Το 1994 η Volkswagen παρουσίασε την τρίτη γενιά του Polo και ήταν ένα εντελώς νέο μοντέλο, διαθέσιμο σε τρίθυρη και -για πρώτη φορά- σε πεντάθυρη έκδοση, με την VW να γίνεται ο τελευταίος σημαντικός ευρωπαϊκός κατασκευαστής που προσέφερε μοντέλο με πίσω πόρτες στη συγκεκριμένη κατηγορία.

Με το λανσάρισμα του μοντέλου, η Volkswagen έφερε στην γραμμή παραγωγής ένα νέο τρόπο συναρμολόγησης των αυτοκινήτων, που τον ονόμαζε “Baukastensystem”. Με αυτό το σύστημα μπορούσες να παραμετροποιήσεις το αυτοκίνητο ακριβώς όπως το ήθελες, για παράδειγμα με ελάχιστο εξοπλισμό αλλά με τον δυνατότερο κινητήρα, ή με κλιματισμό και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, αλλά χωρίς υδραυλικό τιμόνι. Όλα ήταν δυνατά.

Για να υπογραμμίσει το νέο αυτό σύστημα συναρμολόγησης των αυτοκινήτων, η Volkswagen παρουσίασε το 1995 την έκδοση Harlekin, η οποία αρχικά είχε ανακοινωθεί ότι θα βγει σε περιορισμένη παραγωγή 20 αυτοκινήτων. Τα τέσσερα χρώματα της έκδοσης υπογράμμιζαν τους τέσσερις πυλώνες στο σύστημα Baukastens: κινητήρας, εξοπλισμός, επιλογές και χρώμα.

Η ιδέα δεν ήταν καινούργια, καθώς στη δεκαετία του ’60 η Volkswagen είχε κατασκευάσει ένα Beetle με πολύχρωμα χρώματα, για να δείξει με τον πιο παραστατικό τρόπο ότι εξαρτήματα από διαφορετικές χρονολογίες του Beetle μπορούν να ταιριάξουν σε ένα μεταγενέστερης ημερομηνίας.

Η απήχηση των πελατών της VW στο Polo Harlekin ήταν αρκετά θερμή, γι’αυτό και η γερμανική εταιρία ανακοίνωσε ότι η παραγωγή θα περιοριστεί στα 1.000 αυτοκίνητα, άσχετα αν τελικά παρήχθησαν 3.800 αυτοκίνητα της συγκεκριμένης έκδοσης, με τα 2.500 να κυκλοφορούν στην Αγγλία μεταξύ 1996 και 1998.

Το Polo Harlekin διέθετε πολύχρωμα πάνελ αμαξώματος, με συμμετρικό συνδυασμό των χρωμάτων του κόκκινου (Flash Red), κίτρινου (Ginster Yellow), πράσινου (Pistachio Green) και μπλε (Chagall Blue). Παρεμπιπτόντως, τα αυτοκίνητα κατασκευάζονταν ως “κανονικά” Polo, και ήταν βαμμένα σε ένα από τα τέσσερα προαναφερθέντα χρώματα. Έπειτα, όλα τα πάνελ ανταλλάζονταν μεταξύ τους, σύμφωνα με ένα σταθερό μοτίβο, με την άδεια κυκλοφορίας να αναγράφει το χρώμα που διέθετε το αυτοκίνητο στο μαρσπιέ και στο χώρο του κινητήρα.

Αν είχες παραγγείλει ένα Volkswagen Polo Harlekin, δεν είχες επιλογή να τοποθετήσεις τα χρώματα που ήθελες εσύ στα διάφορα μέρη του αμαξώματος. Ήταν έκπληξη το ποια σύνθεση θα έπαιρνες. Μηχανικά, το Polo Harlekin εξοπλιζόταν με τον 1.600άρη βενζινοκινητήρα απόδοσης 75 ίππων, ενώ στο εσωτερικό διέθετε ειδικά καθίσματα με “Joker” μοτίβο, νέο λεβιέ ταχυτήτων και νέο τιμόνι.

Σήμερα 18 Ιανουαρίου και 25 χρόνια μετά, η Volkswagen Ολλανδίας αναβίωσε την έκδοση Harlekin για το Polo έκτης γενιάς. Ωστόσο, δεν αναμένεται να βγει στην παραγωγή, καθώς είναι μια μοναδική δημιουργία για έναν εισαγωγέα της μάρκας στη χώρα.

Το νέο πολύχρωμο Polo αποτελείται από τα τέσσερα ίδια χρώματα που έχουν πανομοιότυπο κωδικό με αυτών του πρωτότυπου.