Η εποχή που διανύουμε σαν Ελλάδα, αλλά και παγκόσμια, είναι τέτοια που έχει αναγκάσει τους κατασκευαστές να αναζητήσουν και να αναπτύξουν νέες τεχνολογίες ή τεχνοτροπίες, για να είναι μπροστά από τις εξελίξεις. Μόνο που οι «εξελίξεις» δεν είναι πλέον μόνο η καλύτερη οδηγική εμπειρία και/ή η ιπποδύναμη αλλά η οικονομία χρημάτων και περιβαλλοντικών πόρων. Όπως και να έχει, το καλύτερο μέρος για να δείξουν στο αγοραστικό κοινό τα πρόσφατα κατορθώματά τους, είναι φυσικά η έκθεση αυτοκινήτου στο Παρίσι και ακριβώς αυτό έκαναν. Σε αυτό το μικρό αφιέρωμα λοιπόν, σας παρουσιάζουμε τις 11 νέες τεχνολογίες ή καλύτερα concepts που είδαμε στο Παρίσι και αργά ή γρήγορα θα αλλάξουν τον τρόπο που οδηγούμε:

Audi e-Gas Concept

Το e-Gas project της Audi μετά από τρία χρόνια R&D και δύο ακόμα χρόνια πρακτικών test, περνάει στην τελευταία του φάση και είναι σχεδόν έτοιμο για το κοινό. Η Audi συνειδητοποίησε ότι είναι από τα μεγαλύτερα προβλήματα των υβριδικών/ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι ότι απλά μεταθέτουν το πρόβλημα της παραγωγής ενέργειας από το αυτοκίνητο στο ενεργειακό δίκτυο της πόλης και αποφάσισε να το διορθώσει. Έτσι θα χρησιμοποιεί μία μέθοδο που ονομάζεται μεθανοποίηση. Με απλά λόγια, η μέθοδος περιλαμβάνει ηλεκτρόλυση για την παραγωγή υδρογόνου το οποίο με τη σειρά του συνδυάζεται με διοξείδιο του άνθρακα για να δημιουργήσει μεθάνιο. Το e-Gas Concept έχει τροποποιήσεις στον κινητήρα του για να μπορεί να κινείται τόσο με το DIY μεθάνιο όσο και με βενζίνη και υπόσχεται αυτονομία της τάξης των 1.200 χιλιομέτρων. Η πραγματική καινοτομία δεν είναι προφανώς ο bi-fuel κινητήρας αλλά ο τρόπος παραγωγής του δεύτερου καυσίμου!

Η αεροδυναμική της McLaren P1

Εδώ και αρκετά χρόνια ακούμε κάθε φορά που παρουσιάζεται ένα supercar από μία εταιρία που έχει την παραμικρή σχέση με την F1 ότι χρησιμοποιεί τεχνολογία από το εν λόγω sport. Όμως η McLaren έχει πάρει αυτή τη δήλωση και την έχωσε εκεί που δεν πιάνει ήλιος. Η McLaren P1 δεν χρησιμοποιεί απλά ενεργή αεροδυναμική. Είναι αεροδυναμικά ενεργή. Κάθε κομμάτι πάνω της σχεδιάστηκε σε wind tunnels και CFD για να έχει την μικρότερη αντίσταση, να παράγει την μεγαλύτερη downforce ή να κατευθύνει καλύτερα τον αέρα εκεί που χρειάζεται ψύξη! Είναι η προσωποποίηση του “form follows function”. Θέλετε DRS όπως στην F1, θέλετε αερόφρενο, θέλετε flaps που αλλάζουν κλίση στο πάτωμα, η P1 τα έχει όλα σε αφθονία. Αυτό σημαίνει όχι μόνο πολλά κιλά κάθετης αεροδυναμικά παραγόμενης δύναμης αλλά και μειωμένες αντιστάσεις που με ένα ίχνος υπερβολής σημαίνει οικονομία καυσίμου!

Η μείωση βάρους σε άλλο επίπεδο με το Toyota FT-Bh

Ανέκαθεν ήμουν υπέρ της μείωσης βάρους στα αυτοκίνητα. Το έχω αναλύσει σε ένα ολόκληρο άρθρο μάλιστα. Αλλά ούτε καν στα πιο υγρά, αυτοκινητιστικά μου όνειρα δεν φανταζόμουν αυτό που είδα στο Toyota FT-Bh! Η Toyota κατάφερε να κάνει ένα αμάξι μεγαλύτερο –οριακά- από το Yaris να ζυγίζει 786 κιλά ενώ παράλληλα είναι υβριδικό. Το κατόρθωμα αυτό γίνεται ακόμα πιο εντυπωσιακό όταν μάθεις ότι δεν χρησιμοποιήθηκαν καθόλου εξωτικά υλικά, παρά μόνο ατσάλι, αλουμίνιο και μαγνήσιο και ότι το FT-Bh δεν είναι κάποιο show car αλλά σπουδή για το πώς θα είναι το επόμενο υβριδικό Yaris! Φυσικά δεν θα είναι τόσο πρωτοποριακό αλλά σίγουρα θα ενσωματώνει πολλές από τις καινοτομίες του FT-Bh. Την κίνηση του οχήματος αναλαμβάνει ένας δικύλινδρος κινητήρας ενός λίτρου που λειτουργεί με το κύκλο Atkinson και ζυγίζει μόλις 60 κιλά και το Hybrid Synergy Drive που είναι 90 κιλά ελαφρύτερο από ότι του Prius! Επίσης εξαιρετικά εντυπωσιακός είναι ο συντελεστής οπισθέλκουσας που είναι μόνο 0,235! Όλα αυτά έχουν φυσικά αντίκτυπο στην κατανάλωση που είναι λίγο πάνω από 2 l/100km και τις εκπομπές ρύπων που δεν ξεπερνούν τα 50 gr/km.

Η τεχνολογία υλικών του Peugeot Onyx

Πριν πω οτιδήποτε για το συγκεκριμένο αμάξι θέλω να κάνω μία παράκληση: Αν με ακούει οποιοσδήποτε εκεί στην Peugeot, ΒΓΑΛΤΕ ΤΟ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ! Ok, το αμάξι. Πρώτα απ ‘όλα, είναι το εξωτερικό. Μαύρο ματ με δύο ενιαία φύλλα χαλκού –ένα σε κάθε πλευρά- που σύμφωνα με την Peugeot και την κοινή λογική θα αλλάζουν χρώμα όσο οξειδώνονται; Yes please. Έπειτα είναι το chassis. Κατασκευασμένο από ανθρακονήματα με βάρος που δεν υπερβαίνει τα 1.100kg; Ναι! Στη συνέχεια το powertrain. V8 turbodiesel, 3,7 λίτρων κινητήρας απευθείας από το αγωνιστικό 908 με απόδοση 600 άλογα και υβριδικό σύστημα που προσθέτει άλλα 80 και συνδυάζονται με εξατάχυτο σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων; Φυσικά! Και τέλος, όλα αυτά με κατανάλωση που συναγωνίζεται το Toyota Prius -4 l/100km-; Για τελευταία φορά, ΝΑΙ!

Η μεταβλητής σχέσης ηλεκτρονική κρεμαγιέρα του VW Golf GTI

Αυτό το σύστημα δεν είναι ιδιαίτερα καινοτόμο αλλά είπα να βάλω και κάτι από την VW για να μην λέτε ότι είμαστε προκατειλημμένοι! Φυσικά κάνω πλάκα… Υπάρχει λόγος για τον οποίο μπήκε αυτό το σύστημα στη λίστα, ενώ παρόμοια συστήματα έχουν κάνει την εμφάνισή τους από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 –βλ. S2000– και δεν είναι άλλος από την πρόοδο στον τομέα των αισθητήρων και του software. Μέχρι τώρα, με το που ακούμε ηλεκτρονική κρεμαγιέρα, βάζουμε στο μυαλό μας ασαφές και άβολο τιμόνι. Αυτό όμως θέλω να ελπίζω ότι θα αλλάξει στο νέο Golf GTI. Οι σένσορες αλλά και το λογισμικό που διαχειρίζεται τα δεδομένα που στέλνουν αυτοί γίνεται σε κάθε υλοποίησή του και καλύτερο και πραγματικά δεν μπορώ να σκεφτώ λόγους για να μην έρθει το σύστημα διεύθυνσης κάποια στιγμή στο επίπεδο που όλοι θέλουμε να βρίσκεται σε ένα σπορ ή μη αυτοκίνητο.

 Ο νέος “αρθρωτός” τρικύλινδρος της BMW

Αυτό δεν είναι ακριβώς νέα τεχνολογία όσο νέα νοοτροπία και διαδικασία παραγωγής και φυσικά έχει να κάνει με την μείωση του κόστους σε ολόκληρο το line-up ενός κατασκευαστή, στην προκειμένη περίπτωση της BMW. Η λογική είναι απλή: αν καταφέρεις και σχεδιάσεις όλους τους κινητήρες που έχεις στην γκάμα σου, γύρω από έναν κύλινδρο 500cc που θα χρησιμοποιείται χωρίς αλλαγές σε αυτούς, τότε έχεις καταφέρει να δημιουργήσεις οικονομίες κλίμακας σε κάθε κατηγορία ξεχωριστά. Το αποτέλεσμα είναι πολύ πιο αποδοτική παραγωγή, χαμηλότερο κόστος και –ίσως- καλύτερα οχήματα. Σε αυτό το παράδειγμα ο νέος τρικύλινδρος είναι μέρος υβριδικού συστήματος αλλά να είστε σίγουροι ότι στο μέλλον θα χρησιμοποιηθεί τόσο για κίνηση όσο και για φόρτιση μπαταριών.

Το ανθρακονημάτινο chassis της F70

Η Ferrari μπορεί να μην μας έφερε tον αντικαταστάτη της Enzo στο Παρίσι αλλά μας έφερε τον κορμό του. Είναι γνωστό και αναμενόμενο ότι όταν η Ferrari ετοιμάζει κάτι μεγάλο, πάντα βουτάει στο βαρέλι χωρίς πάτο που λέγεται τεχνολογία F1 και φυσικά για την F70 δεν περιμέναμε κάτι λιγότερο. Έτσι για το νέο, υβριδικό hypercar του Maranello, η Ferrari παρουσίασε το νέο ανθρακονημάτινο monocoque –λεπτομέρειες για το οποίο θα βρείτε στο αντίστοιχο άρθρο– το οποίο όχι μόνο είναι 20% ελαφρύτερο από αυτό της Enzo αλλά και 27% στιβαρότερο. Όταν το αλουμίνιο απλά δεν είναι αρκετό για να εξισορροπήσεις την αύξηση βάρους εξαιτίας των μπαταριών, το carbon έρχεται να σε σώσει…

Το “Multimaterial” space frame της Audi

Όπως περιμέναμε, στην έκθεση του Παρισιού, τα υλικά είχαν την τιμητική τους. Μία ακόμα απόδειξη για αυτό είναι ο συνδυασμός αλουμινίου και πολυμερών ενισχυμένων με ανθρακονήματα ή fiberglass για την δημιουργία του space frame του Crosslane Concept της Audi. Αυτό ήταν το επόμενο λογικό βήμα για την Audi αφού έχει εδώ και πολλά χρόνια υιοθετήσει το αλουμίνιο για τα space frames της και δείχνει προς τα πού θα κινηθεί στα χρόνια που μας έρχονται όσον αφορά στα chassis της και τα υλικά που θα χρησιμοποιεί.

Touchscreens…Touchscreens παντού!

Ορίστε και μία τεχνολογία που εγώ προσωπικά απεχθάνομαι. Τι σας πειράζουν κύριοι της Lexus τα κουμπιά; Γιατί τα αντικαταστήσατε όλα με touchscreens που κάνουν το εσωτερικό να μοιάζει απίστευτα kitch; Λίγο high-tech είναι καλό. Αρκετό high-tech είναι 50-50, αν είναι καλόγουστο καλώς, αν όχι είναι πρόβλημα. Αυτό είναι απλά καγκουριά! Τα κουμπιά εκτός του ότι είναι αρκετά εύκολο να τα χρησιμοποιήσεις χωρίς να πάρεις τα μάτια σου από τον δρόμο, είναι και δείκτης ποιότητας ενός αυτοκινήτου. Η αίσθηση που σου δίνει ένα κουμπί παίζει ρόλο και δεν είναι μόνο για να εκτελεί την λειτουργία που πρέπει. Αν αυτό είναι το μέλλον των εσωτερικών με βλέπω να οδηγώ μηχανή σε 20-30 χρόνια…

Ηλεκτροκίνητο scooter από την BMW

Εντάξει, μπορεί τα scooter να μην είναι ακριβώς ο τομέας μας αλλά κάτι τέτοιο δεν είναι εύκολο να το προσπεράσεις. Το C Evolution Concept Scooter είναι μία καθαρά ηλεκτροκίνητη πρόταση της BMW για τις αστικές μετακινήσεις του μέλλοντος. Οι μπαταρίες αποτελούν δομικό μέρος του chassis, η αυτονομία αγγίζει τα 100km ενώ τουλάχιστον όσον αφορά την τελική ταχύτητα δεν είναι ακριβώς κινούμενο εμπόδιο καθώς το scooter αυτό μπορεί να φτάσει τα 120km/h, ταχύτητα απόλυτα αξιοπρεπείς για αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις. Εντυπωσιακό είναι επίσης το γεγονός ότι οι μπαταρίες γεμίζουν κατά 70% με μόλις 30 λεπτά φόρτιση, κάτι που αυξάνει θεαματικά την πρακτικότητα της συγκεκριμένης πρότασης.

Η ηλεκτροκίνητη SLS AMG Electric Drive

Αν σας περισσεύουν €416.500 και θέλετε να είστε από τους πρώτους που θα υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση στα supercar, τότε η SLS AMG Electric Drive είναι το αυτοκίνητο για εσάς. Η Mercedes αντικατέστησε το συμβατικό powertrain με τέσσερις ηλεκτροκινητήρες –έναν σε κάθε τροχό- και έναν σκασμό μπαταρίες. Η ηλεκτροκίνητη SLS παράγει 740 άλογα και 1.000 Nm ροπής αθροιστικά ενώ κάθε ηλεκτροκινητήρας είναι ικανός για 13.000 σ.α.λ. Είναι μόλις 0,1 δευτ πιο αργή από την συμβατική SLS στο sprint έως τα 100 χλμ/ώρα, σταματόντας το χρονόμετρο στα 3,9 δευτερόλεπτα ενώ όσον αφορά στις μπαταρίες, αυτές παρέχουν αυτονομία 250 χλμ και φορτίζονται πλήρως σε 20 ώρες μέσω απλής πρίζας και 3 ώρες μέσω ταχυφορτιστή. Δεν ξέρω για εσάς πάντως αλλά εγώ θα είχα πρόβλημα να κυκλοφορήσω με μπλε ελεκτρίκ αυτοκίνητο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης οπότε δεν νομίζω να παραγγείλω μία σύντομα…