Στον αγώνα της ηλεκτροκίνησης της αυτοκινητοβιομηχανίας, η Κίνα έχει θέσει πολύ ψηλά τον πήχη, εξασφαλίζοντας ένα προπύργιο στην αγορά των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Αλλά με την κινεζική κυβέρνηση να αποσύρει σιγά σιγά τις προνομιακές επιδοτήσεις για την αγορά ηλεκτρικών, ο αγώνας δεν έχει τελειώσει.

Ωστόσο, η μεγαλύτερη χώρα του πλανήτη είναι χιλιόμετρα μπροστά από τους ανταγωνιστές της. Παρά τα στοιχεία πωλήσεων που δείχνουν σημάδια επικείμενης επιβράδυνσης, μόλις καταργηθούν πλήρως οι επιδοτήσεις, η αγορά των EVs στην Κίνα θα εξακολουθεί να είναι πολύ μπροστά από τους ανταγωνιστές της. Στην πραγματικότητα, επί του παρόντος, υπάρχουν 138 διαφορετικά ηλεκτρικά μοντέλα διαθέσιμα στην Κίνα, σε σύγκριση με τα μόλις 60 στην Ευρώπη και 17 στις Η.Π.Α.

Στην Κίνα εφαρμόστηκε μια αδυσώπητη προσέγγιση, που δείχνει την απαράμιλλη δύναμη των κινήτρων και της νομοθεσίας. Για παράδειγμα, στη Σαγκάη η έκδοση πινακίδων κυκλοφορίας για ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης κοστίζει 13.000 δολάρια, όταν για ένα ηλεκτρικό αυτές παρέχονται δωρεάν.

Έτσι, η χώρα όχι μόνο ενθαρρύνει την αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αλλά παράλληλα αποτρέπει τους καταναλωτές από την αγορά αυτοκινήτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου. Γι’αυτό και οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών, plug-in υβριδικών και οχημάτων με κυψέλες υδρογόνου αυξήθηκαν κατά 6,7% (138.000 οχήματα) τον Σεπτέμβριο, ενώ μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να πουληθούν περίπου 1,1 εκατ. τέτοια οχήματα, -11% σε σχέση με πέρυσι, νούμερο προφανώς επηρεασμένο από την πανδημία της νόσου Covid-19.

Και, αναπόσπαστο μέρος της επιτυχίας της Κίνας ήταν η κεντρικά σχεδιασμένη οικονομία της. Σύμφωνα με τον διεθνή οργανισμό ενέργειας (International Energy Agency, IEA), ο αριθμός των δημόσιων σημείων αργής και γρήγορης φόρτισης έφτασε τα 862.118 παγκοσμίως, με την Κίνα να λαμβάνει μερίδιο 60% (Global EV Outlook 2020).

Η εντυπωσιακή διείσδυση των ηλεκτρικών στην Κίνα μπορεί επίσης να εξηγηθεί από σημαντικά χάσματα τιμών μεταξύ των περιοχών. Τα στοιχεία της Jato δείχνουν ότι η μέση τιμή λιανικής των EVs που πωλήθηκαν στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ το 2019 είναι 58% και 52% υψηλότερη από ό,τι στην Κίνα, αντίστοιχα.

Παράλληλα με την κυβερνητική παρέμβαση, η συμπεριφορά των καταναλωτών επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την επιτυχία των ηλεκτρικών οχημάτων. Αυτό μπορεί να φανεί στις διαφορές μεταξύ των Κινέζων και των καταναλωτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η πρώτη είναι γνωστή ως η “γενιά smartphone”, τεχνολογικά οδηγούμενη και στην πρώτη γραμμή των ψηφιακών τεχνολογιών. Η δεύτερη αποφεύγει τον κίνδυνο, είναι “απρόθυμοι υιοθέτες”, οι οποίοι είναι πιο πιθανό να στραφούν προς τα EV λόγω της αυξημένης συνειδητοποίησης της βιωσιμότητας.

Κλείνοντας, με την υιοθέτηση των εξαιρετικά αυστηρών κανονισμών από την ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων, έχουν ανοίξει διάπλατα οι πόρτες της ευρωπαϊκής αγοράς προς τα κινέζικα ηλεκτρικά και μόνο με θεσμικά πλαίσια και επιβολή δασμών μπορεί να αποφευχθεί η μαζική εισροή κινέζικων προϊόντων.