Oι τιμές των καυσίμων έχουν υποχωρήσει σημαντικά χάρη στη μεγάλη πτώση της τιμής του αργού πετρελαίου, που οφείλεται στη μειωμένη ζήτηση του, λόγω των μέτρων που έχουν παρθεί παγκοσμίως για τον περιορισμό της εξάπλωσης του κορωνοϊού, αλλά όταν επανεκκινηθεί η παγκόσμια οικονομία, τότε είναι αναμενόμενο η ζήτηση για πετρέλαιο να αυξηθεί, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί και η τιμή του, κάτι που θα αυξήσει και τις τιμές των καυσίμων στα πρατήρια.

Φέτος, σύμφωνα με εκτιμήσεις, η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου αναμένεται να μειωθεί κατά 11 εκατ. βαρέλια ημερησίως, σε σχέση με πέρυσι. Την περασμένη Τρίτη η τιμή του βαρελιού του αμερικανικού πετρελαίου WTI υποχώρησε έως και στα 10,88 δολάρια, ενώ η τιμή του βαρελιού του Brent Βόρειας Θάλασσας, έπεσε στα 19,10 δολάρια. Από τότε η τιμή του αργού παρουσιάζει αύξηση και χθες, Παρασκευή 1 Μαΐου, η τιμή του αμερικανικού πετρελαίου έκλεισε στα 19,69 δολάρια το βαρέλι, ενώ το Brent έκλεισε στα 26,44 δολάρια το βαρέλι.

1

Όταν αρθούν οι περιορισμοί και ακόμη περισσότερο, όταν κυκλοφορήσει το εμβόλιο για τον κορωνοϊό και λήξει η πανδημία, η αεροπορική βιομηχανία θα επιστρέψει στα προ κρίσης επίπεδα, όπως και οι οδικές μεταφορές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ήμισυ της παγκόσμιας κατανάλωσης πετρελαίου. Μάλιστα είναι πιθανό οι άνθρωποι να χρησιμοποιούν περισσότερο τα προσωπικά τους αυτοκίνητα, αφού θα αποφεύγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, μιας και τα θεωρούν ως πιθανή εστία μόλυνσης.

Αυτό προβλέπουν αναλυτές, προσθέτοντας πως τα φθηνά καύσιμα θα έχουν ως αποτέλεσμα να αυξηθεί η χρήση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, με τα ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα να χάνουν την όποια δυναμική τους, ιδίως αν τα κράτη μειώσουν τις επιδοτήσεις για την αγορά τους λόγω της οικονομικής κρίσης. Παράλληλα θα υπάρξει επίσης λιγότερη πίεση για αυτοκίνητα με μειωμένες εκπομπές ρύπων, καθώς οι παγκόσμιες εκπομπές CO2 θα μειωθούν σημαντικά το 2020 λόγω της πανδημίας.

Ωστόσο η Shell δηλώνει πως δεν περιμένει ότι οι τιμές του πετρελαίου να επανέλθουν ούτε ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση στα προϊόντα της εταιρείας για το μεσοπρόθεσμο μέλλον. Η Shell ετοιμάζεται για μία μόνιμη αλλαγή στη συμπεριφορά των καταναλωτών, η οποία θα καταδείξει ότι η ζήτηση ίσως δεν αναρρώσει ποτέ μετά την πανδημία του κορωνοϊού.

Θα υπάρξουν αλλαγές και πρέπει να είμαστε έτοιμοι για αυτές,

δήλωσε ο CEO της Shell, Ben van Beurden, ενώ η CFO της εταιρίας, Jessica Uhl, είπε:

Προβλέπουμε μια μεγάλη καταστροφή της ζήτησης και δεν γνωρίζουμε πότε και αν θα επιστρέψει.

Η Shell ανακοίνωσε τη μείωση του μερίσματος της για πρώτη φορά από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, καθώς η εταιρεία ενέργειας προχωρά σε περικοπές για να αντιμετωπίσει την άνευ προηγουμένου πτώση στη ζήτηση πετρελαίου που έχει προκαλέσει η πανδημία κορωνοϊού. Η πτώση της τιμής του πετρελαίου, είχε ως αποτέλεσμα τα κέρδη της για το πρώτο τρίμηνο του 2020 να υποχωρήσουν κατά 46%. Οι προοπτικές της εταιρείας για το μέλλον είναι ζοφερές, εξαιτίας της παρατεταμένης οικονομικής αβεβαιότητας, των χαμηλότερων τιμών των εμπορευμάτων, την υψηλή μεταβλητότητα και τη συνεχόμενη έλλειψη ζήτησης.

2

Τα καθαρά κέρδη της Shell για το πρώτο τρίμηνο του 2020 υποχώρησαν στα 2,9 δισ. δολάρια, χαμηλότερα από τα 5,3 δισεκατομμύρια δολάρια την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.

Η Shell ανακοίνωσε ότι δεδομένης της συνεχιζόμενης επιδείνωσης των μακροοικονομικών προοπτικών και της σημαντικής μεσοπρόθεσμης και μακροπρόθεσμης αβεβαιότητας, θα μειώσει το τριμηνιαίο μέρισμά της στα 16 σεντ ανά μετοχή από τα 47 σεντ προηγουμένως, για τους τελευταίους τρεις μήνες του 2019.

Για χρόνια, η Shell υπογράμμιζε και διαφήμιζε το γεγονός ότι δεν μείωσε ποτέ το μέρισμα της από τη δεκαετία του 1940, ακόμα και κατά τη διάρκεια της βαθιάς ύφεσης του 1980.

Η Shell είναι η πρώτη από τις πέντε μεγαλύτερες πετρελαϊκές εταιρείες που μείωσε το μέρισμά της λόγω της οικονομικής κρίσης που προκαλεί ο κορωνοϊός. Η BP και η Exxon Mobil δήλωσαν ότι θα διατηρήσουν τα μερίσματά τους για το πρώτο τρίμηνο, ενώ η Total και η Chevron δεν έχουν ακόμη ανακοινώσει τα αποτελέσματα τους για το τρίμηνο.

3

Η Shell ανέστειλε επίσης τον επόμενο κύκλο του προγράμματος αγοράς ίδιων μετοχών και ανακοίνωσε ότι μειώνει την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου κατά σχεδόν 25%.

Σύμφωνα με τον Van Beurden:

Η καθημερινή ζωή όλων θα αλλάξει πιθανότητα για κάποιο καιρό, είτε λόγω του οικονομικού εύρους που θα έχουν οι πολίτες και οι εταιρείες, είτε λόγω των διαφορετικών συμπεριφορών.

Ο ίδιος δεν περιμένει ότι οι τιμές του πετρελαίου θα επανέλθουν ούτε ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη ζήτηση στα προϊόντα της Shell για το μεσοπρόθεσμο μέλλον.

Φυσικά, η συμπεριφορά των καταναλωτών έχει ήδη αλλάξει καθώς ο κόσμος στρέφεται σταδιακά σε καθαρότερες μορφές ενέργειες. Η πίεση από τους καταναλωτές, τις κυβερνήσεις και ειδικά από τους επενδυτές ανάγκασε τις μεγάλες πετρελαϊκές να προχωρήσουν σε φιλόδοξες υποσχέσεις για μείωση των εκπομπών τους σε άνθρακα.

Ωστόσο πολλές από αυτές, ανάμεσά τους και η Shell, δεν έχουν δώσει στη δημοσιότητα κάποιο πλάνο για το πώς θα επενδύσουν σε καθαρή ενέργεια. Τώρα, με την κρίση του κορωνοϊού να αλλάζει ολόκληρη την αγορά πετρελαίου και τη μελλοντική του κατανάλωση, τέτοια επενδυτικά σχέδια ίσως χρειαστεί να επανεξεταστούν με προσοχή.

Θα επιστρέψει η ζήτηση στα προ κοροναϊού επίπεδα; Είναι δύσκολο να το απαντήσουμε αυτό,

είπε ο CEO της Shell, αναγνωρίζοντας ότι απομακρύνεται η πιθανότητα η τιμή του πετρελαίου να φτάσει σε ιστορικό υψηλό αυτή τη δεκαετία εν μέσω του χάους στην αγορά. Όπως είπε χαρακτηριστικά:

Ζούμε σε μία κρίση αβεβαιότητας αυτή τη στιγμή. Δεν γνωρίζουμε τι υπάρχει στην άλλη πλευρά.

Η Uhl είπε ότι η Shell αναμένει ανάκαμψη της ζήτησης σε σχήμα L μετά την πανδημία. Αυτό σημαίνει ότι η ζήτηση για πετρέλαιο θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα στα οποία πέφτει κατακόρυφα αυτό το διάστημα, αντί να ανακάμψει απότομα σε σχήμα V ή αργά σε σχήμα U.