Αρχική Γενικές Κατηγορίες Featured Αυτοκίνητα με δεκαεξακύλινδρα μοτέρ

Αυτοκίνητα με δεκαεξακύλινδρα μοτέρ

9
Αυτοκίνητα με δεκαεξακύλινδρα μοτέρ

Το downsizing έφερε δικύλινδρα και τρικύλινδρα μοτέρ στην αγορά, αλλά κάποιες εταιρίες, τόλμησαν στο παρελθόν, μερικές το τολμούν μέχρι και σήμερα, και προσφέρουν αυτοκίνητα με πραγματικά τεράστιους κινητήρες. Όχι σαν και αυτούς. Δεν αναφέρομαι σε V10 και V12 κινητήρες. Μιλάω για δεκαεξακύλινδρα κινητήρια μηχανικά σύνολα. Πραγματικά τεχνολογικά θαύματα και ας δούμε 14 αυτοκίνητα που κρύβουν μέσα τους τέτοιους κινητήρες.

Alfa Romeo Tipo 316

Προφανώς και σε μια τέτοια λίστα δεν θα μπορούσε να απουσιάζει μια Alfa Romeo. Στην δεκαετία του ’30 η Alfa Romeo παρουσίασε την αγωνιστική Tipo 316 που φορούσε έναν V16 3,0-λίτρων κομπρεσοράτο κινητήρα απόδοσης 350 ίππων!

Auto Union V16

H Auto Union έβγαλε αρκετά V16 Type D και Type C αγωνιστικά στην δεκαετία του ’30, τα οποία ήταν εντυπωσιακά, όχι μόνο λόγω του αριθμού των κυλίνδρων, αλλά επειδή ο 6,0-λίτρων κινητήρας ήταν εξαιρετικά ισχυρός και αξιόπιστος. Αυτός απέδιδε 500 έως 600 άλογα, στην εποχή που ήδη τα 100 άλογα θεωρούνταν πολλά. Τα ασημένια βέλη ήταν ένα τεχνολογικό αριστούργημα της εποχής, που χρηματοδοτήθηκε από τους Νάζι.

Bentley Hunaudieres

Για την Bentley Hunaudieres διάβασες πρόσφατα. Το πρωτότυπο της Bentley φορούσε έναν W16 ατμοσφαιρικό κινητήρα απόδοσης 623 ίππων στις 6.000 σ.α.λ και 74 κιλών ροπής στις 4.000 σ.α.λ, δίνοντας τελική ταχύτητα 350 χλμ/ώρα. Μπορείς να πεις πως φορούσε τον κινητήρα της Veyron χωρίς τα τέσσερα turbo του.

BMW Goldfish V16

Την δεκαετία του 1980 η BMW θέλησε να δημιουργήσει μια κορυφαία έκδοση της Σειράς 7 (E32) που θα τοποθετούνταν πάνω από τις 750i και 750iL με τον V12 5,0-λίτρων κινητήρα. Κάπως έτσι δημιούργησαν μια εξέλιξη του V12 5,0-λίτρων κινητήρα. Αυτός απόκτησε 4 επιπλέουν κυλίνδρους και λόγω του γεγονότος πως ήταν κατά 30 εκατοστά μακρύτερος από τον V12, το σύστημα ψύξης μετακινήθηκε στο πίσω μέρος. Ο κινητήρας απέδιδε 408 άλογα και 625 Nm ροπής, με τα 0-100 χλμ/ώρα να έρχονται σε περίπου 6 δευτερόλεπτα. Όπως κατάλαβες, το διοικητικό συμβούλιο ποτέ δεν έδωσε το πράσινο φως στο project “Goldfish V16” να περάσει στη παραγωγή ως 767iL.

BRM Type 15

Η British Racing Motors το 1950 είχε καταφέρει να δημιουργήσει τον μικρότερο V16 κινητήρα. Πρόκειται για έναν 1.500αρη, με τον κάθε κύλινδρο να έχει χωρητικότητα μόλις 93,75 κυβικά. Μπορείς να φανταστείς την πολυπλοκότητα του συγκεκριμένου συνόλου, το οποίο μάλιστα διέθετε και μηχανικό κομπρέσορα. Ο κινητήρας στρόφαρε στις 12.000 σ.α.λ, παρότι μπορούσε να φτάσει έως και τις 14.000 σ.α.λ.

Bugatti Veyron

H Bugatti Veyron ήταν η απάντηση της VW στο να δείξει πως μπορούσε να κατασκευάσει το απόλυτο hypercar του κόσμου. Ένα hypercar που θα ήταν ικανό να πιάσει τα 400+ χλμ/ώρα και ο οδηγός της να βγαίνει από μέσα του ατσαλάκωτος, χωρίς να χρειάζεται ωτοασπίδες και μια δεσμίδα παυσίπονα προκειμένου να απαλύνει τον πόνο στην μέση του από την σφιχτή ανάρτηση. Και το κατάφερε. Η καρδιά του θηρίου ήταν ο 8,0-λίτρων W16 quad-turbo κινητήρας απόδοσης 1.001 ίππων (1.200 στην έκδοση Supersport).

Bugatti Chiron

Η εξέλιξη της Veyron ακούει στο όνομα Chiron. Και μπορεί να νομίζεις πως φορά τον ίδιο W16 κινητήρα, αλλά η Bugatti αναφέρει πως διαφέρουν σε πολλά πράγματα. Παράγει 1.500 άλογα, 50% περισσότερα από την Veyron, με την Chiron να είναι 20% ελαφρύτερη από την Veyron, ενώ η συντήρησή της κοστίζει 30% λιγότερο.

Κατά 30% έχει βελτιωθεί η οδική συμπεριφορά της, με τις τέσσερις τουρμπίνες του 8,0-λιτρου κινητήρα να διοχετεύουν 49.210 λίτρα αέρα στους κυλίνδρους ανά λεπτό, ενώ με τέρμα γκάζι, το ρεζερβουάρ των 83,3 λίτρων αδειάζει μέσα σε περίπου 9 λεπτά. Το σασί είναι κατασκευασμένο από carbon συνολικού μήκους 3,2 εκατ. χλμ, ενώ στα 400 χλμ/ώρα, τα ειδικά ελαστικά της Michelin πρέπει να είναι ικανά να αντέχουν 3.800 Gs! Αν θέλεις να μάθεις και άλλες τέτοιες “τρελές” λεπτομέρειες της γι’αυτό το τεχνολογικό θαύμα μπορείς να ρίξεις μια ματιά στα ακόλουθα άρθρα:

Cadillac V16 Series 37-90

Ο απόλυτος βασιλιάς της πολυτέλειας και της τεχνολογίας την δεκαετία του 1930 ήταν η Cadillac V16 Series 37-90. Διαθέσιμη σε σεντάν, coupe και convertible, το μοντέλο κατασκευάστηκε σε 4.076 μονάδες και μηχανικά φορά έναν V16 κινητήρα χωρητικότητας 7.407 κ.εκ.

Cadillac Sixteen

Το 2003, στην έκθεση του Detroit η Cadillac θέλησε να αναβιώσει την αίγλη του V16 Series 37-90. Έτσι παρουσίασε το Sixteen concept. Ένα πρωτότυπο που μηχανικά φορά τον V16 32-βάλβιδο 13.600 κ.εκ κινητήρα που αποδίδει 1.000 άλογα με 1.354 Nm ροπής, οποίος συνδυάζεται με ένα 4-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο που στέλνει τη κίνηση στους πίσω τροχούς.

Αν εξαιρέσει κανείς το γεγονός ότι το σχεδιαστικό τμήμα μάλλον δεν είχε χρήματα για οτιδήποτε άλλο πέρα από χάρακες, η Sixteen ήταν ένα απίστευτα εντυπωσιακό όχημα, τόσο στην όψη, όσο και στα χαρτιά. Οι διαστάσεις και οι αναλογίες προκαλούν θαυμασμό, οι σχεδιαστικές λεπτομέρειες όπως το τεράστιο καπό που χωρίζεται στα δύο και ανοίγει όπως σε οχήματα του προηγούμενου αιώνα και οι ζάντες των 24 ιντσών σε κερδίζουν και το εσωτερικό σε κάνει να σκέφτεσαι πόσες δύσμοιρες αγελάδες και πόσα κακόμοιρα δέντρα έπρεπε να θυσιαστούν για να παραχθεί αυτή η ομορφιά.

Έχει μήκος 5,8 μέτρα, βάρος 2.270 κιλά και κινητήρας διαθέτει το σύστημα ενεργής διαχείρισης καυσίμου “Displacement On Demand” που απενεργοποιούσε 12 κυλίνδρους σε χαλαρή οδήγηση, 8 κυλίνδρους σε έντονη οδήγηση και λειτουργούσε και τους 16 κυλίνδρους μόνο σε πλήρη επιτάχυνση. Χάρη σε αυτό το σύστημα η Sixteen μπορούσε να πετύχει κατανάλωση της τάξεως των 7,5 λίτρα/100km. Χμμμμ, αμφιβάλλω αλλά δεν θα χαλάσουμε τις καρδιές μας… Να μην ξεχάσω ότι η Sixteen διέθετε και τετραδιεύθυνση και το καλύτερο όλων; Λειτουργούσε σαν κανονικό αυτοκίνητο παρότι ήταν concept! Γιατί GM; Γιατί δεν την έβγαλες σε παραγωγή;

Cizeta V16T

Φαντάσου να θέλεις να δημιουργήσεις το απόλυτο supercar, με τους ανταγωνιστές να φορούν V12 κινητήρα. Τι κάνεις εσύ, ειδικά αν δεν σε λένε Ferrari ή Lamborghini. Μα φυσικά τοποθετείς έναν V16 κινητήρα. Αυτό έκανε η Cizeta το 1991 όταν και έβγαλε στην αγορά το V16T. Σχεδιασμένο από τον «μεγάλο» Marcello Gandini και κατασκευασμένο από πρώην μηχανικούς της Lamborghini, το ιδιόρρυθμο supercar είχε σασί κατασκευασμένο από φύλλα αλουμινίου με κυψέλες από το ίδιο υλικό ενδιάμεσα. Για το αμάξωμα επίσης χρησιμοποιήθηκε αλουμίνιο με εξαίρεση την οροφή που ήταν ατσάλινη για ασφάλεια. Οι αναρτήσεις ήταν τόσο εμπρός όσο και πίσω διπλά ψαλίδια, τα τεράστια φρένα ήταν της Brembo και τα ελαστικά, τα μεγαλύτερα που είχε στον κατάλογό της η Pirelli, 245/40/17 εμπρός και 335/35/17 πίσω.

Όμως την παράσταση έκλεβε με χαρακτηριστική άνεση ο κινητήρας. Και αυτό γιατί όπως υποδηλώνει και το όνομα του αυτοκινήτου ήταν ένας V16, έξι λίτρων που απέδιδε 540 άλογα στις 8.000 σ.α.λ. και 540Nm ροπής στις 6.000 σ.α.λ. Ο κινητήρας ήταν η ένωση δύο V8 της Lamborghini Urraco με περιεχόμενη γωνία 90 μοιρών. Ακόμα πιο εντυπωσιακό ήταν το γεγονός ότι ήταν τοποθετημένος εγκάρσια στο κέντρο το αυτοκινήτου, πίσω από την καμπίνα των επιβατών και μπροστά από τον πίσω άξονα. Πως τον χώρεσαν!; Χάρη σε αυτόν, το V16T έπιανε τα 100 χλμ/ώρα από στάση σε μόλις 4 δευτερόλεπτα και συνέχιζε μέχρι τα 330 χλμ/ώρα περίπου που ήταν η τελική του. Όμως δεν αρκούσαν αυτά για να δικαιολογήσουν την τεράστια τιμή του -600.000 δολάρια-. Το εσωτερικό ήταν υπερπολυτελές, με δέρμα να καλύπτει σχεδόν τα πάντα ενώ πρόσφερε και όλες τις απαραίτητες ανέσεις με air condition, high-end ηχοσύστημα και άπλετους χώρους. Δυστυχώς μόνο 8 άτομα πείστηκαν από το V16T και την παραξενιά του, με τα τρία αυτοκίνητα να ήταν roadster.

Marmon Sixteen

Μια από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που έκαναν την εμφάνισή τους ήταν η Marmon, η οποία ιδρύθηκε το 1902 και σταμάτησε την λειτουργία της το 1933. Δραστηριοποιούνταν στον τομέα των εξαιρετικά πολυτελών και σπορ αυτοκινήτων και έτσι το 1930 παρουσίασε το Sixteen, ένα όχημα που φορούσε τον V16 κινητήρα 8.046 κυβικών εκατοστών απόδοσης 200 ίππων. Η οικονομική κρίση της εποχής όμως έβαλε ταφόπλακα στην εταιρία.

Maserati Tipo V4

Το 1929 η Maserati παρουσίασε την Tipo V4, ένα από τα πρώτα αυτοκίνητα με κινητήρα δεκαέξι κυλίνδρων. Πρακτικά ο κινητήρας ήταν δύο οκτακύλινδροι κινητήρες ενωμένοι, συνολικής χωρητικότητας 4,0-λίτρων με έναν μόνο στρόφαλο. Χάρη σε δύο κομπρέσορες, ο κινητήρας απέδιδε 300 άλογα, ικανά να δώσουν ταχύτητα 250 χλμ/ώρα.

Miller V16 Speedster

To 1931 o Harry Miller αποφάσισε να ανταγωνιστεί την Cadillac και έτσι κατασκεύασε και αυτός ένα αυτοκίνητο με δεκαεξακύλινδρο κινητήρα. Ωστόσο δεν ήταν ένα αυτοκίνητο παραγωγής, αλλά ένα αυτοκίνητο που έτρεξε στον αγώνα Indianapolis το 1931. Ο κινητήρας τοποθετήθηκε σε ένα ελαφρύ σασί, με το αποτέλεσμα να ήταν τρομακτικό, με το αυτοκίνητο να έχει μια αρκετά πετυχημένη καριέρα στις πίστες.

Rolls Royce 100ΕΧ/101EX

Όταν η Rolls-Royce αγοράστηκε από την BMW, η πρόθεση τους ήταν να κατασκευάσουν τον απόλυτο κινητήρα για το απόλυτο αυτοκίνητο. Κάπως έτσι το 2004 γεννήθηκαν τα πρωτότυπα 100EX και 101ΕΧ με τον V16 9,0-λίτρων να κρύβεται κάτω από το μακρύ αλουμινένιο καπό. Ο κινητήρας απέδιδε 770 άλογα με 1.100 Nm ροπής. Το 101EX μάλιστα συμμετείχε στη ταινία Johnny English Reborn, με τον Rowan Atkinson, aka Mr Bean.