1Νέος Κ.Ο.Κ

Μεγάλες αλλαγές φέρνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας και παρότι τα πρόστιμα μπορεί να μειώνονται κατά 40%, όμως παράλληλα, όπως υπάρχει πρόβλεψη και για προσαύξηση με εισοδηματικά κριτήρια.

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, τα πρόστιμα στους παραβάτες οδηγούς θα πρέπει να έχουν παιδευτικό περιεχόμενο και όχι εισπρακτικό χαρακτήρα, γι’ αυτό και σε κάποια σχεδιάζεται μείωση ακόμα και κατά 40%, με εξαίρεση τις παραβάσεις κόκκινου σηματοδότη, STOP, κατανάλωσης αλκοόλ και παραβάσεις των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων.

Ωστόσο, υπάρχουν και περιπτώσεις για τις οποίες θα γίνεται απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες.

Συγκεκριμένα, ο νέος ΚΟΚ ταξινομεί τις παραβάσεις σε τρεις κατηγορίες: στις χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας. Η διαβάθμιση θα γίνει μετά από εισήγηση της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας. Προβλέπονται επίσης και δύο πρόσθετες κατηγορίες: της πολύ υψηλής συχνότητας και της αντικοινωνικής συμπεριφοράς. Και στις δύο θα αφαιρείται η άδεια οδήγησης για 60 ημέρες.

2Απευθείας αφαίρεση πινακίδων και άδειας οδήγησης για 60 ημέρες, λόγω:

  • Χρήσης κινητού τηλεφώνου χωρίς την χρήση ακουστικών ή χωρίς την τοποθέτηση κινητού σε ειδική θέση για ανοιχτή ακρόαση.
  • Παρεμπόδισης ραμπών διάβασης Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) ή στάθμευσης σε αποκλειστικές ή γενικές θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ.
  • Χρήσης της λωρίδας εκτάκτου ανάγκης (Λ.Ε.Α.)
  • Παραβίασης διατάξεων για τη χρήση ζώνης ασφαλείας ή προστατευτικού κράνους
  • Παραβίασης διατάξεων για τη χρήση ειδικών μέσων συγκράτησης και προστασίας κατά τη μεταφορά παιδιών
  • Ρίψης αντικειμένων ή ουσιών που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά, όπως το τσιγάρο

Μάλιστα επισημαίνεται πως στην περίπτωση υποτροπής -αν ο οδηγός επαναλάβει την παράβαση- μέσα σε ένα 6μηνο από την προηγούμενη, τότε θα αφαιρούνται πινακίδες και δίπλωμα απευθείας για διπλάσιο χρονικό διάστημα (120 ημέρες), ενώ ο παραβάτης θα πρέπει να δώσει ξανά εξετάσεις για την επανέκδοση του διπλώματος.

3Ποια πρόστιμα παραμένουν ίδια

  • Παραβίαση κόκκινου σηματοδότη
  • Παραβίαση STOP
  • Κατανάλωση αλκοόλ
  • Παραβάσεις διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων

4Στα 150 χιλ. το όριο ταχύτητας

Στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του οδικού δικτύου, ο νέος νόμος δίνει την δυνατότητα αύξησης του ορίου ταχύτητας από τα 130 χιλιόμετρα στα 150 χιλιόμετρα μετά από μελέτη και έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

5Απαγορεύονται πλέον οι “γουρούνες”

Απαγορεύσεις τίθενται για τις τετράτροχες μοτοσυκλέτες (γουρούνες), όπου απαγορεύεται η χρήση τους στο οδικό δίκτυο της χώρας.

6Πρόστιμα ανάλογα με το εισόδημα

Ειδικότερα, ενιαία πρόστιμα για όλους και προσαύξηση μέχρι το τριπλάσιο του προστίμου ανάλογα με το εισόδημα ή την περιουσία του παραβάτη περιλαμβάνει το σχέδιο νόμου για θέματα Μεταφορών που παρουσίασε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης. Παράλληλα σημείωσε πως υπάρχει ένας κώδικας με χιλιάδες παραβάσεις, όπου κάθε μία έχει το δικό της πρόστιμο. Δεν είναι κατανοητό ποια παράβαση είναι επικίνδυνη και ποια κοστίζει περισσότερο στην κοινωνική συμπεριφορά. Για το λόγο αυτό θα αφιερωθούν διδακτικές ώρες σε όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου για θέματα οδικής συμπεριφοράς. «Θέλουμε να χτυπήσουμε την αρχή “έχω λεφτά, παρανομώ και πληρώνω”» δήλωσε ο κ. Σπίρτζης. «Οι ίδιοι κανόνες προβλέπονται στην Ελβετία, στη Φινλανδία, σε χώρες που εφαρμόζουν τις αρχές της πραγματικής ίσης μεταχείρισης των πολιτών» ανέφερε.

7Τι αλλάζει για τα εισαγόμενα αυτοκίνητα

Θεσπίζονται μηχανισμοί ελέγχου, με στόχο την καταπολέμηση των παράνομων κυκλωμάτων με συγκεκριμένες βεβαιώσεις που πλέον θα παρέχονται με ηλεκτρονικό τρόπο. Τέτοιες βεβαιώσεις είναι η έγκριση τύπου με την οποία ταξινομήθηκε ένα αυτοκίνητο, ημερομηνία ταξινόμησης, βεβαίωση από επίσημους αντιπροσώπους σχετικά με ποιες ανακλήσεις έχουν γίνει, βεβαίωση του ΚΤΕΟ της χώρας προέλευσης, των χιλιομέτρων που έχει διανύσει κ.α. Θα χρειάζεται ακόμη και υπεύθυνη δήλωση του αγοραστή πως έχει λάβει υπόψη τα προαναφερθέντα στοιχεία.

Σύμφωνα με τον υπουργό υπάρχουν πολίτες που έχουν αγοράσει πολύ ακριβά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που στη συνέχεια διαπιστώνεται πως δεν αντιστοιχούν τα χαρακτηριστικά τους, σε αυτά για τα οποία πλήρωσαν.

Στον νέο νόμο, που περιλαμβάνεται μαζί με τα ταξί στο νομοσχέδιο για τις μεταφορές, ο εισαγωγέας θα αποζημιώνει πλήρως τον αγοραστή αν διαπιστωθεί πως η άδεια κυκλοφορίας δεν αντιστοιχεί στα πραγματικά στοιχεία του αυτοκινήτου.

8Δημιουργία Ψηφιακού Μητρώου

Όπως γίνεται γνωστό, θα δημιουργηθεί το ψηφιακό μητρώο οδικών μεταφορών στο υπουργείο Υποδομών. Εκεί θα καταγράφονται ψηφιακά ανά επιχείρηση, τα οχήματα, οι οδηγοί, οι σχέσεις εργασίας κ.λπ. Σήμερα για να γίνουν οι έλεγχοι απαιτούνται μικτά κλιμάκια από τρεις υπηρεσίες, χωρίς να υπάρχει η απαιτούμενη αποτελεσματικότητα.

9Νέες ρυθμίσεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ

Στις νέες ρυθμίσεις θα περιληφθούν και διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ. «Υπάρχουν διατάξεις για τα δημόσια ΚΤΕΟ που έχουν συγκεκριμένη ελάχιστη αμοιβή σε αντίθεση με τα ιδιωτικά, με αποτέλεσμα να βρεθούν εκτός ανταγωνισμού. Οι προβλέψεις έγιναν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις με συγκεκριμένη στοχοθεσία και κατεύθυνση». Πλέον με απόφαση της Περιφέρειας που ανήκουν, τα ΚΤΕΟ θα μπορούν να αναπροσαρμόζουν τις τιμές σύμφωνα με τον ανταγωνισμό στην περιοχή που δραστηριοποιούνται. Επίσης θα μπορούν να λειτουργούν με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας. Επανέρχονται τα ασυμβίβαστα σε σχέση με τους ιδιοκτήτες ΚΤΕΟ όπως πρώην γενικοί διευθυντές ή συγγενικά τους πρόσωπα.

10Αλλαγές και στην κυκλοφορία των ποδηλάτων

Αλλαγές έρχονται και στην κυκλοφορία των ποδηλάτων με ρυθμίσεις για την οδική συμπεριφορά των οδηγών τους, για τη φωτεινή σηματοδότηση για τους ποδηλάτες και άλλα. Επίσης, γίνονται πιο αυστηρά τα κριτήρια για τους οδηγούς που μεταφέρουν μαθητές. Στο εξής μπαίνουν όρια ηλικίας που θα είναι τα 55 χρόνια για οδηγούς λεωφορείων, όριο το οποίο μπορεί να παραταθεί μέχρι τα 65, εφόσον κατά πενταετία υπάρχουν εξετάσεις για οδική συμπεριφορά και υγεία. Οδηγοί που έχουν συμπληρώσει τα 75 έτη θα υποχρεώνονται, ανά πενταετία, σε δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς και δεν θα έχουμε μόνο τις ιατρικές βεβαιώσεις όπως σήμερα.

11Τηλεφωνικό κέντρο στο υπουργείο για παράπονα και καταγγελίες

Στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δημιουργείται κεντρικό ηλεκτρονικό σύστημα, τηλεφωνικό κέντρο και υπηρεσία σύντομων γραπτών μηνυμάτων παραπόνων και καταγγελιών των επιβατών για παραβάσεις του Κανονισμού Λειτουργίας των Ε.Δ.Χ. Αυτοκινήτων. Με απόφαση του υπουργού καθορίζονται όλες οι λεπτομέρειες για την ανάπτυξη, τη λειτουργία και τη συντήρηση του κεντρικού ηλεκτρονικού συστήματος, του τηλεφωνικού κέντρου και της υπηρεσίας σύντομων γραπτών μηνυμάτων (sms).

12Πότε θα καταστρέφονται οι πινακίδες των ΙΧ

Κάθε πινακίδα οχήματος που αφαιρείται καταχωρείται μηχανογραφικά στο αρχείο, στο οποίο τηρούνται τα στοιχεία όλων των οχημάτων της οικείας οργανικής μονάδας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Σε ό,τι αφορά τα οχήματα που είναι σε ακινησία μετά την πάροδο 2 ετών, η αρμόδια ΔΟΥ προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας. Σε περίπτωση αφαίρεσης των κρατικών πινακίδων οχήματος, η αρμόδια υπηρεσία της Ελληνικής Αστυνομίας προβαίνει σε καταστροφή των πινακίδων κυκλοφορίας του οχήματος, με την πάροδο 2 ετών από τη λήξη του διοικητικού μέτρου της αφαίρεσης. Οι αρμόδιες κατά περίπτωση υπηρεσίες χορηγούν βεβαίωση καταστροφής πινακίδων κυκλοφορίας, κατόπιν αίτησης εκ μέρους του ιδιοκτήτη – κατόχου του οχήματος.

  • Anestis Genk

    Μλκία αυτό με τις πινακίδες, καθαρά εισπρακτικό.

    Τα υπόλοιπα ψιλοκομπλέ φαίνονται (?)

    • Mika

      Εννοειται πως ειναι εισπρακτικο..Κι ας λενε παπαριες για παιδευτικο χαρακτηρα..
      Για μενα, οσο αφορα τις ΛΕΑ, σκισε τους…Εχει παραγινει το κακο…

    • Anestis Genk

      Τι έχει παιδευτικό χαρακτήρα; οι πινακίδες που θα καταστραφούν αν δεν τις πάρεις (και πληρώσεις σήμα ασφάλεια ΚΤΕΟ);

  • Alexandros

    Τα ποδηλατα πρεπει να σκισουν . Κανουν οτι γουσταρουν και δεν δινουν λογαρισμο σε κανεναν .Και στην λενε κι απο πανω

    • Anestis Genk

      Ε ναι στην λένε γιατί είναι αθληταράδες, οικολόγοι και εναλλακτικοί, άρα ανώτεροι :P

    • Alexandros

      Για τζαμπατζηδες τους κοβω τους περισσοτερους . Ειδικα μεσα στις πολεις. Για να μην πληρωνουν καυσιμα

  • ckbond

    Είναι χιλιοειπωμένο, το πρόβλημα δεν είναι (μόνο) οι νόμοι αλλά η επιβολή αυτών…
    Νόμοι για ΛΕΑ, παραβίαση κόκκινου, χρήση κινητού κλπ. υπάρχουν αυτοί που θα πιάσουν αυτούς που δεν τους ακολουθούν ΔΕΝ υπάρχουν…