Εξαιτίας της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, πολλές εταιρίες ανακοίνωσαν πως αποχωρούν ή παγώνουν τις δραστηριότητες τους στη Ρωσία. Ανάμεσα στις αυτοκινητοβιομηχανίες που έχουν προβεί στις παραπάνω ενέργειες είναι η Mercedes, η Volvo, η GM, η Mitsubishi, η Honda, η Ford, η VW, η BMW, η Toyota, η Jaguar Land Rover και η Aston Martin.

Η Renault ωστόσο είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση. Πρόκειται για την αυτοκινητοβιομηχανία με την μεγαλύτερη έκθεση στη Ρωσία, ελέγχοντας επίσης την Avtovaz, τη μεγαλύτερη ρωσική αυτοκινητοβιομηχανία.

Ο γαλλικός κολοσσός έχασε σχεδόν το 33,5% της κεφαλαιοποίησής του στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία και της διεθνούς κατακραυγής. Οι μετοχές της Renault κατρακυλούν από την προηγούμενη εβδομάδα και υποχώρησαν στα 23,12 ευρώ, τη χαμηλότερη επίδοση από τον Οκτώβριο του 2020.

1

Η Ρωσία, μετά τη Γαλλία, είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά της Renault, η οποία πληρώνει βαριά το deal του 1 δισ. δολαρίων που έκανε το 2007 με έναν σύμμαχο του Βλαντίμιρ Πούτιν.

Η Renault έχει τον έλεγχο της AvtoVaz, την κατασκευάστριας των Lada και βασίζεται στη Ρωσία για περίπου το 12% των εσόδων της. Τώρα, βρίσκεται σε δύσκολη θέση, καθώς το κόστος θα είναι τεράστιο αν κόψει δεσμούς με τη ρωσική θυγατρική της. Η Renault κατέχει το 67,61% των μετοχών της Avtovaz

Η Ρωσία αντιπροσώπευε περίπου 5 δισεκατομμύρια ευρώ των εσόδων της Renault το 2021 και περίπου 315 εκατομμύρια ευρώ λειτουργικά κέρδη θα μπορούσαν να είναι σε κίνδυνο.

Η γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία και φυσικά ο μεγαλύτερός της μέτοχος, το γαλλικό κράτος, έχουν κρατήσει κλειστά τα χαρτιά τους για τις μελλοντικές τους κινήσεις. Ο εκπρόσωπος της γαλλικής κυβέρνησης, Gabriel Attal δήλωσε λακωνικά την περασμένη εβδομάδα ότι η Renault σκοπεύει να υπακούσει στις κυρώσεις.

2

Η Renault ανακοίνωσε πως θα αναστείλει ορισμένες δραστηριότητες στις μονάδες συναρμολόγησης αυτοκίνητων στη Ρωσία. Συγκεκριμένα θα διακόψει την παραγωγή αυτοκινήτων στο εργοστάσιο της στη Μόσχα έως την Δευτέρα 5 Μαρτίου, ενώ αντίστοιχη απόφαση έχει λάβει και η AvtoVaz για το εργοστάσιο της στην πόλη Τολιάτι.

Η είσοδος της Renault στη Ρωσία πριν παραπάνω από μια δεκαετία ήταν μια απόφαση που πάρθηκε σε πολύ υψηλό πολιτικό επίπεδο, οπότε και μια τυχόν έξοδός της θα μπορούσε να έχει πολιτικές συνέπειες.

Αναλυτές εκτιμούν πως ένας κίνδυνος για τη Renault είναι ότι τα capital controls θα μπορούσαν να την εμποδίσουν να αποδίδει κέρδη ή μετρητά από την AvtoVaz και τις άλλες δραστηριότητες της στη Ρωσία.

H αρχική επένδυση της Renault στην AvtoVaz απέδωσε καρπούς, με τη Ρωσία να καταλαμβάνει το 18% των συνολικών πωλήσεων οχημάτων της εταιρείας. Η AvtoVaz πούλησε περίπου 385.000 Lada το 2021, τα περισσότερα εγχώρια.

3

Μέχρι πρότινος, o CEO της Renault Luca de Meo είχε σχέδια αναγέννησης για την Avtovaz. Είχε προβλέψει ένα εξαιρετικά επικερδές μοντέλο αγοράς βασισμένο στις πωλήσεις των φτηνών αυτοκινήτων Lada και Dacia.

Ωστόσο, η εξάρτηση της AvtoVaz από την εγχώρια αγορά προκαλεί πονοκέφαλο σε περίπτωση οικονομικής κρίσης. Η ιστορία έχει δείξει εξάλλου ότι σε περιόδους ύφεσης η AvtoVaz έχει μεγάλες απώλειες.

Δεν είναι η πρώτη φορά που η Renault “σκοντάφτει” εξαιτίας της AvtoVaz. Τον πρώτο χρόνο της επένδυσης, η οικονομική κρίση “χτύπησε” την αξία της δεύτερης και ο Πούτιν πίεσε τη Renault να τη διασώσει, αυξάνοντας το μερίδιό της.

4

Παρομοίως, κατά την σύγκρουση του 2014 στην Κριμαία, ο πρώην επικεφαλής της Renault αύξησε και άλλο το μερίδιό της στην AvtoVaz, με τη γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία να γίνεται ο κύριος πια μέτοχος στη δεύτερη.

Αναλυτές δηλώνουν πως το σχέδιο ανάκαμψης της Renault βασίζεται στην ανάκαμψη της ευρωπαϊκής αγοράς αυτοκινήτου. Όσο περισσότερο κρατάει αυτή η κρίση, τόσο πιθανότερη γίνεται μια ύφεση στην Ευρώπη.