Τον περασμένο Σεπτέμβριο στο περιθώριο του αγώνα στη Σιγκαπούρη, η Formula 1 και η FIA παρουσίασαν τα τρία διαφορετικά concept που εξετάζουν για τον σχεδιασμό των μονοθεσίων της F1 από το 2021.

Όπως και οι αλλαγές στους φετινούς κανονισμούς, έτσι και αυτοί που θα ισχύουν στην κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού από το 2021, έχουν κύριο σκοπό στην μείωση των επιπτώσεων του “βρώμικου αέρα” που αφήνουν πίσω τους τα μονοθέσια. Ο αθλητικός διευθυντής της F1, Ross Brawn, αποκάλυψε ότι η επίπτωση του “βρώμικου αέρα” το 2021 θα είναι μέχρι και πέντε φορές μειωμένος απ’ότι σήμερα.

Όπως έχουμε όλοι δει, από το 2017 όπου έγινε η μετάβαση της F1 σε σχέδια με υψηλότερη κάθετη δύναμη, αυτό προκάλεσε μείωση των προσπεράσεων και των μαχών “σώμα-με-σώμα”, καθώς οι οδηγοί δυσκολεύονταν να βρεθούν πολύ κοντά πίσω από άλλα μονοθέσια. Ο λόγος ήταν ο ακάθαρτος αέρας και οι στροβιλισμοί του προπορευόμενου μονοθεσίου, που μείωναν δραστικά την αεροδυναμική απόδοση του πίσω μονοθεσίου, κάνοντας τα μη σταθερά ενώ δεν υπήρχε και καλή ψύξη των μηχανικών μερών.

Η FIA, όμως, θέλει απεγνωσμένα να βελτιώσει το θέαμα και την ποιότητα των αγώνων, και γι’αυτό όταν είχαν παρουσιαστεί οι αρχικές ιδέες για το 2021 ο Brawn είχε δηλώσει ότι η F1 έχει σχέδια που θα επιτρέπουν στα μονοθέσια να κρατήσουν έως και το 80% της απόδοσής τους σε ακάθαρτο αέρα. Λίγα 24ωρα, όμως, πριν την έναρξη της φετινής σεζόν, ο Brawn δήλωσε:

Υπάρχει ήδη μια τεράστια διαφορά. Με το τρέχον αυτοκίνητο, σε απόσταση δύο αυτοκινήτων πίσω, χάνεις 50% της απόδοσης. Το αυτοκίνητο που έχουμε (στα σχέδια) τώρα, χάνει 10 τοις εκατό της απόδοσης. Έτσι είναι μια τεράστια βελτίωση σε σχέση με το πού είμαστε σήμερα.

Ο πραγματικός αντίκτυπος του “βρώμικου αέρα” είναι δύσκολο να μετρηθεί με ακρίβεια, με τον επικεφαλής των θεμάτων μονοθέσιου της FIA, Νικόλα Τομπάζη να έχει εκτιμήσει ότι τα αυτοκίνητα του 2018 έχαναν μόνο το “30% περίπου” της κάθετης δύναμής τους ακολουθώντας ένα άλλο αυτοκίνητο “15-20 μέτρα πιο πίσω”, σε αντίθεση με την εκτίμηση του Brawn για το 50% σε δύο μήκη αυτοκινήτων. Ο Τομπάζης είχε στοχεύσει σε μείωση κατά ένα τρίτο της απώλειας απόδοσης με τους κανόνες του τρέχοντος έτους.

Μια συνολική μείωση της κάθετης δύναμης έχει συχνά τεθεί ως λύση για την τρέχουσα έλλειψη προσπεράσεων στην F1, αλλά ο Brawn πιστεύει ότι αυτό δεν θα ταιριάζει στην F1 σε εννοιολογικό επίπεδο, λέγοντας:

Έχω ακούσει πως σχολιάζεται ότι πρέπει να απαλλαγούμε από τα πτερύγια και την κάθετη δύναμη και απλώς να βασιζόμαστε στη μηχανική πρόσφυση και στη συνέχεια τα αυτοκίνητα θα μπορούν να αγωνίζονται το ένα το άλλο. Το πρόβλημα με αυτό είναι ότι θα είναι αργά. Και η ταχύτητα του αυτοκινήτου της Formula 1 είναι αυτό που σου κόβει την ανάσα.

Δεν θέλουμε να χάσουμε την ταχύτητα του αυτοκινήτου της Formula 1. Θέλουμε να είναι το γρηγορότερο αγωνιστικό αυτοκίνητο στον πλανήτη, το πιο εντυπωσιακό αγωνιστικό αυτοκίνητο στον πλανήτη – και μπορείς να το κάνεις μόνο με την αξιοποίηση της αεροδυναμικής απόδοσης. Δεν νομίζω λοιπόν ότι μπορούμε να πάρουμε μια απλοϊκή άποψη και απλά να απαλλαγούμε από όλη την κάθετη δύναμη και να σκεφτόμαστε ότι θα το λύσει.

Αυτό που χρειαζόμαστε είναι η κάθετη δύναμη να εκμεταλλεύεται με τέτοιο τρόπο ώστε τα αυτοκίνητα να μπορούν να αγωνιστούν μεταξύ τους. Η προσπέραση μπορεί μερικές φορές να χρησιμοποιηθεί ως μέτρο επιτυχίας, αλλά στην πραγματικότητα οι ανταγωνιστικοί αγώνες και η ικανότητα των αυτοκινήτων να τρέχουν πίσω από το άλλο και να τρέχουν δίπλα-δίπλα και να πλησιάσουν και να επιτεθούν, είναι αυτό που ενθουσιάζει όλους. Ακόμη και αν τελικά δεν κατέληξε σε μια προσπέραση – αλλά [όσο] αγωνίζονται ο ένας τον άλλο.