audi nazi

Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος ήδη μετρά 70 χρόνια ιστορίας, αλλά μια νέα μελέτη αποκαλύπτει τη στενή σχέση που είχε η Auto Union, όπως ονομαζόταν αρχικά η Audi, με το Γερμανικό Ναζιστικό καθεστός.

Το ότι η Daimler, η BMW, η Porsche και η Volkswagen είχαν σχέση με τους Ναζί το γνωρίζαμε χρόνια τώρα, αλλά όπως έδειξε η ιστορική έρευνα του Martin Kukowski και του Rudolf Boch και η Auto Union συνεργαζόταν στενά με τους Ναζί. Σύμφωνα με τα ευρύματα αυτής, ο Δρ. Richard Bruhn, ο “πατέρας” της Auto Union, αποδείχτηκε πως είχε ισχυρές διασυνδέσεις με την ηγεσία των Ναζί, με την εταιρία του να θεωρειται ηθικά υπεύθυνη για 4.500 θανάτους.

Όπως αποκαλύπτει η έρευνα, η Auto Union χρησιμοποίησε για τις ανάγκες της περισσότερους από 20.000 σκλάβους -με το ένα τέταρτο να είναι Εβραίοι. Η έρευνα αναφέρει πως για τις ανάγκες της Auto-Union, τα Ες-Ες κατά τη διάρκεια του 2ου Π.Π είχαν δημιουργήσει επτά στρατόπεδα εργασίας με περισσότερους από 3.700 κρατουμένους, ενώ 16.500 εργάτες καταναγκαστικής εργασίας, που δεν ήταν κλεισμένοι σε στρατόπεδα, εργαζόταν υπό τις διαταγές των Ες-Ες, στα εργοστάσια της Auto Union στο Τσβίκαου και στο Κέμνιτς της Σαξωνίας.

Η έρευνα ονομάζεται “Πολεμική οικονομία και εργατική χρήση από την Auto Union AG Chemnitz τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο” και μέσα στα ευρύματά της αναφέρεται πως στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Λάιτμεριτς εργάστηκαν αρκετές χιλιάδες κρατούμενοι ώστε εκεί να κατασκευαστεί ένα υπόγειο εργοστάσιο, με την Auto Union να φέρει την ηθική ευθύνη για τις συνθήκες στο Λάιτμεριτς, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 4.500 άνθρωποι.

Τα ιστορικά αρχεία της Auto Union, πάνω στα οποία βασίστηκε η έρευνα παρέμειναν στην κατοχή της πρώην Ανατολικής Γερμανίας και οι Δυτικοί δεν είχαν καμία πρόσβαση σε αυτά έως το 1990. Οι ερευνητές καταλήγουν πως ο αριθμός των κρατουμένων και φυλακισμένων που δούλευαν για την Auto Union, ήταν υψηλός σε σχέση με τους 50.000 εργαζομένους της, ενώ κλείνοντας λένε πως μόνο το τέλος του πολέμου εμπόδισε μία ακόμη ευρύτερη χρήση κρατουμένων του ναζιστικού καθεστώτος, μιας και ήδη υπήρχαν έτοιμα τα ανάλογα σχέδια.

Η Audi, μετά τη δημοσιοποίηση της έρευνας, εξέφρασε το σοκ της σχετικά με τα ευρήματα της και όπως ανακοίνωσε ο CEO της, Rupert Stadler, ήδη σχεδιάζει να παρέχει αποζημιώσεις στα θύματα που ακόμη βρίσκονται στη ζωή, ενώ δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διαφώτιση της υπόθεσης.