Η Κομισιόν ενέκρινε την έναρξη ενός κοινού ευρωπαϊκού προγράμματος δημιουργίας νέων καινοτόμων μπαταριών ιόντων λιθίου. Η κολοσσιαία αυτή επένδυση 3,2 δισ. ευρώ, στοχεύει στην ανάπτυξη ενός ευρωπαϊκού τομέα ηλεκτρικών μπαταριών, προκειμένου να ανταγωνιστεί ασιατικές εταιρίες.

Τα χρήματα θα δοθούν από 7 κράτη μέλη, Βέλγιο, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Πολωνία και Σουηδία, σε μια κοινοπραξία 17 επιχειρήσεων. Η βοήθεια αυτή θα προκαλέσει την κινητοποίηση 5 δισ. ευρώ επιπλέον σε ιδιωτικές επενδύσεις, κάτι που θα επιτρέψει στους Ευρωπαίους, ελπίζουν οι Βρυξέλλες, να αντιμετωπίσουν τους Κινέζους παραγωγούς, που είναι πολύ προχωρημένοι σε αυτόν τον τομέα.

Πιο συγκεκριμένα, η Γερμανία εξουσιοδοτήθηκε από τις Βρυξέλλες να επενδύσει έως 1,25 δισ. ευρώ. Ακολουθούν η Γαλλία (960 εκατομμύρια), η Ιταλία (570 εκατ.), η Πολωνία (240 εκατ.), το Βέλγιο (80 εκατ.), η Σουηδία (50 εκατ.) και η Φινλανδία (30 εκατ.).

Αυτό το σημαντικό σχέδιο κοινού ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PIIEC) θα έχει 17 άμεσους συμμετέχοντες από όλο τον τομέα, όπως η BMW, οι χημικές βιομηχανίες BASF και η βελγική Solvay, αλλά και μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Οι επιχειρήσεις θα συνεργαστούν στενά η μια με την άλλη και με περισσότερους από 70 εξωτερικούς εταίρους, με επιχειρήσεις αλλά και με δημόσιους οργανισμούς έρευνας από όλη την Ευρώπη, σύμφωνα με την ανακοίνωση των Βρυξελλών.

Η BASF θα παρέχει τα υλικά των μπαταριών, ενώ η BMW θα συμμετάσχει στην ανάπτυξη της χημικής σύνθεσης, του κυτταρικού μηχανισμού, των κυτταρικών σχεδίων και της διαδικασίας παραγωγής.

Η Opel θα δημιουργήσει μια κοινοπραξία με τη μητρική της PSA και τη γαλλική παραγωγό μπαταριών Saft για την παραγωγή καινοτόμων μπαταριών στο Kaiserslautern στη νοτιοδυτική Γερμανία. Το σχέδιο αφορά τη Γερμανία να παράγει κυψέλες μπαταριών σε βιομηχανική κλίμακα το αργότερο έως τα μέσα του 2020.

Η βοήθεια θα διασφαλίσει ότι αυτό το σημαντικό σχέδιο θα προχωρήσει χωρίς να παραβιάζει τους κανόνες ανταγωνισμού,

εκτίμησε η Επίτροπος Ανταγωνισμού Μαργκρέτε Βεστάγκερ.

Σκοπός του προγράμματος, που θα διαρκέσει έως το 2031, είναι να αναπτύξει μπαταρίες ιόντων λιθίου που έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής, επαναφορτίζονται πιο γρήγορα και είναι πιο ασφαλείς και σέβονται περισσότερο το περιβάλλον από τις μπαταρίες που βρίσκονται τώρα στην αγορά. Η ζήτηση για μπαταρίες αναμένεται να αυξηθεί πολύ γρήγορα στη διάρκεια των ερχόμενων ετών, προβλέπει η Κομισιόν.

Κι όμως, η καθυστέρηση των ευρωπαϊκών χωρών στον τομέα των μπαταριών, ιδιαίτερα απέναντι στην Κίνα, αναφέρεται συχνά από τους παράγοντες της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι σημαντικοί τεχνολογικοί και οικονομικοί κίνδυνοι που συνοδεύουν αυτό το τεράστιο σχέδιο δικαιολογούν τη χορήγηση δημόσιας βοήθειας τόσο μεγάλου ύψους.

Όμως, ένα σημαντικό μέρος των επιπλέον κερδών που θα πραγματοποιηθούν από τους συμμετέχοντες θα διαμοιραστεί στους φορολογουμένους μέσω ενός μηχανισμού ανάκτησης, αναφέρει η Κομισιόν.

Αυτό σημαίνει πως, αν τα σχέδια οδηγήσουν σε επιπλέον καθαρά έσοδα που υπερβαίνουν τις προβλέψεις, οι επιχειρήσεις θα επιστρέψουν στα αντίστοιχα κράτη μέλη ένα μέρος των χρημάτων που έλαβαν από τους φορολογουμένους. Ο Γερμανός Οικονομίας Πέτερ Αλτμάιερ, εξέφρασε σε μια ανακοίνωση την ικανοποίησή του γι’ αυτή τη συμφωνία, ενώ το γαλλικό υπουργείο Οικονομίας δήλωσε μεταξύ άλλων:

Ολόκληρη η αλυσίδα αξίας του τομέα των μπαταριών μπορεί να αναπτυχθεί στο ευρωπαϊκό έδαφος επιτρέποντας έτσι τη διατήρηση μιας στέρεης βιομηχανικής παραγωγής στην Ευρώπη.

Η ανάδυση του ευρωπαϊκού τομέα των μπαταριών θα συμβάλει στην υλοποίηση του στόχου που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, να γίνει η πρώτη ήπειρος ουδέτερη σε άνθρακα έως το 2050.

Οι Βρυξέλλες υπογραμμίζουν πως το σχέδιο έχει στόχο να βελτιώσει την περιβαλλοντική βιωσιμότητα της παραγωγής, μειώνοντας το αποτύπωμα άνθρακα και την ποσότητα των απορριμμάτων, αλλά και τελειοποιώντας την καταστροφή των μπαταριών και την ανακύκλωση τους.