woman

Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα του τμήματος Kellogg School of Management του πανεπιστημίου του Northwestern, οι γυναίκες είναι εκείνες που κάνουν περισσότερα “παζάρια” στα συνεργεία αυτοκινήτων, πληρώνοντας ωστόσο περισσότερα χρήματα σε σχέση με τους άνδρες.


Στην έρευνα, άνδρες και γυναίκες κλήθηκαν να αντικαταστήσουν το ψυγείο ενός Toyota Camry 2003. Οι ερευνητές χώρισαν το δείγμα ανεξαρτήτου φύλου σε τρία γκρουπ, με το πρώτο να γνωρίζει καλά το κόστος της επισκευής, το δεύτερο να έχει παραπληροφορηθεί σχετικά με το κόστος επισκευής με τους ερευνητές να τους έχουν πει μια υψηλότερη τιμή από αυτή που ισχύει στην αγορά, με το τρίτο γκρουπ να έχει παντελή άγνοια για το κόστος της επισκευής.

Και τα δύο φύλα πήραν την ίδια τιμή όταν ήξεραν το κόστος επισκευής, αλλά οι άνδρες πήραν μικρότερη τιμή σε σχέση με τις γυναίκες, όταν και τα δύο φύλα είχαν παραπληροφορηθεί ή είχαν άγνοια για το κόστος της επισκευής.

Ο Meghan Busse, αναπληρωτής καθηγητής του τμήματος δήλωσε:

Τα ευρήματά της έρευνας μας υποδηλώνουν ότι τα συνεργεία αυτοκινήτων, με το ενδεχόμενο οι άνδρες να γνωρίζουν την τιμή του ανταλλακτικού, δίνουν χαμηλότερες τιμές επισκευής στο ισχυρό φύλο. Απεναντίας, θεωρώντας πως οι γυναίκες δεν γνωρίζουν το κόστος επισκευής, τις χρεώνουν περισσότερο.

Η έρευνα έδειξε επίσης πως οι γυναίκες ζητούν έκπτωση, 10% πιο συχνά σε σχέση με τους άνδρες. Με βάση τα αποτελέσματα, οι ερευνητές προτείνουν στους καταναλωτές να κάνουν έρευνα αγοράς και να παίρνουν προσφορές από πολλά συνεργεία. Πρέπει το κοινό να είναι καλά ενημερωμένο σχετικά με το κόστος της επισκευής αλλά και το κόστος των ανταλλακτικών. Τέλος προτείνει σε περίπτωση που το κατάστημα ζητήσει μεγαλύτερη τιμή, τότε κάποιος να ζητήσει έκπτωση.

[Πηγή: Kellogg School of Management]

Δελτίο Τύπου

Study: Women Quoted Higher Prices on Auto Repairs but More Successful in Negotiating Discounts

Research from the Kellogg School of Management examines the effects of gender and knowledge in determining cost of auto repairs

Evanston, Ill. (June 19, 2013)-A new study by the Kellogg School of Management at Northwestern University finds that when it comes to auto repairs, women who don’t appear knowledgeable about cost may end up paying more than men. However, gender differences disappear when customers mention an expected price for the repair.

The study, “Repairing the Damage: The Effect of Price Expectations on Auto-Repair Price Quotes,” was conducted by Kellogg professors Meghan Busse and Florian Zettelmeyer and Northwestern University Ph.D. student Ayelet Israeli in collaboration with AutoMD.com, an online automotive repair information site.

The researchers set up field experiments to test the effects of men and women calling auto repair shops to ask for quotes on a 2003 Toyota Camry radiator replacement. The callers either appeared well-informed of the market price ($365), misinformed with expectations of a higher-than-average price ($510), or completely uninformed, with no price expectation.

Among those who appeared uninformed, women fared worse and were consistently quoted higher prices. Women who called and expressed knowledge of the market price received quotes in line with that expectation. Men, on the other hand, were quoted the same price whether they said, “I have no idea what this costs,” or “I know the average cost is $365.” As expected, both men and women were quoted significantly higher-than-average prices when they said their expected price was $510.

“This comes down to stereotypes and assumptions,” says Meghan Busse, associate professor of management and strategy at the Kellogg School. “Our findings suggest that auto shops may assume men know the market price for a given repair, so they automatically grant it. However, they may not expect women to be knowledgeable in this area, so the perception is they can charge them more.”

When it came to negotiating for a lower price, many shops were unwilling to budge. However, when they did, it was more likely to happen for women than men. In fact, 35 percent of women were able to get their requested price met, compared to 25 percent of men. “It’s kind of an ironic twist,” says Florian Zettelmeyer, the Nancy L. Ertle Professor of Marketing.

“The same kind of cultural expectations that cause repair shops to overcharge women are probably also responsible for showing preference toward women in negotiations.” The study suggests some obvious strategies for customers. The first being to do your research online or by phone so you know what the repair job should cost and to shop around. If you are a woman, once you have gathered some information, “when you call each additional shop,” says Busse, “reveal that you know what you’re talking about-that you know the car, you know the repair, and you know what a sensible price is-right off the bat. And if you get a price that’s above that, ask for a discount.”

The task is a bit easier for men: You are already assumed to have a good idea about what constitutes a fair price. But research prices nonetheless to make sure you don’t inadvertently reveal that you are badly informed.