Την προηγούμενη εβδομάδα, η Υπηρεσία Περιβαλλοντικής Προστασίας των Η.Π.Α (EPA) ανακοίνωσε ότι –σύμφωνα με επίσημες μετρήσεις της– η πραγματική αυτονομία της αμιγώς ηλεκτρικής Porsche Taycan Turbo είναι μόλις 201 μίλια, που μεταφράζεται σε 323 χλμ., και μέση -ηλεκτρική- κατανάλωση στα 30,4 kWh/100 χλμ., όταν η γερμανική εταιρία αναφέρει ότι η μπαταρία των 93,4 kWh χαρίζει στο αυτοκίνητο μια αυτονομία 450 χλμ. και 24,5 kWh/100 χλμ.

1

Και εδώ γεννάτε το ερώτημα, πως προκύπτει η χαοτική διαφορά των παραπάνω νούμερων της αυτονομίας; Υπάρχουν δύο πολύ ξεκάθαροι παράγοντες που ευθύνονται στο να έχει η Taycan Turbo πολύ μικρότερη αυτονομία σε σχέση με τα περισσότερα ηλεκτρικά μοντέλα της αγοράς, αλλά κυρίως από το κάθε Tesla που πωλείται σήμερα.

Πρώτον, το πελατολόγιο των παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών -όπως η Porsche- είναι λιγότερο πιθανό να δεχτεί οποιαδήποτε αποτυχία των ηλεκτροκινητήρων, την αντικατάσταση μπαταριών και προβλημάτων ποιότητας, όπως αυτά που έχουν εμφανιστεί κατά καιρούς στους αγοραστές των μοντέλων της Tesla, οι οποίοι θεωρούνται early adopters.

Οι τελευταίοι συχνά διαγράφουν από τη μνήμη τους το εκάστοτε πρόβλημα, ως ένα μικρό τίμημα που πληρώνουν για να έχουν στην κατοχή τους ένα αυτοκίνητο από το μέλλον. Και φυσικά, οι μέτοχοι της Volkswagen είναι λιγότερο πιθανό να ανεχθούν το κόστος πληρωμής της εγγύησης στα προϊόντα τους, από τον Elon Musk και τους αντίστοιχους της Tesla.

2

Διαβάζοντας το παραπάνω, θα μπορούσες να εξάγεις το συμπέρασμα ότι η Porsche έχει μια προσεκτική προσέγγιση στο να μην γίνει το πρώτο της ηλεκτρικό μοντέλο γνωστό για την ύπαρξη πολλών προβλημάτων. Εν ολίγοις, η γερμανική εταιρία θα προτιμούσε να διατηρήσει την φήμη της αξιοπιστίας της, παρά να την διακινδυνεύσει και να ωθήσει τους μηχανικούς της Taycan να την προικίσουν με μεγαλύτερη αυτονομία και επιδόσεις από το Tesla Model S. Το τι ζητούν, όμως, οι αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα το δείξει η ιστορία.

Περνώντας στον δεύτερο παράγοντα, η σημαντική διαφορά των τιμών της αυτονομίας που ανακοινώνει η Porsche και αυτής που ανακοίνωσε η EPA είναι ο τρόπος (κύκλος) μέτρησης. Η EPA πραγματοποιεί τις δοκιμές βάσει κανονισμών της SAE International, ένας παγκόσμιος οργανισμός που αναπτύσσει πρότυπα μηχανολογίας για διάφορες βιομηχανίες. Στην Ευρώπη και σύμφωνα με το νέο πρωτόκολλο του WLTP, η Taycan Turbo έχει αυτονομία 450 χλμ., αλλά η EPA μετράει διαφορετικά από αυτό το πρωτόκολλο.

3

Η αυτονομία που ανακοινώνει η EPA για κάθε ηλεκτρικό όχημα αντιστοιχεί σε δοκιμές που γίνονται σε θερμές και ψυχρές συνθηκών και το κάνει με δύο τρόπους, κάτι που το πρωτόκολλο του WLTP δεν λαμβάνει καθόλου υπόψη. Πιο συγκεκριμένα, ο πρώτος τρόπος της EPA περιλαμβάνει μια δοκιμασία πέντε κύκλων, η οποία βρίσκει πόσο αποτελεσματικό είναι το αυτοκίνητο σε ιδανικές συνθήκες στην πόλη και στον αυτοκινητόδρομο, παράλληλα με περισσότερες δοκιμές σε πιο ακραίες συνθήκες, για να αποτιμηθεί με ρεαλιστική εκτίμηση η αυτονομία του αυτοκινήτου.

4

Ο άλλος τρόπος της EPA περιλαμβάνει μόνο μια δοκιμασία δύο κύκλων, τον κύκλο πόλης και τον κύκλο αυτοκινητοδρόμου. Όμως, η EPA ανακοινώνει μια πιο συντηρητική εκτίμηση, ώστε να αποφευχθεί τυχόν παραπλάνηση των αγοραστών. Έτσι, μια αυτοκινητοβιομηχανία επιλέγει μόνο τη δοκιμή δύο κύκλων, η EPA εφαρμόζει έναν συντελεστή “αποβαθμολόγησης” 0,7 στην εκτίμηση, μειώνοντας με αυτόν τον τρόπο την αυτονομία. Αν θες να μάθεις την περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με τη διαδικασία των δοκιμών της EPA, μπορείς να διαβάσεις εδώ.

5

Διαβάζοντας τα παραπάνω, αν διαιρέσεις την πραγματική αυτονομία που ανακοίνωσε η EPA (323 χλμ.) με το συντελεστή 0.7, το πηλίκο είναι 460 χλμ., που είναι κοντά σε αυτή που ανακοινώνει η Porsche για την Taycan Turbo, σύμφωνα με το WLTP, κάτι που σημαίνει ότι η Porsche επέλεξε τον δεύτερο τρόπο μέτρησης της EPA.

Κλείνοντας, σύμφωνα με τα παραπάνω αλλά και από προσωπική εμπειρία στα λίγα ηλεκτρικά οχήματα που έχουμε οδηγήσει στη χώρα μας, οι μετρήσεις της EPA είναι οι εγκυρότατες και πιο ακριβείς της αυτοκινητοβιομηχανίας.