«Αν δεν πας στην αντιπροσωπεία για σέρβις χάνεις την εγγύηση», «Αν δεν βάλεις γνήσια ανταλλακτικά τότε θα έχεις πρόβλημα στην μεταπώληση». Το δίλημμα «αντιπροσωπεία ή συνεργείο- μάστορας της γειτονιάς» υπήρξε ανέκαθεν η μεγαλύτερη ανησυχία του ιδιοκτήτη ενός οχήματος. Όμως τα τελευταία χρόνια οι υπερβολικές οικονομικές απαιτήσεις των επίσημων αντιπροσωπειών, η οικονομική κρίση, αλλά και ένας σχετικά πρόσφατος κανονισμός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο οποίος μεταξύ άλλων «απελευθερώνει» την αγορά των ανταλλακτικών οδηγεί ολοένα και περισσότερο κόσμο στους ελεύθερους επισκευαστές.

Ο κανονισμός που λίγοι γνωρίζουν

Μπορεί να έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε, όμως σύμφωνα με τον κ. Θωμά Μακεδόνα, ιδιοκτήτη μέχρι πρόσφατα εξουσιοδοτημένου συνεργείου αυτοκινήτων στα Κάτω Πατήσια, οι πελάτες που δεν γνωρίζουν τον κανονισμό 1400 της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 2002 είναι πολλοί. «Ο κανονισμός αυτός δίνει τέλος στην ‘υποχρέωση’ των πελατών να πηγαίνουν για σέρβις και ανταλλακτικά στις κεντρικές εταιρείες ή στα εξουσιοδοτημένα συνεργεία», λέει ο κ. Μακεδόνας.

Πιο συγκεκριμένα, ο κανονισμός επιτρέπει σ’ έναν ιδιοκτήτη αυτοκινήτου να επισκευάσει το αυτοκίνητό του κατά τη διάρκεια της εγγύησης και σε ένα μη εξουσιοδοτημένο συνεργείο χωρίς να χάνει τα πλεονεκτήματα της εγγύησης που έχει. Επίσης, με τον συγκεκριμένο κανονισμό τα λεγόμενα «γνήσια ανταλλακτικά» μπορούν να διατίθενται και από ανεξάρτητα σημεία πώλησης και όχι αποκλειστικά από τα εξουσιοδοτημένα συνεργεία, η δε εγγύηση του αυτοκινήτου δεν θα ακυρώνεται με τη χρήση ανταλλακτικών από την αγορά «after market» (ανταλλακτικά εφάμιλλα με αυτά της πρώτης τοποθέτησης, τα οποία όμως κινούνται την ελεύθερη αγορά και κοστίζουν φθηνότερα), αρκεί αυτά να έχουν την σχετική έγκριση από την Ε.Ε για τον συγκεκριμένο τύπο αυτοκινήτου του ιδιοκτήτη. Δηλαδή, αν το αυτοκίνητο είναι Γερμανικό θα πρέπει να μπουν γερμανικά ανταλλακτικά, αν είναι Γιαπωνέζικο γιαπωνέζικα κ.ο.κ. και όχι imitation. Τέλος, η κεντρική αντιπροσωπεία η οποία εισάγει τον συγκεκριμένο τύπο αυτοκίνητου είναι υποχρεωμένη να παρέχει κάθε ανταλλακτικό δωρεάν ως υπόχρεος απέναντι στον πελάτη, ο οποίος είναι εντός εγγυήσεως ανεξάρτητα από το αν έχει κάνει σέρβις εντός η εκτός εξουσιοδοτημένου συνεργείου.

Ποιο λοιπόν το όφελος από την επίσκεψη σε μια αντιπροσωπεία; Αρκετοί είναι οι ιδιοκτήτες οι οποίοι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν κάτι (έως πολύ) παραπάνω για να κάνουν σέρβις εκεί, θεωρώντας ότι έτσι εξασφαλίζουν την υψηλή αξία μεταπώλησης του αυτοκινήτου τους. Ισχύει κάτι τέτοιο; «Δεν υπάρχει κανένα τέτοιο ζήτημα. Από την στιγμή που γράφονται τα σέρβις από το εκάστοτε συνεργείο στο βιβλίο συντήρησης, δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα», λέει ο κ. Μακεδόνας και σημειώνει ότι ελλείψει stock πολλές είναι οι κεντρικές αντιπροσωπείες οι οποίες χρησιμοποιούν imitation ανταλλακτικά, αρκετές φορές χωρίς να έχει λάβει γνώση ο πελάτης και εδώ έγκειται μια ακόμα διαφορά στο σέρβις σε κάποιον ελεύθερο επισκευαστή και σε μια αντιπροσωπεία. Στις αντιπροσωπείες, ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου δεν μπορεί να ελέγξει ο ίδιος τα στάδια της επισκευής του, ενώ στον ελεύθερο επισκευαστή κάτι τέτοιο είναι εφικτό. Επίσης, οι τιμές για σέρβις και ανταλλακτικά στις επίσημες αντιπροσωπείες, σύμφωνα με τον κ. Μακεδόνα, είναι οι διπλάσιες από αυτές που θα βρει ο ιδιοκτήτης σε έναν ελεύθερο επισκευαστή.

Τέλος, ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δώσει ο ιδιοκτήτης στο επιπρόσθετο συμβόλαιο εγγύησης, το οποίο δεν δίνεται από τον κατασκευαστή αλλά από την αντιπροσωπεία. Σε περίπτωση που συμφωνήσετε για την επέκταση αυτή, θα πρέπει να γνωρίζετε πως είστε υποχρεωμένοι να επισκέπτεστε μόνο το συνεργείο της εκάστοτε αντιπροσωπείας για το χρονικό διάστημα που αναγράφεται στην εγγύηση.

Τι θα πρέπει να προσέξω;

Σύμφωνα με υψηλόβαθμο στέλεχος της Ενιαίας Ομοσπονδίας Βιοτεχνών Επισκευαστών Αυτοκινήτων – Μοτοσυκλετών – Μηχανημάτων, το οποίο θέλει να διατηρήσει την ανωνυμία του, ο πελάτης ναι μεν έχει την τελική επιλογή όσον αφορά το πού θα πάει το αυτοκίνητό του, όμως θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικός όσον αφορά την νομιμότητα του συνεργείου. «Οι ελεύθεροι επισκευαστές οι οποίοι έχουν την νόμιμη άδεια λειτουργίας και αύξησης επαγγέλματος δεν θα πρέπει σε καμία περίπτωση να μπερδεύονται με τον ‘Μάστρο – Κώστα’ της γειτονιάς, ο οποίος δεν έχει τα νόμιμα παραστατικά. Σήμερα τον ελεύθερο επισκευαστή τον έχουν ταυτίσει με τον παράνομο, ο οποίος εκμεταλλεύεται τις στρεβλώσεις και την έλλειψη ελέγχου προς όφελός του», λέει χαρακτηριστικά και προσθέτει πως μπορεί η αγορά να περνάει τεράστια κρίση, όμως η τεχνογνωσία του ελεύθερου επισκευαστή κυμαίνεται σε ιδιαίτερα υψηλό επίπεδο.

Σε κάθε περίπτωση, αν πάτε το αυτοκίνητό σας στην αντιπροσωπεία και σας κοστολογήσει μια βλάβη, συνιστούμε να πάρετε και μια δεύτερη γνώμη – τιμή από κάποιον ελεύθερο επισκευαστή της εμπιστοσύνης σας.

To παραπάνω άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στο in2life και αναδημοσιεύτηκε στο AutoBlog.gr μετά από σχετική αίτηση.

[Via: in2life | Thanks for the tip, dsgeo]