Τελικά τι είναι καλύτερο για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης; Μεγάλη μπαταρία, χωρίς το άγχος της φόρτισης, αλλά αναπόφευκτα σημαντικά αυξημένο συνολικά βάρος του αυτοκινήτου που επηρεάζει την ευκινησία του στο αστικό περιβάλλον, ή ένα ελαφρύ αυτοκίνητο με μια μικρή μπαταρία, που μαζί με ένα πυκνό δίκτυο φόρτισης δεν θα σε ενοχλήσει το συχνό κούμπωμα του φορτιστή;
Δοκιμάζοντας για μια εβδομάδα το αμιγώς ηλεκτρικό Mazda MX-30, αρχικά ένιωσα ότι ξαναζώ το άγχος της αυτονομίας που είχα βιώσει κατά την πρώτη δοκιμή του BMW i3, πριν 7 χρόνια. Ναι, με εκείνα τα δεδομένα και την ανυπαρξία δημόσιων φορτιστών στη χώρα μας, το MX-30 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ένα κακό αυτοκίνητο για την εσωτερική σου ηρεμία, καθώς με πραγματική αυτονομία σχεδόν στα 190 χλμ. θα ήταν πολύ περιορισμένη η χρήση του.
Παρότι οι υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι από τις χειρότερες στην Ευρώπη, βλέπουμε σχεδόν σε μηνιαίο ρυθμό να ξεπηδούν δεκάδες σημεία φόρτισης και στην Αττική το δίκτυο γίνεται ολοένα και μεγαλύτερο. Ωστόσο, θα πρέπει να είσαι εξοικειωμένος με την τεχνολογία και θα πρέπει να έχεις κατεβάσει πολλές εφαρμογές στο κινητό σου, δημιουργώντας σίγουρα έναν φάκελο που να τις περιέχει όλες, ώστε να μπορέσεις να φορτίσεις.
Ποιες είναι οι “όλες”; Όλες οι εταιρίες-πάροχοι ενέργειας που έχουν “χτίσει” ένα δίκτυο φόρτισης και για να μπορέσεις να συνδέσεις το αυτοκίνητο σου θα πρέπει να έχεις ένα λογαριασμό σε κάθε μια από αυτές. Η κυριότερη, όμως, εφαρμογή που θα πρέπει να έχει ο οποιοσδήποτε έχει στην κατοχή του ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι αυτή της αμερικάνικης PlugShare (not sponsored), η οποία έχει καταγεγραμμένο κάθε δημόσιο φορτιστή σε όλον τον κόσμο.
Το αυτοκίνητο
Βάζοντας λίγο στην άκρη τα της φόρτισης, η Mazda παρουσίασε τον Οκτώβριο του 2019 στην έκθεση του Τόκιο το MX-30, το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο. Η ιαπωνική εταιρία περιγράφει το MX-30 ως ένα διαφορετικού είδους ηλεκτρικό μοντέλο, που επικεντρώνεται στη χαρά της οδήγησης, καθώς και στη σχέση του οδηγού με το αυτοκίνητο.
Εμφανισιακά, το MX-30 έχει σχεδιαστεί με τις αρχές του Human Modern, όντας η τελευταία έκφραση του Kodo design. Το αυτοκίνητο, όμως, φαίνεται ότι αντλεί στοιχεία από το CX-30, αλλά αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι οι πίσω πόρτες του. Αυτές θυμίζουν έντονα τις αντίστοιχες του RX-8, καθώς ανοίγουν με αντίθετη φορά από τις εμπρός, με την απουσία της μεσαίας κολόνας να δημιουργεί ένα πολύ μεγάλο άνοιγμα των θυρών (82 μοίρες οι εμπρός και 80 μοίρες οι πίσω).
Ηλεκτροκινητήρας/Κατανάλωση/Αυτονομία
Μηχανικά, το αυτοκίνητο βασίζεται στην e-SkyActiv πλατφόρμα της Mazda και μηχανικά φορά στον εμπρός άξονα έναν ηλεκτροκινητήρα, απόδοσης 106 kW (144 άλογα) και 265 Nm ροπής. Αυτός τροφοδοτείται με μια μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου 35,5 kWh (τα 30,0 kWh είναι ωφέλιμα), με την αυτονομία του να ανακοινώνεται στα 200 χιλιομέτρων και η μέση κατανάλωση του στα 19 kWh/100 χλμ, στον κύκλο WLTP. Κατά την εβδομαδιαία δοκιμή μας, διανύσαμε 710 χλμ. εντός Αττικής και η μέση κατανάλωση που έδειξε το trip computer κατά την επιστροφή του αυτοκινήτου ήταν στα 17,1 kWh/100 χλμ., με την εξωτερική θερμοκρασία να μην ξεπερνά τους 10 βαθμούς Κελσίου.
Με τα νούμερα που έχουμε συνηθίσει, ναι η αυτονομία είναι μικρή, αλλά στην πραγματικότητα είναι αρκετή για μια νορμάλ καθημερινή χρήση τριών ημερών, αφού σύμφωνα με τελευταίες μελέτες, ο μέσος Ευρωπαίος οδηγός διανύει περίπου 50 χλμ. την ημέρα. Ναι, θα πρέπει να έχεις φορτιστή και στο σπίτι σου, για να μην αγχώνεσαι αν σε μια έκτακτη συνθήκη δεν θα έχεις την απαιτούμενη ενέργεια για να μετακινηθείς.
Επιδόσεις
Για τον αστικό προσανατολισμό του, ο ηλεκτροκινητήρας κινεί το αυτοκίνητο ικανοποιητικά, καθώς για το 0-100 χλμ/ώρα χρειάζεται 9,7 δευτ., όμως στο VBox Sport μας είδαμε 9,31 δευτ., χωρίς να επηρεάζεται σημαντικά από το επίπεδο της φόρτισης (SoC) της μπαταρίας. Αυτό που ίσως ξενίσει μερικούς είναι ο περιορισμός της τελικής ταχύτητας στα 140 χλμ/ώρα, αλλά είπαμε το MX-30 έχει καθαρά αστικό προσανατολισμό.
Φόρτιση
Μιλώντας για τη φόρτιση, θα έλεγα ότι αυτό είναι το σημαντικότερο μειονέκτημα του αυτοκινήτου, και όχι η αυτονομία. Με χρήση φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος (AC), το MX-30 φορτίζει με μόλις 6,6 kW, και για την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας θα χρειαστεί 5μιση με 6 ώρες.
Με χρήση ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος (DC), το MX-30 φορτίζει μόλις με 37 kW, και για το 10-80% χρειάζεται κάτι λιγότερο από 40 λεπτά. Αν η φόρτιση με DC ήταν μεγαλύτερη και κοντά στα 70-77 kW, θα μπορούσες να είχες μια πολύ ικανοποιητική αυτονομία σε 10-15 λεπτά.
Διαστάσεις/Βάρος
Στο τελευταίο συμβάλλει και το μέγεθος του αυτοκινήτου, με το μήκος του να αγγίζει τα 4.395 χλστ., το πλάτος τα 1.795 χλστ., το ύψος 1.570 χλστ., ενώ το μεταξόνιο ανέρχεται στα 2.655 χλστ.
Η ιαπωνική εταιρία επέλεξε επίτηδες αυτή τη μικρή μπαταρία, καθώς αναφέρει ότι θέλει να κρατήσει χαμηλά τις εκπομπές ρύπων που προκύπτουν από τον κύκλο ζωής του αυτοκινήτου (παραγωγή, χρήση, ανακύκλωση), άρα να είναι φιλικό προς το περιβάλλον. Επιπλέον, το μικρό πακέτο της μπαταρίας ζυγίζει “μόλις” 310 κιλά, κρατώντας το σύνολο στα 1.645 κιλά.
Χώροι
Οδηγός και συνοδηγός θα νιώσουν εξαιρετικά άνετα, με τους πίσω επιβάτες να χρειαστεί να κάνουν κάποιους μικρούς συμβιβασμούς. Όχι τόσο με τους χώρους, όσο με την πρόσβαση στην πίσω σειρά των καθισμάτων, ειδικά αν το ύψος τους είναι άνω του 180 εκ., όπου θα πρέπει να επιστρατεύσουν τις yoga ικανότητες σου. Επιπλέον, τα μικρά πίσω παράθυρα δημιουργούν μια σχετικά κλειστοφοβική ατμόσφαιρα, αλλά τα “ανοιχτά” και ευχάριστα χρώματα της καμπίνας αντισταθμίζουν αυτήν την αίσθηση.
Τέλος, ο χώρος αποσκευών βρίσκεται μόνο στο πίσω μέρος, και φτάνει τα 366 λίτρα, ενώ όταν αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα αυτός αυξάνεται στα 1.171 λίτρα. Το ορθογώνιο σχήμα του τον κάνει πλήρως εκμεταλλεύσιμο, ενώ υπάρχει και επιπλέον χώρος αποθήκευσης αντικειμένων κάτω από το δάπεδο. Αν, όμως, το αυτοκίνητο διαθέτει το προαιρετικό ηχοσύστημα της Bose, ο χώρος περιορίζεται στα 341 λίτρα, ενώ κάτω από το καπό δεν υπάρχει κάποιος, αφού εκεί υπάρχει ο ηλεκτροκινητήρας.
Εσωτερικό
Περνώντας στο εσωτερικό, σχεδιαστικά έχει επιλεχθεί μια μινιμαλιστική προσέγγιση, αλλά είναι άκρως εργονομικό, καθώς τα πάντα βρίσκονται εκεί που περιμένεις να είναι. Αυτή η διαισθητική χρήση, κάνει την οδήγηση πανεύκολη, χωρίς να αποσπάται η προσοχή σου. Ακόμα, συναντάμε ένα νέο τριάκτινο τιμόνι, που από πίσω υπάρχει οθόνη πολλαπλών ενδείξεων του ψηφιακού πίνακα οργάνων.
Στην βάση του “αιωρούμενου” κεντρικού τούνελ υπάρχει η οθόνη 7 ιντσών για τα χειριστήρια του κλιματισμού, ενώ στην κορυφή μια επιπλέον για το σύστημα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας, με διαγώνιο 8,8 ίντσες. Η τελευταία ελέγχεται από το περιστροφικό χειριστήριο στην κονσόλα (Mazda Commander Control) και παρέχει σύνδεση Android Auto και Apple Carplay. Αν έχει συνηθίσει τις οθόνες αφής, θα χρειαστείς κάποια λεπτά για να εξοικειωθείς με το μενού, αλλά όταν γίνει αυτό, θα μπορείς να ελέγχεις τα πάντα με κλειστά μάτια.
Στην καμπίνα έχουν χρησιμοποιηθεί βιώσιμα υλικά προκειμένου να ενισχυθεί η οικολογική ταυτότητα του αυτοκινήτου, με το ύφασμα από ανακυκλωμένα υλικά, τον φελλό και το vegan δέρμα να είναι ιδιαίτερες επιλογές. Γίνεται άμεσα αντιληπτή η premium ποιότητα των υλικών, της κατασκευής και της συναρμογής.
Ασφάλεια
Από πλευράς ασφαλείας, το Mazda MX-30 απέσπασε πέντε αστέρια ασφαλείας στις δοκιμές του 2020 του Euro NCAP, συγκεντρώνοντας 91% στη προστασία ενηλίκων επιβατών, 87% στη προστασία παιδιών, 68% στη προστασία πεζών και 73% στα συστήματα ασφαλείας.
Μιλώντας για τα τελευταία, υπάρχουν πρακτικά τα πάντα, που περικλείονται στη σουίτα “i-Activsense”, όπως Smart Brake Support με λειτουργία Turn-Across Traffic, Adaptive LED Headlights με High Beam Control, 360 μοιρών View Monitor, Front Cross Traffic Alert, Rear Cross Traffic Alert, Lane Departure Warning System, Lane-keep Assist System, Emergency Lane Keeping, Blind Spot Assist, Traffic Sign Recognition System, Intelligent Speed Assistance, Driver Attention Alert, Driver Monitoring, Mazda Radar Cruise Control (MRCC) και Cruising & Traffic Support.
Στον δρόμο
Περνώντας τώρα στην οδήγηση, αν για κάτι είναι ξακουστή η Mazda είναι η οδική συμπεριφορά των οχημάτων της, έχοντας σαφή σπορ χαρακτηριστικά. Παρά της 18άρες ζάντες του, με ελαστικά διαστάσεων 215/55, η απόσβεση των ανωμαλιών του δρόμου είναι υποδειγματική, με τον εμπρός άξονα να διαθέτει γόνατα McPherson και αντιστρεπτική δοκό, ενώ πίσω ημιάκαμπτο άξονα.
Η ρύθμιση της ανάρτησης κάνει το σύνολο ουδέτερο και απόλυτα προβλέψιμο στο όριο, καθώς πολύ δύσκολα θα σου ανοίξει την τροχιά του ο πίσω άξονα. Αν και όποτε γίνει αυτό, όμως, το ESP θα επέμβει άμεσα, και το “μάζεμα” του δεν θα σε τρομάξει. Ωστόσο, το χαμηλό κέντρο βάρος του, το γρήγορο σύστημα διεύθυνσης και το “σφιχτό” στήσιμο του και η άμεση ροπή σε προκαλούν να ανεβάσεις τον ρυθμό. Παρόλα αυτά, πρέπει να σκέφτεσαι ότι δεν είναι MX-5, αλλά ένα SUV.
Κλείνοντας, τα πάντα έχουν να κάνουν με την τιμή και παρά τον εξαιρετικό του χαρακτήρα στην πόλη, με την ευχάριστη οδηγική συμπεριφορά και την premium ποιότητα του εσωτερικού, τα χρήματα που ζητά η ιαπωνική εταιρία μόνο λίγα δεν μπορούν να θεωρηθούν, πόσο μάλλον έχοντας κατά νου αυτήν την αυτονομία και -πρακτικά- την μη χρήση του σε αυτοκινητόδρομο.
Η τιμή βασικής έκδοσης του MX-30 e-Skyactiv GT είναι €37.590, και θα πρέπει να περιμένουμε το νέο πρόγραμμα “Κινούμαι Ηλεκτρικά” για να δούμε πόσο θα “πέφτει” με την κρατική επιδότηση του. Η έκδοση δοκιμής ήταν η Launch Edition Modern, με την τιμή της να είναι στα €38.000.