Το φιάσκο της Αττικής Οδού όπου χιλιάδες άνθρωποι εγκλωβίστηκαν εν μέσω της κακοκαιρίας “Ελπίδα” συνεχίζει να προκαλεί αντιπαραθέσεις ανάμεσα στην κυβέρνηση και στην εταιρεία που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο.

Η κυβέρνηση άρχισε να ρίχνει τα “καρφιά” της για την εταιρεία ήδη από τη χθεσινή επίσημη ενημέρωση για την κατάσταση που διαμορφωνόταν στην Αττική Οδό και ανησυχούσε τους πάντες, ειδικά τους ανθρώπους που βρίσκονταν εγκλωβισμένοι.

Δυστυχώς η εταιρεία δεν κατόρθωσε να κρατήσει τον δρόμο ανοικτό, παρά τις υποσχέσεις που μας έδωσαν στις συσκέψεις των προηγούμενων ημερών. Θα αναζητηθούν ευθύνες, αυτή θα είναι η εισήγησή μου προς τον πρωθυπουργό,

είπε ο υπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Στυλιανίδης.

Στη συνέχεια χρειάστηκε να κινητοποιηθεί ο Στρατός για να ξεκινήσει ο απεγκλωβισμός των πολιτών και των οχημάτων τους, μια διαδικασία που δεν έχει καν τελειώσει το μεσημέρι της Τρίτης. Η μάχη για τον απεγκλωβισμό δινόταν όλο το βράδυ, ενώ υπήρξε και εισαγγελική παρέμβαση για το θέμα.

1Οι αιχμές της εταιρείας προς την κυβέρνηση

Από το πρωί της Τρίτης ο Φάνης Παπαδημητρίου, ο διευθυντής κυκλοφορίας της εταιρείας σε δηλώσεις του σε ΜΜΕ αφήνει αιχμές για τη στάση της κυβέρνησης. Για παράδειγμα, μιλώντας την ΕΡΤ έκανε λόγο για έναν συνδυασμό παραγόντων που έφεραν το φιάσκο σημειώνοντας:

Η κακοκαιρία ήρθε στις 9 το πρωί, την ώρα που η Αθήνα είχε ξυπνήσει και είχαμε να επιχειρήσουμε ανάμεσα σε 70.000 οχήματα, ανάμεσά τους περίπου 6.000 φορτηγά.

Ο Παπαδημητρίου, αφού ζήτησε συγγνώμη από τους πολίτες, άφησε υπόνοιες λέγοντας ότι η εταιρεία είχε εκφράσει επιφυλάξεις για την κυκλοφορία των φορτηγών στη σύσκεψη με την Πολιτική Προστασία, ενώ επισήμανε ότι ο δρόμος έκλεισε οριστικά το απόγευμα, για να τονίσει ότι το κλείσιμο δρόμων είναι απόφαση της Τροχαίας και όχι μιας ιδιωτικής εταιρείας.

Υποστήριξε, ακόμη, ότι το σχέδιο υπήρχε, ισχυροποιήθηκε και είχε δοκιμαστεί πέρυσι με τη “Μήδεια”, αλλά επισήμανε ότι οι περσινές επιχειρήσεις έγιναν εν μέσω lockdown και όχι με δεκάδες χιλιάδες οχήματα στους δρόμους.

3“Η εταιρεία δεν κλείνει τον δρόμο μόνη της”

Νωρίτερα ο Παπαδημητρίου είχε μιλήσει στο MEGA και είχε υπογραμμίσει ότι:

Όταν νιώθεις ότι τον δρόμο τον έχεις, δεν τον κλείνεις. Η εταιρία δεν κλείνει το δρόμο μόνη της, χρειάζεται συντονισμός με την Τροχαία, και με διαταγή της Τροχαίας κλείνει, όπως και εκείνη απαγόρευσε τη διέλευση των φορτηγών.

Ό, τι επιχείρηση έχει γίνει το βράδυ, έχει γίνει προσεγγίζοντας ανάποδα. Η Αττική Οδός έχει 35 εκχιονιστικά, κάποια εγκλωβίστηκαν και τα ίδια. Γίνονταν και γίνονται τιτάνιες προσπάθειες. Και πάμε και κόντρα, και ανάμεσα στα αυτοκίνητα. Έχει έρθει και η Πυροσβεστική τώρα και προσπαθούμε να κάνουμε το αδύνατο, δυνατό.

Υπήρξε και σύσκεψη υπό τον υπουργό Πολιτικής Προστασίας. Εισηγηθήκαμε από την αρχή ότι πρέπει να απαγορευτούν τα φορτηγά από την Κυριακή. Τα φορτηγά απαγορεύτηκαν εχτές στις 2 το μεσημέρι, όταν ήταν πολύ αργά. Άποψή μου ότι τα φορτηγά θα έπρεπε να είχαν απαγορευτεί από την Κυριακή το απόγευμα, όπως είχε γίνει σε άλλες περιπτώσεις. Αν είχε γίνει αυτό, η κατάσταση θα ήταν πολύ καλύτερη.

Η εντολή για διακοπή κυκλοφορίας των φορτηγών στην Αθηνών-Λαμίας επιδείνωσε την κατάσταση γιατί τα οχήματα αναγκαστικά επέλεξαν να περάσουν από την Αττική Οδό. Από τις 8 το πρωί μέχρι τις 2 το μεσημέρι, πέρασαν 5.000 φορτηγά από τον αυτοκινητόδρομο.

Το πρόβλημα σημειώθηκε επειδή δίπλωσαν νταλίκες και σταμάτησαν αυτοκίνητα στη μέση του δρόμου. Θα βοηθούσε πολύ αν δεν είχαμε φορτηγά από την αρχή. Είχαμε 5.000 φορτηγά από τις 7 εχτές το πρωί στην Αττική Οδό. Η πολιτεία δεν ήθελε να κόψει την εφοδιαστική αλυσίδα

Η κακοκαιρία μας έπιασε στη χειρότερη ώρα, 9 το πρωί με όλη την Αθήνα στο δρόμο. Η κυκλοφορία ήταν πολύ μεγάλη, 70.000 αυτοκίνητα, 5.000 φορτηγά και 35 εκχιονιστικά δικά μας ανάμεσά τους.

Εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους εγκλωβίστηκαν χιλιάδες οδηγοί στα αυτοκίνητά τους, δήλωσε πως:

Δίπλωσε μια νταλίκα κάποια στιγμή με αποτέλεσμα οι οδηγοί να σταματήσουν στη μέση. Ως αποτέλεσμα κόλλησαν πιο πίσω κάποια εκχιονιστικά και έγινε αυτό που είδαμε μετά.

Σχετικά με τις καταγγελίες πως άφηναν με σηκωμένες τις μπάρες στα διόδια τους οδηγούς να μπουν στον αυτοκινητόδρομο παρά το γεγονός πως είχε διακοπεί η κυκλοφορία στη μέση του δρόμου με αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν, ισχυρίστηκε ότι:

Είχαμε βάλει μηνύματα για καθυστερήσεις και για τους αποκλεισμούς. Κάποιες ολιγωρίες υπήρξαν και αναλαμβάνουμε την ευθύνη σε αυτό. Βρεθήκαμε να παίξουμε με έναν αντίπαλο που δεν παιζόταν. Είχαμε και σύσταση στους πολίτες να μην μετακινούνται μέσω Αττικής Οδού από την Κυριακή.

4Θεοδωρικάκος: Θα αποδοθούν ευθύνες

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Τάκης Θεοδωρικάκος, είπε πως προτεραιότητα είναι ο απεγκλωβισμός των πολιτών, προσθέτοντας:

Κάποια στιγμή πρέπει όλοι να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες μας. Υπάρχουν πολύ βαριές ευθύνες για την τρομακτική ταλαιπωρία και τους μεγάλους κινδύνους στους οποίους μπήκαν οι οδηγοί, μπήκαν μέσα πληρώνοντας και έμειναν εγκλωβισμένοι για ώρες. Θα αποδοθούν τα του Καίσαρος τω Καίσαρι και τα της Αττικής Οδού στην Αττική Οδό.

5Τι καταγγέλλουν οι οδηγοί

Οι οδηγοί τονίζουν ότι όταν μπήκαν στην Αττική Οδό κανείς δεν τους προειδοποίησε για το γεγονός πως ο δρόμος έχει κολλήσει, ούτε τους ζήτησαν να φορέσουν αντιολισθητικές αλυσίδες. Οι υπεύθυνοι της Αττική Οδού δεν απαγόρευσαν τη διέλευση βαρέων οχημάτων, γεγονός που έπαιξε κυρίαρχο ρόλο στο να δημιουργηθούν ουρές χιλιομέτρων, καθώς κάποια βαρέα οχήματα “δίπλωσαν”.

6Συγνώμη από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου μιλώντας στον ALPHA ανέφερε:

Οφείλουμε συγγνώμη και εξηγήσεις και θα αποδοθούν ευθύνες. Προέχει ο απεγκλωβισμός όλων των οχημάτων, καθώς υπάρχουν ακόμα ΙΧ στην Αττική Οδό, τα οποία άφησαν οι οδηγοί τους, και καλά έκαναν, προκειμένου να μπορέσουν να φύγουν. Εξηγήσεις θα δοθούν στο δημόσιο λόγο, όταν έρθει η ώρα αυτή τη στιγμή προέχει ο απεγκλωβισμός.

7Αντιδράσεις σε social media – Σκληρή κριτική από την αντιπολίτευση

Χιλιάδες είναι οι πολίτες που επικρίνουν τους χειρισμούς στην υπόθεση του εγκλωβισμού στην Αττική Οδό, είτε στα social media είτε με δηλώσεις του σε κανάλια αφού παρέμεναν εγκλωβισμένοι επί ώρες.

Την ίδια ώρα τα κόμματα της αντιπολίτευσης κάνουν λόγο για “ανίκανο επιτελικό κράτος” με σειρά ανακοινώσεών τους.

8Τα κρίσιμα ερωτήματα

Σε κάθε περίπτωση, είτε από την πλευρά της κυβέρνησης είτε από την πλευρά της εταιρείας πρέπει να δοθούν απαντήσεις για κάποια μείζονα ερωτήματα:

9Γιατί έμπαιναν αυτοκίνητα στην Αττική Οδό ενώ ήταν κλειστή;

Το μεγάλο ερώτημα είναι για ποιο λόγο η εταιρεία δεν έκλεισε την είσοδο στους οδηγούς και τους άφησε να μπουν στον αυτοκινητόδρομο με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί χάος στις εξόδους. Χαρακτηριστική είναι μαρτυρία οδηγού, ο οποίος κατήγγειλε ότι η απάντηση που έλαβε από τον υπάλληλο στα διόδια, αναφορικά με την κυκλοφορία εντός της Αττικής Οδού, ήταν πως δεν υπήρχε πρόβλημα. Αποτέλεσμα να εγκλωβιστεί λίγα μέτρα παρακάτω.

Σημειώνεται πως, το μεσημέρι της Δευτέρας, και ενώ ουρές χιλιομέτρων είχαν σχηματιστεί στην Αττική Oδό, στο ύψος της Παλλήνης, η Πυροσβεστική Υπηρεσία ζήτησε από την Τροχαία να μειωθεί η ροή των οχημάτων προκειμένου να υπάρχει η δυνατότητα να απεγκλωβίζονται τα οχήματα και να γίνεται αποχιονισμός. Ήταν, ωστόσο, πολύ αργά.

Η Πυροσβεστική προειδοποιούσε ότι οι κλήσεις στο κέντρο της θα αυξάνονταν τις επόμενες ώρες και θα χρειαζόταν να συνδράμει σε πολλά μέτωπα, μιας κι αναμενόταν επιδείνωση του καιρού. Γι’ αυτό το λόγο, θεωρούνταν δεδομένο ότι θα δημιουργούνταν ανάλογες καταστάσεις, δηλαδή με εκατοντάδες οχήματα εγκλωβισμένα.

10Γιατί άφησαν όλους τους δημόσιους υπαλλήλους στις 12;

Ένα, ακόμη, ερώτημα στο οποίο καλούνται να απαντήσουν οι αρμόδιοι είναι γιατί δόθηκε εντολή να αποχωρήσουν όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι από τις υπηρεσίες τους από τις 12 το μεσημέρι. Δεν θα έπρεπε να υπάρξει πρόβλεψη ούτως ώστε η πρόωρη αποχώρηση να γίνει τμηματικά και να μην συμπέσουν όλοι μαζί στους δρόμους με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί κυκλοφοριακό χάος;

11Γιατί δεν ενεργοποιήθηκε νωρίτερα το έκτακτο σχέδιο αντιμετώπισης;

Με χιλιάδες ανθρώπους να έχουν εγκλωβιστεί στην Αττική Οδό και σε άλλες κεντρικές οδικές αρτηρίες του Λεκανοπεδίου, οι Αρχές αποφάσισαν την ενεργοποίηση των Ενόπλων Δυνάμεων προκειμένου να δοθεί λύση στα σοβαρά προβλήματα. Ήταν, όμως, πολύ αργά. Σίγουρα, η βοήθεια που έδωσαν -και συνεχίζουν να δίνουν- ήταν πολύτιμη.

Ο Στρατός έφτασε σε όλα τα σημεία και οι άνδρες που συμμετέχουν στην επιχείρηση μοίραζαν καθ’ όλη τη διάρκεια της νύχτας τρόφιμα, νερά, κουβέρτες και με εντολές της Αστυνομίας οδηγούσαν τους εγκλωβισμένους σε ασφαλές σημείο. Γιατί, λοιπόν, δεν έγινε νωρίτερα η ενεργοποίηση αυτού του έκτακτου σχεδίου αντιμετώπισης και οι αρμόδιοι φορείς περίμεναν να δουν πρώτα τις εικόνες χάους σε ζωντανή μετάδοση;

Αυτά είναι κάποια από τα βασικά ερωτήματα τα οποία η κυβέρνηση, η περιφέρεια και η Αττική Οδός θα κληθούν να απαντήσουν τις επόμενες ώρες εν μέσω οργής και αγανάκτησης χιλιάδων ανθρώπων.