[nextpage title=”Εισαγωγή” ]

Test_Drive_Fiat_500X_03

Δεν θα σε κουράσω με μεγάλο πρόλογο καθώς αυτή είναι η τρίτη μας επαφή με το Fiat 500X. Η πρώτη, όπως θυμάσαι, ήταν στην πανευρωπαϊκή δημοσιογραφική παρουσίαση του στο Μιλάνο, ενώ η δεύτερη πριν λίγο καιρό, όπου οδηγήσαμε το βενζινοκίνητο 1.400άρη MultiAir II με τα 140 υπερτροφοδοτούμενα άλογα.

Το ιταλικό crossover θα παίξει μεγάλο ρόλο στην μελλοντική πορεία της μάρκας, και όσο το προμοτάρει η Fiat με τυμπανοκρουσίες, άλλο τόσο το είχε “ανάγκη” το αγοραστικό κοινό. Μπορεί, πλέον, να υπάρχουν πολλές επιλογές στα compact crossovers (βλέπε Mini Countryman, Jeep Renegade, Nissan Juke, Opel Mokka, Citroën C4 Cactus, νέο Suzuki Vitara, Renault Captur κλπ), αλλά το 500Χ ειδικά με τον εξαιρετικό Multijet πετρελαιοκινητήρα αποτελεί ένα σύγχρονο αυτοκίνητο με αρκετά ατού.

Με το 500Χ η Fiat προσθέτει την τρίτη έκδοση σώματος στην εσωτερική “υποκατηγορία” του μοντέλου, μετά το κλασικό 500 (συν την ανοιχτή 500C έκδοση) και το MPV 500L (μαζί με το Trekking και Living) και έχει όλα τα φόντα να αποτελέσει το κύριο αυτοκίνητο μιας ολοκληρωμένης οικογένειας.

[one_half]

Στα συν

[custom_list]

  • Εμφάνιση
  • Ποιότητα κύλισης
  • Ροπή κινητήρα
  • Επιδόσεις εν κινήσει
  • Εξοπλισμός
  • Χώροι
  • Οδική συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης/κατασκευής

[/custom_list] [/one_half] [one_half_last]

Στα μείον

[custom_list type=”x”]

  • Σφικτή ανάρτηση
  • Φρένα

[/custom_list] [/one_half_last]

[/nextpage]

[nextpage title=”Το αυτοκίνητο” ]

Test_Drive_Fiat_500X_09

Στο προηγούμενο τεστ επί ελληνικού εδάφους, δοκιμάσαμε την Urban έκδοση του μοντέλου, με σαφή αστικά -οπτικά και οδηγικά- χαρακτηριστικά. Η Fiat, όμως, για να διευρύνει το πελατολόγιο της προσφέρει το αυτοκίνητο και στην Cross έκδοση, η οποία απευθύνεται σε σένα που έχεις στο πίσω του μυαλού σου, τις αποδράσεις εκτός του κλεινόν άστυ, χωρίς όμως να στερείσαι των πλεονεκτημάτων για εύκολες μετακινήσεις στην πόλη και τον κομψό σχεδιασμό του αυτοκινήτου.

Test_Drive_Fiat_500X_17

Οι διαφορές των δύο εκδόσεων εντοπίζονται στους νέους εμπρός/πίσω προφυλακτήρες, που του χαρίζουν ένα πιο άγριο και μυώδες παρουσιαστικό και στα νέα σχέδια των ζαντών. Μικροδιαφορές στις διαστάσεις σε σχέση με την Urban υπάρχουν μόνο στο μήκος του, καθώς αυτό φτάνει τα 4.273 χλστ. (+25 χλστ.), ενώ το πλάτος του παραμένει απαράλλαχτο στα 1.796 χλστ. και το ύψος του είναι 1.600 χλστ. (+8 χλστ. με ράγες οροφής). Τέλος, το μεταξόνιο επίσης δεν αλλάζει και φτάνει τα 2,57 μέτρα, ενώ η απόσταση από το έδαφος για την δικίνητη έκδοση της δοκιμής είναι στα 162 χλστ., ενώ μόνο στην τετρακίνητη αυξάνεται κατά 17 χλστ. (όντας 179 χλστ.).

Test_Drive_Fiat_500X_19

Παρόλα αυτά, το σχήμα του και οι διαστάσεις του το κάνουν λίγο “δύσκολο” να το μπερδέψεις με άλλο μοντέλο της οικογένειας 500, χωρίς όμως να χάνει τη βασική σχεδιαστική γραμμή του πολυαγαπημένου μικρού αυτοκινήτου πόλης. Κατά τ’άλλα βασίζεται πάνω στην γνωστή αρθρωτή Small Wide πλατφόρμα (Small Wide 4×4), που έχουμε συναντήσει και στο Fiat 500L, μόνο που είναι τροποποιημένη ώστε να εφοδιαστεί με το σύστημα τετρακίνησης, ενώ είναι η ίδια που χρησιμοποιεί και το Jeep Renagade.

Test_Drive_Fiat_500X_15

Τον οπτικό αποτέλεσμα είναι προϊόν του Centro Stile Fiat, με επικεφαλής τον Roberto Giolito, ενώ οι μηχανικοί της εταιρίας έχουν φροντίσει ιδιαίτερα και την αεροδυναμική του μοντέλου, με τον ανάλογο συντελεστή οπισθέλκουσας να είναι Cd: 0,34, ο καλύτερος στην κατηγορία του.

[/nextpage]

[nextpage title=”Κινητήρας” ]

Test_Drive_Fiat_500X_50

Επιτέλους, κάτω από το καπό αυτού του ιταλικού crossover βρίσκεται ο γνωστός Multijet II κινητήρας στην πιο δυνατή του έκδοση, κάτι που μέχρι πρότινος συναντούσαμε εκτός Fiat Group (βλέπε Suzuki SX4 S-Cross και νέο Vitara), αν και είχε μπει παλιότερα στο Fiat Bravo και στην Lancia Delta.

O κινητήρας κάνει πραγματικά “ότι θέλει το 500X” και νομίζω δίκαια μπορεί να συμπεριληφθεί στην τριάδα με τους καλύτερους πετρελαιοκινητήρες μέχρι 1.600 κ.εκ της αγοράς. Είναι προϊόν της Fiat Powertrain Technologies και έχει χωρητικότητα 1.598 κ.εκ., όπου με τη βοήθεια του turbo μεταβλητής τεχνολογίας της Garrett και τεχνολογίας common rail, το τετρακύλινδρο 16βάλβιδο μοτέρ αποδίδει 120 ίππους στις 3.750 σ.α.λ. και 320 Nm ροπής στις 1.750 σ.α.λ. με τη σχέση συμπίεση να φτάνει το 16,5:1.

Χρησιμοποιεί πιστόνια μειωμένης αντίστασης τριβής, τα οποία μαζί με τις μπιέλες είναι αρκετά ελαφρύτερα, ενώ το χαμηλό του βάρος εξασφαλίζεται με τον λεπτότερο στροφαλοφόρο άξονα, τα στενότερα ρουλεμάν, την ελαφρύτερη πολλαπλή εξαγωγής και τελικό καζανάκι της εξάτμισης, καθώς και του ελαφρύτερου ψυγείου νερού και βεντιλατέρ. Διαθέτει τρόμπα λαδιού δύο σταδίων με βαλβίδα ανακούφισης, φορτίζει με μικρότερες δυνάμεις τα ελατήρια των βαλβίδων, ενώ έχει και αντλία καυσίμου υψηλής απόδοσης.

Test_Drive_Fiat_500X_16

Για τα 0-100 χλμ/ώρα η Fiat αναφέρει ότι χρειάζεται 10,5 δευτ., αλλά εξαιτίας της μη απενεργοποίησης του traction control, στις μετρήσεις μας με το VBox είδαμε 11,4 δευτ., ενώ η τελική ταχύτητα ανέρχεται στα 186 χλμ/ώρα.

Κλείνοντας, το εργοστάσιο ανακοινώνει μικτή κατανάλωση, για το βάρους 1.320 κιλών, 4,1 λίτρα/100 χλμ. με την πραγματική που έγραψε το trip computer στο μοντέλου της δοκιμής να ήταν στα 6,4 λίτρα/100 χλμ. Το ρεζερβουάρ καυσίμου χωράει 55 λίτρα, κάτι που μεταφράζεται σε μια αυτονομία της τάξης των 850 με 930 χλμ. Η οικολογική συνείδηση του ιταλικού εργοστασίου είναι πρωτίστης σημασίας, με τις εκπομπές ρύπων του 500X Cross με τον άνωθεν πετρελαιοκινητήρα να επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα με μόλις 109 γρ CO2 ανά χλμ, κάτι που σημαίνει ότι πληρώνει τέλη κυκλοφορίας €98,1.

[/nextpage]

[nextpage title=”Εσωτερικό” ]

Test_Drive_Fiat_500X_31

Οι αλλαγές στο εσωτερικό μεταξύ Urban και Cross εντοπίζονται στο πλαστικό κάλυμμα του ταμπλό, το οποίο στην πρώτη έχει γυαλιστερή υφή και είναι βαμμένο στο χρώμα του αμαξώματος, ενώ στην δεύτερη είναι ματ σε χρώμα ανθρακί και στις χρωματικές επενδύσεις.

Κατά τ’άλλα η ποιότητα του εσωτερικού παραμένει εξαιρετική, αποδεικνύοντας την μεγάλη προσοχή που έχει δώσει η Ιταλική εταιρεία στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο, με το συνολικό αποτέλεσμα να είναι παραπάνω από ικανοποιητικό και σίγουρα από τα καλύτερά της κατηγορίας. Ποιοτικά υλικά, με μαλακής υφής πλαστικό έχουν χρησιμοποιηθεί σε όλο το πάνω μέρος της κονσόλας, όπως και το αντίστοιχο στις πόρτες. Οι “εσωτερικές” επενδύσεις σε αυτές και κυρίως η λαβή για το κλείσιμο της είναι επενδυμένες με αφρώδες υλικό, καλυμμένο με δέρμα, με αποτέλεσμα να δίνει στο εσωτερικό μία πιο elegant αίσθηση. Το μοναδικό αρνητικό στο εσωτερικό του μοντέλου αυτού, είναι το σκληρό πλαστικό στη βάση της κονσόλας, εκεί που βρίσκονται οι διακόπτες του air condition, καθώς και στη συναρμογή του αεραγωγού από πάνω τους.

Test_Drive_Fiat_500X_35

Η σκουρόχρωμη ματ φάσα που διατρέχει το ταμπλό κάνει το εσωτερικό πιο σοβαρό, αλλά παραμένει ευχάριστο. Το τιμόνι έχει επίπεδο κάτω μέρος, με τη στεφάνη του να έχει πολύ ωραίο πιάσιμο, όμως με τα μεσαία μπράτσα είναι κάπως ογκώδη και δυσχαιρένουν την γρήγορη οδήγηση. Πλήρως λειτουργικός είναι και ο πίνακας οργάνων με ευανάγνωστα όργανα, ενώ η οθόνη 3,5 ιντσών ανάμεσα από τα δύο αναλογικά όργανα δείχνει τις λειτουργίες του trip computer, το G-meter, την ποσοστιαία μεταφορά της κίνησης ανάμεσα στους εμπρός τροχούς, την πίεση turbo και άλλες ενδείξεις.

Test_Drive_Fiat_500X_36 Test_Drive_Fiat_500X_37

Τα χειριστήρια του κλιματιστικού και οι διακόπτες των παραθύρων είναι τα ίδια με αυτά της Giulietta, ενώ αυτοί κάτω από το ηχοσύστημα από το μικρό 500. Η έγχρωμη οθόνη αφής 5 ιντσών (προαιρετικά 6,5 ιντσών) στο κέντρο και ψηλά της κονσόλας έχει καλή ευκρίνεια, από την οποία χειρίζεσαι το ραδιόφωνο και τις πηγές πολυμέσων (media player, iPod, iPhone, smartphone) οι οποίες μπορούν να συνδεθούν μέσω της θύρας USB ή Aux-in ή με το Bluetooth audio streaming, με όλα τα παραπάνω να ελέγχονται και μέσω των χειριστηρίων στο τιμόνι.

Test_Drive_Fiat_500X_49 Test_Drive_Fiat_500X_54

Συνάμα είναι φιλόξενο, προσφέροντας υψηλή άνεση σε οδηγό και συνεπιβάτες, με τις θήκες για μικροαντικείμενα να είναι αρκετές, ώστε να κάνουν την καθημερινή συμβίωση μαζί του ευκολότερη. Ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 350 λίτρα, που είναι ελάχιστα μικρότερος (-27 λίτρα) από το Captur αλλά ταυτόσημος με αυτόν του Mini Countryman. Όταν αναδιπλωθούν τα πίσω διαιρούμενα καθίσματα σε αναλογία 60/40, βοηθούν στην όποια μεταφορά ογκώδη αντικειμένων με τον χώρο των αποσκευών, φτάνοντας τα 1.048 λίτρα, με το ύψος του κατωφλιού να είναι στα 731 χλστ.

Test_Drive_Fiat_500X_33

Η ηλιοροφή που διέθετε το αυτοκίνητο της δοκιμής, χωρίζεται σε δύο μέρη, με το εμπρός να είναι ανοιγόμενο. Δίνει άλλον αέρα στη καμπίνα, κάνοντας την πιο φωτεινή και παρόλο που κόβει λίγο από τον διαθέσιμο “αέρα” για τα κεφάλια, δεν θα ενοχλήσει.

[/nextpage]

[nextpage title=”Τιμή-Εξ/σμός” ]

Test_Drive_Fiat_500X_38

Όπως είχαμε αναφέρει κατά τη δοκιμή του αυτοκινήτου με τον βενζινοκίνητο 1.400άτη MultiAir II 140, η διαφορά της τιμής με την πετρελαιοκίνητη έκδοση είναι μόλις 850 ευρώ πιο ακριβό. Έτσι, το 500X στην έκδοση Cross με τον Multijet ΙΙ κινητήρα κοστίζει €23.700, που με το όφελος της απόσυρσης πέφτει στα €22.270.

Test_Drive_Fiat_500X_40

Ο εξοπλισμός στην Cross έκδοση είναι αρκετά πλούσιος και περιλαμβάνει 6 αερόσακους (μετωπικοί, πλευρικοί και οροφής), εμπρός φώτα ημέρας, προβολείς ομίχλης με λειτουργία φωτισμού στροφής, ΑBS και ESC, το σύστημα Uconnect με οθόνη αφής 5″ και λειτουργία Bluetooth με φωνητικές εντολές, Aux-in, USB θύρα, ενώ το πλήρη τιμοκατάλογο και τον εξοπλισμό για κάθε έκδοση μπορείς να τον βρεις εδώ.

[/nextpage]

[nextpage title=”Οδηγώντας” ]

Test_Drive_Fiat_500X_29

To πετρελαιοκίνητο 500Χ, κακά τα ψέμματα, είναι αυτό που σχεδόν βέβαια θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον του κοινού στη χώρα μας. Η δύναμη της βενζινοκίνητης έκδοσης είναι ιδιαίτερα γεμάτη και απλωμένη κατά τη λειτουργία του κινητήρα, αλλά η ροπή του Multijet είναι αυτή που θα εκτιμηθεί στο μέγιστο βαθμό κατά τις καθημερινές μετακινήσεις.

Test_Drive_Fiat_500X_10

Η ελαστικότητα του από τις χαμηλές στροφές (1.500 σ.α.λ.) σε βοηθάει να κινείσαι με μεγαλύτερη σχέση στο κιβώτιο, κάτι που περιορίζει τη συνολική κατανάλωση. Το 6-τάχυτο κιβώτιο έχει αρκετά κοντή κλιμάκωση, χαρίζοντας στο αυτοκίνητο εξαιρετικές επιδόσεις στις εν κινήσει επιταχύνσεις, που σε κάνουν να χαμογελάς. Θα χρειαστείς, όμως, να αλλάξεις πιο συχνά σχέση στο κιβώτιο, καθώς το εύρος λειτουργίας του κινητήρα είναι κλασικό για diesel και πάνω από τις 3.800 σ.α.λ. χάνει τα χαρακτηριστικά του, ενώ με 6η σχέση στο κιβώτιο και κινούμενος με 130 χλμ/ώρα, ο κινητήρας λειτουργεί στις 2.100 σ.α.λ. Σε γενικές γραμμές πάντως ο συγκεκριμένος κινητήρας φαίνεται ότι δένει γάντι με το χαρακτήρα του αυτοκινήτου και καθιστά το σύνολο αρκετά άνετο στην οδήγηση είτε με ένα άτομο είτε με περισσότερους επιβάτες.

Test_Drive_Fiat_500X_24

Οδηγώντας στην πόλη θα καταλάβεις τη σκληρή ρύθμιση των αμορτισέρ, με την αντίδραση τους στις ανωμαλίες του οδοστρώματος να είναι σφικτή. Τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά του αυτοκινήτου δοκιμής, διαστάσεων 225/45 με 18άρες ζάντες, δεν βοηθούν στην καλύτερη απορρόφηση, με τις αναπηδήσεις να γίνονται αισθητές, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι ξερό σε αντιδράσεις. Η στρεπτική ακαμψία του πλαισίου χαρίζει εξαιρετικά στιβαρό πάτημα και την καλή αίσθηση που παίρνεις από το ηλεκτρικό τιμόνι να σου χαρίζει σιγουριά, καλό έλεγχο του αμαξώματος και οδηγική ευχαρίστηση. Το ηλεκτρικό τιμόνι, εκτός από το παραπάνω που ανέφερα, διαθέτει το σύστημα DST (Dynamic Steering Torque) προσφέρει αυξημένη ακρίβεια χειρισμών με την απόκριση να γίνεται πιο άμεση και η αίσθηση του πιο σκληρή, όταν επιλέξεις το Sport στο “Mood Selector”.

Test_Drive_Fiat_500X_25

Με το περιστροφικό διακόπτη στο κεντρικό τούνελ και ανάμεσα στα καθίσματα, μπορείς να επιλέξεις μεταξύ των τριών προγραμμάτων οδήγησης. Αυτά επιδρούν στον κινητήρα, στα φρένα, στο σύστημα διεύθυνσης και στο κιβώτιο ταχυτήτων/σύστημα μετάδοσης (στα αυτόματα κιβώτια), επιτρέποντας τρεις διαφορετικές συμπεριφορές στο αυτοκίνητο, βασισμένες στην συμπεριφορά του οδηγού αλλά και της επιφάνειας του οδοστρώματος. Η default επιλογή είναι η Auto και ενδείκνυται για καλύτερο αποτέλεσμα στην άνεση, την κατανάλωση και τις εκπομπές CO2. Ακολουθεί η Sport, για οδήγηση που δίνει προτεραιότητα στις επιδόσεις και τέλος, η διαφορά με της Cross με την Urban έκδοσης βρίσκεται στην τρίτη επιλογή, καθώς εδώ υπάρχει η Traction (αντί για την All weather) που προσφέρει μέγιστη ασφάλεια ακόμη και σε συνθήκες οδοστρώματος με χαμηλή πρόσφυση. To Traction+ σύστημα συναντάται στις 4×2 εκδόσεις των Cross και Cross Plus, και είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της πρόσφυσης που χρησιμοποιεί τα φρένα για να διασφαλίσει την ιδανική μεταφορά της ροπής μεταξύ των δύο μπροστινών τροχών, επιτρέποντας σου να κινηθείς σε άμμο, χώμα και λάσπες με λίγο μικρότερο πονοκέφαλο.

Test_Drive_Fiat_500X_41

Test_Drive_Fiat_500X_43 Test_Drive_Fiat_500X_44

Η οδήγησή του 500Χ σε εθνικούς δρόμους είναι παιχνιδάκι, με τους αεροδυναμικούς θορύβους να κάνουν τη παρουσία τους σε ταχύτητες πάνω από τα 150 χλμ/ώρα. Ο θόρυβος της μηχανής γίνεται αισθητός κατά την οδήγηση, σε κανένα σημείο όμως δεν είναι ενοχλητικός. Από την άλλη κινούμενος στην πόλη, όπου θα περάσει και το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, ο όγκος του 500X δεν θα σε δυσκολέψει καθόλου, και παρότι μπορεί να χρειαστείς σε κάποιες περιπτώσεις μια μανούβρα παραπάνω, καθώς ο κύκλος στροφής των 11,1 μέτρων μόνο μικρός δεν είναι, θα κινηθεί άνετα στα στενά της πόλης. Σε βουνίσιο δρόμο και με τον ρυθμό να ανεβαίνει, θα εκτιμήσεις τα μεγάλα περιθώρια πρόσφυσης και τις πολύ μικρές κλίσεις στις στροφές. Στις εξόδους των στροφών θα πρέπει να είσαι προοδευτικός με το γκάζι, καθώς η μεγάλη ροπή θα στρίψει το τιμόνι (torque steering) αν βυθίσεις το πεντάλ. Το μη απενεργοποιούμενο ESP δεν θα σε αφήσει να τοποθετήσεις το αμάξωμα όπως θες, αλλά στο sport mode έχει κάπως μικρότερη παρεμβατικότητα. Εκτός δρόμου, το σκληρό set-up της ανάρτησης θα δυσκολέψει, αλλά οι νέοι προφυλακτήρες θα σε κάνουν να προσεγγίσεις με μεγαλύτερη άνεση επικλινείς επιφάνειες, καθώς η γωνία προσέγγισης είναι 21,3 μοίρες, η γωνία διαφυγής 30,1 μοίρες και η γωνία ράμπας 22,3 μοίρες.

Test_Drive_Fiat_500X_27

Κλείνοντας, για το φρενάρισμα, ενώ το πεντάλ είχε την ίδια καλή αίσθηση με την βενζινοκίνητη έκδοση, οι μετρήσεις του VBox έδειξαν αισθητή διαφορά στην αποτελεσματικότητα τους, καθώς το αυτοκίνητο χρειάστηκε περίπου 3,2 μέτρα παραπάνω για τα ακινητοποιηθεί από τα 100 χλμ/ώρα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Συμπέρασμα” ]

Test_Drive_Fiat_500X_20

Το 500X Cross είναι ένα crossover το οποίο πραγματικά θα ταράξει τον ανταγωνισμό με την ύπαρξή του. Έχει καταπληκτικό στήσιμο, διαθέτοντας αρκετά από τα γονίδια της ευχάριστης οδήγησης του μικρού 500, με την diesel έκδοση να το κατατάσσει σε ένα από τα αγαπημένα μας, καθώς το συνολικό πακέτο του αυτοκινήτου τον υποστηρίζει αυτό.

Μεγάλα ατού του συγκεκριμένου αυτοκινήτου είναι το πρακτικό για την πόλη μέγεθος του, και η σιγουριά/ασφάλεια που σου χαρίζει όταν το οδηγείς, ενώ και η τιμή του, παρότι είναι σχετικά μεγαλύτερη από τον ανταγωνισμό, είναι χαμηλότερη από το Mini Countryman και προσφέρει αρκετά πλούσιο εξοπλισμό.

[/nextpage]

[nextpage title=”Φωτογραφίες” ]

[/nextpage]

[nextpage title=”Μετρήσεις” ]

Fiat 500X MultiJet II Μετρήσεις Autoblog.gr | VBox Sport
0-100 χλμ/ώρα 11,42 δευτ.
30-70 χλμ/ώρα 4,99 δευτ. (3η ταχύτητα)
60-100 χλμ/ώρα 6,61 δευτ. (4η ταχύτητα)
80-130 χλμ/ώρα 12,4 δευτ. (5η ταχύτητα)
Τελική ταχύτητα 186χ χλμ/ώρα
Φρενάρισμα 100-0 χλμ/ώρα 40,1 μέτρα σε 3,13 δευτ.

[/nextpage]

[nextpage title=”Τεχ/κά Χαρ/κά” ]

Fiat_tech_specs-2_500X

[/nextpage]