Όταν βλέπεις εισερχόμενο mail με θέμα “BMW M Drive Tour στο Αυτοκινητοδρόμιων των Σερρών” ξέρεις πολύ καλά -χωρίς καν να διαβάσεις το mail- ότι θα είναι μια διασκεδαστική ημέρα. Πόσο μάλλον αν σου πω ότι στην καλύτερη πίστα των Βαλκανίων είχα την τύχη να οδηγήσω την M2, την M4 με το Competition Package και κυρίως την ολοκαίνουρια M5 (F90). Τρία αυτοκίνητα δηλαδή, με συνολική απόδοση κάτι περισσότερο από 1.400 άλογα.

Καταλαβαίνεις ότι όποιος είχε την ευκαιρία να πάρει μέρος στην συγκεκριμένη εκδήλωση, το καλύτερο δώρο που πήρε ήταν το τεράστιο χαμόγελο που ζωγραφίστηκε στο πρόσωπο του από την έκρηξη της αδρεναλίνης. Δεν πρέπει να ξεχνάς, όμως, ότι αυτά τα events προσφέρονται και για βελτίωση των οδηγικών σου ικανοτήτων, με την μεγάλη εμπειρία που προσφέρει η οδήγηση τέτοιων αυτοκινήτων στην πίστα υπό την καθοδήγηση των εκπαιδευτών. Κάτι που μόνο καλύτερο οδηγό μπορεί να σε κάνει.

1Τι είναι το BMW M Drive Tour;

Πρόκειται για events που διοργανώθηκαν από την γερμανική εταιρία σε ολόκληρο τον κόσμο και δίνουν τη δυνατότητα σε -υπάρχοντες και δυνητικούς- πελάτες της να μάθουν το πως να κινηθούν γρήγορα και με ασφάλεια εντός πίστας. Στα event αυτά, οι πελάτες μαθαίνουν τα μυστικά της ασφαλούς και γρήγορης οδήγησης μέσω έμπειρων εκπαιδευτών, οι περισσότεροι εκ των οποίων είναι επαγγελματίες οδηγοί αγώνων. Σκοπός δεν είναι να βρεις τα όρια σου, ούτε του αυτοκινήτου, αλλά να οδηγήσεις γρήγορα, ώστε να καταλάβεις τις διαφορές που προσφέρουν τα M μοντέλα. Και ανάλογα τα συναισθήματα που σου βγάζει κάθε αυτοκίνητο και αυτό που ταιριάζει στα δικά σου “θέλω” φτιάχνεις τη δική σου σειρά προτίμησης.

Αν ρωτάς εμένα, θα απάντήσω με μια “ντρίμπλα” και θα πω -χωρίς να την έχω οδηγήσει- την M2 Competition. Από τα τρία, όμως, που οδήγησα θα έλεγα την M4 με το Competition Package. Αυτή την λαχανί που με βλέπεις μέσα.

Ο καιρός ήταν ο ιδανικός και σύμμαχος για μια ημέρα στην πίστα. Το θερμόμετρο δεν άγγιξε τους 30 βαθμούς Κελσίου, με πλούσιο ήλιο και ένα ελαφρύ αεράκι ίσα ίσα για να μην σκας. Μετά την απαραίτητη ενημέρωση, ήρθε η ώρα για λίγη “αγάπη” με τα αυτοκίνητα, και να τα οδηγήσουμε για έξι γύρους το καθένα, με τον Vladi και τον Θωμά να οριοθετούν τον ρυθμό. Όπως έγραψα, η οδήγηση των αυτοκινήτων στην καλύτερη πίστα της Ελλάδας, δεν έγινε στο όριο. Δεν ήταν αυτός ο σκοπός του event.

Η BMW θέλησε να μας δώσει την ευκαιρία να οδηγήσουμε γρήγορα μεν, όχι με την ταυτότητα στο στόμα δε, προκειμένου να διαπιστώσουμε τις ομοιότητες αλλά και τις διαφορές που έχουν. Με σεβασμό, αλλά μας αντάμειψαν με χαμόγελα, και με έντονες συγκινήσεις. Και μπορεί το καθένα να έχει τον δικό του χαρακτήρα και το δικό του κοινό, όλα όμως έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό που δεν είναι άλλο από το σπορ DNA τους. BMW M είναι εξάλλου. Δεν γίνεται κάποιο μοντέλο της να μην έχει σπορ γονίδια στη ψυχή του.

2Τα αυτοκίνητα

Τα δυο από τα τρία μοντέλα που υπήρχαν στα pits της πίστας είναι γνωστά και τα έχουμε οδηγήσει αρκετές φορές στο παρελθόν σε αντίστοιχες εκδηλώσεις της γερμανικής εταιρίας, αλλά και στον δρόμο.

3Μ2

Για την μικρότερη Μ, o χαρακτηρισμός του αυτοκινήτου ως “σύγχρονη M3 E30”, μόνο τυχαίος δεν είναι, καθώς μια πρόχειρη σύγκριση των διαστάσεων θα δεις ότι είναι σχετικά κοντά. H BMW M2 είναι ένα σπορ εργαλείο υψηλών και συναρπαστικών επιδόσεων, που μοναδικό σκοπό έχει να κάνει τη καρδιά σου να χτυπά πιο γρήγορα. Ένας από τους λόγους είναι ο κινητήρας της, που αποτελεί μια εξελιγμένη έκδοση αυτού που κινεί την M235i, με το μπλοκ του να είναι ίδιο με αυτόν του S55, που εφοδιάζεται η M3/M4. Προσφέρει εκπληκτική ευστροφία για κινητήρα turbo, εξαιρετικά γραμμική απόδοση ισχύος σε μία ευρεία κλίμακα στροφών και αυτό που σε κερδίζει, αυξάνοντας την οδηγική συγκίνηση είναι ο χαρακτηριστικός ήχος του.

Αποδίδει 370 άλογα στις 6.500 σ.α.λ, με τον κόφτη στροφών να αγγίζει τις 7.000 σ.α.λ. Η μέγιστη ροπή του φτάνει τα 465 Nm, διαθέσιμη μεταξύ 1.400 και 5.560 σ.α.λ., όπου με τη λειτουργία overboost ανεβαίνει στιγμιαία κατά 35 Nm, στα 500 Nm, μεταξύ 1.450 και 4.750 σ.α.λ.

Με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη M DCT, 7 σχέσεων, που ήταν εφοδιασμένα όλα τα αυτοκίνητα που είχαμε στην διάθεση μας, και ενεργοποιημένο το launch control, το αυτοκίνητο κατάφερε και έγραψε στο VBox μας για την επιτάχυνση από 0-100 χλμ/ώρα σε 4,11 δευτ., όταν η εργοστασιακή τιμή είναι 4,3 δευτ. (4,5 δευτ. με το 6άρι χειροκίνητο). Η τελική του ταχύτητα ελέγχεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα, αλλά υπάρχει η δυνατότητα με το πακέτο M Driver, ο ηλεκτρονικός κόφτης να μην παρεμβαίνει πριν από τα 270 χλμ/ώρα, κάτι που σημαίνει ότι έχει και άλλα να δώσει…

Στο Nurburgring, η Μ2 γυρνά σε 7 λεπτά και 58 δευτ., 7 δευτερόλεπτα γρηγορότερα από την BMW M3 E92 και 14 δευτερόλεπτα γρηγορότερη από την 1-Series M Coupe, ενώ το βάρος της ανέρχεται στα 1.490 κιλά.

4M4 CP

Περνώντας στην Μ4 με το Competition πακέτο, αυτό δεν ανεβάζει ιδιαίτερα την ιπποδύναμη του κινητήρα, εστιάζοντας στα δυναμικά χαρακτηριστικά του μοντέλου. Έτσι, ο 3,0-λιτρος TwinPower (S55), υπερτροφοδοτούμενος εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας αποδίδει 450 άλογα και 550 Nm ροπής. Η μεγαλύτερη ιπποδύναμη βελτιώνει ελάχιστα τις επιδόσεις του αυτοκινήτου, καθώς πλέον με το προαιρετικό αυτόματο 7-τάχυτο διπλού συμπλέκτη κιβώτιο για τα 0-100 χλμ/ώρα χρειάζεται 4 δευτ.

Ακόμα, υπάρχουν ζάντες ελαφρού κράματος σε διάσταση 20 ιντσών, με ελαστικά 265/30 και 285/30 εμπρός και πίσω αντίστοιχα, ενώ το βάρος της ανέρχεται στα 1.540 κιλά, ενώ στο Nurburgring ανεπίσημα γυρνά σε ένα χρόνο κοντά στα 7 λεπτά και 45 δευτ.

5Νέα M5

Και φτάνουμε στην κορυφαία έκδοση της νέας Σειράς 5, η οποία έχει κύριο χαρακτηριστικό που την διαφοροποιεί από το παρελθόν. Είναι τετρακίνητη, αλλά δεν ξεχνά τις ρίζες της και κατ’επιλογή γίνεται αποκλειστικά πισωκίνητη. Δυστυχώς, όμως, δεν μας επετράπη να την οδηγήσουμε σε αυτή τη ρύθμιση. Ίσως γιατί ήξεραν ότι το αυτοκίνητο θα επέστρεφε στα pits με τα λινά, και θα έπρεπε να οδηγήσουν το αυτοκίνητο αρκετοί μετά από εμάς.

Πιο συγκεκριμένα, η BMW έχει τοποθετήσει στη νέα M5 το σύστημα Μ xDrive, μια τεχνολογία που της επιτρέπει να μετατρέπεται από τετρακίνητη σε πισωκίνητη, ανάλογα με τις προτιμήσεις σου, με το πάτημα ενός κουμπιού. By default, το πρόγραμμα στέλνει τη κίνηση και στους δύο άξονες, με τη περισσότερη ροπή να στέλνεται στους πίσω τροχούς.

Στο πρόγραμμα M Dynamic – 4WD Sport, το ποσοστό της ροπής που στέλνεται στον πίσω άξονα αυξάνεται, ενώ όταν ο οδηγός απενεργοποιήσει το σύστημα ευστάθειας (Dynamic Stability Control, DSC), μπορεί να επιλέξει ανάμεσα στα προγράμματα 4WD, 4WD Sport και 2WD, με το τελευταίο να στέλνει το 100% της δύναμης στον πίσω άξονα.

Μηχανικά, η νέα M5 (F90), λοιπόν, φορά έναν V8 4,4-λίτρων biturbo κινητήρα, που αποδίδει 600 άλογα μεταξύ 5.600 και 6.700 σ.α.λ με 750 Nm ροπής. Ο κινητήρας συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο M Steptronic 8 σχέσεων και έχει τρία προγράμματα λειτουργίας Efficient, Sport, and Sport Plus. Τα 0-100 χλμ/ώρα τα κάνει σε 3,4 δευτερόλεπτα, τα 0-200 χλμ/ώρα σε 11,1 δευτερόλεπτα, με την τελική ταχύτητα να περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 250 χλμ/ώρα. Για τους “πιο δραστήριους” η BMW μπορεί να αφαιρέσει τον περιοριστή και η τελική ταχύτητα να ξεπεράσει το φράγμα των 300 χλμ/ώρα, αγγίζοντας τα 305 χλμ/ώρα.

Το βάρος της αγγίζει τα 1.860 κιλά, και ανεπίσημα στο Nurburgring γράφει χρόνο 7 λεπτών 39 δευτ. Η παραγωγή της γίνεται στο εργοστάσιο της γερμανικής εταιρίας στην πόλη Dingolfing, και η τιμή της στην χώρα μας ξεκινά από τα €174.900, με τα €75.071,23 να είναι φόροι (€99.828,77 η τιμή της προ φόρων).

6Η εμπειρία

Η πτήση από Αθήνα προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» από το Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών, και από εκεί οι Σέρρες απέχουν περίπου 90 χλμ. Λίγα, αλλά εκείνη την ώρα αρκετά, καθώς η ανυπομονησία να βρεθούμε στην αγαπημένη ελληνική πίστα ήταν τεράστια. Το άψογα οργανωμένο event περιελάμβανε οδήγηση των αυτοκινήτων στην πίστα, και το πρώτο πράγμα που διαπίστωσα όταν τα είδα παρκαρισμένα είναι η μοναδικότητα του καθενός. Αυτή ερχόταν είτε χάρη στο χρώμα τους (δημιουργία της BMW Individual), είτε χάρη στα αξεσουάρ M Performance που είχαν πάνω τους.

7Μ2

Για “πρωινό” είχαμε την M2, και προσωπικά είναι το αγαπημένο μου μοντέλο της BMW και το καλύτερο daily αυτοκίνητο επιδόσεων. Το αυτοκίνητο το έχουμε οδηγήσει και δοκιμάσει στο παρελθόν, ενώ το είχαμε οδηγήσει και στην πίστα του Hungaroring. Στις Σέρρες δεν διαπιστώσαμε κάτι διαφορετικό. Το εξαιρετικά σταθερό εμπρός μέρος του αυτοκινήτου προσφέρει μεγάλη αυτοπεποίθηση στην είσοδο των στροφών, ενώ το γρανιτένιο πλαίσιο του σου χαρίζει σιγουριά στις ανοιχτές καμπές της πίστας. Η M2 είναι εξαιρετικά ελέγξιμη κάτω από πίεση, ακόμα και στα πολλά χλμ/ώρα, ενώ με απαλές κινήσεις του τιμονιού μπορείς να βγεις από την αλληλουχία των στροφών Κ6-Κ7-Κ8 με πολλά χλμ/ώρα.

Μπορεί η υπερβολή των σημερινών αυτοκινήτων να κάνουν τα 370 άλογα να ακούγονται πιο γήινα σε σχέση με το παρελθόν, αλλά πίστεψε μπορεί να μην έχει αυτή την απόλυτη απόδοσή της Μ3/Μ4 με το Competition Package, αλλά ο ωμός και ροπάτος τρόπος με τον οποίο βγαίνει στους πίσω τροχούς είναι από άλλο πλανήτη, αυτόν της BMW. Συνεχίζοντας τα κλισέ, ο μεγάλος κυβισμός του είναι υπεύθυνος για το τράβηγμα που νιώθεις από το ρελαντί, χωρίς την παραμικρή υποψία lag. Όσο πιο ψηλά τον λειτουργείς, τόσο δείχνει τις αρετές του, και με το πρόγραμμα Sport+, το M-Soundtrack, δηλαδή τα ειδικά ηλεκτρονικά ελεγχόμενα κλαπέτα στην εξαγωγή για μεταβολή της χροιάς, σου χαρίζουν μια μαγική ηχητική πανδαισία, με ρεσιτάλ από μεσαίες νότες.

8M4 Competition

Αμέσως μετά την οδήγηση της M2 -και χωρίς χρόνο για “κλάματα”- κάθισα στο απερίγραπτα εντυπωσιακό bucket κάθισμα της M4 με το Competition πακέτο. Μια ακριβέστατη επανάληψη του τι είχαμε ζήσει πριν 9 μήνες. Μπορεί για πολλούς να αποτελεί τον ιδανικό συνδυασμό sport οδήγησης, χώρων και κύρους, αλλά εγώ θα επιμείνω στην…M2 Competition. Για την περίσταση, όμως, ναι η συγκεκριμένη M4 με M Performance αξεσουάρ και κεραμικά φρένα ήταν το καλύτερο αυτοκίνητο για να χαρείς την πίστα.

Με την εμπειρία από την οδήγηση της M2 να είναι ακόμα έντονη, η σύγκριση είναι αναπόφευκτη και καλοδεχούμενη. Το πρώτο πράγμα που διαπιστώνεις είναι η διαφορά δύναμης. Η Μ4 είναι σαφώς πιο δυνατή, ενώ η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση κάνει ακόμα πιο συγκλονιστικό τον τρόπο που πατάει το αυτοκίνητο στην πίστα. Με την αυτοπεποίθηση πλέον στα ύψη, οι επόμενοι γύροι ήταν πραγματική απόλαυση. Γουστάρεις να την οδηγείς. Είναι σαφώς πιο “επίπεδη” στις στροφές, σε σχέση με την M2, ενώ και στο δυνατό φρενάρισμα στο τέλος της ευθείας δεν δείχνει κανένα σημάδια αποσταθεροποίησης. Θα χρειαστείς πολλούς γύρους, πολλές τετράδες ελαστικά και απόλυτη ελευθερία για να νομίσεις ότι έχεις βρει το όριο της.

9M5

Και φτάνοντας στο τέλος, αφήνω την νέα M5. To κερασάκι της τούρτας. Ο κύριος λόγος που έγινε αυτό το event. Το γερμανικό supersedan έχει ανεβάσει τον πήχη σε δυσθεώρητα ύψη. Σε τέτοια που δεν φοβάται να σταθεί δίπλα σε supercar 10-15 χρόνων, και γιατί όχι να τα κερδίσει. Και όλα αυτά με την άνεση και πολυτέλεια ενός lear jet. Χαρακτηριστικό είναι ότι μετά την ολοκλήρωση των γύρων με τις Μ2 και Μ4 -και παρότι το air-condition δούλευε υπερωρίες- έβγαινα από τα αυτοκινήτα ελαφρώς ιδρωμένος. Από την Μ5 ήμουν ατσαλάκωτος, ούτε σταγόνα.

Η νέα M5 είναι αναμφίβολα το καμάρι του Μονάχου και είναι το αυτοκίνητο που θα ήθελα να είχε ο πατέρας μου. Να υπάρχει στην οικογένεια, και όποτε θέλω να βγάζω και εγώ γούστα. Γιατί σε καθημερινή χρήση νομίζω δεν θα προσφέρει την ευχαρίστηση της M2. Παρόλα αυτά, τα λόγια που χρειάζονται για να περιγράψουν το αυτοκίνητο είναι δύσκολα να βρεθούν, για να μην χάνουν το νόημα οι λέξεις.

Βγάζοντας από το μυαλό σου το πολυτελέστατο εσωτερικό για να επικεντρωθείς στην οδήγηση, αντιλαμβάνεσαι ότι κάθεσαι αρκετά χαμηλά, με το κάθισμα/πολυθρόνα να έχει αμέτρητες ρυθμίσεις. Βγαίνοντας από το pit lane και σανιδώνοντας το γκάζι, παθαίνεις το πρώτο σοκ. Τι α π ί σ τ ε υ τ η δύναμη είναι αυτή, και κυρίως χωρίς ίχνος ανούσιας απώλειας της πρόσφυσης. Βάζει κάτω και τα 600 άλογα του κινητήρα και νιώθεις το M λογότυπο του καθίσματος να γίνεται τατουάζ στο δέρμα σου.

Το αυτοκίνητο είναι βαρύ. Κανείς δεν μπορεί να το αμφισβητήσει αυτό, και με εμένα μέσα για περίπου 30 κιλά δεν αγγίζει τους 2 τόνους. Παρόλα αυτά, η ανάρτηση καμουφλάρει τέλεια το βάρος, το κρύβει, και μόνο στην K8 θα νιώσεις λίγο υποστροφή. Σε όλες τις άλλες στροφές, και κυρίως στην είσοδο της Κ1 θα ορκιζόσουν ότι το βάρος της δεν διαφέρει πολύ από τη M4. Φυσικά οι κλίσεις του αμαξώματος είναι μικρές, ενώ αυτό που εντυπωσιάζει είναι το τιμόνι, το οποίο έχει κορυφαία αίσθηση και σωστό βάρος.

Όσον αφορά την τετρακίνηση, αυτή κάνει την αισθητή την εμφάνιση της στις γρήγορες καμπές (Κ3, Κ4, Κ9, Κ13). Εκεί νιώθεις ότι ο εμπρός άξονας εμπλέκεται, καθώς ο πίσω φτάνει στα όριά του, και έτσι βάζει τη μούρη μέσα, ενώ σε βοηθάει να πατήσεις πιο νωρίς το γκάζι να εκτοξευθείς για την επόμενη στροφή. Και σε εκείνη θα στρίψει με την σκέψη, και με αρογό τα πολύ δυνατά και ανθεκτικά φρένα ο μόνος σου προβληματισμός θα είναι αν έκανα κάποιο λάθος και μπορώ να στρίψω με περισσότερα χλμ/ώρα. Αυτή είναι η ηδονή που προσφέρουν πλέον τα μεγάλα οικογενειακά αυτοκίνητα super επιδόσεων. Αδιανόητο έτσι;

  • Μάνος Μαμαλάκης

    //Mοναδική εμπειρία!!!!
    Ειδικά άμα οδηγήσεις την Μ5 και όλες τις Μ.
    ΑΠΟΛΑΥΣΗ.
    ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ ΕΙΝΑΙ BMW.

    (ΕΙΔΙΚΑ Μ)!!! Θέλω μια νέα Μ5 μπλε φυσικά!!!!!

  • SkidRAW

    Χαλια πρεπει να περασε ο κ.Αγαπητος…που να τρεχεις τωρα μεσα στη ζεστη….. :P

  • ασύλληπτα νούμερα πια. δεν προλαβαίνω την εξέλιξη των επιδόσεων και των τεχνολογιών. τα m4 & m5, σίγουρα εξαιρετικές προτάσεις στις αντίστοιχες κατηγορίες τους, αλλά θεόρατα πια για την ελλάδα κατά τη γνώμη μου. είναι για άλλες αγορές πιστεύω. το m2 από την άλλη είναι αυτό που πρέπει έστω και λίγο πιο παχύ από όσο φαίνεται. δεσίματα είναι αυτά, καλά είναι και λίγο πιο κοντά στην εποχή μου. λίγο πιο αναλογικό σε σχέση με τα άλλα. τεσπα, ωραία κατάσταση φτιάξατε στην πίστα, ωραία εμπειρία, καλά να περνάτε. όνειρα θερινής νυκτός. δε βαριέσαι, ακόμα δωρεάν είναι τα όνειρα.

  • ντικ

    Γιώργο, για την συνοδηγό σου δεν θα πεις κάτι; :D