Βουλευτές του Ηνωμένου Βασιλείου προτείνουν τη δημιουργία ενός νέου φόρου με βάση τα διανυθέντα χιλιόμετρα που θα επιβληθεί στα αυτοκίνητα, φόρος που θα καλύψει τα μειωμένα έσοδα του κράτους, εξαιτίας της μετάβασης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Καθώς μειώνεται η χρήση βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων, η Επιτροπή Μεταφορών του Ηνωμένου Βασιλείου προτείνει στη κυβέρνηση να θεσπίσει αυτόν τον νέο φόρο από φέτος, αν δεν θέλουν να δουν “μαύρη τρύπα” 35 δισ. λιρών (41,5 δισ. ευρώ) ετησίως στα κρατικά ταμεία. Το ποσό αυτό προέρχεται από την επιβολή του ειδικού φόρου κατανάλωσης οχημάτων, γνωστός ως “φόρος αυτοκινήτου” σε συνδυασμό με τον ειδικό φόρο που επιβάλλεται στα καύσιμα.

1

Σε ανακοίνωσή του, το Υπουργείο Οικονομικών της Μεγάλης Βρετανίας προδικάζει την επιβολή ενός νέου φόρου, τονίζοντας πως τα φορολογικά έσοδα θα συμβαδίζουν με τις αλλαγές που προκαλούνται από την απορρόφηση ηλεκτρικών οχημάτων.

Ήδη έχει ανακοινωθεί πως από το 2030 οι πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες βενζίνης και πετρελαίου θα απαγορευθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Επί του παρόντος δεν επιβάλλεται κανένας φόρος στα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, με την Επιτροπή Μεταφορών να προειδοποιεί πως είναι πιθανό να μην υπάρχουν έσοδα από υπάρχουσες φορολογικές πηγές έως το 2040.

Βουλευτές προτείνουν να εξεταστεί το ενδεχόμενο χρέωσης με βάση το πόσα χιλιόμετρα οδηγεί ο καθένας, χρησιμοποιώντας τεχνολογίες για την παρακολούθηση των κινήσεων των αυτοκινήτων.

2

Ένα τέτοιο πρόγραμμα θα μπορούσε να συνυπολογίσει τον τύπο του οχήματος και τη κυκλοφοριακή συμφόρηση και να υποστηρίξει ευάλωτες ομάδες, όπως αυτές με κινητικά προβλήματα και άτομα σε απομακρυσμένες περιοχές, ανέφερε η Επιτροπή Μεταφορών. Όπως δήλωσαν οι βουλευτές που συμμετέχουν στη συγκεκριμένη επιτροπή:

Οι αυτοκινητιστές θα πρέπει να πληρώνουν το ίδιο ή λιγότερο από ό,τι σήμερα.

Η φορολόγηση ανά διανυθέντα χιλιόμετρα δεν είναι μια νέα ιδέα, με αρκετούς να τάσσονται υπέρ αυτής. Ωστόσο εγείρονται πολλά ερωτήματα για το ποια τεχνολογία θα χρησιμοποιηθεί, ποιος θα την παρέχει και ποιες διαβεβαιώσεις μπορούν να δοθούν σχετικά με το απόρρητο των οδηγών, δεδομένου του όγκου των δεδομένων που θα συλλέγονται.

Επιπλέον, πως θα μπορούσε να λειτουργήσει παράλληλα με άλλους φόρους, όπως τα τέλη κυκλοφοριακής συμφόρησης που ισχύουν σε διάφορες πόλεις; Ποια θα είναι η κατάλληλη στιγμή για την επιβολή του φόρου αυτού; Αν αυτό συμβεί πολύ νωρίς, τότε η επιτροπή πιστεύει πως μπορεί να αποτρέψει τους ανθρώπους να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

3

Αν πάλι καθυστερήσει η επιβολή του, τότε θα μπορούσε να προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από τους κατόχους ηλεκτρικών οχημάτων που έχουν συνηθίσει να μην φορολογούνται.

4Ο Huw Merriman, πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, είπε:

Εάν η κυβέρνηση δεν ενεργήσει τώρα, η απώλεια δύο μεγάλων πηγών φορολογίας των αυτοκινήτων θα αφήσει μια μαύρη τρύπα 35 δισ. λιρών στα δημόσια οικονομικά.

Αυτό είναι το 4% της συνολικής φορολογία. Μόνο 7 δισ. λίρες από τα 35 επιστρέφουν στους δρόμους. Τα σχολεία και τα νοσοκομεία θα μπορούσαν να επηρεαστούν εάν οι αυτοκινητιστές δεν συνεχίσουν να πληρώνουν.

Χρησιμοποιώντας την τιμή ως μοχλό, μπορούμε να προσφέρουμε καλύτερες τιμές με λιγότερη κυκλοφοριακή συμφόρηση και η τεχνολογία να τις συγκρίνει απευθείας με τις εναλλακτικές λύσεις των μέσων μαζικής μεταφοράς.

Οι καθαρές μηδενικές εκπομπές δεν θα πρέπει να σημαίνουν μηδενικά φορολογικά έσοδα.

Η επιτροπή ζήτησε από το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Μεταφορών να δημιουργήσουν ένα όργανο που θα εξετάσει τη μελλοντική φορολογία των αυτοκινήτων. Εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών δήλωσε:

Η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να διασφαλίσει ότι τα έσοδα από τους φόρους αυτοκινήτων θα συμβαδίζουν με τις αλλαγές που επιφέρει η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα, διατηρώντας παράλληλα τη μετάβαση προσιτή για τους καταναλωτές. Θα ανταποκριθούμε πλήρως στις συστάσεις της επιτροπής εν ευθέτω χρόνω.

Πέρυσι, περισσότερα από ένα στα δέκα νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν στο Ηνωμένο Βασίλειο ήταν αμιγώς ηλεκτρικό. Συγκριμένα από τα 1.647.171 νέα αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν το 2021, τα 190.727 ήταν αμιγώς ηλεκτρικά, έχοντας μερίδιο 11,6%.

5Ο διευθυντής του Ιδρύματος RAC, Steve Gooding, δήλωσε ότι:

Η ασημένια επένδυση της αυτοκίνησης με μηδενικές εκπομπές άνθρακα έρχεται τυλιγμένη σε ένα σύννεφο προβλημάτων για τη κυβέρνηση καθώς τα έσοδα από τα τέλη καυσίμων μειώνονται.

Ξεχάστε το 2050, η ανάλυσή μας δείχνει ότι τα έσοδα από τα τέλη καυσίμων μόνο από τα αυτοκίνητα θα μπορούσαν να μειωθούν κατά 5 δισεκατομμύρια λίρες ετησίως από το 2028, λόγω της επιτάχυνσης των πωλήσεων αυτοκινήτων με μπαταρίες.

Οι οδηγοί που επιλέγουν να στραφούν στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων αξίζει να γνωρίζουν τι θα ακολουθήσει, ιδιαίτερα εάν η υπόσχεση για φθηνό κόστος λειτουργίας ανά χιλιόμετρο πρόκειται να υπονομευθεί από μια μελλοντική φορολογική αλλαγή.

Το Υπουργείο Οικονομικών πρέπει να ενεργήσει έγκαιρα διαφορετικά θα διακινδυνεύσει μια λυσσαλέα αντίδραση από τους οδηγούς που επέλεξαν να αγοράσουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσδοκώντας να εξοικονομήσουν χρήματα.

6Η Silviya Barrett, επικεφαλής πολιτικής στην Campaign for Better Transport, τόνισε:

Η φορολόγηση με βάση την απόσταση που διανύθηκε και το πόσο ρυπογόνο είναι ένα όχημα, μπορεί να είναι ένα πιο δίκαιο σύστημα για όλους.

Μπορεί να μειώσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, την ατμοσφαιρική ρύπανση και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και να ενθαρρύνει τη στροφή σε πιο οικολογικούς τρόπους λειτουργίας όπου είναι δυνατόν.