mobile-mechanic-baltimore

Ένας “πόλεμος” που έχει ξεκινήσει εδώ και κάποιον καιρό και η ένταση του θα αυξάνεται στα χρόνια που έρχεται, είναι αυτός των πνευματικών δικαιωμάτων. Ένας “πόλεμος” που οι περισσότεροι από εμάς ούτε φανταζόμασταν ότι μπορεί να συμβεί στον χώρο του αυτοκινήτου και ένα θέμα που τρομάζει ακόμα και διαβασμένους δικηγόρους, πόσο μάλλον εμάς που είμαστε απλά οπαδοί του αυτοκινήτου.

Εξηγούμαι. Στις Η.Π.Α. υπάρχει το λεγόμενο Digital Millennium Copyright Act, ένας νόμος προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων που κανείς δεν περίμενε πως θα υπήρχε περίπτωση να βρει εφαρμογή στα αυτοκίνητα. Τα οχήματα που βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής όμως, μοιάζουν με κινούμενους υπολογιστές και οι κατασκευαστές, μέσω των lobbying groups που έχουν στον έλεγχο τους, πιέζουν τους Αμερικάνους νομοθέτες ώστε να καταστεί παράνομη η επιδιόρθωση ενός προβλήματος από κάποιον ανεξάρτητο μηχανικό ή ακόμα και τον ερασιτέχνη petrolhead που πιάνουν τα χέρια του. Σύμφωνα με τους κατασκευαστές, η επιδιόρθωση των κινούμενων υπολογιστών από οποιονδήποτε άλλο πέραν αυτών, έχει γίνει “νομικά προβληματικό” και ζητούν την παρέμβαση του U.S. Copyright Office ώστε να προστατευτεί η “πνευματική τους ιδιοκτησία”.

Φυσικά, οι κατασκευαστές ζητούν ό,τι ζητούν επειδή νοιάζονται για τους καταναλωτές. Είναι θέμα ασφάλειας λένε και ισχυρίζονται ότι αν κάποιος πειράξει τις ECU με τις οποίες εξοπλίζονται τα οχήματα και τα προγράμματα που τρέχουν αυτές, μπορεί να οδηγήσει σε αρνητικές επιπτώσεις στην ασφάλεια του οχήματος –πραγματική ή ψηφιακή. Επιπλέον, ισχυρίζονται ότι οι μετατροπές στις ECU ή τα προγράμματα κάνουν τα αυτοκίνητα να μη συμμορφώνονται με τους κανονισμούς εκπομπών ρύπων και τους περιβαλλοντικούς νόμους. Και δεν μιλούν μόνο για την κεντρική ECU και τον επαναπρογραμματισμό αυτής από βελτιωτές, αλλά για κάθε ECU που βρίσκεται σε ένα αυτοκίνητο και κάθε πρόγραμμα.

Αυτό που ενδιαφέρει τους κατασκευαστές όμως, δεν είναι μόνο η ασφάλεια… Σκέψου κάποιος να κάνει μία αλλαγή που θα προκαλέσει κακό στον οδηγό, τους επιβάτες ή κάποιον άλλο στον δρόμο. Ποιος είναι υπεύθυνος τότε; Υπόψιν, μιλάμε για τις Η.Π.Α. που κάπου-κάπου, οι υπεύθυνοι δικάζονται κιόλας… Σύμφωνα με τις εταιρίες δηλαδή, ένα ενδεχόμενο “πείραγμα” του αυτοκινήτου, τους αφήνει εκτεθειμένους σε μηνύσεις και γι’ αυτό, ίσως αναγκαστούν να αναθεωρήσουν κάποια πράγματα –όπως ο εξοπλισμός που προσφέρουν ή τα χρηματικά κίνητρα για την αγορά των μοντέλων τους. Το γενικό επιχείρημα είναι ότι “εμείς ξέρουμε τα αυτοκίνητα μας καλύτερα από οποιονδήποτε άλλο” και επαναλαμβάνω, δεν αναφέρονται μόνο σε ένα πρόγραμμα που μπορεί να δώσει 10, 20 ή 50 άλογα επιπλέον. Μιλάμε για οτιδήποτε ηλεκτρονικό στο αυτοκίνητο, από την συνδεσιμότητα και το infotainment σύστημα μέχρι drive ή brake by wire συστήματα!

Πριν κατακρίνεις τους κατασκευαστές, βάλε τον εαυτό σου στη θέση τους. Δεν τους υπερασπίζομαι στην προκειμένη περίπτωση. Ούτε κατά διάνοια. Αλλά δεν μπορείς να μην αναγνωρίζεις το γεγονός ότι προσπαθούν να καλύψουν τα νώτα τους για κάποιες συγκεκριμένες περιπτώσεις. Άσχετα αν στο ενδιάμεσο καλύπτουν και την κερδοφορία τους. Αυτό που είναι απολύτως βέβαιο, είναι ότι οι νόμοι περί προστασίας πνευματικών δικαιωμάτων θα μας απασχολήσουν πάρα πολύ τα ερχόμενα χρόνια…