[nextpage title=”Εισαγωγή” ]

autowp.ru_audi_rosemeyer_concept_8

Πιστεύω ότι όλοι μας έχουμε συνδέσει τη διάταξη στο κέντρο του κινητήρα με τα υψηλής επίδοσης αυτοκίνητα. Σήμερα θα δούμε 10 παραδείγματα αυτοκινήτων με τον κινητήρα στο κέντρο, μερικά εκ των οποίων ίσως σε εκπλήξουν!

[/nextpage]

[nextpage title=”OX99-11″]

Yamaha 0X99-11 Concept

autowp.ru_yamaha_ox99-11_10

Παρότι έχουμε συνδέσει τη Yamaha με τους δύο τροχούς, η ιαπωνική εταιρεία άρχιζε να κατασκευάζει κινητήρες για τη F1 το 1989. Αρχές της δεκαετίας του ’90, ήθελε να κατασκευάσει ένα κεντρομήχανο, με την αγωνιστικά φιλοσοφία της F1 αυτοκίνητο. Οι επιτυχίες, βέβαια, δεν έρχονταν στους αγώνες, και έτσι, το 1991, κατασκεύασε έναν V12 3,5 λίτρων κινητήρα με κωδική ονομασία 0Χ99. Μετά από ανεπιτυχείς προσπάθειες με σχεδιαστικά τμήματα, τέθηκε επικεφαλής ο Ιάπωνας σχεδιαστής αγωνιστικών και όχι μόνο, Τakuya Yura της IAD (International Automotive Design) με το concept να ήταν μονοθέσιο, αλλά η εταιρεία απαίτησε διάταξη θέσεων 1+1. Έτσι, ο συνοδηγός, όπως βλέπεις στη φωτογραφία, κάθεται πίσω και όχι δίπλα από τον οδηγό. Το σασί είναι από carbon, με την εταιρεία να τονίζει ότι η εμπειρία οδήγησης είναι ό,τι πιο κοντά  στην αγνή αίσθηση ενός αγωνιστικού.

Βέβαια, οι Ιάπωνες διαφώνησαν με το σχεδιαστικό τμήμα της  IAD, φέρνοντας τελικά το σχέδιο για ολοκλήρωση στο δικό τους σχεδιαστικό τμήμα, με ένα περιθώριο 6 μηνών να έχουν στη διάθεσή τους, αλλιώς το πρόγραμμα θα τερματιζόταν. Λίγο η οικονομική κρίση που χτύπησε τη χώρα, λίγο το ότι είχαν μείνει πίσω στο προγραμματισμό, θεωρήθηκε δύσκολο να βρεθούν πελάτες για το 0Χ99-11. Το 1994 τερματίστηκε το πρόγραμμα και μέχρι τότε είχαν κατασκευαστεί μόνο 3 αυτοκίνητα.

[/nextpage]

[nextpage title=”Ιmperator”]

Isdera Imperator 108

autowp.ru_isdera_imperator_108i_serie_i_2

To Ιsdera (Ingenieur Studio für Design und Racing) Imperator 108i ξεκίνησε τη ζωή του ως ένα Mercedes CW311 του 1978, δημιούργημα του  Eberhard Schulz, ενός Γερμανού μηχανικού με θητεία στην Porsche και τη Mercedes. Αφού η τελευταία δεν ήταν διατεθειμένη να το περάσει στην παραγωγή, ο μηχανικός αποφάσισε να το πουλήσει ο ίδιος με τα σήματα της νεοϊδρυθείσης εταιρείας του. Λόγω της θέσης του κινητήρα και της χαμηλής οροφής, highlight του αυτοκινήτου ήταν ένα περισκόπιο στην οροφή για την καλύτερη ορατότητα προς τα πίσω! Ο κινητήρας ήταν ένας V8 5,6 λίτρων της Mercedes που παρήγαγε 300 ίππους, ενώ, στην AMG έκδοση, παρήγαγε 90 ίππους περισσότερους. Και οι 2 κινητήρες ήταν στη διάθεση των υποψήφιων αγοραστών, με την ισχύ να περνά στο δρόμο μέσω ενός 5-ταχυτου κιβωτίου της ZF.

[/nextpage]

[nextpage title=”Vallelunga”]

De Tomaso Vallelunga

de_tomaso_vallelunga_2

Από τα γνωστότερα μοντέλα που έχει παράγει η De Tomaso είναι, πιστεύω, τα Pantera και τα Mangusta. Πριν όμως τη Ferrari και τη Lamborghini, η εταιρεία παρουσίασε ένα κεντρομήχανο αυτοκίνητο στην έκθεση του Τορίνο το 1963. Το όνομά του; Vallelunga και αν κάτι σου θυμίζει το όνομα είναι, διότι το πήρε από την ομώνυμη πίστα που βρίσκεται βόρεια της Ρώμης. “Καρδιά” του αυτοκινήτου ήταν ένας 4κύλινδρος κινητήρας 1,5 λίτρων, προερχόμενος από Ford Cortina και το μικρό αυτοκίνητο ζύγιζε 760 κιλά, χάρη στο αμάξωμα από fiberglass και την εκτενή χρήση αλουμινίου.

[/nextpage]

[nextpage title=”Beat”]

Honda Beat

autowp.ru_honda_beat_1

Πριν 24 χρόνια, η Honda παρουσίαζε το Beat, ένα κεντρομήχανο kei car 660 κ.εκ, το μικρότερο και φθηνότερο αυτοκίνητο με κινητήρα στο κέντρο παγκοσμίως. Σχεδιασμός από τον Pininfarina ενώ ήταν το τελευταίο αυτοκίνητο που πήρε την έγκριση του ιδρυτή της εταιρείας, Soichiro Honda.

[/nextpage]

[nextpage title=”Rosemeyer”]

Audi Rosemeyer

autowp.ru_audi_rosemeyer_concept_8

Το 2000, η εταιρεία από το Ingolstadt παρουσίασε ένα πρωτότυπο που θύμιζε τα θρυλικά “Ασημί βέλη” της Auto Union της δεκαετίας toy 1930. H θηριώδης μάσκα λες και ξεπήδησε από τις ένδοξες μέρες του προγόνου της Audi, με το μακρύ κάλυμμα του κινητήρα μάλλον να σε προϊδεάζει ότι κάτι καλό “κρύβεται” εκεί πίσω. Η ιστορική σύνδεση δε σταματά εδώ, αφού το concept παίρνει κίνηση από έναν W16 8000κ.εκ κινητήρα, απόδοσης 630 ίππων και 761Νm ροπής. To 1937, η Auto Union είχε παρουσιάσει έναν 16κύλινδρο 6λιτρο κινητήρα για τα αγωνιστικά της, απόδοσης 500 ίππων.

Rosemeyer το όνομα του πρωτότυπου, τιμής ένεκεν στον σπουδαίο Γερμανό οδηγό που με το τολμηρό οδηγικό του στυλ, “δάμαζε” τα θηρία της εποχής.

[/nextpage]

[nextpage title=”Polonez”]

FSO Polonez “Stratopolonez”

Stratopolonez-engine-700x525

Βλέπεις στον τίτλο “Stratopolonez” και φαντάζεσαι ότι κάτι δεν πάει καλά στο συγκεκριμένο πολωνικό αυτοκίνητο της FSO. Και πολύ καλά φαντάζεσαι! Ξεκίνησε τη ζωή του ως ένα ταπεινό Polonez το 1977, σχεδιασμένο μάλιστα από το μεγάλο Giugiaro. Η αναμονή για τους υποψήφιους αγοραστές έφτανε μέχρι και τα 10 χρόνια! Ωστόσο, κάπου εδώ μπαίνουν στην ιστορία οι αγώνες. Ο καλύτερος Πολωνός οδηγός αγώνων ράλι της εποχής αγωνιζόταν με μια Lancia Stratos, την οποία και τράκαρε, χάνοντας την ευκαιρία να αναδειχτεί πρωταθλητής Ευρώπης. Ενώ το υπόλοιπο αυτοκίνητο βγήκε ολική, το drivetrain και μέρη του σασί “επέζησαν”. Οπότε;

Εδώ μπαίνει και λίγο προπαγάνδα από το καθεστώς. Για να αυξηθεί το κύρος του πολωνικού αυτοκινήτου στους αγώνες, πάρθηκε η απόφαση το διασωθέν σασί της Stratos να ταιριάξει με το αμάξωμα του Polonez. Oι μηχανικοί της FSO έκοψαν το πίσω μέρος του πατώματος του Polonez, τοποθέτησαν τον V6 κινητήρα της Stratos και το κιβώτιο ταχυτήτων της και κατασκεύασαν σωληνωτό υποπλαίσιο στο πίσω μέρος. Στο μπροστινό μέρος έκανε ‘κατάληψη” ψυγείο από ένα πολωνικό φορτηγό, μάρκας FSC STAR και τα πίσω φτερά, όπως είναι φυσικό φούσκωσαν. Οι Πολωνοί τοποθέτησαν λάστιχα πλάτους 330mm στις ζάντες της Stratos, όπως και τα φρένα και την ανάρτηση.

O ιπποδύναμη του κινητήρα αυξήθηκε 25 ίππους λόγω της νέας εισαγωγής και το βελτιωμένο σύστημα εξάτμισης. Το Φθινόπωρο του 1978, η Stratopolonez συμμετείχε στον πρώτο αγώνα της, άσχετα από τα ελλιπή τεστ δοκιμών. Νίκησε τον αγώνα, αλλα πρακτικά έτρεχε χωρίς σοβαρό ανταγωνισμό (λεπτομέρειες αυτά για το κομμουνιστικό καθεστώς). Αγωνίστηκε μέχρι και το 1985, αλλά ήταν γενικά ένα δύστροπο, υπερστροφικό αυτοκίνητο, με προβληματική κατανομή βάρους και γεωμετρία ανάρτησης και έλλειψη κάθετης δύναμης

[/nextpage]

[nextpage title=”C111-II”]

Mercedes C111-II

autowp.ru_mercedes-benz_c111-ii_concept_3

Στα τέλη της δεκαετίας του ’60, η Mercedes κατασκεύασε το C111, ένα φουτουριστικό αυτοκίνητο που θα έδειχνε το μέλλον με τις τεχνολογίες που κουβαλούσε. Το 1970, στην Έκθεση της Γενεύης, παρουσιάστηκε η δεύτερη γενιά, το C111-II, με το πρωτότυπο κεντρομήχανο αυτοκίνητο να διαθέτει έναν 4ροτορο κινητήρα, απόδοσης 350 ίππων 391 Νm ροπής, όχι και άσχημα για την εποχή.

Τράβηξε την προσοχή του κοινού και πολλοί την ονόμασαν ως τη διάδοχο της θρυλικής 300SL Gullwing. Το πλαστικό κυριαρχούσε στο αμάξωμα, και οι επιδόσεις της ήταν ιδιαίτερα καλές, με τα πρώτα 100χλμ/ώρα να έρχονται σε 4,8” και η τελική της να αγγίζει τα 300 χλμ/ώρα. Ωστόσο, η πετρελαϊκή κρίση του 1973, οι αυξημένοι ρύποι του wankel κινητήρα και η υψηλή κατανάλωση, έκανε την εταιρεία να στρέψει στη συνέχιση διάφορων εκδόσεων με την κωδική ονομασία C111, αυτή τη φορά με έμφαση στους diesel κινητήρες.

[/nextpage]

[nextpage title=”XJR-15″]

Jaguar XJR-15

jaguar-xjr15-6

Κατασκευασμένο για το Jaguar Sport Intercontinental Challenge του 1991, παρήχθη σε 53 μονάδες, ύστερα από συνεργασία της Jaguar με την TWR. Βασίστηκε στην Jaguar XJR-9, το αγωνιστικό πρωτότυπο του Group C και νικητή του Le Mans. Τον σχεδιασμό ανέλαβε ο Peter Stevans, που αργότερα εργάστηκε πάνω στο σχεδιασμό της McLaren F1. To αγγλικό αυτοκίνητο βέβαια φέρει και μια παγκόσμια πρώτη. Ήταν το πρώτο αυτοκίνητο εξ’ ολοκλήρου φτιαγμένο από carbon fibre και kevlar. Κινητήρας, εν αντιθέσει με το “αδερφάκι” του, το XJ220, ήταν ένας V12 6λιτρος κινητήρας και το σπάνιο αυτοκίνητο ζύγιζε 1050 κιλά, όσο ένα VW Golf της εποχής. Εκείνη την εποχή, κόστιζε 960.000$ περίπου.

[/nextpage]

[nextpage title=”Previa”]

Toyota Previa

1993 Toyota Previa

 

Όχι, δεν το έβαλα καταλάθος το πολυμορφικό της Toyota! Η πρώτη γενιά του ιαπωνικού μοντέλου παρήχθη το 1990, πάνω σε μία κεντρομήχανη πλατφόρμα. Ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος πίσω από τον εμπρός άξονα και κάτω απ΄τα εμπρός καθίσματα. Διατείθονταν ως πισωκίνητο και ως τετρακίνητο.

[/nextpage]

[nextpage title=”Tropfenwagen”]

Benz Tropfenwagen

trop3

Κλείνοντας, ας γνωρίσουμε το πρώτο κεντρομήχανο αγωνιστικό. Αυτό ήταν το Mercedes Tropfenwagen του 1923. Το όνομά του το πήρε από τη γερμανική λέξη Tropfen (σταγόνα στα ελληνικά) και τη λέξη Wagen (όχημα) εξαιτίας του σχήματος σταγόνας που είχε.

Ο εξακύλινδρος 2-λιτρος κινητήρας των 90 ίππων βρισκόταν μεταξύ του κόπκιτ (που περιελάμβανε τον οδηγό και τον μηχανικό, άρα ήταν διθέσιο) και του πίσω άξονα. Συμμετείχε σε ένα μεγάλο μόνο αγώνα, στο GP Ευρώπης στη Monza. Κατασκευάστηκαν 100 αυτοκίνητα σε ένα εργοστάσιο αεροπλάνων στο Βερολίνο, ενώ αργότερα πουλήθηκαν τα σχέδια του αυτοκινήτου στη Mercedes.

[/nextpage]