LP670 SV & Miura S

Δεν μπορώ τις κατηγορίες. Δεν τις αντέχω. Καταλαβαίνω έως έναν βαθμό τη χρησιμότητα και τον λόγο ύπαρξης τους αλλά ειλικρινά, με μπερδεύουν.

Οπότε γρήγορα-γρήγορα, ερχόμαστε στο ερώτημα που θα μας απασχολήσει σε αυτό το άρθρο: Τι εστί supercar; Υπάρχει σαφής ορισμός; Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις που όταν πληρούνται ένα αυτοκίνητο χαρακτηρίζεται αυτόματα supercar; Ας συζητήσουμε λοιπόν γι’ αυτό το “φλέγον” θέμα γιατί παρότι ο όρος χρησιμοποιείται πάρα πολύ συχνά, τις περισσότερες φορές δεν ξέρουμε γιατί τον χρησιμοποιούμε!

Έχε υπόψιν πως ότι διαβάσεις από εδώ και πέρα, είναι η γνώμη μου. Δεν είμαι κάποιου είδους αυθεντία, δεν είμαι ειδικός και δεν διεκδικώ την άνευ όρων “παράδοση” σου στις απόψεις μου. Μπορείς να διαφωνήσεις. Γι’ αυτό υπάρχουν τα σχόλια!

1347973328

Η Wikipedia, ορίζει το supercar ως “ένα πολύ ακριβό και γρήγορο sportscar”. Λέει πως είναι “ασυνήθιστα και περιορισμένης παραγωγής αυτοκίνητα από κάποια elite εταιρία, αυτοκίνητα που μοιάζουν φυσιολογικά αλλά είναι βελτιωμένα για ισχύ και επιδόσεις ή μοντέλα μικρών εταιριών που απευθύνονται σε οπαδούς”. Συγγνώμη κιόλας… αλλά τρίχες! Πρώτα απ’ όλα, ο πρώτος ορισμός, προϋποθέτει γνώση του τι εστί sportscar. Δεν μπορώ να ορίσω ένα μέγεθος λέγοντας πως είναι “μεγαλύτερο από κάποιο άλλο μέγεθος που δεν έχει σαφή ορισμό”. Ναι, το supercar είναι ακριβότερο και ταχύτερο από ένα sportscar αλλά δεν σταματά εκεί. Έπειτα, ένα supercar δεν είναι βελτιωμένο. ΠΟΤΕ! Ο όρος supercar αποδίδεται μόνο σε εργοστασιακά μοντέλα.  Τέλος, συγγνώμη Wikipedia αλλά ολόκληρο το λήμμα είναι ψιλο-απαράδεκτο. Δέχομαι τα ιστορικά στοιχεία αλλά… όχι!

Ας αποδομήσουμε τον όρο. Τι είναι το supercar; Ένα super αυτοκίνητο. Κάτι που στέκεται στην κορυφή του βουνού και κοιτάει τα “απλά” αυτοκίνητα με τουπέ και αλαζονεία. Κάτι που είναι ακραίο σε όλα του. Αυτό όμως δημιουργεί ορισμένα προβλήματα… ορισμένες συγκρούσεις. Ας ξεκινήσουμε από τα βασικά. Τα standards όσο περνάει ο καιρός, αλλάζουν. Κάτι που ήταν τρομακτικά γρήγορο τη δεκαετία του ’70, τώρα έχει τις ίδιες, αν όχι χειρότερες, επιδόσεις με ένα hot hatch. Αυτό τι σημαίνει; Μήπως ότι η Lamborghini Countach δεν είναι supercar τώρα; Ή μήπως πως το Audi RS3 είναι; Άλλα τα standards τη δεκαετία του ’20, άλλα τη δεκαετία του ’50, άλλα τη δεκαετία του ’70 κ.ο.κ. Επομένως, ένα μοντέλο, αναδεικνύεται ως υπεραυτοκίνητο μόνο μέσα από την εποχή του και ο τίτλος μένει μέχρι το τέλος του χρόνου!

1988-Lamborghini-Countach-5000QV-rear-left-side-view

Για εμένα λοιπόν, ορίστε τι είναι το supercar. Ένα εργοστασιακό (stock) αυτοκίνητο, κατά προτίμηση από κάποιον elite κατασκευαστή, εξαιρετικά περιορισμένης παραγωγής που πρέπει να πληροί κάποια κριτήρια. Αυτά είναι:

  • Ακραία εμφάνιση. Βασικό! Πρέπει να το φαντασιώνεσαι τα βράδια. Να το έχεις αφίσα στο δωμάτιο σου, μινιατούρα στο γραφείο σου. Να σου προκαλεί συναισθήματα που μόνο μια γυναίκα μπορεί να σου προκαλέσει. Πρέπει να είναι η επιτομή της poserιάς σε 4 ρόδες! Να γυρνάει κεφάλια, να πέφτουν κινητά κάτω επειδή οι ιδιοκτήτες τους προσπάθησαν να τα βγάλουν υπερβολικά γρήγορα για να τραβήξουν 2 φωτογραφίες αντί για 1.
  • Ακραίες επιδόσεις. Οφείλει να είναι ταχύτερο από το 95% (και λίγο λέω) των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν. Πρόσεξε εδώ. Δεν αναφέρομαι στην οδική συμπεριφορά. Παρότι σίγουρα δεν κάνει κακό να έχει κορυφαία οδική συμπεριφορά, δεν είναι απαραίτητο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: Lamborghini Countach. Η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων που την οδήγησαν, λέει πως είναι απαράδεκτη. Είναι όμως supercar; Αν χρειάζεται να σου απαντήσω σε αυτό, σταμάτα να διαβάζεις τώρα!  Σίγουρα πρέπει όμως να έχει εξωφρενική τελική, εξωφρενικό 0-200, εξωφρενικά φρένα.

01-xj220s

  • Τρομακτικό. Όσο και αν θαυμάζεις και ονειρεύεσαι ένα supercar, αυτό πρέπει να είναι τρομακτικό στην οδήγηση. Απρόσιτο. S@*t your pants δύσκολο. Πρέπει να είναι απότομο, απρόβλεπτο. Να προσπαθεί να σε σκοτώσει σε κάθε στροφή. Αν πάνω από το 5% μη-επαγγελματιών οδηγών μπορεί να το οδηγήσει πραγματικά γρήγορα, δεν είναι supercar!
  • Καθόλου, μα καθόλου πρακτικό. Ναι, θα το βάλω και αυτό μέσα. Ένα μοντέλο που μπορείς να το οδηγήσεις στο supermarket χωρίς να σου προκαλεί κάποιου είδους δυσφορία, δεν είναι supercar. Αν είναι άνετο, έχει χώρους και μπορεί να περάσει σαμαράκια με ευκολία δεν είναι supercar. Αν μπορείς να το παρκάρεις δίπλα από το πεζοδρόμιο, πάνω στον δρόμο και να μπορείς να βγεις σχετικά εύκολα, δεν είναι supercar. Αν έχει μέρος ειδικά για το κινητό και τα κέρματα, χρειάζεται να το πω; Δεν είναι supercar. Αν σου δίνει την δυνατότητα ακόμα και να σκεφτείς να κάνεις ταξίδι με αυτό, συγγνώμη, αλλά δεν είναι supercar.
  • Τιμή που προκαλεί ίλιγγο. Τι να λέμε τώρα; Η τιμή ενός υπεραυτοκινήτου, πρέπει να είναι τέτοια που για να το αποκτήσεις, πρέπει να σου τύχει το jackpot στο Joker. Εναλλακτικά, πρέπει να είσαι είτε υψολόβαθμο στέλεχος σε κάποια πολυεθνική, είτε έμπορος όπλων ή ναρκωτικών, ή τουλάχιστον, να έχεις δημιουργήσει κάποιο site ή πρόγραμμα που στη συνέχεια θα πουλήσεις για πολλά εκατομμύρια στην Google ή το Facebook… Αν θέλεις νούμερα, θα έλεγα πως ένα supercar πρέπει να κοστίζει πάνω από 250.000 δολάρια (προ φόρων).

F40ferarri20090509

  • Μοναδικότητα. Εδώ μπερδεύονται λίγο τα πράγματα αφού δεν αναφέρομαι στον όγκο παραγωγής του εκάστοτε μοντέλου αλλά στο τι σημαίνει στον κατασκευαστή το μοντέλο αυτό. Παράδειγμα. Η McLaren 12C, είναι το βασικό μοντέλο της εταιρίας. Είναι “της σειράς”. Μπορεί όχι για οποιονδήποτε άλλο κατασκευαστή, ή ακόμα και για εμάς, αλλά για την McLaren, είναι. Το ίδιο ισχύει (γνώμη μου, θυμήσου) και για την Ferrari 458 Italia. Ναι, ίσως η California T να είναι η “βασική” Ferrari αλλά όπως και να έχει, η 458 Italia δεν είναι κάτι το εξαιρετικό για την Ιταλική εταιρία. Η LaFerrari από την άλλη, είναι! Το ίδιο και η McLaren P1, η Pagani Huayra, η Bugatti Veyron, η Porsche 918 κλπ. Επιπλέον, αν ένα μοντέλο βγαίνει σε περισσότερες από 3 εκδόσεις (ίσως 2…) καμία από αυτές δεν μπορεί να θεωρηθεί supercar.
  • Τεχνολογία αιχμής. Και αυτός ο όρος μου είναι λίγο περίεργος. Ένα αυτοκίνητο, για να θεωρείται “υπερ”, πρέπει να χρησιμοποιεί την πιο σύγχρονη τεχνολογία, είτε μιλάμε για powertrain, είτε μιλάμε για υλικά, είτε μιλάμε για ηλεκτρονικά, είτε ακόμα και για το στήσιμο. Θα μου πεις, “πόσο τεχνολογικά προηγμένη ήταν η Countach που μας είπες πιο πριν πως είναι supercar”; Όχι ιδιαίτερα, θα σου απαντήσω. Αλλά είχε ορισμένα πράγματα σε υπερθετικό βαθμό με αποτέλεσμα να έχει δικαίωμα να μην πληροί κάποια κριτήρια. Με λίγα λόγια, αν κάποιο αυτοκίνητο

Εξαίρεση 1: Τα homologation specials. Τα πολιτικά group B πχ, ήταν εξαιρετικά όμορφα και ποθητά αυτοκίνητα. Είχαν και τις επιδόσεις να υποστηρίξουν την εμφάνιση. Η παραγωγή τους ήταν περιορισμένη και η τιμή τους, παρότι όχι εξωφρενική, σίγουρα τσιμπημένη. Ήταν χωρίς αμφιβολία από τα ταχύτερα, πιο τεχνολογικά προηγμένα οχήματα που κυκλοφορούσαν στην εποχή τους στον δρόμο. Ήταν όμως supercars; Κατά τη γνώμη μου, όχι! Ένα supercar πρέπει να είναι κατασκευασμένο για τον δρόμο. Φυσικά και πρέπει να έχει τεχνολογία και η τεχνολογία αυτή πιθανότατα να προέρχεται από τους αγώνες αλλά δεν πρέπει να είναι απλά μία έκδοση δρόμου αγωνιστικού αυτοκινήτου. Για εμένα, τα homologation specials είναι ακριβώς αυτό. Ξεχωριστή κατηγορία. Μπορεί να είναι εξίσου γρήγορα με ένα supercar της εποχής, αλλά δεν είναι supercar, είναι homologation specials. Συγγνώμη Lancia Stratos, Mercedes CLK GTR, Porsche 911 GT1 Strassenversion, Ford RS200 κλπ…

Εξαίρεση 2: Τρομακτικά γρήγορα track-day cars. Επίσης ξεχωριστή κατηγορία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ariel Atom. Σε οποιαδήποτε έκδοση (αλλά πολύ παραπάνω στην V8), είναι ένα απίστευτα γρήγορο αυτοκίνητο, με πολύ ιδιαίτερη εμφάνιση και συγκεκριμένο target group. Για εμένα όμως δεν είναι supercar. Οπότε συγγνώμη Ariel Atom V8, Lotus Exige, Caterham Seven κλπ.

tumblr_n02t1jCm8n1qk65n6o4_1280

Για να μην κουράσω όμως και να προχωρήσουμε στην κουβέντα μας, ας ξεκινήσω να ολοκληρώνω. Ποτέ δεν θα καταλήξουμε κάπου όλοι μας. Είναι σαν να ρωτάω 100 άτομα τι κάνει μία γυναίκα όμορφη. Θα πάρω 15 διαφορετικές απαντήσεις. Το νόημα του άρθρου, είναι ότι ο όρος supercar έχει γίνει κοινοτυπία. Κλισέ… και έχει χάσει λίγο το νόημα του. Ακόμα και εμείς, τον κολλάμε σε οτιδήποτε είναι γρήγορο και έχει εξαψήφια τιμή. Δεν είναι έτσι όμως τα πράγματα. Η συχνότητα χρήσης του όρου supercar, μας έχει οδηγήσει στην δημιουργία όρων όπως “hypercar” ή πιο πρόσφατα “megacar”. Όχι! Πιστεύω πως αυτό είναι λάθος. Με λίγα λόγια, λέω πως τα σημερινά “hypercars”, είναι στην ουσία supercars και πως τα περισσότερα αυτοκίνητα που χαρακτηρίζουμε ως supercars, είναι στην πραγματικότητα εξαιρετικά γρήγορα sportscars. Ferrari 458 Italia, Porsche 911 (οποιαδήποτε), Lamborghini Gallardo, McLaren 12C, Nissan GT-R, Chevrolet Corvette, Audi R8 κλπ, είναι τρομακτικά ικανά sportscars.

mclaren-f1-variations

Γιατί πρέπει να εφεύρουμε όρους για να περιγράψουμε τα μοντέλα που ξεχωρίζουν από το 99% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν, όταν ο όρος που υπάρχει, μας καλύπτει άψογα; Το μόνο που χρειάζεται, είναι να παραδεχθούμε πως η τεχνολογία προχωράει, ο πήχης έχει ανέβει και πως το να χαρακτηρίσεις ένα αυτοκίνητο sportscar, δεν σημαίνει πως το υποτιμάς; Επίσης, το γεγονός ότι η Enzo πχ ξεπεράστηκε, σημαίνει πως το αυτοκίνητο που την ξεπέρασε, ανήκει σε άλλη κατηγορία; Άρα και η F40 δεν είναι supercar γιατί την ξεπέρασε η F50 αλλά και η Enzo. Βγάζεις νόημα απ’ αυτό; Εγώ όχι! Πιστεύω πως όλα αυτά είναι supercars. Αλλά όχι η California T ή η 458 Italia. Άλλαξε τα μοντέλα και το ίδιο ισχύει και για άλλες εταιρίες. Είπαμε, ο όρος supercar, κατακτάται από ένα αυτοκίνητο στην εποχή του και δεν αφαιρείται.