Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία για την οδική ασφάλεια στην Ευρωπαική Ένωση που δημοσιεύει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία στην Ελλάδα μεταξύ 2010 και 2016 έχει μειωθεί κατά 35%.

Ειδικότερα, το 2010 στην Ελλάδα καταγράφηκαν 112 θάνατοι από τροχαία δυστυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων, όταν το 2015 έφτασαν τους 73, ενώ το 2016 τους 75. Η Ελλάδα βρίσκεται στην πέμπτη θέση σε ότι αφορά τα θανατηφόρα τροχαία ανά εκατομμύριο κατοίκων στην Ευρώπη, πίσω από τις Βουλγαρία (99), Ρουμανία (97), Λετονία (80) και Πολωνία (79). Ο μέσος όρος των θανατηφόρων τροχαίων ανά εκατομμύριο κατοίκων στην Ευρώπη το 2016 ήταν 50.

Σε ό,τι αφορά τα γενικά στοιχεία για την Ευρωπαική Ένωση, το περασμένο έτος σημειώθηκε μείωση κατά 2% του αριθμού των θανάτων που καταγράφηκαν σε όλες τις χώρες της Ευρωπαική Ένωση. Το 2016 έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους της Ευρωπαική Ένωση 25.500 άνθρωποι, ήτοι 600 λιγότεροι από το 2015 και 6.000 λιγότεροι από το 2010. Άλλοι 135.000 άνθρωποι τραυματίστηκαν σοβαρά στους δρόμους σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Επιτροπής. Στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν ο αριθμός των 31.500 νεκρών σε όλη την Ευρώπη από τροχαία το 2010 να μειωθεί στο μισό μέχρι το 2020, φαίνεται τελικά πως ο στόχος αυτός δεν θα επιτευχθεί.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Κομισιόν, μετά από δύο χρόνια στασιμότητας, το 2016 σηματοδοτεί την επανεμφάνιση μιας θετικής πτωτικής τάσης, ενώ τα τελευταία έξι έτη οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα έχουν μειωθεί κατά 19%. Το ποσοστό αυτό είναι ενθαρρυντικό, αλλά ενδέχεται να είναι ανεπαρκές για να μπορέσει η Ευρωπαική Ένωση να επιτύχει το στόχο της μείωσης κατά το ήμισυ των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μεταξύ του 2010 και του 2020. Η επίτροπος Μεταφορών, Βιολέτα Μπουλτς δήλωσε:

Οι στατιστικές που δημοσιεύτηκαν σήμερα συνιστούν βελτίωση και μια θετική βάση για τις μελλοντικές μας προσπάθειες. Ωστόσο, αυτό που με ανησυχεί περισσότερο δεν είναι οι αριθμοί – είναι οι ζωές που χάνονται και οι οικογένειες που μένουν πίσω. Σήμερα μόνο θα χάσουμε άλλες 70 ζωές στους δρόμους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ο αριθμός των ατόμων που θα υποστούν σοβαρούς τραυματισμούς θα είναι πενταπλάσιος. Καλώ όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη να εντείνουν τις προσπάθειές τους, ούτως ώστε να μπορέσουμε να επιτύχουμε το στόχο της μείωσης του αριθμού των θανάτων από τροχαία ατυχήματα κατά το ήμισυ μεταξύ του 2010 και του 2020.

Οι πιθανότητες που έχει κάποιος να σκοτωθεί σε σύγκρουση ποικίλλουν μεταξύ των κρατών μελών. Το 2016, οι περισσότεροι θάνατοι από τροχαία καταγράφηκαν στη Βουλγαρία (99 ανά εκατομμύριο κατοίκων), ενώ η μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με το 2010 σημειώθηκε στη Μάλτα (+69% ή από 36 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων το 2010, 51 το 2016). Οι λιγότεροι θάνατοι από τροχαία το 2016 καταγράφηκαν στη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο (27 και 28/εκατ. κατοίκων, αντίστοιχα).

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής, μολονότι το χάσμα μειώνεται κάθε χρόνο, οι άνθρωποι που ζουν στα κράτη μέλη με τα υψηλότερα ποσοστά θανάτων από τροχαία ατυχήματα εξακολουθούν να έχουν πάνω από τις τριπλάσιες πιθανότητες να σκοτωθούν στον δρόμο σε σύγκριση με αυτούς που ζουν στις χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά.

Με αφορμή την πρόσφατη επιβράδυνση του ρυθμού μείωσης των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, η Επιτροπή διοργανώνει από κοινού με τη μαλτέζικη προεδρία διάσκεψη των ενδιαφερόμενων μερών και υπουργική διάσκεψη, την Τρίτη και την Τετάρτη, στη Μάλτα.

Σε αυτή τη διήμερη εκδήλωση θα συμμετάσχουν εμπειρογνώμονες, ενδιαφερόμενα μέρη και φορείς χάραξης πολιτικής του τομέα της οδικής ασφάλειας και είναι μια ευκαιρία να συζητηθεί η τρέχουσα κατάσταση στον τομέα της οδικής ασφάλειας, καθώς και τα επόμενα βήματα για τη μείωση του αριθμού των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία ατυχήματα. Στο πλαίσιο της υπουργικής διάσκεψης θα εγκριθεί διακήρυξη για την οδική ασφάλεια.

  2010 2015 2016 2015 – 2016 2010 – 2016
Βέλγιο 77 65 56 -13% -24%
Βουλγαρία 105 98 99 0% -9%
Τσεχία 77 70 59 -16% -23%
Δανία 46 31 37 18% -18%
Γερμανία 45 43 39 -7% -12%
Εσθονία 59 51 54 6% -10%
Ιρλανδία 47 36 40 13% -11%
Ελλάδα 112 73 75 2% -35%
Ισπανία 53 36 37 2% -31%
Γαλλία 64 54 54 0% -13%
Κροατία 99 82 73 -12% -28%
Ιταλία 70 56 54 -5% -21%
Κύπρος 73 67 54 * -23%
Λετονία 103 95 80 -16% -28%
Λιθουανία 95 83 65 -22% -37%
Λουξεμβούργο 64 64 52 * -6%
Ουγγαρία 74 65 62 -6% -18%
Μάλτα 36 26 51 * 69%
Ολλανδία 32 31 33 4% 3%
Αυστρία 66 56 49 -11% -23%
Πολωνία 102 77 79 2% -23%
Πορτογαλία 80 57 54 -10% -40%
Ρουμανία 117 95 97 1% -19%
Σλοβενία 67 58 63 8% -6%
Σλοβακία 65 57 50 -12% -22%
Φινλανδία 51 49 45 -6% -8%
Σουηδία 28 27 27 2% -1%
Ηνωμένο Βασίλειο 30 28 28 1% -4%
Ευρωπαική Ένωση
63 51.5 50 -2% -19%
  • Kostas Farao Arkoudis Vafeas

    μήπως έχουν μειωθεί κατά 30% και τα οχήματα που κυκλοφορούν;;;;

    • Pandal

      Στην αρχή της κρίσης ναι…στην πορεία όμως επανηλθαν τα νούμερα.

    • 2010-2012 χωρις να εχω επισημα στοιχεια…αλλα μονο προσωπικη εμπειρια…..οι δρομοι στη θεσσαλονικη ηταν αισθητα αδιεοι ….ενω εκει απο το 13 μεχρι και σημερα βλεπεις ξανα τα γνωστα μποτιλιαρισματα !!!

    • Mika

      Πρεπει να πανε τη βενζινη παλι στο 1.70 και τη 100αρα στο 1.99 και να δεις πως θα εξαφανιστουν παλι ολοι!
      :p :p

    • Pandal

      Το ίδιο και στην Αθήνα. ..αν και κάπου είχα διαβάσει ότι οι πωλήσεις των αυτοκινήτων είχνη έρθει στα νούμερα προ κρισης…

    • τα νουμερα ειναι στις πωλησεις προ κρισης ???αδυνατω να το πιστεψω…μπορει το ποσοστο να ειναι ιδιο..που αυτο ομως δεν λεει την αληθεια…

    • Anestis Genk

      Από Θέρμη ως τα Βασιλικά, δλδ Εθνική οδός Θεσ/νίκης-Πολυγύρου, σε απόσταση 14χλμ έχει δεκάδες εκκλησάκια.

    • georgekaras

      Aπο Αμφυσσα και μετα μεχρι Ιτεα στην μεγαλη ευθεια εξω απο την πολη ειναι τοσα πολλα σαν τραπεζακια απο κατεφετερια

    • Anestis Genk

      Πράγματι, εκεί στους ελαιώνες λες, μπαινοβγαίνουν αρκετά αγροτικά ενώ ο δρόμος έχει αρκετό φόρτο και καταλήγει σε κάτι περίεργες στροφές.

  • georgekaras

    Aν δεν μπουν απο τα νηπια μαθηματα κυκλοφοριακης αγωγης ,και μετα μεχρι το Λυκειο οπου ειδικα απο τα 16 και μετα πρεπει να εξεταζονται αυτα τα μαθηματα δεν θα γινει τιποτα .Αν οι γονεις δεν μαθουν τα παιδια τους να φορεσουν ζωνες ασφαλειας και κρανος δινοντας το πρωτο και ισως το καλυτερο παραδειγμα τοτε ολα πανε στραφι . Ας περιμενουμε τους επομενους στον επομενο ατυχο κληρο.Ολα πηγαζουν απο την μορφωση την παιδεια και την ανθρωπια .Αν δε τα συνδιασουμε αυτα σε ολους τους τομεις θα βραζουμε στον πατο των σκατων οπως τωρα .Οχι μονο εδω αλλα και παγκοσμιως

  • Anestis Genk

    Στα τσιγάρα σε κάποιες χώρες κάναν τα πακέτα απλά άσπρα κουτιά, διότι το κόζικο κουτί συνεπάγεται πως νοιώθεις κι εσύ κόζικος όταν το μοστράρεις. Το ίδιο ισχύει και για τα αμάξια και για τα ρολόγια και για πολλά καταναλωτικά αγαθά που δεν χρησιμοποιούνται για την δουλειά τους(τεχνοκρατικά), αλλά για ματαιοδοξία/πουλμούρ/φετιχισμό.
    Μέσα στην παιδεία που χρειάζεται είναι να εμπεδώσει ο κόσμος πως δεν είναι ανώτερος άνθρωπος κάποιος που πλέρωσε και αγόρασε καλό αμάξι(κι εγώ έχω γούστο στα αμάξια, αλλά όχι φράγκα) ή κάποιος που είναι ριψοκίνδυνος ή ικανός στην γρήγορη οδήγηση. Να εμπεδώσουμε πως η οδήγηση είναι συνεργασία και όχι ανταγωνισμός και πως το να συνεργάζεσαι και να διευκολύνεις τους άλλους δεν είναι “κάθομαι στα 4” όπως το εκλαμβάνουν σχεδόν ενστικτωδώς αρκετοί και σπάζονται πολύ όταν πρέπει να παραχωρίσουν κάτι.
    Να έχουμε(φτιάξουμε) κοινωνία και άρα νόμους και άρα κράτοςπου να μας σέβεται και να το σεβόμαστε, έτσι ώστε να μην είναι “cool” το να αψηφάς τον σύστημα (ΚΟΚ κτλ). Γιατί η παιδεία είναι κενό γράμμα όταν βγαίνεις στην ζωή και βλέπεις πως το πετυχημένο μοντέλο ανθρώπου είναι διαφορετικό.

    Και το τεράστιο πρόβλημα με την παιδεία είναι πως η παιδεία τελικά είναι ενάντια στην οικονομική μεγένθυση, γιατί πως θα πουλάν συνεχώς αμάξια αν εσύ το χρησιμοποιείς απλώς σαν εργαλείο μετακίνησης(και το μοιράζεσαι κιόλας) και αν έχουμε σοβαρά ΜΜΜ και αν έχουμε σοβαρές εξετάσεις οδήγησης που κόβουν τους χαβαλέδες;

    Στις εξετάσεις για δίπλωμα ιδιώτη πιλότου (PPL) κάνεις αρκετή θεωρία και έχει σοβαρές εξετάσεις, ενώ το να τρακάρεις με άλλον ή να πέσεις σε κατοικημένη περιοχή, δλδ να βλάψεις άλλους, είναι αρκετά απίθανο.

    Επίσης πρόσφατα άκουσα έναν καθηγητή συγκοινωνιολόγο (τον Ηλιού Νικόλαο) που έλεγε πως οι διαφημιστικές πινακίδες και τα συστέμια του αμαξιού αποσπούν την προσοχή big time. Έλεγε δηλαδή πως το αμάξι θα έπρεπε να έχει λίγα κουμπιά και εξοπλισμό που είχε πριν 20 χρόνια, ράδιο και A/C. Αλλά πως θα πουλήσουν το νέο μοντέλο αν δεν έχει ένα γκατζετάκι παραπάνω; που είμαστε τόσο γιωτάδες ώστε πλέον να μας είναι απαραίτητο.

    Στην Ελλάδα φάνηκαν πολλά με την κρίση, μεταξύ άλλων το έχω αμαξάρα-λεφτά-φτηνή βενζίνη => συμβαίνει κακό στην κοινωνία, αλλά ντάξει εγώ είμαι κομπλέ μωρέ τπτ άλλοι θα φταίνε! :/

    • Αλεξικέραυνος Αλεξικέραυνος

      Με μπέρδεψες λίγο. Πως συνδέεται η αγορά πολυτελών καταναλωτικών αγαθών όπως τα ακριβά ρολόγια – καλά αυτοκίνητα (που αναφέρεις) με την οδική ασφάλεια? Δεν καταλαβαίνω γιατί κάποιος που θα αγοράσει ένα ακριβό αυτοκίνητο για τον ανόητο σκοπό της επίδειξης θα είναι πιο επικίνδυνος από κάποιον άλλον που κυκλοφορεί με ένα χιλιοτρακαρισμένο ασυντήρητο σαράβαλο και δεν τον νοιάζει τίποτα στον δρόμο.
      Αν νομίζεις ότι ο πρώτος θα κινείται πιο επικίνδυνα στον δρόμο σε σχέση με τον δεύτερο, διαφωνούμε.
      Ο λαλάκας ο έλληνας οδηγός θα σκοτώσει/θα σκοτωθεί και με porsche και με βόλβο. Δεν θα γίνουμε πιο ασφαλείς αν δεν πωλούνται ακριβά αυτοκίνητα. Και η αλλαγή νοοτροπίας στην οδήγηση αφορά το ίδιο και στους νεόπλουτους καραγκιόζηδες και στους κομπλεξικούς νεόφτωχους.

    • Anestis Genk

      Μην παίρνεις ακραία παραδείγματα. Δεν είπα ποτέ πως οι παρταλιάρηδες δεν είναι επικίνδυνοι. Επίσης για άλλο λόγο είναι επικίνδυνη η Ferrari και για άλλο λόγο είναι επικίνδυνο το Lada, το ότι μπορεί να είναι το ίδιο επικίνδυνα δεν σημαίνει πως είναι για τον ίδιο λόγο επικίνδυνα και άρα πως χρειάζονται την ίδια “θεραπεία”. Στην προσωπική μου εμπειρία έχω δει πως όποιος είναι concerned για την αυτοκίνηση και δεν θεωρεί το αμάξι απλά ένα αδιάφορο κάρο για να πηγαίνει από το Α στο Β, τείνει να οδηγάει κάπως πιο ζωηρά και πιο εγωϊστικά. Και θα μου πεις αυτός με το Lada μπορεί να τρέχει κτλ. Όποιος τρέχει, αν τον ρωτήσεις αν θα ήθελε Ferrari, θα σου πει ναι.

      Αν πούμε θα κάνουμε τα αμάξια αδιάφορα εμφανισιακά-οδηγικά, αυτοί που θα γκρινιάξουν θα είναι όσοι θέλουν να τρέξουν και το φύλο συκής θα είναι η ενεργητική ασφάλεια. Τι θα έλεγες αν όλα είχαν την ίδια ενεργητική και την ίδια παθητική ασφάλεια; Όλες οι ζωές αξίζουν το ίδιο. Θα μπορούσε να έχει κόφτη στα 140 και να επιτρέπει κίνηση πάνω από 140 μόνο για 3(ή λίγα) λεπτά(πρόταση συγκοινωνιολόγων)

      Το ότι η ταχύτητα και το γκάζι πουλάει και ότι πολλές διαφημίσεις εστιάζονται στο πόσο γρήγορο είναι ένα αμάξι ή πόσο πιο γαμάτος είσαι σε σχέση με τους άλλους αν πάρεις το τάδε αμάξι(ή κάποιο άλλο πράγμα), είναι αρκετά ύποπτα για το τι είδος κενωνίας προμοτάρουμε.

      Τα κόμπλεξ δημιουργούνται επειδή τα αντικείμενα και οι υπηρεσίες γίνονται αντικείμενο κοινωνικού ανταγωνισμού και όχι εργαλεία για να κάνουμε μια δουλειά. Και βέβαια δεν μπορούμε να το παίζουμε Σάολιν και να κουνάμε το δάχτυλο όταν στην πράξη αυτό έχει επιτυχία, δλδ η κοινωνία(ή μέρος της) σε αντιμετωπίζει σαν πετυχημένο αν έχεις μερικά ακριβά αγαθά. Και σαν πετυχημένος εσύ νοιώθεις λίγο πιο πάνω από τους υπόλοιπους.
      Όταν κάτι λοιπόν είναι μια πραγματικότητα, δεν είναι κόμπλεξ.

      Δεν πάω την κοβέντα στην ιδεολογία, προσέχω για να μείνω μακριά, όταν όμως αρχίζουμε να κοιτάμε τα πράγματα πιο βαθειά καταλήγουμε να συζητάμε στο τι κενωνία θέλουμε. Αν τα κοιτάμε επιφανειακά θα πούμε η ταχύτητα σκοτώνει και χρειάζεται εγκράτια και καρτερικότητα(καταπολέμηση συμπτωμάτων), χωρίς να κοιτάμε αν και πως τα κοινωνικά πρότυπα έχουν επίδραση στην συμπεριφορά των ανθρώπων(καταπολέμηση αιτιών).

  • Christos Dimou

    Τα νούμερα δεν αναφέρονται σε εκατομμύρια άνθρωποχιλιομετρα που είναι και η μετρικη με νόημα.

    Πάντως ο αριθμός των νεκρών έχει μειωθεί αισθητά.

  • Christos Dimou

    Τα νούμερα δεν αναφέρονται σε εκατομμύρια άνθρωποχιλιομετρα που είναι και η μετρικη με νόημα.

    Πάντως ο αριθμός των νεκρών έχει μειωθεί αισθητά.

  • evoluzione

    Για φαντάσου! Και χωρις Κ.Ο.Κ
    Θεωρουσα τους Ελληνες κάφρους οδηγους μέχρι πρόσφατα μετά απο 3000 χλμ σε γερμανικες πολεις μπορω να δηλωσω ευθαρσως οτι ειμαστε οδηγαρες σε σχεση με οδοστρωμα ποιοτητα αμαξιων που οδηγουμε και οδηγικης συμπεριφορας οχι βεβαια και της εφαρμογης του ανυπαρκτου κ.ο.κ .Οι γερμανοι ειναι ηλιθιοι στον δρομο (αν ειναι γερμανοι και οχι τουρκοι) επικινδυνοι και οι ποδηλατες τους θελουν ενα γερο χερι ξυλο!Στο βωμο της οικολογικης επαναστασης κατάφεραν μεσα σε μερικες δεκαετιες να καταστρεψουν την αυτοκινηση στις πολεις αλλα και στις εθνικες τους.

    • Anestis Genk

      Σε πολλούς “πολιτισμένους” λαούς αν τους πεις δεν υπάρχει κάμερα και πρόστιμο γίνονται βάρβαροι αμέσως…αν αυτό λέει κάτι για την (ανυπαρξία) παιδεία.

    • δεν ειναι τυχαιο….μην πω για γερμανους……αλλα για τους ελληνες τηε γερμανιας…..που στα ξενα ειναι κυριοι…ενω οραν ερχοντε στο χωριο για διακοπες….αυτες τις μερες βγαζουν ολο το κομπλεξ !!!

    • evoluzione

      Eνα παραδειγμα οταν λοιπον πεσει η πινακιδα των 120 και δεν υπαρχει οριο τρεχουν ολοι σαν μουρλοι με 220 εσυ προσπαθεις να εισαι κυριος και πας με 180 ας πουμε και ο αλλος με αυτες τις ταχυτητες βγαζει φλασ στα 5 μετρα και ενω εισαι στην αριστερη και σου μπαινει μπροστα γιατι μαλλον του εχουν πει οτι εαν βγαλει φλασ εχει και προτεραιοτητα ετσι ωστε να σου πεσει στην αριστερη και εσυ να πρεπει να φρεναρεις με 180 χλμ θες δεν θες.Και αυτο το κανουν συνεχεια!

    • Bon Viveur

      Αν θυμάμαι καλά, επάνω ισχύει οτι αν βγάλει φλας κάποιος για να αλλάξει λωρίδα, αυτός που είναι ήδη μέσα έχει την υποχρέωση να τον βοηθήσει να μπει.
      Πάντως έχε το νου σου γιατί πέφτουν κλήσεις αν είσαι πολύ κοντά στο προπορευόμενο όχημα. Υπάρχουν πολλά τέτοια ραντάρ.

  • Fotis

    Γνωρίζει κανείς κάποια στατιστική που να μας τοποθετεί στην Ευρώπη;

  • Bon Viveur

    Προχθές… μηχανάκι ανάποδα στον δρόμο να πηγαίνει τέζα, χωρίς κράνος φυσικά και στο ένα χέρι κράταγε ένα tower υπολογιστή (!!!)… Κατ’ άλλα μας φταίνε οι δρόμοι..
    https://uploads.disquscdn.com/images/e554d64333b845223e08c420801cb9b3ad6d7b977ad31c09004737fc7d67d462.png

    • Πάνος

      καλα κατι ειπες τωρα…ξερουμε ολοι ποσοι τετοιοι κυκλοφορουν καθημερινα με αυτοκτονικές τασεις!!!δυστυχώς οδηγός δίκυκλου που δεν έχει περάσει από αμάξι πρώτα δεν αντιλαμβάνεται το ίδιο τους κινδύνους..η τους υποτιμά λιγο παραπάνω τελος πάντων…!

    • Bon Viveur

      άσε τι βλέπω κάθε μέρα… Πλέον να σου πω την αλήθεια δεν με απασχολεί η ζωή του κάθε ανώμαλου ψυχάκια, ούτε προσέχω μη χτυπήσει όταν κάνει σφήνες ή όταν πηγαίνει παράνομα. Αν δεν τον νοιάζει τον ίδιο η ζωή του, γιατί να με νοιάξει εμένα; τον ξέρω κι απο εχθές; Θα προσέξω μόνο αυτόν που σέβεται τον εαυτό του και τους υπόλοιπους.

    • Πάνος

      νταξει κι εγω ετσι το σκεφτομαι εν μερη…αλλα αν το δεις διαφορετικα στην ουσια μας ριχνουν στο επιπεδο τους και γινομαστε ζωα σαν κι αυτους;πολλες φορες θελω να μαι ευγενικος και να δινω το παραδειγμα η να κανω τον μαλακα…ξερω οτι το εκτιμα 1 στους 100…αλλα ποτε σκατα θα μαθουμε να οδηγουμε αν οδηγαμε ολοι σαν κι αυτους…