Volkswagen vw logo (4)

Τα θαύματα δεν σταματούν να συμβαίνουν! Πως αλλιώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός πως καταμεσής του dieselgate η VW ανακοίνωσε πως τον περασμένο μήνα είδε τις πωλήσεις της στις Η.Π.Α να αυξάνονται κατά 0,56% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2014. Η VW πούλησε συνολικά 26.141 αυτοκίνητα τον Σεπτέμβριο, ενώ η Audi είδε τις πωλήσεις της να αυξάνονται κατά 16,2% (17.340 μονάδες), κυρίως χάρη στη δημοτικότητα των crossover/SUV της. Η αλήθεια είναι πως ο Οκτώβριος θα είναι ο μήνας εκείνος που θα είναι ο πραγματικός δείκτης του αντίκτυπου που άφησε το σκάνδαλο της VW στους Αμερικάνους καταναλωτές, ειδικά από τη στιγμή που η EPA έχει απαγορεύσει τις πωλήσεις των 2.0 TDI μοντέλων της VW και της Audi και το Consumer Reports “υποβαθμίζει” τα TDI μοντέλα των δύο εταιριών.

Έρχεται βαρύ πρόστιμο στην Αυστραλία

Στην άλλη άκρη του πλανήτη, στην Αυστραλία, η VW θα μπορούσε να έρθει αντιμέτωπη με βαρύ πρόστιμο εκατομμυρίων δολαρίων, αν αποδειχτεί πως τα υπάρχουν αυτοκίνητα του VW Group με το παράνομο λογισμικό. Σύμφωνα με την Αυστραλιανή Επιτροπής Ανταγωνισμού και Καταναλωτών (ACCC), η χρησιμοποίηση του παράνομου λογισμικού απαγορεύεται ρητά από τους νόμους της Αυστραλίας, ενώ τα αυτοκίνητα με το παράνομο λογισμικό και τις μειωμένες εκπομπές ρύπων που η εταιρία υποστήριζε πως εκπέμπουν, επηρέασαν τις επιλογές των καταναλωτών. Η Volkswagen Αυστραλίας για την ώρα δεν είναι σε θέση να απαντήσει με ακρίβεια για το αν έχουν πουληθεί αυτοκίνητα στην Χώρα με το παράνομο λογισμικό.

Πτώση εμπιστοσύνης δείχνει έρευνα

Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα της AutoPacific (μπορείς να την βρεις στο δελτίο τύπου) που έγινε στις Η.Π.Α μετά την αποκάλυψη του σκανδάλου, έδειξε πως η εμπιστοσύνη του κοινού για τις Audi και Volkswagen έχει μειωθεί. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν πως μόνο 1 στους 4 ιδιοκτήτες αυτοκινήτων έχουν θετική γνώμη για την VW μετά το σκάνδαλο dieselgate. Το αντίστοιχο ποσοστό πριν την αποκάλυψη της είδησης ήταν 3 στους 4. Το αντίστοιχο ποσοστό για την Audi έχει μειωθεί από το 69% στο 29%. Στην έρευνα πήραν μέρος 500 ιδιοκτήτες οχημάτων, με το 64% των ερωτηθέντων να πιστεύει πως και άλλοι κατασκευαστές χρησιμοποιούν παρόμοιες τεχνικές εξαπάτησης των αρχών σχετικά με τις εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων τους, με το 55% να δηλώνει πως και τα αυτοκίνητα βενζίνης των εταιριών διαθέτουν παρόμοιες τεχνικές εξαπάτησης. Η έρευνα κλείνει με το ερώτημα για το πως κρίνουν την σοβαρότητα του θέματος της VW σχετικά με τους ελαττωματικούς διακόπτες ανάφλεξης της GM και τα ελαττωματικά πεντάλς της Toyota. Το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων πιστεύει ότι η κατάσταση της Volkswagen είναι λιγότερο σοβαρή από αυτή της GM (44%) και της Toyota (42%).

Τι θα κάνει το Εποπτικό Συμβούλιο

Σε ότι αφορά το ίδιο VW Group. Στη χθεσινή επτάωρη συνεδρίαση της εκτελεστικής επιτροπής του Εποπτικού Συμβουλίου της Volkswagen AG, συζητήθηκε διεξοδικά η τρέχουσα κατάσταση σχετικά με το θέμα που ταλανίζει την γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Η επιτροπή αυτή, έχει αναλάβει να παρακολουθεί από στενά τις περαιτέρω έρευνες και υπό την την καθοδήγηση του Εποπτικού Συμβουλίου, θα παρακολουθεί και την εξωτερική έρευνα που διεξάγει για το σκάνδαλο το δικηγορικό γραφείο των ΗΠΑ Jones Day. Το Εποπτικό Συμβούλιο θα διασφαλίσει ότι το δικηγορικό γραφείο μπορεί να διεξαγάγει την έρευνα χωρίς διακοπές, με το Jones Day να υποβάλλει τακτικές εκθέσεις προς το Εποπτικό Συμβούλιο σχετικά με την πρόοδο της έρευνας.

Το εποπτικό συμβούλιο έχει συζητήσει τρόπους για την ενίσχυση των διαθέσιμων μετρητών της εταιρίας, ώστε να μπορέσει να αντιμετωπίσει τα πρόστιμα, το κόστος της ανάκλησης των 11 εκατ. αυτοκινήτων, των αγωγών και των άλλων ποινικών υποθέσεων που θα φέρει το dieselgate. Το συμβούλιο δεν μίλησε για καμία πώληση περιουσιακών στοιχείων ή εμπορικών σημάτων (οι φήμες νωρίς το μεσημέρι έλεγαν πως εξετάζεται η πώληση μιας εκ των Bugatti, Ducati, Lamborghini). Η VW προσανατολίζεται να συγκεντρώσει επιπλέον μετρητά με την πώληση προνομιούχων μετοχών αξίας έως και 8 δισ. ευρώ ή με την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου, μιας και τα 6,5 δισ. ευρώ που ανακοίνωσε από την αρχή του σκανδάλου, δείχνουν πλέον λίγα.

Η επιτροπή θα προεδρεύεται από τον Berthold Huber, τον προσωρινό προέδρο του εποπτικού συμβουλίου της VW, ενώ θα περιλαμβάνει τους Babette Fröhlich, Olaf Lies, Oliver Porsche και Bernd Osterloh, μέλη του Εποπτικού Συμβουλίου της VW. Η επιτροπή θα υποβάλλει τακτικές εκθέσεις προς το Εποπτικό Συμβούλιο, και εκτός από το δικηγορικό γραφείο Jones Day, η επιτροπή θα είναι σε θέση να καλέσει επιπλέον εξωτερικούς συμβούλους και εμπειρογνώμονες ανά πάσα στιγμή. Επειδή η ολοκλήρωση των ερευνών θα διαρκέσει τουλάχιστον αρκετούς μήνες, η Εκτελεστική Επιτροπή θα προτείνει στο Εποπτικό Συμβούλιο η Έκτακτη Γενική Συνέλευση των Μετόχων που έχει προγραμματιστεί για τις 9 Νοεμβρίου, να μην πραγματοποιηθεί εντός του 2015, μιας και δεδομένου του διαθέσιμου χρόνου, δεν είναι ρεαλιστικό να εξεταστούν όλα τα ζητήματα και να παρέχει η επιτροπή απαντήσεις στις ερωτήσεις που ενδεχομένως θα κάνουν οι μέτοχοι. Παρ ‘όλα αυτά, η Volkswagen θα υποβάλει μια έκθεση προς τους μετόχους που θα περιλαμβάνει όλα τα σχετικά θέματα στο άμεσο μέλλον, ενώ θα ακολουθήσουν και άλλες σε τακτά χρονικά διαστήματα. Το Διοικητικό Συμβούλιο από τη μεριά του, θα ενημερώσει το κοινό την επόμενη εβδομάδα, σχετικά με τις λύσεις που βρήκαν οι τεχνικοί της ώστε τα 11 εκατ. αυτοκίνητά της να εναρμονιστούν με τις απαιτήσεις εκπομπών των αρχών όλου του κόσμου.

Όπως έχει ήδη αποφασιστεί από το Εποπτικό Συμβούλιο στα τέλη της περασμένης εβδομάδας, ο Hans Dieter Pötsch θα γίνει μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου, ενώ θα γίνει και ο νέος πρόεδρος της VW. Έτσι, χθες, (1 Οκτωβρίου του 2015), η Julia Kuhn-Piëch παραιτήθηκε από την θέση της ως μέλος του Εποπτικού Συμβουλίου, με τον Pötsch να παίρνει τη θέση της.

Τέλος, όπως ανακοίνωσε η Audi, αρχικά στο γερμανικό της site, και σύντομα σε όλα τα site της παγκοσμίως, ο κάθε ιδιοκτήτης θα μπορεί με μια απλή αναζήτηση με την εισαγωγή του αριθμού πλαισίου (VIN), να διαπιστώσει εάν το αυτοκίνητό του φορά το παράνομο λογισμικό. Όπως ήδη έχει ανακοινωθεί, η ανάκληση των 11 εκατ. αυτοκινήτων επηρεάζει μόνο τους 1.6 TDI και 2.0 TDI Euro 5 ΕΑ 189 κινητήρες.

Για να διαβάσεις τις τελευταίες εξελίξεις σχετικά με το σκάνδαλο της Volkswagen πάτησε εδώ.

Δελτίο Τύπου

Statement from the Executive Committee of Volkswagen AG’s Supervisory Board following its meeting on September 30, 2015

In seven hours of intense discussions the Executive Committee of the Supervisory Board of Volkswagen AG yesterday (September 30) discussed the current status with respect to the manipulation of diesel engine exhaust emissions. The Executive Committee will make proposals to the Supervisory Board concerning the further handling of these matters.

Yesterday evening, the members of the Executive Committee discussed the membership of the committee which had already been discussed last week. This committee will closely follow and monitor further investigations. Under the guidance of the Supervisory Board, the external investigation is being conducted by the US law firm Jones Day. This complex and comprehensive investigation will cover all the current relevant matters. The Supervisory Board will ensure that the law firm can carry out its investigation independently. Jones Day will submit regular reports to the Supervisory Board on progress with the investigation.

The committee is to be chaired by Berthold Huber, the acting Chairman of the Supervisory Board, and will include Volkswagen Supervisory Board Members Babette Fröhlich, Olaf Lies, Oliver Porsche and Bernd Osterloh. The committee will regularly report to the Supervisory Board. In addition to Jones Day, the committee will be able to call upon additional external consultants and experts at any time.

Yesterday, the Executive Committee also discussed in detail about ongoing activities of the external investigation. Jones Day has reported on initiated action items. The Executive Committee came to the conclusion that the completion of investigations will take at least several months. For this reason, the Executive Committee will propose to the Supervisory Board that the Extraordinary General Meeting scheduled for November 9, 2015 should not be held. The Executive Committee Members all agreed that, in view of the time available and the matters to be considered, it would not be realistic to provide well-founded answers which would fulfill the shareholder’s justified expectations. The Executive Committee believes that the capacity of employees available to the company is currently fully required for the clarification of these matters and for the mitigation of the issues. This work should not be impaired by the parallel preparation of an Extraordinary General Meeting.

Nevertheless, Volkswagen will report to the shareholders on all relevant topics in the near future and at regular intervals. The Board of Management will inform the public in regard to solutions found for the problems next week.

As already decided by the Supervisory Board at the end of last week, Hans Dieter Pötsch is to become a Member of the Supervisory Board. Today (October 1, 2015), Julia Kuhn-Piëch has stepped down from her position as a Member of the Supervisory Board. “We would like to thank Mrs. Julia Kuhn-Piëch for her dedicated work in the Supervisory Board of Volkswagen AG and are pleased that she will continue to serve on other committees of the Group,” said the Deputy Chairman of the Supervisory Board, Berthold Huber.

Volkswagen AG will apply for Hans Dieter Pötsch to be appointed by the competent local court as a Member of the Supervisory Board. It is then intended that the Supervisory Board then elects him as Chairman of the Supervisory Board.

To succeed Hans Dieter Pötsch as Member of the Board of Management of Volkswagen AG with responsibility for Finance, the Executive Committee of the Supervisory Board will propose Frank Witter (56) to the Supervisory Board. He is currently Chairman of the Board of Management of Volkswagen Financial Services AG. Witter, who holds a degree in business administration, joined Volkswagen AG in 1992 and initially managed capital market business in the Group Treasury. In 1998, he transferred to Volkswagen of America as Treasurer. In 2001 and 2002, he was Corporate Treasurer with the SAirGroup in Zurich before returning to Volkswagen of America, initially as Chief Financial Officer (CFO) and, from 2005, also as Chief Executive Officer (CEO). In 2006 and 2007, he was the General Representative of Volkswagen AG for the North American region. Subsequently, Frank Witter was President and Chief Financial Officer of VW Credit Inc. and held regional responsibility for the American markets of Volkswagen Financial Services AG. He has been Chairman of the Board of Management of Volkswagen Financial Services AG since September 15, 2008.

VOLKSWAGEN OF AMERICA REPORTS SEPTEMBER SALES

Oct 1, 2015

September sales total 26,141 units, a .56 percent increase over September 2014

The all-new Golf family of vehicles delivered 5,251 units, a 50.6 percent increase over the previous September Golf GTI delivered 1,825 units for the month, a 14.1 percent increase, marking the best September on record Tiguan delivered 2,972 units, a 77.5 percent increase, marking the best September on record

Herndon, VA — (October 1, 2015) Volkswagen of America, Inc. (VWoA) today reported sales of 26,141 units delivered in September 2015, a .56 percent increase over September 2014.

The sales results reflect a mid-month stop-sale for all 2.0L 4-cylinder TDI vehicles due to an investigation by EPA and CARB into emissions compliance.

“We would like to thank dealers and customers for the support of the Volkswagen brand,” said Mark McNabb, chief operating officer, Volkswagen of America. “Volkswagen will continue to work diligently to regain trust and confidence in our brand.”

Volkswagen revealed the newly redesigned 2016 Passat earlier in the month; the vehicle will hit showrooms by the end of the year. In September, the Chattanooga-built Passat delivered 7,228 units.

September 2015 Sales

Sept. 15

Sept. 14

Yr/Yr% change

Sept. 15 YTD

Sept. 14 YTD

Yr/Yr% change

Golf

1,193

1,887

-36.8%

16,193

9,062

78.7%

GTI

1,825

1,600

14.1%

16,817

12,124

38.7%

Golf R

462

N/A

2,701

15

>500%

e-Golf

343

N/A

2,555

N/A

Golf SportWagen

1,428

N/A

11,501

N/A

Total Golf Family

5,251

3,487

50.6%

49,767

21,201

134.7%

Jetta Sedan

7,746

8,980

-13.7%

94,793

99,142

-4.4%

Jetta SportWagen (now Golf SportWagen)

27

1,265

-97.9%

2,672

15,913

-83.2%

Total Jetta

7,773

10,245

-24.1%

97,465

115,055

-15.3%

Beetle Coupe

890

1,070

-16.8%

10,736

13,335

-19.5%

Beetle Convertible

649

751

-13.6%

8,330

9,971

-16.5%

Total Beetle

1,539

1,821

-15.5%

19,066

21,485

-11.3%

Eos

356

216

64.8%

2,156

2,819

-23.5%

Passat

7,228

7,280

-0.7%

63,736

74,913

-14.9%

CC

384

627

-38.8%

4,490

8,157

-45.0%

Tiguan

2,972

1,674

77.5%

22,221

19,120

16.2%

Touareg

638

646

-1.2%

5,314

5,200

2.2%

Routan*

N/A

1,103

-100.0%

TOTAL

26,141

25,996

0.56%

264,215

270,874

-2.46%

TUSTIN, Calif. (October 1, 2015) – A just completed survey by AutoPacific reveals only 1 out of 4 vehicle owners have a positive opinion of Volkswagen following the recently unveiled diesel deception, compared to 3 out of 4 prior to hearing the news. In addition to drivers now thinking less of Volkswagen, their opinion of the Audi brand, a Volkswagen subsidiary, has also eroded: 29% now say they have a favorable opinion of the brand, compared to 69% prior to the news break. The AutoPacific survey of over 500 vehicle owners captured consumers’ perception of Volkswagen, their opinions on the impact of the diesel deception on the automotive industry, and their perception of the future of the diesel market in the United States.

Volkswagen’s diesel deception has been at the forefront of news following their admission to using “defeat devices” on their Turbocharged Direct Injection (TDI) models between 2009 and 2015. The “defeat device”, a computer code in the cars’ powertrain management software that temporarily cuts emissions during testing so the engines appear to be cleaner than they are during normal operation, has allowed the automaker’s vehicles to falsely pass emission testing.

How Serious is This Situation for Volkswagen?

64% of survey respondents say that in light of the issue, they do not trust Volkswagen. “How Volkswagen handles this issue is critical. Trust in an important issue with consumers, and every brand works hard to maintain that trust,” says Dan Hall, Vice President at AutoPacific.

The survey data also reveal that 64% of respondents think other manufacturers are, or may be, using defeat devices on their diesel vehicles and 55% think gasoline vehicles are similarly affected. “These figures point to the overall skepticism of consumers with manufacturers,” notes Hall.

When asked to compare the severity of this issue to the safety-related issues of the General Motors and Toyota ignition switch recalls, the largest percentage of those surveyed felt that the Volkswagen situation is less serious than the recent GM (44%) and Toyota problems (42%). “It is likely that consumers feel less impacted by an environmental issue than a safety issue,” says Hall.

Where Do Diesels Go From Here?

According to AutoPacific’s light diesel sales forecast, Volkswagen and Audi diesel passenger cars had been on track to account for 87% of the diesel passenger car market in 2015 prior to the scandal. “Volkswagen has, by far, been the leader in diesel passenger car sales up until now,” says Ed Kim, Vice President of Industry Analysis at AutoPacific. “With diesels making up over 17% of Volkswagen and Audi’s total sales in 2014, this change in consumer opinion will put a significant dent in the brands’ overall sales.”

Kim continues, “Volkswagen was a tremendous catalyst in the marketing of diesel engines as being clean and fuel efficient. Their marketing efforts over the past several years not only improved consumer opinions about the performance of diesels in the U.S., but also sold consumers on the environmental-friendliness of their vehicles. Now, the reputation of diesels has been severely damaged, at least for the short term.”

How short-term? While 80% of respondents say the VW issue is a “big deal,” only 8% believe that it will lead to the death of diesel sales in the U.S. “Consumers have proven through numerous recalls that they are resilient and quickly return to their buying habits,” says Kim. “However, diesel is a ‘challenger’ technology in the alternative powertrain market that lacks established popularity. As such, diesel will have a long and tough road to resumed growth in the U.S. market.”

Diesel emissions: Individual customer information for Germany on Audi website

Affected models continue to be technically safe and roadworthy > Retrofit solutions for EA 189 engines in preparation > Information at www.audi.de or from dealers > Action plan to be presented to the authorities in October Every customer in Germany can find out quickly and easily about his or her Audi being affected by irregularities relating to the software used. The car’s chassis number only has to be entered on the website www.audi.de. Customers can then immediately see whether the car is affected. In the coming week, this function will also be available in the worldwide markets via national Audi websites. Alternatively, customers can already find out whether their cars are affected through their Audi dealers or the national customer-support organization. In parallel, technical solutions are being prepared with which Audi models will be retrofitted. This service action will be presented to the responsible authorities later in October.

Audi customers will be informed in the coming weeks and months about how their cars will be retrofitted. The cars affected are Audi models with 1.6‑liter or 2.0‑liter TDI diesel engines of the type EA 189 and certified according to the European emission standard EU5. These cars continue to be roadworthy and technically safe without any restrictions.

The 1.6-liter and 2.0‑liter TDI engines certified according to the new EU6 emission standard are not affected. The same applies to V6 and V8 TDI engines, irrespective of whether they are certified according to EU5 or EU6.