Ένα νέο σκάνδαλο ταλανίζει τον κόσμο των αυτοκινήτων. Αυτή τη φορά δεν έχει καμία σχέση με το ντίζελ. Σύμφωνα με τα γαλλικά Mediapart και Le Soir, αρκετοί κατασκευαστές αυτοκινήτων υπερκοστολογούν τις τιμές των ανταλλακτικών με σκοπό φυσικά το κέρδος.

Σύμφωνα με τα έγγραφα που διέρρευσαν τα Mediapart και Le Soir, τα οποία έχουν ονομαστεί “Carleaks”, πολλοί κατασκευαστές χρησιμοποιούν το λογισμικό Partneo, που έχει δημιουργηθεί από την εταιρία συμβούλων Accenture, προκειμένου να υπερκοστολογούν τα ανταλλακτικά των μοντέλων τους. Το λογισμικό κάνοντας χρήση αλγορίθμων, υπολογίζει την “συναισθηματική” αξίας ενός ανταλλακτικού, προσδιορίζοντας δηλαδή την μέγιστη τιμή που ο πελάτης είναι πρόθυμος να πληρώσει για το συγκεκριμένο ανταλλακτικό. Έτσι, το 70% των ανταλλακτικών που κάνουν μεγάλες πωλήσεις βλέπουν αύξηση στην τιμή τους, το 20% διατηρεί τις τιμές, ενώ υπάρχει πτώση τιμής στο 10% των ανταλλακτικών εκείνων που έχουν μικρή ζήτηση.

1Υπερκοστολόγηση έως 31.283%

Σε πολλές περιπτώσεις το πραγματικό κόστος του ανταλλακτικού είναι εντελώς δυσανάλογο προς την τιμή. Για παράδειγμα, η Renault αύξησε το τίμημα για ένα ανταλλακτικό του πεντάλ συμπλέκτη του Fluence κατά 31.283% μετά από αξιολόγηση της τιμής από το Partneo. Πριν από την ανάλυση του Partneo, το ανταλλακτικό κόστιζε μόλις 0,35 ευρώ, μετά την ανάλυση 109,84 ευρώ.

Ο καθρέπτης ενός Clio III πριν την χρήση του λογισμικού Partneo κόστιζε 79 ευρώ. Μετά την χρήση του Partneo, η τιμή του διπλασιάστηκε φθάνοντας τα 165 ευρώ. Οι οθόνες των Dacia Logan και Sandero, που κατασκευάζονται στο Μαρόκο, είχαν επίσης σημαντική αύξηση, μιας και από τα 21 ευρώ, έφταναν να κοστίζουν 76 ευρώ, τιμή που είναι σχεδόν 25 φορές μεγαλύτερη από την τιμή κόστους.

2Κέρδη άνω του 1,5 δισ. ευρώ

Τα έγγραφα έδειξαν πως η Renaul και η PSA έχουν συγκεντρώσει όλα αυτά τα χρόνια που χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο λογισμικό -από το 2008 για την Renault και από το 2010 για την PSA-, περισσότερα από 1,5 δισ. ευρώ τόσο από τους ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων, όσο και από τις ασφαλιστικές.

Αρχικά το Partneo το χρησιμοποιούσαν οι PSA Peugeot Citroen και Renault, αλλά στη πορεία, το χρησιμοποιούν και οι Nissan, Fiat Chrysler και Jaguar Land Rover Σύμφωνα με τα έγγραφα, η Nissan ξεκίνησε να χρησιμοποιεί το Partneo το 2008 και έκτοτε η Nissan Ευρώπης αύξησε τη μέση τιμή των ανταλλακτικών της κατά 25%. Αυτό σημαίνει επιπλέον 56 εκατομμύρια ευρώ έσοδα ετησίως.

Η FCA έχει αυξήσει τις τιμές των ανταλλακτικών της κατά 13%, με αποτέλεσμα τα έσοδα της αυξηθούν κατά 70 εκατ. ευρώ. Οι τιμές των ανταλλακτικών της Ferrari αυξήθηκαν κατά 15%.

Η Renault και η PSA προχώρησαν σε μέση αύξηση της τιμής των ανταλλακτικών τους κατά 15%, ενώ η Jaguar Land Rover κατά 9%, επιφέροντας κέρδη ύψους 45 εκατ. ευρώ.

3Η Accenture υπόσχεται αύξηση 10-20%

Η Accenture παρουσίασε το λογισμικό Partneo σε 31 κατασκευαστές αυτοκινήτων, ανάμεσά τους και στις Volkswagen, BMW, Mercedes, Volvo, Aston Martin, Toyota, Mazda, Honda, Mitsubishi και GM, υποσχόμενη μέση αύξηση στις τιμές των ανταλλακτικών κατά 10 έως 20%.

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν στοιχεία για το αν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αγοράσει και χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο λογισμικό.

  • ΚΩΣΤΑΣ ΧΑΤΖΗΧΙΔΗΡΟΓΛΟΥ

    Ολες οι εταιρειες υπερκοστολογουν τα ανταλακτικα τους, ειδικα αυτες που παραγουν supercars τα χρεωνουν οσο θελουν γιατι απλα μπορουν. Θυμαμαι ενα αυτοκολητο πλαστικο της Murcielago το χρεωναν 800 €. Επισης μια αλλαγη λαδιων σε μια McLaren F1 κοστιζε 30.000 £.

    • Scooby r22b

      Και ο Σαρακάκης κάπου εκεί θα χρεώνει το αντίστοιχο πλαστικό του Civic. :-D

    • a_f_a

      χαχαχα… γατάκια στην αξεντουρ ε;

    • Scooby r22b

      Έτσι ακριβώς, Σαρακάκης λέγεται ο μπαμπάς τους, χωρίς λογισμικά Partneo και μπούρδες. . . :-Ρ

  • a_f_a

    που ειναι το “κακό”;
    απλά αντι για κοστολόγηση βαση κόστους, η αξεντουρ έβαλε και άλλους παράγοντες…

    • Alexandros

      “προσδιορίζοντας δηλαδή την μέγιστη τιμή που ο πελάτης είναι πρόθυμος να πληρώσει για το συγκεκριμένο ανταλλακτικό.”

      Το κακό είναι στο ότι δεν υπολογίζει την μέγιστη τιμή που ο πελάτης δύναται να πληρώσει ;)

    • a_f_a

      σωστό και αυτό αλλά σου λεει, είτε πληρωνεις μια 700αρα (πριν θα πληρωνες 10αρα) είτε αλλάζεις αυτοκινητο…. τι κάνεις; μαζευεις από όπου μπορεις και πληρωνεις την 700 προφανως;

  • gv

    το ακουσαμε και αυτο..
    βασει εφαρμογης…
    δεν ειναι το θεμα μας αλλα δε καταλαβαινω δε μπορουσε να κατσει μια ομαδα ανθρωπων να το κανει αυτο?
    έπρεπε να πληρώσουν αλλη εταιρεία για την εφαρμογη της?
    παντως αφου ψαχνουν ποιοι το χρησιμοποιησαν εμενα θα μου κανει εντυπωση αν εστω μια εταιρεια δε το εχει χρησιμοποιήσει :P
    ή εστω να εχει κανει την εκτιμηση και αυξηση in house οπως ειπα πριν

    • Alexandros

      Οι παράμετροι είναι πολλοί και τα δεδομένα για να βγάλεις σωστά αποτέλεσματα άπειρα (για να το κάνει μια ομάδα ανθρώπων)
      Επίσης το ίδιο συμβαίνει με κάθε τεχνολογία. Πχ γιατί η κάθε εταιρεία να αγοράζει το Microsoft office ή τα Windows ή AWS κλπ και δεν τα στήνει / προγραμματιζει μόνη της; Λόγω κόστους. Παίζει να αγόρασε την άδεια χρήσης 10 εκατομμύρια και για να έφτιαχναν αυτοί την εφαρμογή και να έστηναν/συντηρουσαν data center για big data analysis τα έξοδα να ήταν πολλαπλασια

  • mixalhs7

    Ενα συννεφο να πεσω… :P

  • Anestis Genk

    Εννοείται πως τα κοστολογούν ανάλογα με το πόσο αυτό θα το δεχτεί ο πελάτης και όχι με το κόστος κατασκευής.
    Το ίδιο γίνεται με τα πάντα σχεδόν. Το κλασσικότερο παράδειγμα είναι τα αθλητικά παπούτσια, ο κόσμος θεωρεί λογικό να τα πληρώνει 40-240 ευρώ. Ο κόσμος δεν το θεωρεί λογικό επειδή ξέρει πως το κόστος τους είναι 30-200 ευρώ και βάλε κι ένα κέρδος 10-40 ευρώ.
    Ο κόσμος το θεωρεί λογικό επειδή γεννήθηκε και μεγάλωσε σε έναν κόσμο που έβλεπε αυτές τις τιμές και έτσι τις θεωρεί “φυσιολογικές”.

  • Smartass

    Είναι τεράστια η ξεφτίλα με τα ”γνήσια” ανταλλακτικά.
    Κάποτε χρειάστηκα για το QQ 4-5 Clip Part number 0155310501.
    Αγόρασα τα ”γνήσια” (δεν είναι made in japan). Ένα σακουλάκι με 10τεμ. €18 και κάτι ψηλά.
    Επειδή την άκουσα με την τιμή το έριξα στο ψάξιμο. Βρήκα κατάστημα στην Ν. Ιωνία.
    Ανταλλακτικάδικο, εργαλεία κλπ. Αγόρασα ένα σακουλάκι με 100τεμ ίδιας ποιότητας
    με τα ”γνήσια” €20. Έδωσα άλλα €5 και αγόρασα το ταπόκλειδο του σασμάν.
    Για τον φίλο μου με τον τσίγκο του αγόρασα €5 το ΒΟΟΤ ΚΙT (780189) της GSP.
    Το κιτ περιλαμβάνει 90γρμ. γράσο, φούσκα μπιλιοφόρου, παξιμάδι ημιαξονίου,
    ασφάλεια ημιαξονίου, δυο κολιέδες.
    Η κατασκευάστες αυτοκινήτων μόνο την λαμαρίνα κτίζουν. Όλα τα υπόλοιπα προέρχονται από εξωτερικούς προμηθευτές.
    Μόνο ο Όμιλος κατασκευάζει ορισμένα δικά του εξαρτήματα.

  • SAMURAI-66
  • xtra

    ο φιλος στα δυσκολα φαινεται.

    Γιάυτο και οι δογματισμοικαι οι φανατισμοι για μια φιρμα ειναι λιγο ακυροι..

    Υπαρχει παντως και ο παραγοντας “βρε δεν παει στο διαολο , ετσι θα το αφησω” στα ανταλλακτικα

  • καλα και χρειαζονται ειδικο λογισμικο για να βαλουν μια αυξηση 10 με 20% ;;; δεν ρωτανε τους τοποικους ελληνες αντιπροσωπους που δουευουν με την μεθοδο του κιλου …

  • Prenom

    Έχει πάνω από είκοσι χρόνια που η ΕΕ είχε αναγκάσει τις βιομηχανίες να σπάσουν τα δεσμευτικά συμβόλαια με τους προμηθευτές για να πολεμήσει αυτό το φαινόμενο. Θυμάμαι ακριβώς πως το είχα διαβάσει: “να μπορείς να αγοράσεις τον συμπλέκτη του Uno κατευθείαν από την Valeo σε κουτί της Valeo και όχι υποχρεωτικά από την FIAT σε κουτί της FIAT”.

  • Γιάννης

    Προσυπογράφω.

    Πρόσφατα έκανα μία έρευνα αγοράς για να αλλάξω τα αμορτισέρ στο Hyundai i30 μου (προτελευταίας γενεάς), και πήρα τηλέφωνο και 2-3 αντιπροσωπείες για να ρωτήσω τιμές για την τετράδα της «μαμάς» (δηλαδή αυτά που η ίδια η εταιρεία έβαλε όταν το αγόρασα), καθώς είχα μείνει απόλυτα ευχαριστημένος και από την αντοχή τους (είχα κάνει ήδη 135.000 χιλιόμετρα με αυτά, και πιο πολύ τα άλλαξα επειδή θεώρησα ότι ήταν αρκετά τα χιλιόμετρα που είχαν βγάλει, και όχι τόσο για τη συμπεριφορά τους).

    Τα συγκεκριμένα αμορτισέρ τα κατασκευάζει η Mado (μη με ρωτήσετε, δεν την ξέρω καν αυτή τη μάρκα) και η τιμή που μου έδωσαν οι αντιπροσωπείες (μόνο για τα αμορτισέρ, όχι και για την εργασία μαζί) ήταν… 480 ευρώ.

    Τους εξήγησα ότι με τα ίδια περίπου μπορώ να βάλω τα «αγωνιστικά» της KONI, οπότε ίσως θα έπρεπε να «ξανασκεφτούν» την τιμή, αλλά η απάντηση ήταν πως «αυτή την τιμή δίνει το «σύστημα»»…

    • Giannisk

      Καλά σου απάντησαν χωρίς παρεξήγηση. Πίσω αμορτισέρ σε volvo S40 και όταν ρώτησα το κόστος στην επίσημη αντιπροσωπεία μου απάντησαν «είναι ακριβά». Πόσο ακριβά τους ξαναρωτάω, περί τα 380€ αν θυμάμαι καλά μου απάντησαν, μόνο για τα πίσω. Με αυτά τα χρήματα έβαζα την καλύτερη 4άδα.

  • Giannisk

    Καταρχήν είναι πανάκριβα τα ανταλλακτικά που είναι απαραίτητα για την λειτουργία του αυτοκινήτου. Σίγουρα είναι ακριβό ότι έχει σχέση με την ασφάλεια. Σε αυτά οι Ευρωπαίοι είναι μανούλες….κάτι εγκεφαλάκια που κοστίζουν αρκετές 100άδες ευρώ. Κάτι αντλίες το ίδιο. Πρέπει η Ε.Ε. να βάλει ένα φρένο στην αισχοκέρδια σε ότι αφορά την συντήρηση των αυτοκινήτων. Στην τελική είναι και θέμα ασφάλειας.

  • Nikolaos Charisoglou

    Συζητάμε ολοι εδω για ανταλλακτικά αντι να κοιταμε να αγοράζουμε οχηματα με τις λιγότερες βλαβες.