Μεγάλες αλλαγές έρχονται στα διπλώματα οδήγησης και τις εξετάσεις, ενώ από 17 ετών θα μπορούν πλέον να οδηγούν και ανήλικοι υπό κάποιες προϋποθέσεις, αφού στο νομοσχέδιο υπάρχει η πρόβλεψη να μπορούν να βρίσκονται πίσω από τη θέση του οδηγού στο αυτοκίνητο παρουσία ενός ενηλίκου.

Οι 17χρονοι οδηγοί για να έχουν το δικαίωμα να καθίσουν πίσω από το τιμόνι θα πρέπει να περάσουν πρώτα από θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, ενώ το κανονικό δίπλωμα θα εκδίδεται όταν κλείσουν τα 18 και πάλι μετά από πρακτική εξέταση.

1Συνοδευόμενη οδήγηση από τα 17 έτη

Ο ανήλικος θα έχει τη δυνατότητα πριν τα 18 έτη να οδηγεί για διάστημα έξι μηνών ή 100 ωρών, εκ των οποίων οι 10 μπορούν να πραγματοποιηθούν μια ώρα μετά τη δύση του Ηλίου.

Το λεγόμενο σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης προβλέπει για άτομα 17 ετών εκπαίδευση από ειδικό εκπαιδευτή, η διεξαγωγή θεωρητικής εκπαίδευσης και η βεβαίωση από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών.

Με το νέο θεσμικό πλαίσιο αρχικής χορήγησης άδειας οδήγησης κατηγορίας Β, καθιερώνεται, σύμφωνα με το νομοσχέδιο ολοκληρωμένο σύστημα συνοδευόμενης οδήγησης για νέους υποψήφιους οδηγούς, μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των 17 ετών, που περιλαμβάνει τα παρακάτω στάδια:

  • Συστηματική θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση από εκπαιδευτή υποψηφίων οδηγών.
  • Επιτυχή θεωρητική εξέταση.
  • Χορήγηση βεβαίωσης από την οικεία Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών της Περιφερειακής Ενότητας του τόπου κατοικίας του ενδιαφερομένου για συνοδευόμενη οδήγηση με συνοδεία ενήλικα-έμπειρου οδηγού που δεν έχει κανένα βαθμό ποινής στο Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών Αυτοκινήτων, Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων (Σ.Ε.Σ.Ο.) για διάστημα τουλάχιστον έξι (6) μηνών και επιβεβαιωμένο χρόνο συνοδευόμενης οδήγησης τουλάχιστον εκατό (100) ωρών, εκ των οποίων οι δέκα (10) αφορούν οδήγηση μία ώρα μετά τη δύση του ηλίου.
  • Επιτυχή δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς, εφόσον έχει συμπληρωθεί η ηλικία των δεκαοκτώ (18) ετών, προκειμένου να του χορηγηθεί το δικαίωμα άδειας ανεξάρτητης οδήγησης σύμφωνα με τις διατάξεις του π.δ.51/2012
  • Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς διενεργείται με όχημα κατηγορίας Β που έχει παραχωρηθεί για το σκοπό αυτό στον ενδιαφερόμενο.

2Μέσα στο Μάιο αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή το νομοσχέδιο.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Μεταφορών, εντός του επόμενου 10ημέρου θα κληθούν όλοι οι αρμόδιοι φορείς να διατυπώσουν τις απόψεις τους προκειμένου εντός του Μαΐου να προχωρήσει η ψήφιση του Νομοσχεδίου με την εφαρμογή ταυτόχρονα και των απαραίτητων μεταβατικών διατάξεων που απαιτούνται για την ομαλή μετάβαση στο Νέο Σύστημα εξετάσεων οδηγών και υποψήφιων οδηγών.

Συγκεκριμένα με κάμερες και μικρόφωνα τα οποία θα είναι διασυνδεδεμένα στο ίντερνετ ώστε τα οχήματα να είναι on line με το κέντρο ελέγχου του υπουργείου Υποδομών θα είναι το επόμενο διάστημα, τα οχήματα εξέτασης νέων οδηγών. Το σχέδιο νόμου δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση για 10 μέρες, σε μια προσπάθεια να μπουν νέοι κανόνες και να παταχθεί η παραβατικότητα και η συναλλαγή μεταξύ εξεταστή και εξεταζόμενου. Βάσει του σχεδίου νόμου, καθιερώνονται δοκιμασίες προσόντων και συμπεριφοράς των υποψηφίων οδηγών, μπαίνει σε εφαρμογή σύστημα εποπτείας και ελέγχου εξεταστών και εκπαιδευτών ενώ προβλέπεται ότι η οδήγηση σε άτομα έως 17 ετών, θα γίνεται συνοδεία έμπειρου οδηγού μέχρι την συμπλήρωση των 18 ετών.

Μεγάλες καμπάνες επιβάλλουν οι νέες ρυθμίσεις και για όσους παρεμποδίζουν ή αλλοιώνουν τα αποτελέσματα των εξετάσεων. Σε αυτές τις περιπτώσεις θα αφαιρούνται –μεταξύ άλλων – από τους εκπαιδευτές και τις σχολές οδηγών οι σχετικές άδειες.

Οι νέοι οδηγοί θα εξετάζονται όπως ισχύει μέχρι σήμερα πρώτα στα θεωρητικά μαθήματα της οδήγησης (σήματα) και εφόσον περάσουν και στην οδήγηση. Σε περίπτωση που κοπούν κατά το δεύτερο στάδιο, τότε εξετάσεις θα δίνουν από την αρχή. Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς θα γίνεται σε δύο στάδια, τα οποία θα πραγματοποιούνται σε διαφορετικές ημέρες.

Στο πρώτο στάδιο της δοκιμασίας θα εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (πορεία). Εφόσον αυτό ολοκληρωθεί με επιτυχία, θα εξετάζονται στο δεύτερο που είναι οι ειδικές δοκιμασίες (π.χ κίνηση και ακινητοποίηση δικύκλου χωρίς λειτουργία κινητήρα, ελικοειδής διαδρομή, πέδηση εκτάκτου ανάγκης, οπισθοπορεία με στροφή κ.α). Οι δοκιμασίες διενεργούνται χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή και εξεταστή, μέσα σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ή Πίστες Εκπαίδευσης και Εξέτασης Υποψηφίων Οδηγών, οι οποίοι βρίσκονται σε οικεία ή όμορη Περιφερειακή Ενότητα.

  • τριχες … και ποιος θα μετραει τις ωρες πριν την δυση του ηλιου ;;; ελεος .. περιμενεις ενα χρονο και δεν εγινε και τιποτα … το προβλημα ομως εξακολουθει με ολους αυτου ανεξαρτητου ηλικιας που δεν ξερουν να οδηγουν δεν θελουν να μαθουν και οσους εξακολουθουν να συμπεριφερονται σαν ζωα …

  • Roadie Wheels

    Σε μια χώρα Χωρίς Οδηγική παιδεία θέλουν να δώσουν σε 17 χρόνους ένα όπλο. Γιατί δεν κάνουν και την Οπλοχρησία και την οπλοκατοχή νόμιμη να τελειώνουμε.

  • Smartass

    Δεν μας έφταναν τα ραμολί (έχουν πεθάνει αλλά δεν το ξέρουν) στον δρόμο τώρα θα έχουμε και τους εφήβους.
    Δεύτερη φορά αριστερά και τα μυαλά στο μπλέντερ, τα μυαλά στα κάρβουνα και πάει λέγοντας.

  • SkidRAW

    Ελατε βρε παιδια, που σας πειραξε το οτι αντι να δινουν διπλωμα σε 18χρονους θα το δινουν σε 17χρονους λες και εμεις δεν ειχαμε μυαλο στα 17 και βαλαμε στα 18… η κουλαμαρα, η φοβια πισω απο το τιμονι και η αγνοια κινδυνου δεν εχει ηλικια…
    Μακαρι να υπηρχε μαθημα στο σχολειο οδικης συμπεριφορας και τα παιδια να μπορουσαν να βγαλουν και το διπλωμα τους στα 17 με εξετασεις μεσω του σχολειου…

  • για μενα υπο προυποθεσεις να δινουν το διπλωμα και απο τα 16…αλλα να τα κανουν πιο αυστηρα και αντικειμενικα τα διαδικαστικα για να μπορεσεις να παρεις διπλωμα…..+ οτι θα πρεπει ανα 3ετια να περνας επανεξεταση χωρις πολλα πολλα η οποια να ισχυει για ΟΛΟΥΣ !!!!

  • dsgeo

    Και πάλι το λάδωμα θα πηγαίνει σύννεφο ! Δυστυχώς …..

  • Anestis Genk

    Δεν βλέπω λόγο να γίνει κάτι τέτοιο, το μόνο πρακτικό όφελος ίσως είναι για τις σχολές οδηγών (ίσως).

    Κατά τ’άλλα στα μηχανάκια πρέπει να τους μάθουν πως στρίβουν (δεν ξέρουν ούτε οι εξεταστές ούτε οι δάσκαλοι) κι αυτό είναι τράτζικ.
    Και στα αμάξια καλό θα ήταν να έχει δοκιμασίες αποφυγής, για να δεις πόσο εύκολα χάνεται ο έλεγχος, αν και είναι κάπως δίκοπο μαχαίρι γιατί μπορεί μετά να την δουν ραλλίστες οι επιτυχόντες.

    Αν δεν φτάσουμε στο σημείο να λέμε “έλα μωρέ ο καθένας έχει φράγκα για ένα trackday car και πίστα κοντά του, γιατί να μισοτρέχει στον δρόμο;” δύσκολα θα ξεφύγουμε από την υποκουλτούρα των boy racers.

    Τέσπα το ν/σ φαίνεται να κινείται στην σωστή κατεύθυνση, αν θα εφαρμοστεί και πως, θα το δούμε σύντομα.

  • Μάνος Μαμαλάκης

    Χωρίς παιδεία στην οδηγική ασφάλεια δίνουν δίπλωμα στα 17χρονα να βάλουν μπροστά το όπλο και να σκοτώνονται άδικα και να παίρνουν στο λαιμό τους κι άλλους. Ντροπή και έλεος.
    Μετά μην απορείτε την αύξηση των τροχαίων δυστυχημάτων.