Σχέδιο 650 δισ. ευρώ για την αποανθρακοποίηση των καυσίμων έως το 2050 στην Ευρώπη

Σχετικά άρθρα

Με ανακοίνωσή της η Fuels Europe, η Ένωση των εταιριών διύλισης πετρελαίου της Ευρώπης, παρουσίασε ένα σχέδιο 650 δισ. ευρώ με τον οδικό χάρτη για την πλήρη αποανθρακοποίηση των καυσίμων μεταφοράς ως το 2050, συμπεριλαμβανομένου και του αιτήματος για ριζικές αλλαγές στη φορολόγηση των καυσίμων.

Μέχρι το 2050, τα διυλιστήρια πετρελαίου πιστεύουν πως τα ηλεκτρικά οχήματα θα έχουν αντικαταστήσει τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, προκαλώντας τεράστια πτώση της ζήτησης για πετραλαϊκά καύσιμα. Στο πλαίσιο αυτό, τα διυλιστήρια πετρελαίου αναμένουν ότι η αγορά υγρών καυσίμων στις μεταφορές θα συρρικνωθεί σε επίπεδα λίγο πάνω από το ένα τρίτο της σημερινής ζήτησης. H ποσότητα αυτή ισοδυναμεί με περίπου 150 εκατομμύρια τόνους προϊόντων υγρών καυσίμων ετησίως, αριθμός που περιλαμβάνει και τα αεροπλάνα, τα πλοία και τα φορτηγά.

Όλη η ζήτηση, που θα απομείνει, κυρίως στις αεροπορικές, τις θαλάσσιες και τις οδικές μεταφορές βαρέων φορτίων – αναμένεται να καλυφθεί από καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, όπως τα βιοκαύσιμα δεύτερης και τρίτης γενιάς, καθώς και το καθαρό υδρογόνο, δήλωσε ο John Cooper, γενικός διευθυντής του Fuels Europe.

Η Fuels Europe καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση να θέσει ως προτεραιότητα συνθετικά καύσιμα και καύσιμα με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα για τις μεταφορές, υποστηρίζοντας πως τα καύσιμα που προέρχονται από πηγές εκτός πετρελαίου μπορεί να συνδυαστούν με τα ορυκτά και να οδηγήσουν την Ευρώπη στην κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2050.

Η ζήτηση για υγρά καύσιμα αυξάνεται σε όλον τον κόσμο, η πρόκληση είναι πως να προχωρήσουμε όμως σε ένα κλιματικά ουδέτερο μέλλον. Πιστεύουμε πως η ηγεσία της Ευρώπης και η θέληση να υιοθετηθούν ισχυρές πολιτικές είναι η βάση που επιτρέπει στην ευρωπαϊκή βιομηχανία να είναι πρωτοπόρος σε αυτές τις τεχνολογίες. Επίσης αυτές οι τεχνολογίες είναι απαραίτητες και για άλλους βιομηχανικούς κλάδους,

αναφέρει ο Cooper.

Τα υγρά καύσιμα με χαμηλές εκπομπές άνθρακα είναι εκείνα που προέρχονται από βιομάζα. Η Ευρώπη επικεντρώνεται στις ανανεώσιμες πηγές. Η αντικατάσταση των ορυκτών καυσίμων για τις αεροπορικές μεταφορές είναι πιο περίπλοκη από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Οι οικολογικές οργανώσεις επιμένουν πως η βιομηχανία δεν αντιλαμβάνεται τις συνθήκες της κλιματικής κρίσης.

Δεν θέλουν να αντιμετωπίσουν το ερώτημα πότε πρέπει να σταματήσουν οι εξορύξεις πετρελαίου και αερίου και η χρήση τους. Για εμάς δεν τίθεται πλέον ζήτημα για τις μηδενικές εκπομπές στον τομέα των μεταφορών. Νομίζω πως προσπαθούν να κρυφτούν για να μην απαντήσουν στο βασικό ερώτημα. Επικεντρώνονται ξανά στις εναλλακτικές των χαμηλών εκπομπών, αλλά ουσιαστικά δεν πρόκειται για χαμηλές εκπομπές. Τα βιοκαύσιμα για παράδειγμα παράγονται από καλλιέργειες τροφίμων. που φέρνουν την αποψίλωση των δασών. Συνεπώς νομίζω πως προσπαθούν να καθυστερήσουν και να επικεντρωθούν σε καύσιμα που μπορούν να αναμειχθούν με το πετρέλαιο,

δηλώνει η Laura Buffet εκπρόσωπος της Τransport and Environment.

Οι Ευρωπαίοι υπουργοί Ενέργειας συναντήθηκαν για να συζητήσουν πως η Ένωση θα εφαρμόσει την Πράσινη Συμφωνία, παράλληλα με την ανάκαμψη από την κρίση του κορωνοϊού.

Κάθε κράτος-μέλος σύντομα αναμένεται να υποβάλει τον σχεδιασμό του για αξιολόγηση από την Κομισιόν.

Πολλά κράτη μέλη έχουν ήδη προγράμματα που θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από το πακέτο ανάκαμψης. Θα συνεργαστούμε στενά για να διασφαλίσουμε πως θα εκμεταλλευτούν την ευκαρία και θα την χρησιμοποιήσουν για την μετάβαση στον ενεργειακό τομέα και στις οικονομίες,

ανέφερε η Kadri Simson, Επίτροπος Ενέργειας.

8 κράτη-μέλη φέρεται να ασκούν πιέσεις στην Ένωση να επιτρέψει την χρηματοδότηση σε πρόζεκτ για φυσικό αέριο. Οι οικολογικές οργανώσεις προειδοποιούν πως οι περαιτέρω επενδύσεις σε υποδομές ορυκτών καυσίμων θα είναι επιβλαβείς και θα έχουν ως συνέπεια η Ευρώπη να μην πιάσει τους κλιματικούς της στόχους.

Έως το 2030 τουλάχιστον, η Ευρώπη θα συνεχίσει να εξαρτάται από το πετρέλαιο, όσον αφορά στις μεταφορές. Κατά τις επόμενες τρεις δεκαετίες, η Fuels Europe εκτιμά ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις έως και 650 δισεκατομμύρια ευρώ για να μειωθούν στο μηδέν, οι εκπομπές CO2 από τις εταιρίες του κλάδου

Στο πλαίσιο αυτό, η Ένωση της ευρωπαϊκής βιομηχανίας τους κλάδου τονίζει ότι θα απαιτηθούν εκτεταμένες αλλαγές στη φορολογία αλλά και στην πολιτική καυσίμων, προκειμένου να σχεδιαστούν και να παραχθούν βασικά καύσιμα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Αυτά τα καύσιμα θα κοστίζουν περισσότερο από το πετρέλαιο,

υπογράμμισε ο Cooper, εκφράζοντας παράλληλα την πεποίθηση ότι το όλο εγχείρημα είναι εφικτό και προσιτό.

Η Fuels Europe απηύθυνε στις Βρυξέλλες αίτημα οι τεχνολογίες καυσίμων χαμηλών εκπομπών ρύπων να υποστηριχθούν από ένα σύστημα “προοδευτικής φορολόγησης”, το οποίο να βασίζεται στη ένταση άνθρακα των καυσίμων, καθώς και σε άλλα κίνητρα πολιτικής.

Αναφερόμενος στις αλλαγές που θα μπορούσαν να γίνουν έδωσε ως παράδειγμα τον Ειδικό Φόρο στα Καύσιμα, ο οποίος σε τιμή διοξειδίου του άνθρακα υπολογίζεται σήμερα σε τιμή που ισοδυναμεί με 200 ευρώ ανά τόνο.

Μία από τις προτάσεις του Fuels Europe είναι να αλλάξει ο ΕΦΚ και να συνδυαστεί με την περιεκτικότητα των καυσίμων σε διοξείδιο του άνθρακα. Τόνισε ότι ο ΕΦΚ “δεν λειτουργεί σωστά σήμερα ως φόρος άνθρακα”, επειδή το ύψος του φόρου είναι το ίδιο, ανεξάρτητα από το αν το καύσιμο έχει χαμηλή ή υψηλή ένταση άνθρακα.

Η Fuels Europe τόνισε επίσης ότι τα υπάρχοντα διυλιστήρια θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή καυσίμων χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ευρώπη, καθιστώντας τη μετάβαση προσιτή και βασισμένη στην εγχώρια παραγωγή αντί των εισαγωγών.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ένωση κάλεσε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής της Ευρώπης να ξεκινήσουν έναν διάλογο υψηλού επιπέδου με τις εταιρείες σε όλο το μήκος της αλυσίδας εφοδιασμού ενέργειας, καθώς και με ομάδες πελατών.

Εν τω μεταξύ, αρκετοί από τους μεγάλους οίκους πετρελαίου και φυσικού αερίου έχουν αρχίσει να υλοποιούν ή να σχεδιάζουν μεγάλα πρότζεκτ για τη μετάβαση στην νέα εποχή. Η Shell και η BP έχουν παρουσιάσει σχέδια για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών CO2 έως το 2050, σύμφωνα με τους μακροπρόθεσμους στόχους της ΕΕ για την κλιματική ουδετερότητα.

Άλλες εταιρείες ενέργειας και μεταφορών έχουν αρχίσει να επενδύουν στο πράσινο υδρογόνο. Τον Μάιο, η εταιρία ενέργειας της Δανίας, Orsted, ανακοίνωσε τη συνεργασία της με το Αεροδρόμιο της Κοπεγχάγης, την αεροπορική εταιρεία SAS και τον ναυτιλιακό γίγαντα Maersk για την ανάπτυξη μιας ανανεώσιμης μονάδας υδρογόνου με στόχο τη διάθεση καθαρών καυσίμων σε λεωφορεία, φορτηγά, πλοία και αεροπλάνα.

Ο σταθμός υδρογόνου της Δανίας αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικός έως το 2030, ενώ τα πρώτα στάδια του έργου θα μπορούσαν να ολοκληρωθούν ήδη από το 2023. Στο υδρογόνο έχει αρχίσει να επενδύσει και ο ιταλικός διαχειριστής φυσικού αερίου Snam.

Αρκετά περιβαλλοντικά γκρουπ της Ευρώπης πάντως παραμένουν επιφυλακτικά στα σχέδια των ευρωπαϊκών εταιριών πετρελαίου και αερίου, αποκαλώντας το σχέδιο της Fuels Europe μια απλή άσκηση δημοσίων σχέσεων.

Σύμφωνα με το σχέδιο που παρουσίασε χθες η Fuels Europe, οι εταιρίες του κλάδου έχουν ήδη αναλάβει σημαντικές πρωτοβουλίες με στόχο την μείωση των εκπομπών CO2, όπως :

Την ανάμειξη βιοκαυσίμων με ορυκτά καύσιμα για τις οδικές μεταφορές

  • Την ανάπτυξη νέας γενιάς προηγμένων βιοκαυσίμων, με τις μονάδες Έρευνας και Ανάπτυξης των εταιριών ήδη να δουλεύουν σε μία σειρά νέων τεχνολογιών, όπως η μετατροπή απορριμμάτων -σε- καύσιμο, τη βιομάζα από δασικά κατάλοιπα, άχυρα κλπ, τα τρίτης γενεάς βιοκαύσιμα, τη μετατροπή συμβατικών διυλιστηρίων (αυτά τα οποία επεξεργάζονται αργό πετρέλαιο) σε βιο-διυλιστήρια για την παραγωγή μία διαφορετικής σειράς βιοκαυσίμων και άλλων προϊόντων από βιομάζα (πχ τα σχέδια της ΕΝΙ και της Τotal).
  • Πολλά διυλιστήρια έχουν ήδη αρχίσει να συμμετέχουν σε πρότζεκτ για τη χρήση ή την παραγωγή “πράσινου υδρογόνου”, δηλαδή υδρογόνου που παράγεται με τη χρήση ηλεκτρισμού από ΑΠΕ. Τέτοια παραδείγματα είναι, μεταξύ άλλων, τα πρότζεκτ Refhyne και το ReWest100 για τη διάθεση πράσινου υδρογόνου και e-κηροζίνης στο αεροδρόμιο του Αμβούργου. Υπάρχει ακόμα το πρότζεκτ υδρογόνου Η2Nucleus της ΒΡ, καθώς και η επένδυση υδρογόνου της Shell στο λιμάνι του Ρότερνταμ, για τη μετατροπή πράσινου ηλεκτρισμού σε ανανεώσιμο υδρογόνο.
  • Παραγωγή και διανομή εναλλακτικών καυσίμων, όπως η παραγωγή μεθανόλης που προωθούν η ΕΝΙ/Fiat Chrysler κά
  • Πολλά διυλιστήρια, στην προσπάθειά τους να συμβάλουν στη μείωση των ρύπων, παρέχουν θερμότητα από τις μονάδες τους σε τοπικά δίκτυα τηλεθέρμανσης, ενώ άλλες εταιρίες του κλάδου συμμετέχουν σε πρότζκεκτ για μονάδες διακράτησης και αποθήκευσης CO 2 (CCS)

#trending

#trending

Αξίζει να δεις
Featured

Περισσότερα νέα

Βέλγιο: “Μεθυσμένος” οδηγός απέδειξε ότι το σώμα του παράγει αλκοόλ

Ένας 40χρονος Βέλγος που είχε παραπεμφθεί σε δικαστήριο της Μπριζ επειδή συνελήφθη να οδηγεί μεθυσμένος καθ’ υποτροπή, απαλλάχθηκε από όλες τις κατηγορίες αφού απέδειξε...

Ένα Lucid Air κάηκε ολοσχερώς μετά από πρόσκρουση σε στύλο στη Βαρσοβία

Το περιστατικό συνέβη στη διασταύρωση των οδών Aleja Niepodległosci και Antoniego Madalinskiego στην πρωτεύουσα της Πολωνίας, το πρωί της 19ης Απριλίου, όπου πληροφορίες από...