Volkswagen e-up!

Όσο υπέρμαχος και αν είναι κάποιος των ηλεκτρικών αυτοκίνητων, έχω την εντύπωση πως δεν πρόκειται ποτέ να δώσει 26.900 ευρώ για να κάνει δικό του το ηλεκτρικό VW up!.

Η Volkswagen με την ευκαιρία συμμετοχής του στο Silvretta Rally E-Car , ανακοίνωσε πως το Volkswagen e-up! στη Γερμανία θα κοστίζει 26.900 ευρώ, 2,5 φορές πιο ακριβό από το “απλό” up!. Σίγουρα δεν φταίνε μόνο οι εταιρίες για τις υψηλές τιμές πώλησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Λόγω πολιτικών πιέσεων, οι εταιρίες έχουν “αναγκαστεί” να βγάλουν στην αγορά ηλεκτρικά μοντέλα τα οποία είναι ακριβά λόγω της μεγάλης τιμής των μπαταριών που τροφοδοτούν τους ηλεκτροκινητήρες.

Το αυτοκίνητο θα παρουσιαστεί επίσημα τον Σεπτέμβριο στην έκθεση της Φρανκφούρτης με το e-up! να είναι ακριβότερο και από το Nissan Leaf, το οποίο στη Γερμανία κοστίζει €23.790 όταν κάποιος νοικιάσει την μπαταρία του (€29.690 αν την αγοράσει).

Το Volkswagen e-up! βασίζεται πάνω στην τετράπορτη έκδοση του up! και φορά έναν ηλεκτροκινητήρα 60 kW (82 ίππων) ο οποίος αποδίδει συνέχεια 40 kW (55 άλογα). Έχει μέγιστη ροπή 210 Nm και τα 0-100 χλμ/ώρα τα κάνει σε 12,4 δευτερόλεπτα με τελική ταχύτητα 130 χλμ/ώρα.

Ο ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται από μπαταρίες ιόντων λιθίου 18,7 kWh, οι οποίες είναι τοποθετημένες στο πάτωμα και δίνουν αυτονομία 160 χλμ στο βάρους 1.185 κιλών e-up! Οι μπαταρίες γεμίζουν κατά 80% μέσω ταχυφορτιστή μέσα σε 30 λεπτά. Η Volkwagen δηλώνει πως χρειάζεται μόλις €3 ρεύμα για να ταξιδέψει 100 χλμ, αλλά και πάλι μπορείς να κάνεις τους υπολογισμούς και να δεις πως για να κάνεις απόσβεση το αυτοκίνητο πρέπει να διανύσεις με αυτό πάρα πολλές χιλιάδες χλμ.

Στιλιστικά ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα up! κυρίως από τα LED φώτα ημέρας, τις νέες ζάντες 15″, το μπλε λογότυπο της VW και τα λογότυπα e-up! στο πίσω μέρος. Επίσης το μπροστά μέρος, τα μαρσπιέ και το πάτωμα του αυτοκινήτου, έχουν βελτιωθεί, ώστε να προσφέρουν καλύτερη αεροδυναμική. Στο εσωτερικό ξεχωρίζουν τα γκρι καθίσματα με τις μπλε ραφές, όπως επίσης τα δερμάτινα και τα χρωμιομένα διακοσμητικά.

[Πηγή: Volkswagen]

Δελτίο Τύπου

XL1 and e-up! electrify the Silvretta E-Car Rally

  • Volkswagen proves everyday motoring credentials of XL1 and e-up! even in Alpine terrain
  • e-up! – Volkswagen’s first fully electric mass production car – to launch this year
  • Electric family car with energy costs under €3 per 100 kilometres
  • Entry-level e-up! price in Germany from €26,900

Gargellen (Austria)/ Wolfsburg, 05 July 2013 – Volkswagen will be lining up at the start of this year’s Silvretta E-Car Rally with two innovative vehicles: one is the XL1, the most efficient production car in the world, which is equipped with a plug-in diesel hybrid engine. The other is the e-up!, the first electric vehicle from Volkswagen to be produced in high volume. Volkswagen is showing in this way that these alternative drive systems are capable of excellent performance on Alpine roads as well.

The new e-up! is taking part in the Silvretta E-Car Rally in the Austrian Montafon region for the first time. With its Alpine route profile, the rally is both a test of reliability and highly demanding, as the challenge is to recover large amounts of the power used on the long uphill climbs through battery regeneration on the subsequent downhill sections.

With a totally electric drive system the e-up! provides an entry point to a new pioneering Volkswagen vehicle concept and with four seats guarantees scope for full utilisation. It is a car for everyday use, with impressively high torque of 210 Nm. Practically silent and with no loss of traction during gearshifts, the e-up! is powered by an electric motor that delivers a maximum output of 60 kW / 82 PS. It thus accelerates from 0 to 100 km/h in 12.4 seconds and achieves a top speed of 130 km/h. With its 18.7 kWh lithium-ion battery it has a reach according to NEDC of up to 160 kilometres. This means impressively low energy costs of less than €3 per 100 kilometres.

The e-up! can be charged with 2.3 kW plugged into any standard 230V socket, with 3.6 kW via a home-installed wall box or with up to 40 kW plugged into a DC fast-charging station via the optional CSS (combined charging system). In the latter case, the battery is 80 per cent charged in under 30 minutes. The power connection point for charging the battery is concealed as usual under the fuel cap. In the ideal scenario the e-up! will be charged using electricity from regenerative sources and will then be running 100% CO2 neutral.

The e-up! differentiates itself from the basic up! model through a high-quality, aerodynamically optimised design. One striking identifying feature externally is the curved arrangement of the LED daytime running lights in the bumper. The front section, sills and underbody have also been aerodynamically enhanced. Burnished 15-inch alloy wheels with low rolling resistance tyres, Volkswagen emblems on a blue background and e-up! lettering on the hatch and the front doors make the fully electric four-seater instantly unmistakable.

Only a premium level of trim is being offered for the e-up! In addition to the high up! specification it includes ‘maps+more’ navigation, Climatronic climate control and multi-function display, heated windscreen, heated seats and tinted rear windows. The mobile online ‘Car Net’ services, which can be controlled via smartphone, appear in the e-up! for the first time in the New Small Family and also form part of the car’s standard specification.

The interior is characterised by light grey seat covers with blue fell seams, a design specific to the e-up! The purposeful use of leather and chrome trim conveys a purist overall impression – in keeping with a fully-fledged, urbane electric car’s vehicle concept.

The entry-level price of the e-up! in Germany as an already well-equipped base model inclusive of battery is €26,900. This autumn at the IAA (International Motor Show) in Frankfurt, Volkswagen will announce further details on how the vehicle is to be marketed, including, for example, leasing and flexible car hire packages