nurburgring-wallpaper

Disclaimer: Ο συντάκτης του άρθρου δεν μισεί το Nurburgring!

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως όταν ξεκινά η συζήτηση για ιστορικές πίστες, το Nurburgring πρακτικά μονοπωλεί το ενδιαφέρον. Και όχι άδικα. Ποιος μπορεί να ισχυριστεί πως η περίφημη Nordschleife δεν είναι ιστορική; Είναι μία από τις πλέον χαρακτηριστικές πίστες στην ήπειρο, αν όχι στον κόσμο, και υπάρχουν λόγοι γι’ αυτό. Λόγοι αδιαμφισβήτητοι.

Η ιδέα για τη δημιουργία του ‘Ring έπεσε στο τραπέζι τη δεκαετία του ’20 ενώ η κατασκευή της πίστας ξεκίνησε το 1925 και ολοκληρώθηκε δύο χρόνια αργότερα. Μετά τον δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, το Nurburgring ήταν η πίστα στην οποία γινόταν το Γερμανικό Grand Prix για το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1 και από το 1953, άρχισε να φιλοξενεί και άλλους αγώνες, αντοχής και sports car racing.Πριν αρχίζω να ξεφεύγω όμως ας επιστρέψουμε στο θέμα. Το θέμα μου δεν είναι η πίστα καθεαυτή. Είναι η σημασία που της δίνουν οι κατασκευαστές ή για να το διατυπώσω λίγο σαφέστερα επειδή σημασία της έδιναν και στο παρελθόν, στον χρόνο που μπορεί να επιτύχει εκεί ένα αυτοκίνητο. Ξαφνικά, ο χρόνος στο ‘Ring έγινε το απόλυτο μέτρο σύγκρισης, ένα κυνήγι μαγισσών με τεράστιο κόστος και πρακτικά κανένα όφελος για το πελάτη. Γιατί έχει σημασία ο χρόνος που κάνει ένα όχημα στο ‘Ring; Γιατί πρέπει να μας ενδιαφέρει;

Porsche 918 Spyder 6.57 at Nurburgring Nordschleife

Όπως θα κατάλαβες ήδη, η γνώμη μου είναι πως δεν έχει σημασία και δεν θα έπρεπε να μας ενδιαφέρει. Αφορμή για τη δημοσίευση της γνώμης μου, στάθηκε η φήμη που γυρνάει εδώ και αρκετές ημέρες στο διαδίκτυο πως δεν θα μάθουμε ποτέ τον χρόνο της McLaren P1. Λίγα λόγια για να είμαστε στην ίδια σελίδα: Θυμάσαι την φωτογραφία που έκανε τον γύρο του διαδικτύου δείχνοντας την πίστα και στα αριστερά της ένα «6.33.26»; Αυτό από ότι μάθαμε ήταν ένα slide μίας παρουσίασης που είχε σαν σκοπό να εμπνεύσει τους σχεδιαστές της P1. Όχι τους μηχανικούς, καθώς αυτοί είχαν ως στόχο ένα πιο ρεαλιστικό «κάτω από 7 λεπτά», αλλά τους σχεδιαστές. Και μετά ήρθε η Porsche… Αυτή, ανακοίνωσε πως η 918 γυρνάει την Nordschleife σε 6 λεπτά και 57 δευτερόλεπτα με προοπτικές να κατέβει κι άλλο και χάλασε το party που σχεδίαζαν στο Woking. Πάνω που είχαν παραγγείλει τις σαμπάνιες, είχαν κλείσει τον DJ και είχαν ετοιμάσει και το πανό. Με την κίνησή της αυτή η Porsche, έκανε το ρεκόρ που είχε στο νου της η McLaren, εκείνο το συγκλονιστικό «κάτω από τα 7 λεπτά», να βγάλει φτερά και να πετάξει. Μην με παρεξηγείς… η McLaren τον πέτυχε αυτόν τον χρόνο, φήμες λένε ότι έγραψε 6.47, αλλά δεν είχε νόημα πλέον αφού η Porsche την νίκησε στην ανακοίνωση. Έκτοτε, όποτε κάποιος ρωτάει την Αγγλική φίρμα για το ‘Ring, αυτή απαντάει «δεν μας νοιάζει, δεν μας ενδιαφέρει, οι χρόνοι δεν είναι σχετικοί…» κλπ κλπ. Παρότι το timing είναι λίγο περίεργο για τέτοιου είδους επιφοιτήσεις, οφείλω να ομολογήσω πως συμφωνώ απόλυτα με τη McLaren.

Αν με ρωτάς –και για να διαβάζεις το άρθρο μάλλον το κάνεις-, εγώ κατηγορώ την Porsche και το internet. Όχι για την υπόθεση 918vsP1 όμως και όχι για τους λόγους που μπορεί να σκέφτεσαι. Την κατηγορώ για την αντιπαλότητα με την Nissan. Εξηγούμαι. Το GT-R πάντα ήταν κοντά στην 911 της εποχής του αλλά όταν βγήκε το R35 το 2008 και έκανε ταχύτερο γύρο από την όποια 911, τα πράγματα ξέφυγαν εντελώς. Η Nissan πέταξε το μπαλάκι στην Porsche και οι Γερμανοί αντί να το πιάσουν, να το βάλουν στην τσέπη και να φύγουν από το γήπεδο, ξεκίνησαν έναν ανούσιο και άνευ προηγουμένου, πόλεμο δηλώσεων. Μπορεί, δεν μπορεί. Είναι εφικτός ο χρόνος ή δεν είναι; Ήταν τα stock ελαστικά ή μήπως special; Εμείς δοκιμάσαμε αλλά δεν μπορούσαμε… Και τι δεν ακούσαμε από τις δύο πλευρές εκείνη την εποχή και για ποιόν λόγο ακριβώς;

nissanandporscheaddis00

Έστω πως το R35 ήταν ταχύτερο. Και; Τι έγινε; Μπράβο του. Καταλαβαίνω πως είσαι Porsche και για λόγους γοήτρου έπρεπε να απαντήσεις αλλά κρίνοντας έστω και εκ των υστέρων, τι έβγαλες από αυτό; Ανέβηκες στα μάτια του κοινού; Κέρδισες πωλήσεις; Διατήρησες την αξιοπρέπεια σου; Η απάντηση και στα τρία ερωτήματα είναι «όχι» σε περίπτωση που αναρωτιέσαι. Αλλά θα ήθελα να ξέρω ποιανού απόφαση ήταν να εμπλακεί η Porsche σε αυτό το πανηγύρι και πολύ περισσότερο, τι πίστευε πως θα κερδίσει. Η αντίθετη άποψη για το συγκεκριμένο ζήτημα είναι πως η κίνηση της Nissan κόλλησε την Porsche στον τοίχο. Όχι τόσο για τον χρόνο –γιατί όπως είπα, ποιος νοιάζεται;-, όσο από πλευράς marketing. Ότι και να έκανε ο Γερμανός κατασκευαστής θα είχε τις επιπτώσεις του. Αφού απάντησε και με τον τρόπο που απάντησε, αυτό το ενδεχόμενο το ζήσαμε. Αν δεν απαντούσε από την άλλη, κάποιοι ίσως να λέγανε πως η όποια 911 είναι όντως πιο αργή από το R35 και η πως η Porsche κρύφτηκε στο καβούκι της. Εγώ πάντως θα εκτιμούσα περισσότερο αυτή την αντιμετώπιση από το θέατρο του παραλόγου που εκτυλίχθηκε τότε. Κάποιος έπρεπε να δείξει ανωτερότητα και αφού η Nissan αποφάσισε να το παίξει 12-χρονο, ο ρόλος αυτός έπεσε στην Porsche. Αυτή όμως τον είδε, τον πέταξε στον κάλαθο των αχρήστων και αποφάσισε να παίξει το παιχνίδι «ποιος την έχει μεγαλύτερη» λες και το είχε ανάγκη.

Έκτοτε, το «πρόβλημα» με το Nurburgring έχει γιγαντωθεί. Αυτή τη στιγμή, δεν πιστεύω πως υπάρχει κατασκευαστής που σέβεται τον εαυτό του και δεν δοκιμάζει στο ‘Ring. Φυσικά, η ανακοίνωση του χρόνου έρχεται με το αντίστοιχο video γιατί «vid or didn’t happen»! Μερικές εταιρίες, έχουν πάει ένα βήμα παραπέρα και έχουν κάνει ολόκληρες εγκαταστάσεις κοντά στην πίστα. Για ποιόν λόγο; Γιατί απλούστατα, το ‘Ring είναι μία τεράστια πίστα που προσομοιώνει σε μεγάλο βαθμό, πολλές διαφορετικές συνθήκες και καταστάσεις. Ανηφόρες-κατηφόρες, κακό οδόστρωμα-τέλειο οδόστρωμα, ανοιχτές/γρήγορες καμπές-αργές φουρκέτες, μεγάλες ευθείες-συνεχόμενα εσάκια κ.ο.κ. Δεν έχω πρόβλημα να δοκιμάζουν εκεί οι κατασκευαστές. Πάντοτε το έκαναν και μπορώ να καταλάβω τους λόγους. Γιατί όμως ένας ρημαδιασμένος –για να μην πω κάτι χειρότερο- χρόνος να είναι ο αυτοσκοπός ολόκληρης της εξέλιξης ενός οχήματος; Οι χρόνοι στο Nurburgring έχουν γίνει μία μορφή motorsport από μόνοι τους. Το πρόβλημα είναι πως δεν υπάρχουν κανόνες, δεν υπάρχει διαιτησία, δεν υπάρχει αντικειμενικός κριτής ή ασφάλεια.

Το μόνο που δείχνει ένας χρόνος του ‘Ring είναι πως υπό τέλειες καιρικές –και όχι μόνο- συνθήκες και πάρα μα πάρα πολλούς γύρους, ένας επαγγελματίας οδηγός μπορεί να πετύχει τον X χρόνο με ένα αυτοκίνητο. Δεν μας λέει καν αν το αυτοκίνητο αυτό είναι απολύτως εργοστασιακό. Πριν από μερικά χρόνια είχε γίνει ολόκληρος ντόρος όταν γράφτηκε πως τα «δημοσιογραφικά» αυτοκίνητα της Ferrari είναι λίγο πιο special από τα απλά, αυτά που καταλήγουν στα χέρια πελατών. Όμως αποδεχόμαστε χωρίς την παραμικρή αμφιβολία πως το Υ αυτοκίνητο τρέχει απολύτως stock. Χωρίς ούτε καν ένα «ειδικό» προγραμματάκι στην ECU –κάτι που είναι πανεύκολο να γίνει από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και αδύνατο να εντοπιστεί από τον κοινό παρατηρητή-. Γιατί είναι γνωστό πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ιδίως όταν πρόκειται για κάτι που θεωρούν τόσο σημαντικό, είναι τίμιες και ειλικρινείς… Αν το πιστεύετε αυτό, no comment.

Επαναλαμβάνω για τελευταία φορά. Δεν έχω πρόβλημα ούτε με την πίστα ούτε με το γεγονός πως όλοι δοκιμάζουν εκεί. Καλά κάνουν –αν και τα αποτελέσματα είναι αμφιλεγόμενα-. Το πρόβλημα μου είναι με τους χρόνους και την σημασία που –δεν- έχουν. Μην με παρεξηγήσεις. Είναι εντυπωσιακοί και τα video είναι σκέτη απόλαυση να τα χαζεύεις. Το συμπέρασμα όμως ποιο μπορεί να είναι; Κανένα. Σε έναν τέλειο κόσμο, η ιδανική περίπτωση θα ήταν ένα group test όλων των αυτοκινήτων με τις ίδιες συνθήκες, την ίδια μέρα, από 1-2 οδηγούς. Με κάτι τέτοιο θα ασχολιόμουν γιατί θα μου έλεγε πολλά περισσότερα από έναν ξερό χρόνο. Θα μου έλεγε πόσο γρήγορο/ικανό είναι ένα αυτοκίνητο αλλά και πόσο εύκολα μπορεί να το φτάσει στο όριο του ένας επαγγελματίας οδηγός εντός 2-3 γύρων. Θα μου έλεγε κάτι για την οδηγησιμότητα του και το πόσο φιλικό είναι. Κάποια περιοδικά το κάνουν και έχει ενδιαφέρον. Περιττό να αναφέρω φυσικά ότι τις περισσότερες φορές, ο χρόνος που επιτυγχάνει το περιοδικό είναι πολύ διαφορετικός από τον χρόνο που ανακοίνωσε ο κατασκευαστής…

131018_AR_4C_Green_Hell_02

Εν τέλει, επειδή το παραλήρημα ξέφυγε πάλι, το συμπέρασμα είναι αυτό: Θα συνεχίσω να γράφω για τους χρόνους διάφορων αυτοκινήτων στο ‘Ring. Θα ανεβάζω και τα videos. Αυτό δεν σημαίνει όμως πως όλα αυτά θα σημαίνουν κάτι για εμένα. Ένας αριθμός είναι και τίποτε παραπάνω. Μία ένδειξη και όχι μία απόδειξη. Ξέρω πως πολλοί θα διαφωνήσουν. Αυτό δεν σημαίνει πως τους καταλαβαίνω. Να ασχολείστε με τους χρόνους του Nurburgring αλλά όχι υπερβολικά. Να μην αποτελεί το μοναδικό επιχείρημα σε μία συζήτηση. Να μην είναι το μοναδικό μέτρο σύγκρισης.

Στο κάτω-κάτω, για να πω και την υπερβολή μου, γιατί όταν μιλάμε για οποιοδήποτε αυτοκίνητο, ιδίως όταν αυτό το αυτοκίνητο είναι supercar/hypercar να έχει σημασία ο οποιοσδήποτε χρόνος; Με νοιάζει αν η LaFerrari είναι πιο αργή από την McLaren P1 και αυτή είναι πιο αργή από την Porsche ή το αντίστροφο; ΟΧΙ. Γιατί δεν ήξερα ούτε τον χρόνο της Countach αλλά ήταν αφίσα στο δωμάτιο μου για πολλά συναπτά έτη. Το ίδιο ισχύει και για τα αριστουργήματα του Horacio Pagani ή τα σουηδικά τέρατα της Koenigsegg. Έχουμε χάσει λίγο τη μπάλα όταν κρίνουμε ένα αυτοκίνητο με βάση έναν χρόνο. Το αυτοκίνητο έχει να κάνει με τα συναισθήματα που σου προκαλεί όταν το βλέπεις και όταν το ακούς –για κάποιους τυχερούς και όταν το οδηγείς- και όχι με έναν αποστειρωμένο χρόνο. Σταματήστε την τρέλα!