Την έναρξη λειτουργίας τεσσάρων νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό και στις καθέτους της αποφάσισε το υπουργείο Υποδομών, με καθυστέρηση αρκετών μηνών. Πρόκειται για τους σταθμούς Παμβώτιδας, Ιεροπηγής, Ευζώνων και Μέστης, που θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους στις 14 Δεκεμβρίου.

Έτσι, με κοινή υπουργική απόφαση των υπουργών Οικονομίας Ευκλείδη Τσακαλώτου και Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη, από τις 14 Δεκεμβρίου θα τεθεί σε λειτουργία ο σταθμός διοδίων Παμβώτιδας της Εγνατίας Οδού, με κόστος 1,20 ευρώ για τα Ι.Χ. Τα φορτηγά, λεωφορεία, κ.λπ. θα πληρώνουν 3 ευρώ για διέλευση από το νέο σταθμό της Παμβώτιδας ενώ τα μεγαλύτερα οχήματα 4,20 ευρώ.

Με την ίδια απόφαση μειώνονται (από τις 14 Δεκεμβρίου) από τα 2,40 στα 2,10 ευρώ το αντίτιμο των διοδίων που πληρώνουν οι οδηγοί Ι.Χ. στους υφιστάμενους σταθμούς στην Τύρια και στο Μαλακάσι. Για τα φορτηγά, λεωφορεία, κ.λπ., τα διόδια στους δύο τελευταίους σταθμούς μειώνονται από τα 6 στα 5,3 ευρώ, ενώ για τα μεγαλύτερα οχήματα από τα 8,40 στα 7,40 ευρώ.

Στο άρθρο πέντε της υπουργικής απόφασης προβλέπεται πως απαλλάσσονται από την καταβολή διοδίων Ι.Χ. που ανήκουν σε ανθρώπους με αναπηρία, σε ανέργους καθώς και τα Ι.Χ. ή επαγγελματικά οχήματα που ανήκουν σε κατοίκους ή επιχειρήσεις όμορης του δικτύου περιοχής, «υπό τους όρους που θα καθοριστούν σε απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών». Για να απαλλαγεί κάποιος από την καταβολή διοδίων σε κάποιον σταθμό θα πρέπει να είναι μόνιμος κάτοικος της περιοχής ή ιδιοκτήτης επαγγελματικής εγκατάστασης σε κάθε περιοχή.

Σήμερα λειτουργούν στην Εγνατία Οδό επτά μετωπικοί σταθμοί διοδίων ελεγχόμενοι με μπάρες (Τύριας, Μαλακάσι, Πολύμυλος, Μάλγαρα, Ανάληψη, Μουσθένη και Ίασμος), και ένας μετωπικός σταθμός διοδίων ελεγχόμενος με μπάρες στον κάθετο άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας (Προμαχώνας). Οι τέσσερις νέοι σταθμοί, όπως ορίζει η συμφωνία με τους θεσμούς, έπρεπε να είχαν λειτουργήσει στις 31 Αυγούστου.

Να σημειωθεί ότι οι σταθμοί Θεσσαλονίκης, Ασπροβάλτας, Καβάλας και Στρυμωνικού που θα έπρεπε να λειτουργούν από τις 10 Οκτωβρίου δεν έχουν ακόμη κατασκευαστεί.

Με βάση το σχεδιασμό της Εγνατίας στόχος είναι να λειτουργήσουν μάξιμουμ άλλοι τέσσερις σταθμοί: στη Θεσσαλονίκη που είναι υπό κατασκευή με ορίζοντα ολοκλήρωσης το καλοκαίρι του 2018, στην Ασπροβάλτα που είναι σε διαδικασία υπογραφής της σύμβασης με τον ανάδοχο και σε Καβάλα και Στρυμονικό που δεν έχουν προκηρυχθεί ακόμη. Οι τέσσερις αυτοί προγραμματίζονταν να τεθούν σε λειτουργία τον Οκτώβριο του 2017.

Από τον υπόλοιπο σχεδιασμό των 38 συνολικά διοδίων, δύσκολα θα μπορέσουν να λειτουργήσουν άλλοι καθώς είναι αδύνατο να προχωρήσουν χωρίς την έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Άλλωστε από το δεύτερο εξάμηνο του 2018 αναμένεται να μπει σε εφαρμογή από την Εγνατία το αναλογικό σύστημα πληρωμών που ο κ. Σπίρτζης έχει ανακοινώσει ότι θα βασιστεί στην δορυφορική τεχνολογία.