1981-mercedes-benz-nafa

Με μια ματιά στο ξεχασμένο πρωτότυπο της φωτογραφίας, παρατηρεί κανείς ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης, με “ιδιόρρυθμες” σχεδιαστικές γραμμές και το αστέρι της Mercedes να δηλώνει το δημιουργό του. Παρόλο που το συγκεκριμένο όχημα δε προχώρησε στο στάδιο της παραγωγής, ήταν η απαρχή μιας νέας εποχής για τη Mercedes-Benz, την είσοδο στην αγορά των μικρομεσαίων αυτοκινήτων, η οποία πήρε σάρκα και οστά μερικά χρόνια αργότερα.

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή, μέχρι τη δεκαετία του 1980, το μικρότερο αυτοκίνητο της εταιρείας ήταν η Mercedes-Benz 190, την οποία αργότερα αντικατέστησε η γνωστή C-Class. Η πρώτη προσπάθεια για διεύρυνση του αγοραστικού κοινού γίνεται το 1981 με το concept Nahverkehrsfahrzeug (NAFA) ή αλλιώς αυτοκίνητο μικρών αποστάσεων. Το αυτοκίνητο δε βγήκε ποτέ στους δρόμους, καθώς δε κατάφερε να επιτύχει τις υψηλές προδιαγραφές ασφαλείας της Mercedes, αποτέλεσε όμως το έναυσμα για την παραγωγή της πρώτης γενιάς A-Class και του πρώτου Smart ForTwo, δεκαπέντε χρόνια αργότερα.

Με άλλα λόγια, μπορεί το πρωτότυπο να μη κυκλοφόρησε ποτέ, αλλά δε πήγε και χαμένο, έθεσε τις βάσεις, πάνω στις οποίες “οικοδομήθηκαν” τα δύο μοντέλα. Ακόμα και η Mercedes δήλωσε ότι το concept “δεν έπεσε σε λήθη” και ότι πολλά χαρακτηριστικά του NAFA χρησιμοποιήθηκαν στο πρωτότυπο του πρώτου A-Class. Πράγματι η Α-Class έχει αρκετά κοινά χαρακτηριστικά με το NAFA, αν εξαιρέσει κανείς το μήκος, το οποίο όπως φαίνεται στην παρακάτω φωτογραφία, αυξήθηκε κατά 2,3 μέτρα. Ενδιάμεσα στα NAFA και A-Class βρίσκεται το concept Vision A 93 του 1993.

1981-mercedes-benz-nafa (9)

Το μήκος του NAFA είναι ακόμα μικρότερο από τα 2,69 μέτρα του ForTwo, καθώς επίσης και από το Toyota iQ και το υπερτιμημένο, για τα Ελληνικά δεδομένα και όχι μόνο, Aston Martin Cygnet. Τα δύο τελευταία έχουν ακτίνα στροφής 7,6 μέτρα ενώ το NAFA εκτελεί τον ίδιο ελιγμό σε μόνο 5,7 μέτρα, χάρη στην τετραδιεύθυνση, η οποία σε συνδυασμό με την υδραυλική υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης, κάνει την οδήγηση σε αστικό περιβάλλον και τη στάθμευση, παιχνιδάκι.

Το concept κινείται από τρικύλινδρο κινητήρα 1000 κ.εκ που αποδίδει 40 άλογα (30kW) και η μετάδοση γίνεται στους μπροστά τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων. Η ισχύς του κινητήρα μπορεί να φαίνεται μικρή αλλά είναι ικανοποιητική, αν αναλογιστεί κανείς το μέγεθος του αυτοκινήτου και την εποχή που σχεδιάστηκε.

H Mercedes εξόπλισε το NAFA με συρόμενες θύρες, παρόμοιες με αυτές του Peugeot 1007, ώστε να διευκολύνεται η πρόσβαση των επιβατών στο στενό αμάξωμα, πλάτους 1,5 μέτρου. Έχει επίσης αυτόματα αναδιπλούμενους εξωτερικούς καθρέπτες, κάτι το οποία για concept του 1981 δεν ήταν και τόσο συνηθισμένο. Σύμφωνα με τη Mercedes, η θέση οδήγησης και η άνεση στο εσωτερικό του NAFA προσεγγίζει τα επίπεδα μίας S-Class, αλλά μάλλον αυτό ειπώθηκε με χιουμοριστική διάθεση.

Ποια είναι η άποψή σου σχετικά με τη στροφή της Mercedes στις μικρότερες κατηγορίες;