system

Electromechanical AMG speed-sensitive sports steering features variable power assistance which responds in accordance with the chosen suspension mode. It also helps to save fuel, as the steering assist function only requires energy when the driver actually moves the steering wheel. The GL 63 AMG comes as standard with 5-spoke light-alloy wheels in format 10 x 21, painted titanium grey and with a high-sheen finish, fitted with tyres in size 295/40 R 21. The AMG high-performance braking system provides for the shortest possible braking distances and high fade resistance with ventilated and perforated brake discs all-round in size 390 x 36 millimetres (front) and 345 x 26 millimetres (rear).

Performance-oriented design with masculine features

Striking, masculine, unmistakeable: these attributes describe the design of the GL 63 AMG. Mercedes-AMG has enhanced the main stylistic features of the new GL – powerful dynamism and sporty elegance – using specific elements that emphasise the top V8 model’s exceptional performance. The typically upright GL radiator grille with its central Mercedes star is adorned with high-gloss slats painted in black. AMG styling elements include the front apron with its large openings that ensure an effective air flow for the cooling modules. The bottom air intake takes the form of a typical AMG stylised “A” with a gap under the fine black fin through which air can flow optimally to the cooling modules – the perfect blend of design and high-tech. The trim insert in matt silver chrome installed under it creates a sense of width and coordinates optimally with the borders of the LED daytime running lamps in the side air openings.

The AMG front apron elegantly merges into the exclusive wheel-arch flaring. In order to accommodate the large 53.3 cm (21-inch) AMG light-alloy wheels with the wide-base 295 tyres, the flaring widens the vehicle by 22 millimetres on each side. From the side, observers will notice the V8 BITURBO logos on the wings and illuminated running boards with an aluminium finish. The rear wheel-arch flaring blends into the AMG rear apron which is again adorned with a striking trim insert in matt silver chrome and the suggestion of black air openings. Creating both a visual and acoustic highlight are the two chrome-plated, exposed twin tailpipes of the AMG sports exhaust system.


Exclusivity and dynamism dominate in the interior

Great attention to detail, excellent ergonomics and a generous amount of space available – exclusivity and dynamism also dominate in the interior of the GL 63 AMG. All seven seats in the high-performance SUV are covered in high-quality leather, as is the centre armrest. Electrically adjustable AMG sports seats feature double topstitching in a contrasting colour and AMG badges on the front seat backrests and outer rear seat backrests. The dashboard, armrests and door panelling come in ARTICO man-made leather with double topstitching. As part of the optional designo Exclusive package, these components can be covered in high-quality designo leather.

The AMG Performance 4-spoke steering wheel with perforated leather in the grip area, flattened bottom section on the steering wheel rim and aluminium shift paddles ensures optimal vehicle control. Four round instruments on the AMG instrument cluster provide the driver with information. The central colour TFT monitor incorporates the AMG welcome logo and AMG main menu.

Other standard equipment of the GL 63 AMG includes:

  • AMG door sill panels in stainless steel
  • AMG floor mats
  • AMG sports pedals in brushed stainless steel with rubber studs
  • Active Parking Assist
  • ATTENTION ASSIST
  • Bi-xenon headlamps
  • Audio 20 CD radio with Bluetooth® and USB interface
  • COLLISION PREVENTION ASSIST
  • Electric EASY-ENTRY system in the rear compartment
  • Electrically operated EASY-PACK tailgate
  • Electric glass tilt/sliding sunroof
  • Intelligent Light System (ILS) with new off-road lighting
  • KEYLESS-GO
  • Multicontour seats for driver and front passenger including a massage function and Memory package
  • Crosswind Assist
  • THERMATIC 3-zone automatic climate control

Exclusive optional extras are available from the AMG Performance Studio:

  • 5-twin-spoke AMG light-alloy wheels (10 x 21 format) painted in titanium grey with a high-sheen finish, fitted with 295/40 R 21 tyres
  • AMG Performance steering wheel with DINAMICA microfibre in the grip area
  • Brake callipers, painted red

The designo Exclusive package allows the exclusive feel and perceived quality to be enhanced further. This comprises:

  • AMG sports seats in front and bench seats in the second and third rows in designo leather
  • Upper and lower section of the dashboard, centre console, beltlines, door panelling, door centre panels and armrests in the doors in designo leather
  • designo metal badges in the backrests of the front seats and the outer rear seats
  • Velour floor mats with designo metal badges and edging in designo black leather

Additional optional extras (selection):

  • 360° camera
  • Active Lane Keeping Assist and Active Blind Spot Assist
  • Trailer coupling with electric unlocking
  • Bang & Olufsen BeoSound AMG high-end surround sound system
  • Becker® MAP PILOT
  • Brake Assist BAS PLUS
  • DISTRONIC PLUS
  • Electrically operated EASY PACK tailgate
  • Speed Limit Assist
  • PRE-SAFE® Brake

The market launch of the new Mercedes-Benz GL 63 AMG is scheduled for November 2012.

  • freedoom1013

    Είμαστε τώρα στο φανάρι Κύμης και Κασταμονής και δίπλα μας έχουμε ένα τέτοιο θηρίο, αλλά το 350, όχι το 63αρι. Ε στο πράσινο, γκαζώνουμε και οι 2 κι αυτό εκτοξεύεται κυριολεκτικά.
    Φαντάζομαι το 63αρι τι θα κάνει και πώς θ’ ακούγεται.

  • siilk

    Ομαδική παραγγελία, για το νέο κλειδί, τώρα!!!

    • nikxan1

       το νεο κλειδι, ειναι πιο βαρυ απο το παλιο, γιατι εχει μεταλλο πανω του, αλλα το παλιο που ειναι και ασυμμετρο, ειναι πολυ πιο ομορφο.

    • siilk

      βασικά επειδή έχω και το πολύ παλιό (βλέπε κλασσικό μεταλλικό κλειδί) και το ενδιάμεσο (βλέπε πλαστικό laser)  και το καινούριο (βλέπε μεταλλικό laser), να σου πω ότι έχεις δίκιο για το βάρος. Βασικά το καινούριο σε αυτό το κλειδί της φωτογραφίας είναι ότι πρώτη φορά μπαινει σε κλειδί το στρογγυλό σηματάκι affalterbach amg, σε σύγκριση με το αστέρι, γιαυτό και ο ενθουσιασμός :)

    • nikxan1

       εγω εχω το πλασικο, και δεν το αλλαζω με τιποτα. ακομα και οταν χαλασει, δεν θα υποκυψω για το καινουριο με το μεταλικο

    • siilk

      Καλά και εγώ δεν έδωσα 200 ευρώ για να αλλάξω κλειδί, απλά το άλλο μου αμάξι είχε το μεταλλικό από την μάνα του.
      Το μόνο που παθαίνουν αυτά τα κλειδιά είναι ότι σπάει εύκολα το λεπτό πλαστικό που καλύπτει το κουμπί του κλειδώματος, γιατί έχει μεγάλη επιφάνεια. Το έχω πάθει και στο καινούριο. Κατά τα άλλα δεν νομίζω να σου πάθει τίποτε, υπάρχει και δεύτερο ούτως ή άλλως :)

    • nikxan1

       ακριβως φιλε. και στο δικο μου εχει λιγο αρχισει η φθορα στο σημειο που λες.
      πως το αντιμετωπισα??

      απλα σταματησα να το κλειδωνω…..

      εξυπνος????? εεε?????

      οχι πες, θα το σκεφτοσουν???
      :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))0

    • siilk

      Η αλήθεια είναι πως όχι :)
      Αν και αν τα έχεις σε γκαράζ έχει λογική γιατί μετά από λίγη ώρα κλειδώνουν μόνα τους. Βασικά το κλειδί γ@μ..τ@ι όταν το πατάς συνεχόμενα για να κλείσουν ορόφες, ηλιοροφές, παράθυρα.
      Ελπίζω πάντως να μην αφήνεις στο δρόμο το αμάξι σου και αν το κάνεις, μπορείς τουλάχιστον να μας πεις που μένεις :)))

    • Mika

       …opote ta kleineis ola eksarxhs ki exeis to kefali sou hsyxo!!!
      Kai to kleidi sou kainourio!

    • siilk

      Εννοείται ότι καλύτερα είναι να τα κλείνεις από μέσα…
      Απλά στο slk καλό είναι αν έχεις παρκάρει κοντά σε κάτι ή κάποιον να βλέπεις μέχρι που θα φτάσει το πορτ-μπαγκάζ που ανοίγει ανάποδα για να κλείσει η οροφή και σε μαγαλύτερο αμάξι το κάνεις και σαν συνήθεια για ασφάλεια να βεβαιωθείς ότι όλα έκλεισαν. Καμιά φορά απο μέσα ο μηχανισμός ασφαλείας μπορεί να μπερδευτεί και να μην αφήσει το παράθυρο να κλείσει τελείως, οπότε επανέρχεται περίπου στην μέση.
      Στο πήγα σε ότι πιο ακραίο υπάρχει για να δικαιολογηθώ :)))
      Απλά έιναι συνήθεια…

    • Mika

      Efoson exeis thn SLK pou blepw, mporeis na mou lyseis mia aporia pou thn exw kairo??
      Einai alhtheia pws stis pio polles SLK, ta 2 ntoulapakia pisw apo ta kathismata kai to kentriko sth mesh, trizoun sto 90% twn periptwsewn??Eixa mpei se mia tou 09 me 10000km tote, kai se kathe lakouba ginotan xamos…To amaksi enw htan ena kommati, den akouges kix, alla ayta epeidh einai sto ypsos tou aytiou, to akoyges synexeia kai htan toso enoxlhtiko!!!!!
      Koubenta sth koubenta, mou eipan pws stis pio polles etsi einai, mathaineis na zeis mazi tou..
      To thewrhsa omws aparadekto se amaksi 40000+ eyrw, se MX5 na to sygxwrhseis, alla se SLK???
      Ti les?

    • siilk

      Nτουλαπάκια πίσω από τα καθίσματα δεν υπάρχουν στα SLK. Μόνο η Sl. To κεντρικό όντως τρίζει και γι΄αυτό φταίνε, πέρα από το πολύ πλαστικό σε σχέση με τα άλλα mercedes, δύο λαστιχένια μπιλάκια τα οποία τα έχουν για να μην τρίζει, αλλά είτε βγαίνουν είτε φθείρονται. Γενικά να σου πω, ότι μετά τα πρώτα τρία χρόνια, το αμάξι αρχίζει και τρίζει η οροφή και να βλαζει νερά στο πλύσιμο και μερικές φορές στην βροχή και εκεί είναι όλο το πρόβλημα. Του περνάει μόνο αν το πας για συσφιξη-λύπανση οροφής. Εκέι στην κάνουν κάτι σαν ζυγοστάθμιση και βάζουν ένα ειδικό λάδι, το οποίο σημειωτέον δεν τον πουλάνε και δεν είναι το ίδιο με μία σιλικόνη πχ.
      Αλλά το αγαπάς τόσο πολύ για άλλα πράγματα που όντως με τον καιρό συνηθίζεις. Επίσης όταν είναι ανοιχτό δεν ακούς τίποτε από τριξίματα, τα ξεπερνας. Το περίεργο είναι ότι το wrangler πχ που έχει για οροφή ένα πλαστικό κουτί που το βιδώνεις με 6 βίδες, δεν ακόυγεται και δεν βάζει νερά.
      Πάντως σίγουρα αν ξαναείπαιρνα κάμπριο δεν θα ήταν με μεταλλική οροφή.  

    • Mika

       Sou apantw edw, giati pio katw den mporw…Eisai sigouros pws den exei??Ayth eixe, kai to kentriko mazi, synolo 3, isws paei sto paketo apothikeytikwn xwrwn, mazi me ta dixtakia, klp…H basikh mporei na mhn exei, ayth omws eixe, to thymamai poly kala..
      Anoikth ontws den etrize, kleisth, an kai molis me 10000km ksanalew, olo kai kati akouges apo thn orofh..Alla to spastiko htan ta plastika triksimata apo ta ntoulapakia..O monos tropos na ta kseperaseis???
      Dynamwnes to radio!!!
      :-))))))))))))))

    • siilk

      Το αμάξι το έχω 8 χρόνια και το ξέρω πολύ καλά :)
      To μόνο που υπάρχει σαν ντουλάπι ανάμεσα στα καθίσματα και όχι πίσω, είναι η προέκταση της κεντρικής κονσόλας, οπότε έιναι ένα το νουλαπάκι-τεμπέλης και ένα το ντουλαπί το όρθιο, για το οποίο και σου μίλαγα πριν. Μήπως λες αυτό?? Κάνε ένα googlarismα r171 interior και πες μου..
      Βασικά ο χώρος πίσω από τα καθίσματα είναι τόσο μικρός που με το ζόρι χωράει ένα χέρι. Το μόνο που υπάρχει είναι ένα διχτάκι με μικρή τρυπούλα-καταπακτή πίσω από το κάθισμα του οδηγού, σχεδόν στο πάτωμα…
      Δύο ντουλάπια πίσω ακριβώς από τα καθίσματα έχει μόνο sl που είναι μεγαλυτερο αμάξι και έχει χώρους.

    • Mika

       ki ebales mia alhthinh cobra mesa na to fylaei etsi??
      :p

    • Dante16

      to palio xalia einai !

    • siilk

  • fatals

    εσεις παρτε την γκουμουτσα εγω θελω μια e500 coupe….

    • Kostas 1996

       MAZI SOU!! kai to E550 na mou dosis me AMG pack pali happy tha eimai :)

  • Mika

    Koita pws ebalan to tweeter ths B+O stis portes!!!
    Sta Audi kai BMW einai anadyomeno!!!!

    • siilk

      Εντωμεταξύ έριξαν άκυρο στην Harman Kardon, όλοι Β&Ο εκτός από την porsche

    • Mika

      Nai re sy, swstos….
      An kai sta xamhlotera montela, twn Mercedes, BMW klp, paizoun akoma…
      Ki h Audi exei ta BOSE….
      Alla sta high end montela, B+O is the name of the game!!!!