Tip of the Iceberg --- Image by © Ralph A. Clevenger/CORBIS

Στην Αγγλία έχει δημιουργηθεί εδώ και κάποια χρόνια μια εταιρεία ονόματι “Emissions Analytics” και έχει σαν αντικείμενο την μέτρηση της κατανάλωσης των αυτοκινήτων σε πραγματικές συνθήκες. Μέχρι στιγμής έχει δοκιμάσει περίπου 800 μοντέλα σε Ευρώπη και Αμερική, έχοντας δημιουργήσει μια καλή βάση δεδομένων για πάνω από 60.000 μοντέλα, από την οποία μπορούμε να βγάλουμε πολλά συμπεράσματα.

Πρόσφατα δημοσίευσε μια έρευνα, που έδειξε πως μόλις δύο αυτοκίνητα έδειξαν το νούμερο που διαφήμιζε η εταιρεία. Μάλιστα, κάποια αυτοκίνητα, ιδιαίτερα εκείνα με downsized κινητήρες μικρού κυβισμού, όπως το Fiat 500 και το Ford Fiesta, εμφάνισαν απόκλιση από την εργοστασιακή τιμή μέχρι πάνω από 40%!

Η συγκεκριμένη εταιρεία, χρησιμοποιεί έναν ειδικό εξοπλισμό και δοκιμάζει το αυτοκίνητο στον δρόμο για 4 ώρες σε πραγματικές συνθήκες και μέσα από μια στάνταρ διαδικασία που είναι άγνωστη στους κατασκευαστές. Αντίθετα, οι επίσημες μετρήσεις γίνονται σε συνθήκες εργαστηρίων, χωρίς να λαμβάνονται πολλά πράγματα υπόψη, αλλά και με δοκιμασίες που είναι γνωστές σε όλους. Παρακάτω θα δεις την σημασία όλων αυτών.

Και πάμε τώρα σε κάποια αξιοσημείωτα δεδομένα. Σκέψου, πως το Fiat 500 με τον 0,9 TwinAir, διαφημίζεται με μέση κατανάλωση στα 4 λίτρα ανά 100 χλμ, ενώ στην πραγματικότητα αυτή έδειξε να ανεβαίνει στα 7,2λτ/100χλμ, μια απόκλιση που αγγίζει το 45%. Στο ίδιο πνεύμα κινούνται πολλά βενζινοκίνητα, όπως τα Ford Fiesta, Ford Focus, Toyota Yaris, Mini Cooper, αλλά και ντίζελ όπως VW Golf και Peugeot 308, που η απόκλιση αγγίζει το 40%.

Υπάρχει όμως κανείς που να δηλώνει την πραγματικότητα; Υπάρχει. Αλλά, απ’ ό,τι φαίνεται, πρόκειται για αυτοκίνητα επιδόσεων, στα οποία ο καταναλωτής δεν πρόκειται να ασχοληθεί με το “πόσο καίει”. Συγκεκριμένα, μια Aston Martin Vantage, με κινητήρα 4.7 λίτρων, έδειξε 13,1 λτ/100χλμ σε σχέση με τα 13,8 λτ/100χλμ, που δηλώνει (5% κάτω δηλαδή). Επίσης, το Nissan 370Z έδειξε στον δρόμο 10,5 λτ/100χλμ, αντί για 10,6, που λέει το εργοστάσιο.

citroen-c4-emissions-analytics

Αλλά ας επιστρέψουμε στις αποκλίσεις πάλι. Το μικρότερο “κενό” έδειξε το Honda Civic με πραγματική στα 4,5 λτ/100χλμ, αντί του 3,6 λτ/100χλμ (απόκλιση 21%). Μετά έχουμε το Citroen C3, με πραγματική στα 4,6 λτ/100χλμ, αντί των 3,4/100 που δηλώνει. Οι χειρότερες μετρήσεις έρχονται από SUV’s, με την BMW X5 να δείχνει πραγματική κατανάλωση 17,4 λτ/100χλμ, το Range Rover Sport με 16,2 λτ/100χλμ και την Porsche Cayenne με 15,9 λτ/100χλμ, με όλες τις τιμές να βρίσκονται αρκετά παραπάνω από τις επίσημες εργοστασιακές.

Όλος αυτός ο “ντόρος” έχει γίνει πιο έντονος ιδιαίτερα μετά την αποκάλυψη του dieselgate. Έτσι, τώρα η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να εισάγει έναν νέο τρόπο μέτρησης της κατανάλωσης, από το 2017, που και πάλι όμως θα γίνεται μέσα σε εργαστήριο και απλά αναμένεται να μειώσει τα “κενά”, από τον μέσο όρο του 29% (χειρότερα) που είναι τώρα, στα 15%. Δηλαδή, περίπου στο μισό, αλλά όπως βλέπεις και πάλι θα υπάρχει απόκλιση.

Παρόλα αυτά, πολλές είναι οι φωνές εκείνων που απαιτούν πιο αντικειμενικά τεστ κατανάλωσης των αυτοκινήτων, κάτι που είναι σημαντικό, μιας και εγείρονται σημαντικά θέματα, όπως τα παραπάνω χρήματα που ξοδεύει ένας καταναλωτής, αλλά και η διαφοροποίηση των μετρήσεων για την υπερθέρμανση του πλανήτη μας.

emissions-analytics

Ο μεγάλος χαμένος κάτι τέτοιου, δεν θα είναι άλλος από τους κινητήρες μικρού κυβισμού, οι οποίοι τα πηγαίνουν εξαιρετικά καλά στα εργαστηριακά τεστ. Όταν όμως, ένας τέτοιος κινητήρας λειτουργήσει με αυξημένο φορτίο, σε ανηφορικές διαδρομές, με επιβάτες στο όχημα κλπ, σε συνθήκες πραγματικότητας δηλαδή, τότε φαίνεται ότι καταναλώνει όχι μόνο αρκετά παραπάνω από εκείνο που δήλωνε, αλλά παραπάνω ακόμα και από πιο βαριά αυτοκίνητα με κινητήρες μεγαλύτερου κυβισμού. Μια εικόνα όλου αυτού είναι οι δύο παρακάτω πίνακες.

Οι μεγαλύτερες αποκλίσεις

Μοντέλο Χωρητικότητα Κινητήρα Καύσιμο Εργοστασιακή τιμή (λίτρα/100χλμ) Πραγματική Απόκλιση
Fiat 500 0.9 Βενζίνη 4 7.2 -45%
Ford Fiesta 1 Βενζίνη 4.3 7.5 -43%
Ford Focus 1 Βενζίνη 4.7 8.2 -42%
Smart ForFour 0.9 Βενζίνη 4.3 7.4 -42%
Fiat Panda 0.9 Βενζίνη 4.6 7.8 -41%
Toyota Yaris 1.5 Υβριδικό 3.7 6.3 -41%
MINI Hatch 1.5 Βενζίνη 4.5 7.6 -41%
Alfa Romeo MiTo 0.9 Βενζίνη 4.2 7 -40%
Peugeot 308 1.6 Diesel 3.2 5.3 -40%
Volkswagen Golf 1.6 Diesel 3.2 5.3 -40%

Οι μικρότερες αποκλίσεις

Μοντέλο Χωρητικότητα Κινητήρα Καύσιμο Εργοστασιακή τιμή(λίτρα/100χλμ) Πραγματική Απόκλιση
Aston Martin Vantage 4.7 Βενζίνη 13.8 13.1 5%
Nissan 370Z 3.7 Βενζίνη 10.6 10.5 1%
Porsche Cayman 3.4 Βενζίνη 9 9.5 -6%
Kia Sportage 2 Diesel 7.2 8 -10%
Mazda MX-5 1.5 Βενζίνη 6 6.7 -10%
Toyota GT86 2 Βενζίνη 7.8 8.6 -10%
Subaru WRX STI 2.5 Βενζίνη 10.4 11.5 -10%
Volkswagen Tiguan 2 Diesel 5.8 6.5 -11%
Porsche 911 3.4 Βενζίνη 9.2 10.3 -11%
Jaguar XK 5 Βενζίνη 11.2 12.6 -11%

Τι γίνεται όμως με τις εκπομπές ρύπων; Μήπως μιλάμε για ένα γενικευμένο φαινόμενο;

Δεν είναι δύσκολο να καταλάβουμε, ότι εφόσον η κατανάλωση καυσίμου είναι ανάλογη με τις εκπομπές ρύπων (και το αντίστροφο), όλα τα παραπάνω αυτοκίνητα εκπέμπουν ρύπους, από λίγο έως αρκετά παραπάνω από τις εργοστασιακές τιμές, όταν οδηγούνται σε πραγματικές συνθήκες. Η εταιρεία λοιπόν που αναφέραμε στην αρχή, μετρώντας και τους ρύπους, βρήκε μόνο ένα μοντέλο να ταυτίζει εργοστασιακή και πραγματική τιμή. Κάθεσαι; Αυτό ήταν ένα VW Tiguan! Τρομερή ειρωνεία, ειδικά αν σκεφτεί κανείς, πως σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία των πραγματικών μετρήσεων της Emissions Analytics, το 97% των πετρελαιοκίνητων που έχουν βγει στους δρόμους από το 2009, εκπέμπει ρύπους αρκετά παραπάνω, από εκείνους που έχουν υπολογιστεί στις επίσημες μετρήσεις.

Και επειδή τα πετρελαιοκίνητα εκπέμπουν το γνωστό μας Μονοξείδιο του Αζώτου (NOx), που είναι ένα πολύ επικίνδυνο σωματίδιο για την ανθρώπινη υγεία, η Ευρωπαϊκή Ένωση θα εισάγει έναν πολύ αυστηρό κανονισμό στη σχέση πραγματικής και εργοστασιακής μέτρησης εκπομπών ρύπων. Έτσι, από το 2017, όποιο αυτοκίνητο βρεθεί ότι εκπέμπει παραπάνω από 2 φορές από την επίσημη μέτρησή του, θα απαγορεύεται η κυκλοφορία του!

Σκέψου τώρα, ότι με βάση τις μετρήσεις της αγγλικής εταιρείας, η Mercedes Benz CLA (2.1L Diesel) βρέθηκε να εκπέμπει 8 με 12 φορές παραπάνω, ενώ το Mazda 3 (1.5L) και το SantaFe από 6 μέχρι 8 φορές. Και όπως προανέφερα με ενθουσιασμό, η μόνη που έχει συμμορφωθεί ήδη είναι η VW, εφόσον το Tiguan, ήταν το μοναδικό αυτοκίνητο που δεν ξεπέρασε τα όρια.

Σύμφωνα όμως με τον Nick Molden, CEO της Emissions Analytics, οι κατασκευαστές έχουν την τεχνολογία για να μειώσουν τους ρύπους, αλλά την χρησιμοποιούν για να αυξήσουν την οικονομία καυσίμου, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι εκπομπές του Μονοξειδίου του Αζώτου. Ορισμένοι άλλοι κύκλοι από ανθρώπους ευαισθητοποιημένους γύρω από το περιβάλλον, κατηγορούν την ίδια την ΕΕ, πως με την νομοθεσία της “υποθάλτει” τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο αυτό.

Σημαντικό είναι επίσης, πως όλες οι παραπάνω αυτοκινητοβιομηχανίες, που κλήθηκαν από την Emissions Analytics, να σχολιάσουν τα κακά αποτελέσματα των μοντέλων τους, αρνήθηκαν να σχολιάσουν “ανεπίσημες μετρήσεις”, δηλώνοντας πως τα αυτοκίνητά τους είναι σύμφωνα με τους κανονισμούς των χωρών που πωλούνται.

Ποιος (θα μπορούσε να) είναι ο ρόλος της Emissions Analytics σε όλο αυτό;

Ο Nick Holden, δηλώνει ξεκάθαρα πως τα εργαστηριακά τεστ μέτρησης των ρύπων που ονομάζονται Νέος Ευρωπαϊκός Οδηγικός Κύκλος (New European Driving Cycle-NEDC), είναι διάτρητα, καθώς οι κατασκευαστές γνωρίζουν ακριβώς τις δοκιμασίες και έτσι μπορούν να ρυθμίσουν τους κινητήρες ούτως ώστε να έχουν θετικά αποτελέσματα στα τεστ. Ακόμα και το νέο καθεστώς που πρόκειται να εισαχθεί από το 2017, δεν θα έχει ορθά αποτελέσματα, απλά θα μειώσει το σφάλμα στο μισό. Μάλιστα τονίζει, πως αυτό που κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, είναι στην ουσία το να βρίσκουν τρόπους απλά για να φέρουν καλύτερα αποτελέσματα στις δοκιμασίες, χωρίς όμως αυτά να έχουν αντίκρισμα στην πραγματικότητα.

Από την άλλη, ο ίδιος, ισχυρίζεται πως η εταιρεία του στα τεστ που κάνει υπάρχει μια πληθώρα παραγόντων, που από τη μια δεν είναι γνωστή στους κατασκευαστές, ενώ από την άλλη χρησιμοποιεί κάποιες στάνταρ διαδικασίες για να έρχεται σε αποτέλεσμα, το οποίο είναι όσο πιο κοντά γίνεται στις πραγματικές συνθήκες. Έτσι ο καταναλωτής θα μπορεί να υπολογίσει με μεγαλύτερη ακρίβεια τα λειτουργικά κόστη του αυτοκινήτου του. Για αυτό τον λόγο, μετά από τις μετρήσεις σε 800 διαφορετικά μοντέλα, η εταιρεία του έχει υπολογίσει την πραγματική κατανάλωση για περισσότερα από 60.000 άλλα. Αυτά τα αποτελέσματα είναι διαθέσιμα εδώ για όποιον ενδιαφέρεται.

Προσωπικά το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον, καθώς η πραγματική κατανάλωση ενός αυτοκινήτου είναι κάτι που απασχολεί αρκετό κόσμο. Ίσως τα τελευταία χρόνια η κατάσταση έγινε χειρότερη, γιατί λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και τις αυξήσεις των τιμών στα καύσιμα, ο κόσμος από ένα σημείο και μετά άρχισε να δίνει μεγάλη βάση, σε κάτι το οποίο παλιότερα αποτελούσε “ψιλά γράμματα” για ένα αυτοκίνητο, την κατανάλωσή του. Έτσι, αντί πλέον να διαφημίζονται επιδόσεις και ιπποδύναμη, διαφημίζεται η οικονομία καυσίμου, που απ ότι τελικά φαίνεται με βάση και την παραπάνω έρευνα, αλλά και το dieselgate γενικότερα, είναι μια κανονικότατη φούσκα και πρόκειται για μια τεραστίων διαστάσεων εξαπάτηση καταναλωτών. Μήπως τελικά το dieselgate είναι η κορυφή του παγόβουνο και η VW το “εξιλαστήριο θύμα” σε κάτι που “όλοι έκαναν”, αλλά και συνεχίζουν να κάνουν; Η απάντηση στην κρίση του καθενός.