[nextpage title=”Εισαγωγή” ]

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_02

Είναι κάτι παραπάνω από γενικά αποδεκτό ότι η Lancia Ypsilon, μαζί με το Fiat 500, είναι σχεδιαστικά αρεστά πιο πολύ στο γυναικείο φύλο. Μπορεί να διαφωνούν κάποιοι, ειδικά για το δεύτερο, που αν και αναγνωρίζω ότι είναι έχει μια πιο ευρύτερη απήχηση, δε παύει να ισχύει το παραπάνω (βγάζω εκτός τα Abarth).

Οι εταιρίες με το λανσάρισμα ειδικών εκδόσεων, εκτός του ότι αναζωογονούν ένα μοντέλο, συνήθως ευρύνουν το αγοραστικό τους κοινό, απευθυνόμενες σε κάτι πιο συγκεκριμένο. Οξύμωρη πρόταση αλλά ισχύουσα. Έτσι, όπως ακριβώς συνέβη με την ειδική έκδοση GQ του 500 που δοκιμάσαμε, η Lancia προσφέρει για το δικό της φινετσάτο αυτοκίνητο πόλης την Momodesign, και είναι περιττό να αναφέρω ότι απευθύνεται κυρίως σε αντρικό κοινό.

[one_half]

Στα συν

[custom_list]

  • Σχεδιασμός
  • Ροπή κινητήρας
  • Εξοπλισμός
  • Εσωτερικός διάκοσμος
  • Άνετη ανάρτηση
  • Ποιότητα κύλισης
  • Κατανάλωση

[/custom_list] [/one_half] [one_half_last]

Στα μείον

[custom_list type=”x”]

  • Έλλειψη ESP από βασικό εξοπλισμό
  • Απουσία sport χαρακτήρα
  • Πλευρική στήριξη καθισμάτων

[/one_half_last]

[/nextpage]

[nextpage title=”Το αυτοκίνητο” ]

Το αυτοκίνητο

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_12

H Lancia παρουσίασε το νέο Ypsilon στη Γενεύη του 2011 το οποίο έλεγε ότι είναι ένα εναλλακτικό premium αυτοκίνητο πόλης. Σε αντίθεση με το παρελθόν και για πρώτη φορά, η τρίτη γενιά είναι αποκλειστικά διαθέσιμη σε 5-θυρη έκδοση, με τη Ypsilon να έχει μεγαλώσει σε διαστάσεις. Έτσι, έχει 3.840 χλστ. μήκος, 1.670 χλστ. πλάτος και 1.510 χλστ. ύψο, με μεταξόνιο να φτάνει τα 2.390 χλστ.

Τα πρώτα σχέδια της Ypsilon (εσωτερική κωδική ονομασία “Type 846”) δημιουργήθηκαν στα τέλη του 2006/αρχές του 2007 από τη Lancia Style Centre, με επικεφαλής τον Alberto Dilillo, και πριν την έναρξη της συμμαχία μεταξύ της Fiat και της Chrysler, με το τελικό προϊόν να αλλάζει διαθέτει μερικές αλλαγές από το αρχικό μοντέλο ειδικά στη μάσκα που θυμίζει, για να μπορεί να τοποθετηθεί και το σήμα της Chrysler, καθώς το Ypsilon πωλείται στην Αγγλία με τα σήματα της αμερικάνικης εταιρίας.

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_14

Σχεδιαστικά η τρίτη γενιά του μοντέλου διαθέτει τολμηρή καμπυλόγραμμη μάσκα, που τονίζει την ισχυρή προσωπικότητα του αυτοκινήτου. Οι γρίλιες της έχουν πλέον οριζόντια φορά, δημιουργώντας έτσι ένα νοητό δόρυ, και ουσιαστικά πρόκειται για την αναβίωση της μάσκας των δεκαετιών ’60s και ’70s. Τα πίσω φωτιστικά σώματα είναι LED, με την πίσω πόρτα να “κρύβει” τις χειρολαβές σε όρθια θέση (λύση παρόμοια με εκείνη που υπήρχε από την Alfa Romeo 147, 156 και Giulietta). Βασίζεται στη Fiat Mini πλατφόρμας (αυτή που χρησιμοποιείται σ το Fiat 500 και Panda) και όχι σε αυτή του Fiat Punto, για να μειώσουν το κόστος παραγωγής του αυτοκινήτου. Επίσης, η παραγωγή του αυτοκίνητο μεταφέρθηκε στο εργοστάσιο του Gruppo στο Tychy της Πολωνίας, έχοντας μέγιστη παραγωγική δυνατότητα 100.000 μονάδες ετησίως. Οι πωλήσεις της σίγουρα δεν φτάνουν τα νούμερα του παρελθόντος, αλλά δεν είναι αποκαρδιωτικές, αν αναλογιστεί κανείς τα πάνδεινα που έχει περάσει η ιστορική αυτή εταιρία τα τελευταία χρόνια. Ενώ, και η Lancia σαν εταιρία είναι η δεύτερη καλύτερη σε πωλήσεις, μόνο πίσω από την Fiat, και μπροστά από την Alfa Romeo, με το 2013 να κλείνει με 73.905 πωλήσεις, σε σχέση με τις 62.271.

 Έτος Πωλήσεις Lancia Ypsilon
1997 131.689
1998 145.507
1999 106.295
2000 109.266
2001 102.087
2002 79.758
2003 68.288
2004 88.015
2005 73.495
2006 74.219
2007 79.899
2008 61.570
2009 55.513
2010 49.393
2011 61.474
2012 53.875
2013 55.707

Σχεδιαστικά διαθέτει τολμηρή μάσκα, πίσω LED φωτιστικά σώματα και κρυμμένες χειρολαβές στις πίσω πόρτες, με το Υpsilon S Momodesign να δημιουργήθηκε από την ανανέωση της συνεργασίας των δύο ιταλικών μαρκών, και το είδαμε από κοντά στην περσινή έκθεση της Γενεύης. Πρόκειται για μια παλιά σχέση η οποία ενώνει το κομψό στυλ της Lancia με το αθλητικό πνεύμα της Μιλανέζας μάρκας, και διατίθεται σε μια πλούσια παλέτα εξωτερικών χρωμάτων η οποία μεταξύ άλλων προσφέρει πέντε δίχρωμους συνδυασμούς. Έτσι, η μαύρη ματ πίσω πόρτα, η οροφή και οι καθρέφτες έρχονται σε αντίθεση με το χρώμα του υπόλοιπου αμαξώματος τονίζοντας τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του μοντέλου, με το μπλε του αυτοκινήτου δοκιμής να προσδίδει την απαραίτητη ζωντάνια, δίνοντας του μια πιο σοβαρή παρουσία. Αξίζει να τονίσω ότι το ματ χρώμα είναι βαμμένο και όχι κάποιο αυτοκόλλητο βινυλίου. Η εξωτερική εμφάνιση ολοκληρώνεται με το νέο σχεδιασμό του πίσω προφυλακτήρα στον οποίο ενσωματώνονται λεπτομέρειες χρωμίου (που μοιάζουν με διπλές απολήξεις της εξάτμισης), τις χειρολαβές θυρών να είναι στο χρώμα του αμαξώματος, τα γραφικά Momodesign στις κολώνες του αυτοκινήτου και μαύρες ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών.

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_07

[/nextpage]

[nextpage title=”Κινητήρας” ]

Κινητήρας

Η συγκεκριμένη έκδοση του ιταλικού αυτοκινήτου διαθέτει και το γράμμα S, θέλοντας να δείξει τον πιο σπορ χαρακτήρα του. Αυτός, θεωρητικά έρχεται από τον κινητήρα που είναι ο γνωστός diesel υπερτροφοδοτούμενος 1.300 κ.εκ., o οποίος αποδίδει 95 ίππους και συνδυάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο 5 ταχυτήτων. Η αίσθηση του είναι περισσότερο χαλαρή απ’ότι θα έπρεπε, με τις αλλαγές όμως να γίνονται γρήγορα και χωρίς κομπιάσματα. Το σύστημα Start/Stop ανήκει στον βασικό εξοπλισμό και λειτουργεί χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα, και μόνο σε απότομες περιπτώσεις θα παρατηρήσεις μια πολύ μικρή καθυστέρηση να ξεκινήσει το μοτέρ.

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_04

Ο 1.248 κ.εκ Multijet II κινητήρας είναι στη δυνατότερη εκδοχή του, με την παραπάνω δύναμη να έρχεται στις 4.000 σ.α.λ, και τα 200 Nm ροπής να είναι διαθέσιμα από τις 1.500 σ.α.λ. Όπως έχουμε διακρίνει πολλάκις στο παρελθόν ο κινητήρας είναι αρκετά “εύκολος” στο να ανεβάσει στροφές (έστω και σε περιορισμένο εύρος), με τη ροπή του να είναι πλούσια, ειδικά όταν οι στροφές ξεπερνούν τις 1.800 σ.α.λ. Τότε προσφέρει δυνατό τράβηγμα, με το πεντάλ του γκαζιού έχει καλή απόκριση, δείχνοντας τα χαρίσματα του στις μεσαίες στροφές με τις πολύ καλές ρεπρίζ και δύναμη του.

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_33

Στα ψηλά, όπως κλασικά κάθε πετρελαιοκινητήρας ξεφουσκώνει και δεν υπάρχει νόημα να το πιέσεις πάνω από το εκμεταλλεύσιμο εύρος λειτουργίας του, που είναι από τις 1.800 μέχρι τις 4.200 σ.α.λ. Τέλος, η εργοστασιακή μικτή κατανάλωση ανακοινώνεται στα 3,8 λίτρα/100 χλμ, ενώ η πραγματική μπορεί να φτάσει από 4,6 λίτρα/100 χλμ μέχρι 5,4 λίτρα/100 χλμ, ανάλογα το πόσο βαρύ πόδι έχεις. Έτσι, με το ρεζερβουάρ καυσίμου χωρητικότητας 40 λίτρων μπορείς με άνεση να διανύσεις 800 χλμ. μέχρι τον επόμενη ανεφοδιασμό.

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_11

Το απόβαρο του αυτοκίνητου να ανέρχεται στα 1.050 κιλά και για τα 0-100 χλμ η Lancia ανακοινώσει χρόνο 11,4 δευτ., ενώ η τελική του ταχύτητα ξεπερνά τα 183 χλμ/ώρα. Μέτριες επιδόσεις για τον χαρακτήρα που θέλει να του προσδώσει η εταιρία Οι εκπομπές ρύπων CO2 μόλις που ανέρχονται στα 99 γρ/χλμ CO2, πράγμα που σημαίνει πως το αυτοκίνητο απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας. Τα πλήρη τεχνικά χαρακτηριστικά μπορείς να τα δεις εδώ.

[/nextpage]

[nextpage title=”Εσωτερικό” ]

Προς τα μέσα

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_23

Το πρώτο πράγμα που ξεχωρίζει στο εσωτερικό είναι ο κεντρικά τοποθετημένος πίνακας οργάνων, ο εσωτερικός φωτισμός, οι δερμάτινες επενδύσεις και το ηχοσύστημα που διαθέτει Blue & Me-TomTom LIVE. Οι προσθήκες της ειδικής έκδοσης είναι διακριτικές, με το κυρίαρχο χρώμα να είναι το μαύρο, που συναντάται τόσο στο ταμπλό, όσο και στις επενδύσεις στις πόρτες, με το piano black ένθετο της κεντρικής κονσόλα να προσδίδει και την απαραίτητη πολυτελής αισθητική. Η όποια χρωματική αντίθεση έρχεται από το gunametal χρώμα του τιμονιού, τις γκρι ραφές στο δερμάτινο τιμόνι, στο λεβιέ ταχυτήτων και στα καθίσματα, ενώ με κίτρινο χρώμα είναι βαμμένες οι ενδείξεις των οργάνων. Στα εμπρός καθίσματα, κάθετα τοποθετημένο είναι το λογότυπο της Momodesign, τα οποία προσφέρουν μέτρια πλευρική στήριξη, ενώ η “γέμιση” τους είναι σφιχτή, προσφέροντας αναπαυτικές και άνετες μετακινήσεις.

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_24

Επίσης, τα όργανα στο κέντρο ενώ βρίσκονται στο κατάλληλο ύψος, δύσκολα συνηθίζονται και πάντα κοιτάς ανάμεσα στο τιμόνι για να δεις κάποια ένδειξη, με το τιμόνι ενδέχεται να κρύβει κάποιες ενδείξεις από την αριστερή πλευρά του. Αλλά φαντάζομαι είναι καθαρά θέμα συνήθειας και σωστής τοποθέτησης του καθίσματος. Το τελευταίο θα μπορούσε να ήταν καλύτερο, καθώς διαθέτει υψηλή βάση στήριξης, με το τιμόνι να ρυθμίζεται μόνο προς τον κάθετο άξονα, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι δεν θα βρεις τη σωστή και ασφαλής θέση οδήγησης.

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_28

Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί έρχονται λίγο σε αντίθεση με ότι περιμένεις από ένα ιταλικό αυτοκίνητο, καθώς τα πλαστικά σε ταμπλό και πόρτες είναι μαλακά και στα υπόλοιπα σημεία που επικρατούν τα σκληρά πλαστικά αυτά να δείχνουν ποιοτικά και ανθεκτικά στο χρόνο. Οι θέσεις για μικροαντικείμενα δεν φωνάζουν με την παρουσία τους, ενώ και η εργονομία είναι σε αποδεκτά πλαίσια χωρίς να ψάχνεις πολύ ώρα για κάποιο διακόπτη. Σε επίπεδο χώρων το Ypsilon θα φιλοξενήσει τέσσερις ενήλικες επιβάτες, χωρίς κάποιος να εκφράσει σοβαρά παράπονα. Είναι τέτοιο το μήκος του που τοποθετείται στη μέση μεταξύ των αυτοκινήτων πόλης και της supermini κατηγορίας, ικανοποιώντας τόσο σε επίπεδο χώρων όσο και σε εύκολης εύρεσης χώρου στάθμευσης. Το μόνο που μπορώ να παρατηρήσω είναι το σχετικά περιορισμένο άνοιγμα των πίσω θυρών που κάποιους μπορεί να δυσκολέψει την είσοδο τους. Τέλος, ο χώρος αποσκευών ανέρχεται στα 245 λίτρα, πλήρως εκμεταλλεύσιμα. Το συγκεκριμένο νούμερο είναι αρκετά ικανοποιητικό, καθώς θα χωρέσει τις βαλίτσες για δύο ζευγάρια για μια τριήμερη εκδρομή.

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_30

Στο χρώμα του χρήματος, τώρα, η Lancia Ypsilon S Momodesign διατίθεται στην τιμή των €14.428, που περιλαμβάνει την προσφορά της εταιρείας και το κρατικό οφέλους απόσυρσης, ενώ η γκάμα της Ypsilon ξεκινάει από €10.488 και αφορά την έκδοση Silver με τον 1.200άρη Fire κινητήρα απόδοσης 69 ίππων. Στο στάνταρτ εξοπλισμός της έκδοσης Momodesign περιλαμβάνονται ABS/EBD, 4 αερόσακοι, trip computer, άγκιστρα στήριξης παιδικού καθίσματος isofix, εμπρός και πίσω ηλεκτρικά παράθυρα, αυτόματος κλιματισμός, ηλεκτρικοί και αντιθαμβωτικοί εξωτερικοί καθρέπτες, προβολείς ομίχλης, Radio CD/MP3 με χειριστήρια ηχοσυστήματος στο τιμόνι, δερμάτινο τιμόνι και πόμολο λεβιέ ταχυτήτων, μαύρες ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών με ελαστικά διαστάσεων 185/55 και αισθητήρες παρκαρίσματος.

[/nextpage]

[nextpage title=”Στον δρόμο” ]

Στο δρόμο

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_05

Στο τομέα της ανάρτησης, η Ypsilon εμπρός χρησιμοποιεί τα κλασικά γόνατα MacPherson, ενώ το πίσω μέρος χρησιμοποιεί ημιάκαμπτο άξονα με αντιστρεπτική δοκό. Η συμπεριφορά της στον δρόμο είναι απίστευτα ουδέτερη. Όσο και να το πίεσα το αυτοκίνητο εμφάνισε εξαιρετικά προβλέψιμη συμπεριφορά, χωρίς να έχει καμία διάθεση για παιχνίδι, ειδικά με το πίσω μέρος. Αυτό δε σημαίνει απαραίτητα ότι είναι βαρετό, αλλά επουδενί δεν δικαιολογεί το γράμμα S, δίπλα από το Ypsilon. Τα περιθώρια πρόσφυσης είναι μεγάλα, κάτι που του χαρίζουν εύκολο και ασφαλής έλεγχο, ακόμα και χωρίς ESP, που ανήκουστο για αυτοκίνητο εν έτει 2014 να χρεώνεται στον εξτρά εξοπλισμό προς €600.

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_09

Στον ανοιχτό δρόμο είναι κάτι παραπάνω από άνετο, ξεκούραστο και κυρίως αθόρυβο, αφού καταπίνει με ιδιαίτερη ευκολία τα χιλιόμετρα, δικαιολογώντας την premium κατάταξη της μάρκας. Το set-up της ανάρτησης είναι πολύ σωστά ρυθμισμένο, και αποσβαίνει την πλειονότητα των κραδασμών του δρόμου, χαρίζοντας του έτσι αξιοσημείωτη ποιότητα κύλισης. Ο πίσω άξονας δεν θα παραπονεθεί σχεδόν ποτέ, και μόνο οι πολύ έντονες λακκούβες θα περάσουν στην καμπίνα, αλλά και πάλι χωρίς να “πονέσουν” ιδιαίτερα.

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_18

Όπως τα καταφέρνει περίφημα στον αυτοκινητόδρομο, αλλά τόσο βρίσκεται στο στοιχείο του στην πόλη. Με τις περιορισμένες εξωτερικές διαστάσεις, το γρήγορο -αλλά χωρίς ιδαίτερο feeedback- τιμόνι, με διάμετρο κύκλου περιστροφής τα 9,7 μέτρα και καλή περιμετρική ορατότητα δε θα δυσκολευτεί για οποιαδήποτε ελιγμό. Τα φρένα του αποδείχθηκαν αρκετά δυνατά, με δισκόφρενα εμπρός διαστάσεων 254 χλστ. και ταμπούρα πίσω. Η αίσθηση του πεντάλ είναι αρχικά περισσότερο σπογγώδης απ’ότι περιμένεις αλλά μετά “πιάνει” άμεσα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Συμπέρασμα” ]

Κλείνοντας

Test_Drive_Lancia_Ypsilon_S_Momodesign_10

Η Lancia Ypsilon S Momodesign είναι μια επιπλέον επιλογή για έναν άντρα που ζητάει ένα κομψό και στιλιστικό αυτοκίνητο. Οι σπορ πινελιές του δίνουν ένα πιο επιθετικό χαρακτήρα, χωρίς όμως να χάνεται η ιταλική φινέτσα και ούτε να του χαρίζουν μια πιο ενδιαφέρουσα δυναμική οδηγική συμπεριφορά. Το σχέδιο του ξεχωρίζει και τραβάει τα βλέμματα, ανεξαρτήτου φύλου. Ο πασπαρτού πετρελαιοκινητήρας έχει τα εχέγγυα του για ικανοποιητικές επιδόσεις, που σε συνδυασμό με την μικρή του κατανάλωση είναι δύσκολο να μην τον λατρέψεις.

Είναι ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης με την αισθητική ενός 3-θυρου coupe αλλά με όλες τις ανέσεις ενός 5-θυρου, με την συγκρατημένη πολυτέλεια να γίνεται αισθητή στο εσωτερικό του. Η τιμή του είναι ικανοποιητική για αυτά που προσφέρει, με το συνολικό πακέτο να κρίνεται ειλικρινές. Το Ypsilon διαθέτει το πιο premium χαρακτήρα της κατηγορίας του, με την Momodesign έκδοση να αποτελεί μια όμορφη προσθήκη.

[/nextpage]

[nextpage title=”Φωτογραφίες” ]

[/nextpage]