Μέχρι το τέλος του 2019 θα έχουν αντικατασταθεί οι περισσότεροι σταθμοί διοδίων από τους εθνικούς δρόμους, για να υλοποιηθεί η εφαρμογή του συστήματος αναλογικής χρέωσης, μέσω της εγκατάστασης δορυφορικών διοδίων.

Σύμφωνα με το σχέδιο του υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστου Σπίρτζη, η υπουργική πρόταση προβλέπει – μεταξύ άλλων – την εγκατάσταση συστήματος δορυφορικής τεχνολογίας για την οπτική αναγνώριση των πινακίδων σε όλο το εθνικό δίκτυο. Αυτή η απόφαση αναμένεται να οδηγήσει σε δραστική περικοπή (άνω του 50%) του συνολικού προσωπικού που εργάζεται μέχρι και σήμερα στους σταθμούς των διοδίων και αριθμεί ήδη συνολικά 3.360 άτομα.

Το σχέδιο αναμένεται να ενεργοποιηθεί, μέσω της προκήρυξης διαγωνισμού ύψους 400,5 εκατ. ευρώ τον Φεβρουάριο του 2018 και κινείται στη λογική της κρατικοποίησης του ταμείου των διοδίων που έως και σήμερα βρίσκεται στη δικαιοδοσία της εκάστοτε παραχωρησιούχου εταιρείας ξεχωριστά. Διαχειριστής του νέου ταμείου, θα είναι η νεοπαγής Υπηρεσία Οδικών Τελών, η οποία θα έχει ενισχυμένες εξουσίες κι αρμοδιότητες, με γνώμονα την τροπολογία Σπίρτζη.

Η νέα Υπηρεσία Οδικών Τελών φημολογείται ότι θα στελεχωθεί με προσωπικό που προγραμματίζεται να ξεπεράσει τα 400 άτομα ενώ θα αναλάβει την είσπραξη, την εκκαθάριση και την απόδοση στους ιδιώτες των διοδίων κατόπιν διαπραγμάτευσης με τους παραχωρησιούχους και πρωτίστως τις τράπεζες. Παράλληλα η νέα υπηρεσία, θα εποπτεύσει το σύνολο των οδικών έργων της χώρας με δικό της προσωπικό και θα λογοδοτεί απευθείας στον υπουργό Υποδομών. Η ίδια θα διαχειριστεί και λειτουργήσει το ηλεκτρονικό σύστημα αναλογικών διοδίων που θα προκύψει από την διαγωνιστική διαδικασία που προκηρύσσει το υπουργείο στις 20 Φεβρουαρίου.

Το κόστος του αναλογικού συστήματος θα επωμιστεί ο κρατικός προϋπολογισμός, αρχής γενομένης από φέτος που προβλέπεται η δέσμευση ποσού 100 εκ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα διατεθεί για την εγκατάσταση του συστήματος στην Εγνατία Οδό. Για το 2019 προβλέπεται να εξαπλωθεί και στους άλλους αυτοκινητοδρόμους με την διάθεση 270 εκ. ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό θα κατανεμηθεί με ετήσιες δαπάνες περίπου 10 εκ. ευρώ από το 2020 έως το 2022. Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται οι παλαιότερες συμβάσεις της Αττικής Οδού και της Γέφυρας Ρίο-Αντίρριο.