Ένα αυτόνομο όχημα της Uber, παρέσυρε και σκότωσε μια γυναίκα, η οποία επιχειρούσε να διασχίσει το δρόμο με το ποδήλατό της. Το περιστατικό συνέβη το βράδυ της περασμένης Κυριακής στο προάστιο Τέμπε της πόλης Φοίνιξ της Αριζόνα των ΗΠΑ, με την Uber να ανακοινώνει πως αναστέλλει όλες τις δοκιμές αυτόνομων οχημάτων της στις ΗΠΑ και τον Καναδά, προκειμένου να διαπιστώσει τα αίτια του δυστυχήματος. Σε παύση δοκιμών των αυτόνομων μοντέλων της προχώρησε και η Toyota. 

Όπως έγινε γνωστό από την αστυνομία, το θύμα είναι η 49χρονη Ελέιν Χέρτσμπεργκ, η οποία περπατούσε στο δρόμο σέρνοντας το ποδήλατό της έξω από τα όρια της διάβασης των πεζών σε ένα δρόμο με τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας στο Φοίνιξ της Αριζόνα.

Το αυτοκίνητο της Uber που την χτύπησε, έτρεχε με περίπου 65 χλμ. την ώρα. Υπήρχε μάλιστα οδηγός, αλλά τη στιγμή του τροχαίου τον έλεγχο του οχήματος είχε αναλάβει το αυτόνομο σύστημα. Η γυναίκα άφησε την τελευταία της πνοή στο νοσοκομείο από τα σοβαρά τραύματά της.

Ο επικεφαλής της αστυνομίας δήλωσε ότι, όπως έδειξε η μελέτη ενός βίντεο για το συμβάν:

Είναι πολύ ξεκάθαρο πως θα ήταν πολύ δύσκολο να αποφευχθεί αυτή η σύγκρουση, είτε επρόκειτο για αυτόνομη οδήγηση είτε όχι, με βάση το πώς η πεζή βγήκε από τις σκιές στη μέση του δρόμου.

Η αστυνομία δεν απέκλεισε πάντως να απαγγελθούν κατηγορίες κατά του 44χρονου χειριστή του οχήματος της Uber, ο οποίος δεν είχε ενεργό εμπλοκή στο ατύχημα.

Η Uber και η Waymo (θυγατρική της Google) προ ημερών άσκησαν πίεση στο Κογκρέσο να επιταχύνει την εισαγωγή των αυτόνομων οχημάτων στις ΗΠΑ, αλλά μερικοί Δημοκρατικοί γερουσιαστές έχουν μπλοκάρει τη σχετική νομοθεσία, λόγω ανησυχιών στον τομέα της ασφάλειας. Το θανατηφόρο τροχαίο στην Αριζόνα φαίνεται να επιβεβαιώνει τους φόβους τους.

Η οργάνωση προστασίας των καταναλωτών Consumer Watchdog δήλωσε ότι:

Η Αριζόνα έχει καταντήσει η Άγρια Δύση της δοκιμής ρομποτικών αυτοκινήτων, καθώς δεν διαθέτει ουσιαστικά καθόλου σχετικούς κανονισμούς. Γι’ αυτό ακριβώς η Uber και η Waymo κάνουν εκεί τις δοκιμές τους. Όταν δεν υπάρχει σερίφης στην πόλη, σκοτώνονται άνθρωποι.

Η Αριζόνα ακολουθεί πολιτική «ανοικτών θυρών» στις εταιρείες αυτόνομης οδήγησης, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξή της και να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας.

Στο Πίτσμπουργκ, επίσης πεδίο δοκιμών, την προηγούμενη εβδομάδα ένα αυτόνομο όχημα της Uber συγκρούσθηκε με ένα άλλο αυτοκίνητο, χωρίς να υπάρξουν θύματα. Η εταιρεία θεωρεί τη χρησιμοποίηση οχημάτων χωρίς οδηγό βασικό στρατηγικό στόχο της, προκειμένου να δημιουργήσει ένα στόλο αυτοκινήτων χωρίς οδηγούς. Ήδη δοκιμάζει περισσότερα από 100 αυτόνομα οχήματα μόνο στην Αριζόνα.

Ο πρώτος θάνατος με εμπλοκή αυτόνομου οχήματος είχε ανακοινωθεί από την Tesla το 2016, με θύμα έναν 40χρονο οδηγό που είχε παραδώσει τον έλεγχο του αυτοκινήτου στο αυτόνομο σύστημα και το όχημα είχε συγκρουσθεί με μια νταλίκα.

Με μία σύντομη δήλωση, που ανήρτησε στο λογαριασμό του στο Twitter, ο διευθύνων σύμβουλος της Uber, Dara Khosrowshahi, εξέφρασε τα συλλυπητήριά του στην οικογένεια της πεζής γυναίκας, που έχασε τη ζωή της στην Αριζόνα στο πλαίσιο δοκιμών αυτοοδηγούμενων οχημάτων και τόνισε ότι η εταιρεία συνεργάζεται με τις αρχές.

Αυτή τη στιγμή η σκέψη μας είναι κοντά στην οικογένεια του θύματος. Τα θερμά μας συλλυπητήρια. Συνεργαζόμαστε πλήρως με τις τοπικές αρχές στο πλαίσιο της διερεύνησης του συμβάντος,

έγραψε ο επικεφαλής της Uber.

Τα αυτόνομα οχήματα προωθούνται με το σκεπτικό ότι θα είναι ασφαλέστερα και θα μειώσουν τα τροχαία, αλλά το περιστατικό αναμένεται να γεννήσει δεύτερες σκέψεις, αναδεικνύοντας τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η νέα τεχνολογία, προκειμένου να κερδίσει την εμπιστοσύνη της κοινωνίας.

  • για ολους αυτου που δεν θελουν τα αυτονομα να μας πουν απο χθες ..ποσα θανατηφορα ειχε η αριζονα ???
    γιατι ενα ατυχημα γινετε με το αυτονομο…και γινετε παγκοσμιος σαλος !!

    παντως στο μονο που μπορω να πω οτι ενα αυτονομο δεν θα φτασει τον ανθρωπο ειναι στην ”διαισθηση”….δηλαδη οταν πχ δεις να εχει πεταχτει στο δρομο μια παιδικη μπαλα απο το πουθενα πως πρεπει να φρεναρεις γιατι κατα 99% θα σου πεταχτει και το παιδι σε χρονο dt !!

    • Anestis Genk

      Think out of the box. Πόσα ατυχήματα έχουν τα ΙΧ και πόσα τα ΜΜΜ, αυτή είναι η σύγκριση που πονάει γιατί χτυπάει στο “Ι”.

    • Christos Dimou

      Εδώ έχουμε δυστυχήματα που αφορούν πεζό.

      Σύμφωνα με την NHTSA

      https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/Publication/812375

      Ενώ ο αριθμός των νεκρών από αυτοκινητιστικά στης ΗΠΑ μειώνεται (από 42,000 άτομα στα 35,000 άτομα) ο αριθμός των νεκρών πεζών παραμένει σταθερός και το ποσοστό τους αυξάνεται (βλέπε table 1). Οι λόγοι; Πολλοί.

      Πάντως το πιο ενδιαφέρον είναι ότι τα 3/4 των νεκρών πεζών συμβαίνουν το βράδυ (βλέπε Figure 1) κάτι που εξηγεί και τον λόγο για τον οποίο οι εταιρείες κινούνται το βράδυ για τις δοκιμές τους.

      Στο ερώτημα σου για τα ΜΜΜ τα Λεωφορεία έχουν αμελητέα συνεισφορά στους θανάτους. Αλλά όπως και αλλού τα Λεωφορεία κινούνται κυρίως στις Αστικές περιοχές (οπότε τα αφορά το 74% των νεκρών) και όχι το βράδυ.

      Τώρα όσον αφορά το αν στις πολιτείες αυτές γίνεται το έλα να δεις που λένε οι βουλευτές έλεος κύριοι δικαστές. Η Αριζόνα είναι περιοχή υψηλού ρίσκου (2.2 pedestrian fatalities/100,000 residents) αλλά δεν είναι Delaware ή Florida.

    • γιατι να πρεπει να το συγκρινω με ΜΜΜ ??

    • Christos Dimou

      Γιατί στα αυτόνομα αυτοκίνητα όπως και στα ΜΜΜ θα είσαι απλά επιβάτης χωρίς δυνατότητα βα επεμβεις.

    • το ταξι το θεωρουμε ΜΜΜ ??

    • Christos Dimou

      Το τάξι είναι ένα ιδιότυπο ΜΔΧ που δεν είναι Μαζικής Μεταφοράς.

    • Anestis Genk

      θες να πας από το Α στο Β με το μικρότερο δυνατό κόστος και την μέγιστη ασφάλεια τότε ΜΜΜ.
      Οι περισσότεροι ζουν στις πόλεις, αυτοί κυρίως σκοτώνονται και αυτοί μόνο τρώνε την κίνηση στην μάπα και οι μετακινήσεις τους είναι σταντέ.
      Στις πόλεις είναι αρκετά εύκολο να έχεις καλά ΜΜΜ, ειδικά αν έπεφτε το χρήμα που πέφτει σε άλλες μλκιες που απλά γυαλίζουν παραπάνω και θυμίζουν σταρτρέκ, αλλά από θέμα χρηστικότητας είναι οριακά.

    • το ενδεχομενο να μην θελω να περπατησω απο το σπιτι μου στη σταση….να περιμενω στη σταση…να στριμχτω με αλλους αγνωστους….και μετα να ξαναπερπατησω απο τη σταση μεχρι τον τελικο προορισμο μου…πρεπει ντε και καλα να το δεχτω ???? αφου πλεον μου δινετε η λυση……..με το αυτονομο..

    • Anestis Genk

      Αφενός και με το αμάξι τώρα περπατάς μέχρι το πάρκινκ, αφετέρου για 5-10 λεπτά περπάτημα να πέσουν τόσα απιθανοεκατομμύρια…αντιλαμβάνεσαι πως είναι άσχημο.
      Όσο για το στριμωξίδι κτλ…ναι αυτά ισχύουν για τα υπαρκτά υποχρηματοδοτούμενα ΜΜΜ. Η κουβέντα εδώ όμως είναι τι θα μπορούσε να γίνει αν έπεφτε το χρήμα και η μελέτη στα ΜΜΜ αντί να πέσει στα αμάξια.
      Μην νομίζεις πως το αυτόνομο θα είναι όπως το φαντασιώνεσαι ακριβώς, επειδή δεν θα έχεις τον έλεγχό του, πολύ πιθανόν διάφοροι σπέσιαλ έλεγχοι, όπως το “σταματάω όπου μου καπνίσει” να είναι premium features.

      Οτιδήποτε είναι free είναι μια χαμένη ευκαιρία για κερδοφορία ;)

    • μα πλεον με αυτα που λενε……οταν τα οχηματα θα ειναι πληρως αυτονομα….θα μπορεις να το στειλεις να παρκαρει και κανα χιλιομετρο μακρυα σου…και μετα απλα να πατησεις το κουμπι απο το κινητο σου να ερθει να σε παρει χωρις να ιδρωσεις…. θελω να πω οτι πραγματικα η ευκολια που θα σου προσφερει δεν θα υπαρχει !!

      τωρα αυτο που λες για το χρημα που θα μπορουσε να πεσει στα ΜΜΜ…εν μερη συμφωνω….αλλα δεν γινετε να σε πιπιλιζουν το μυαλο καθε μερα για το πως θα παρεις το νεο σουπε ντουπε ουαου αυτοκινητο σου…..και στο τελος να μην το προτιμας γιατι κανεις τη δουλεια σου με τα ΜΜΜ…..

    • Christos Dimou

      Το πρόβλημα βρίσκεται στην έννοια “αποδεκτό ρίσκο”. Ο άνθρωπος εμπλέκεται σε πολύ επικίνδυνες δραστηριότητες (ορειβασία κ.λπ.), πεθαίνει κατά χιλιάδες σε αυτοκινητιστικά, αλλά σοκάρεται όταν ένα πολύνεκρο αφορά ΜΜΜ και ειδικά αεροπλάνο.

    • συμφωνω απολυτα!!! αλλο 5 νεκροι σε 10 τροχαια…..αλλο 4 νεκροι μεσα σε ενα αυτοκινητο……

    • Bon Viveur

      Γίνεται σάλος επειδή είναι κάτι καινούριο και κάνει εντύπωση. Πάντα το καινούριο ή πρωτοποριακό κάνει εντύπωση.
      Μακάρι να φτάσουμε σύντομα στο επίπεδο που ο άνθρωπος δεν θα οδηγεί.

      Παιδική μπάλα δεν θα δεις ποτέ να πεταχτεί απο πουθενά φίλε πια. Αυτό άνηκε στην δικιά μας γενιά που παίζαμε ελεύθερα στις γειτονιές.

    • εχεις ενα δικιο για την μπαλα……. :-(

    • εχεις ενα δικιο για την μπαλα……. :-(

    • mixalhs7

      Troll mode on : Στο Αμερικα ή από σφαίρα ή από αυτόνομο θα πας..!!

    • a_f_a

      γιατί στο αυτόνομο σε σκοτώνει μια μηχανή και όχι άνθρωπος που θα μπορούσες να δικαιολογήσεις τη μακακια στο μυαλό του, την απροσεξία κάτι. η μηχανή ειναι ενα άψυχο αντικείμενο που θεωρείς οτι δουλεύει σωστά και σε υπηρετεί, δε σε σκοτώνει.

    • αμα σκοτωσει καποιος…δεν τον δικαιολογεις με τιποτα….
      παντως σε 2-3 περιστατικα που εχω διαβασει με νεκρους απο αυτονομο…….η μηχανη εκανε οτι επρεπε….ποτε δεν σε σκοτωσε ετσι οπως το λες……

    • a_f_a

      έχεις δίκιο, λάθος λέξη. οχι “δικαιολογήσεις” αλλά μπορείς να “προσάψεις” νομικές και ηθικές ευθύνες.
      έχεις μπροστά σου ένα ζωντανό ον να κατηγορήσεις να θες να εκδικηθείς και όχι λαμαρίνες με καμερες και λαμπακια ή απρόσωπες εταιρίες που θα βγαζουν πολιτικαλι κορρεκτ ανακοινώσεις του στυλ “σημερα κλάιμε όλοι μαζι στο γραφείο, δουλειά δε κάνουμε άλλη από το να σκεφτόμαστε τη νεκρή κλπ κλπ..”

    • δεν ξερω……πιστευω πχ σε θανατηφορο με αυτονομο θα ειναι ολα πιο ευκολα…ακομα και στο δικαστηριο…..ειτε θα παρει την ευθυνη ο προγραμματιστης…ειτε ο κατασκευαστης…απο τη στιγμη που ο κατοχος το ειχε σωστα συντηρημενο……
      αντιθετα πχ σε εναν μεθυσμενο…..το μονο που θα καταφερεις ειναι να τον περιμενεις εξω απο το δικαστηριο για να παρεις την εκδικηση σου……..

    • Christos Dimou

      Σίγουρα δεν μπορείς να αποδωσεις δολο. Ο φόβος είναι bug ή hacking.

      Θα είναι μεγάλη πρόκληση η ασφάλεια έναντι κακοβουλων στα οχήματα ειδικά με τα Over the Air updates όπου ο οποιοσδήποτε server θα μπορούσε να μεταμφιεστει ως ο trusted server

    • a_f_a

      εδω κάτι διάβασα και αστρικές καταιγιδες μπορεί να τυφλωσουν τους δορυφόρους…

    • κοίτα επειδή δεν έχω όρεξη να ασχοληθώ, διάβασε εδώ τί τρέχει με τα αυτόνομα και ποιος τί και γιατί. και όχι δε θέλω τα αυτόνομα. άποψή μου.

      https://jalopnik.com/get-real-about-self-driving-cars-1823921109

    • a_f_a

      καλό λινκ. θενκς. συμφωνώ απόλυτα
      αυτά τα πράγματα θα λειτουργήσουν α) οταν όλα τα οχήματα ειναι αυτόνομα β) οταν οι δρόμοι ειναι κλειστοί ή αλλάξει ριζικά η δομή των πόλεων, σε κάποιες περιοχές.
      ζουμε την εποχή της ντισραπτ φουσκας.

    • θα το διαβασω μια αλλη στιγμη…τωρα ειναι πολυ μεγαλο και δεν υπαρχει χρονος……
      παντως εγω προσωπικα τα θελω…οταν θα τελειοποιηθουν και θα κανουν αυτα που θα υποσχοντε….

  • a_f_a

    εδω λένε οτι τα ρανταρ τους βλέπουν το βράδυ και στα χιόνια, και δεν την είδε στη σκιά;
    επίσης, 65χλμ μέσα σε πόλη με στενά; ξέρει κάποιος ποιο ειναι το όριο στην αριζόνα; σα πολλά δεν ειναι για αυτόνομο που ακολουθει το γράμμα του νόμου και της λογικής;

    • Christos Dimou

      Ούτε και εσύ βλέπεις την σκιά. Βλέπεις την έλλειψη φωτός και την αντιλαμβάνεσαι ως σκιά .

      Θα υπάρχουν πάντα δυστύχηματα που δεν θα μπορούν να αποφευχθουν. Το θέμα είναι να παψουμε να ξεκληριζομαστε από τη δική μας επιπολαιοτητα.

    • a_f_a

      δεν είπα οτι βλέπω. φυσικά δε βλέπω. απλά, οι ινοβεισιον σταρταπς εντρεπρενερζ, 2 χρόνια τωρα μας λένε πόσο πάνω από τον ανθρωπινο εγκέφαλο και αισθήσεις ειναι τα συστήματά τους.

    • Christos Dimou

      Σίγουρα έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες από εσένα και εμένα. Απλά δεν είναι προφήτες.

    • a_f_a

      χρήστο, ναι η τεχνολογία μπορεί να φτάσει σε ένα α επίπεδό αλλά δε θα γίνει σε 5-10 χρόνια όπως “προφητεύουν” με μεγάλη βεβαιότητα.
      ίσως να είδες το βιντεο με το ατύχημα που αν η τεχνολογία ακόμα δε μπορεί να δει έναν άνθρωπο στο σκοτάδι…..
      άσε που το βολβο έμοιαζε να έχει φώτα πορείας σε ένα θεοσκότινο δρόμο και η “οδηγός” κοιταζε αλλού (κατι που σίγουρα θα κάνουν πολλοί οδηγοί αυτόνομων).
      η τεχνολογία όσο μπαινει άκριτα στη ζωή μας, τόσο πιο επικίνδυνη θα γίνεται. άλλο πράγμα η μελετημένη, προσεκτική εισαγωγή της στη ζωή μας (γενικά), άλλο η έπαρση και η αυθεραισία και άλλο η τεχνοφοβία.
      αυτά από κάποιον που χρησιμοποιήσε ψηφιακές κάμερες όταν κάναν οι σοβαρές καναν μισό μυριο δραχμές (και φιλοι γνωστοι με έλεγαν κανίβαλο που δε παιδευόμουν με φιλμ να κανω τη δουλειά μου) με ιντερνετ από ’94 με νετσκεϊπ ναβιγκεϊτορς και ονλαϊν αγορές απο το ’96 (καπελάκι σουμαχερ ντεκρα πρώτη αγροά… πάλι καλά που γλύτωσε ο πατέρας μου τιποτα τρελές χρεώσεις τότε οταν η ιντερνετική ασφάλεια ήταν…)

    • Christos Dimou

      Σε περίπου 3 γενιές θα έχουμε επεξεργαστές με x10 δυνατότητες από τη σημερινή. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα ταχύτερης αντίδρασης. Θα την γλύτωνε την κυρία; Πολύ φοβάμαι όχι αλλά θα είχε ένα skid mark.

      Η τεχνολογία δεν μπαίνει άκριτα στη ζωή μας. Μπαίνει. Αν θέλεις την υιοθετείς αν όχι πάλι καλώς.

    • Christos Dimou

      Το όριο είναι 35 μίλια (56 χιλιόμετρα) και το αυτόνομο είχε ταχύτητα 38 μίλια (61 χιλιόμετρα).

      Το 50 δεν είναι παγκόσμια σταθερά. Στην Ελβετία υπήρχαν πόλεις πριν 2 δεκαετίες με όριο 60.

  • Xristos Rnl

    Σοβαρα ρε παιδια τωρα??εσεις που θελετε τα αυτονομα ειστε εσεις που αγαπατε τα αυτοκινητα??το αυτοκινητο ειναι να το οδηγας εσυ για να το αγαπησεις να το νιωθεις δικο σου αν ηθελα απλα να παω καπου παιρνω λεωφορειο η ταξι….αφου ειναι αναγκαιο κακο ας βγουν τα αυτονομα αλλα να υπαρχουν και αυτα που υπαρχουν σημερα αλλιως το αυτοκινητο πεθαινει….δεν μπορεις να λες οτι αγαπας και τα αυτοκινητα αλλα να λες οτι θελεις να ερθουν τα αυτονομα…

  • georgekaras

    παντως ειδα το βιντεακι και βλεπω τα εξης .Ο χειριστης δεν ειχε τα ματια του στον δρομο ,γιατι για μερικα δευτερολεπτα τα ανακλαστικα ρουχα του ποδηλατη τρεμοπαιζαν ελαχιστα στο σκοταδι σημαδι οτι υπαρχει κατι εκει .Δευτερον δεν ενεργοποιηθηκε η μακρια σκαλα σε αυτο το σκοτεινο σημειο αυτοματα οπως γινονται σε μερικα αμαξια που ισως ενας οδηγος να την εβαζε για να δει τι γινεται .Τριτον εαν υπηρχε θερμικη οραση οπως στα Honda ισως να το εβλεπε μεσα στο σκοταδι και τελος μου φανηκε οτι ο ποδηλατης οτι δεν αντιληφθηκε καθολου το διερχομενο αμαξι που τον πατησε ή ηταν υπεραισιοδοξος οτι θα σταματησει ή ακουγε μουσικη και δεν τον ακουσε να ερχετε και περασε το δρομο καθετα ασυναισθητα

  • Σήμερα, δόθηκε στη δημοσιότητα το βίντεο από το συμβάν. Το οποίο και ανατρέπει τους ισχυρισμούς της αστυνομίας (αν ισχύει το ότι περιγράφεται στο παρόν) ότι η πεζή πετάχτηκε απότομα εμπρός από το όχημα. Οπότε και αλλάζει όλη η αφήγηση και άρα δεν ήταν αδύνατο να αποφευχθεί το ατύχημα. η δε οδηγός ασφαλείας του οχήματος κοιτούσε κάτω και όχι στο δρόμο. είναι σφάλμα του συστήματος που εφαρμόστηκε και όχι λάθος του άτυχου ανθρώπου που έχασε τζάμπα τη ζωή της περνώντας νόμιμα από τη διάβαση πεζών.
    https://jalopnik.com/video-shows-driver-in-fatal-autonomous-uber-crash-was-l-1823970417