Το 2016 η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου ήταν συρρικνωμένη κατά 73% σε σχέση με το 2004. Η αγορά του αυτοκινήτου έχει δεχτεί ισχυρότατο πλήγμα από την αρχή της κρίσης, με την μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος να είναι ο βασικός παράγοντας της ραγδαίας πτώσης των πωλήσεων καινούργιων Ι.Χ. αυτοκινήτων, ενώ οι παλινωδίες στη φορολόγηση των αυτοκινήτων και η επιβάρυνση του κόστους χρήσης, επίσης λόγω αύξησης των φόρων και τελών, έδωσαν στην αγορά τη “χαριστική βολή”. Η υποχώρηση των πωλήσεων συνεπάγεται, βεβαίως, χιλιάδες “λουκέτα” και ακόμη περισσότερες απώλειες θέσεων εργασίας.
Πτώση 73%
Ειδικότερα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Deloitte, ενώ το 2004 οι ταξινομήσεις νέων Ι.Χ. αυτοκινήτων ανέρχονταν σε 289.700, το 2016 ήταν μόλις 78.900. Τη μεγαλύτερη ετήσια κάμψη σημείωσαν οι πωλήσεις το 2012, όταν υποχώρησαν κατά 40,1% σε σύγκριση με το 2011.
Από την έκθεση επιβεβαιώνεται η στροφή των Ελλήνων καταναλωτών σε αυτοκίνητα χαμηλού κυβισμού, με τις τρεις πρώτες θέσεις από πλευράς πλήθους ταξινομήσεων το 2016 να καταλαμβάνουν το Toyota Yaris, το Opel Corsa και το Nissan Micra. Επίσης οι Έλληνες έχουν στραφεί σε εμπορικά σήματα που θεωρούνται “value for money” και οικονομικά στη χρήση (κυρίως πετρελαίου), με χαμηλή μέση κατανάλωση καυσίμων, καθώς και χαμηλά τέλη κυκλοφορίας.
15η θέση
Σημειώνεται ότι τα επίπεδα των ταξινομήσεων νέων αυτοκινήτων στην Ελλάδα για το 2016 ήταν χαμηλότερα σε σχέση με τις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, με την Ελλάδα να βρίσκεται στην 15η θέση της σχετικής λίστας (πωλήσεις Ι.Χ. ανά 1.000 κατοίκους), αναφορικά με την ιδιοκτησία επιβατικών αυτοκινήτων, σε σύγκριση με το μέσο ετήσιο κατά κεφαλήν εισόδημα.
Ανάκαμψη
Η Deloitte εκτιμά ότι το 2017 οι ταξινομήσεις νέων Ι.Χ. αυτοκινήτων θα διαμορφωθούν στο επίπεδο των 82.000, ενώ θα φτάσουν τις 120.000 το 2021. Οι βραχυπρόθεσμες εκτιμήσεις της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) είναι λίγο πιο αισιόδοξες καθώς προβλέπει ότι οι νέες ταξινομήσεις στην Ελλάδα θα ανέλθουν φέτος σε 90.000, όμως για το 2021 είναι λίγο πιο απαισιόδοξες (111.000 νέες ταξινομήσεις).
Σύμφωνα δε με τις προβλέψεις του Economist Intelligence Unit (EIU), οι ταξινομήσεις θα φτάσουν τις 77.000 φέτος (λίγο χαμηλότερα από το 2016) και τις 92.000 το 2020. Η πρόβλεψη για σταδιακή ανάκαμψη βασίζεται, μεταξύ άλλων, στην παλαιότητα της πλειονότητας των επιβατικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στη χώρα και θα απαιτηθεί να αντικατασταθούν, καθώς και στην εκτιμώμενη αύξηση στις πωλήσεις προς τις εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων, ως αποτέλεσμα της αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού και των προσπαθειών που καταβάλλονται για διεύρυνση της τουριστικής περιόδου στις περισσότερες περιοχές της Ελλάδας.
Το μέλλον του κλάδου
Σύμφωνα, εξάλλου, με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), από τον Νοέμβριο του 2008 μέχρι και το τέλος του 2016 έκλεισαν 1.167 καταστήματα των εθνικών διανομέων και των επίσημων μελών του δικτύων τους, μείωση δηλαδή κατά 46,3%, ενώ χάθηκαν 11.860 θέσεις εργασίας, μείωση κατά 56,3%. Από το 2013 παρατηρείται ελαφρά ανάκαμψη του κλάδου, ενώ η μερική ανάκτηση των απωλειών όλων αυτών των ετών (2004 – 2016) δεν αναμένεται πριν από το 2021.
Παράλληλα, οι εταιρείες του κλάδου των νέων επιβατικών αυτοκινήτων βρίσκονται σήμερα σε στάδιο εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης των χρεών που προέκυψαν από την εκτεταμένη περίοδο πτώσης των πωλήσεων, ενώ οι αποκλειστικοί εισαγωγείς και έμποροι νέων αυτοκινήτων, στρέφουν το ενδιαφέρον τους και προς το εμπόριο ανταλλακτικών, με στόχο την αύξηση του ποσοστού κέρδους τους.